نماد سایت ماه نیوز

چکاپ کامل بدن قبل از بارداری چه مواردی است؟

چکاپ قبل بارداری و  آزمایشات و چکاپها

چکاپ قبل بارداری (Protect before pregnancy) با جمع‌آوری تاریخچه پزشکی شما و تعدادی آزمایش پیش از بارداری شروع می‌شود. این روند یکی از مراحل مراقبت‌های بارداری است که می‌تواند شانس شما را برای بارداری افزایش دهد.
علاوه بر این می‌تواند به سلامت مادر و جنین در دوران بارداری کمک کند. با دکتر تسکین تا انتهای مطلب همراه باشید.

در حال حاضر بعضی متخصصان توصیه می‌کنند زنانی که می‌خواهند کنند،
قبل از بارداری برای موضوعی به نام مراقبت‌های پیش از حاملگی یا قبل از لقاح به یک متخصص زنان مراجعه کنند.
شاید به نظر بعضی‌ها زیاده‌روی به نظر برسد. و از خود سوال کنند که قبل از باردار شدن چرا باید نگران باشیم؟ باید در نظر داشت که یک متخصص خوب از همان ابتدای مسیر می‌تواند به شما کمک و یاری رساند.

۱چکاپ قبل بارداری شامل چیست

در چکاپ پزشکی قبل از بارداری بیماری‌هایی که برای بارداری خطرناک هستند در صورت وجود شناسایی می‌شوند.
به این معنی که پزشک آزمایش‌هایی را برای شما تجویز می‌کند.
و با شناسایی این مشکلات در بدن شما، درمان آن را آغاز کند.
هم‌چنین پزشک شما می‌تواند توصیه‌های لازم در باره، ، سبک زندگی و مکمل فولیک‌اسید یا را به شما ارائه دهد.

به گفته متخصصان آزمایشات و چکاپ قبل از بارداری که توسط پزشک انجام می‌شود،
اولا باعث کاهش خطر مشکلات مادرزادی جنینی شده; همچنین احتمال زایمان زودرس و سقط جنین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد

متخصصین

مطلب پیشنهادی: همه چیز در

۲آزمایشات قبل بارداری

در این مرحله از مراقبت‌های پیش از بارداری، آزمایشهای پیش از بارداری به پزشک کمک می کنند تا بتواند از مشکلات احتمالی جسمی شما برای پیشگیری با خبر شود و برای درمان آن به شما کمک کند.
علاوه بر این سعی می‌کنم تا حدی به تفسیر کامل چکاپ قبل بارداری بپردازیم.

۳لیست کامل آزمایشات قبل بارداری

در تماس تلفنی با خانم دکتر صدیقه حنطوش زاده از او درباره آزمایشات قبل بارداری پرسیدم.
آزمایشات زیر را برای من نام برد و من با اضافه کردن کمی توضیحات این آزمایشات را در اینجا می‌نویسم.

 

این آزمایش قبل از بارداری برای اندازه گیری قند خون است.
با این آزمایش بیماری دیابت یا احتمال دیابت در بارداری شناسایی می‌شود.
این تست را ناشتا انجام می‌دهند.

تفسیر آزمایش قند خون

در حالت عادی کم‌ترین میزان قند خون ۶۵ تا ۷۰ میلی‌گرم در دسی لیتر و بیشترین میزان آن یمان ۱۱۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر است. ناشتا بودن در آزمایش FBS قبل بارداری بسیار مهم و تاثیرگذار است.
اگر FBS خون پایین‌تر از شصت و یا زیادتر از ۴۰۰ بود احتمالا دوباره این آزمایش باید تکرار شود
و در صورت مشابه بودن نتیجه، بیمار تحت درمان قرار می‌گیرد.
۷۰ تا ۱۰۰     = نرمال
۱۰۰ تا ۱۵۰ = استعداد بیماری دیابت
از ۱۵۶ بیشتر = بیماری دیابت

آزمایش کراتین (Creatinine Blood Test) برای اندازه‌گیری کراتین موجود در خون است.
ماده کراتی‌نین از شکست پروتئین به وجود می‌آید و انعکاس عضلات ماهیچه‌ای بدن می‌باشد.
معمولا این چکاپ قبل بارداری همراه با آزمایش BUN گرفته می‌شود.

تفسیر آزمایش Creation

معمولا میزان کراتین در خون، عملکرد صحیح کلیه‌ها را بررسی می‌کند.
در صورتی که در نتیجه آزمایش کراتینین و BUN مقادیر بیش از مقدار طبیعی باشند، احتمال مشکلات خفیف یا شدید در عملکرد کلیه وجود دارد.
۰.۶ تا ۱.۲ در خانم‌ها = طبیعی و نرمال
۰.۸ تا ۱.۳ در آقایان  = طبیعی و نرمال

آزمایشات قبل از بارداری اوره خون (Blood Urea Nitrogen) هم برای شناسایی عملکرد کلیه است.
از متابولیسم مصرف پروتئین در بدن اوره تشکیل می‌شود و سپس همراه با ادرار از کلیه دفع می‌گردد.
برای این آزمایش باید به مدت ۸ ساعت ناشتا بود. قبل از این آزمایش تا ۳ روز زیاد گوشت نخورید.

تفسیر آزمایش BUN

گاهی میزان اوره با استفاده از برخی داروها و یا رژیم نامناسب غذایی بالا می‌رود.
۱۰ تا ۲۰ میلی‌گرم = نرمال و طبیعی

آزمایش UA به انگلیسی (Urine Analysis) مواد مختلف ادرار را بررسی می‌کند،
این آزمایش وجود بیماری یا عفونت را شناسایی می‌کند، بیماری‌هایی همچون: سنگ کلیه، عفونت‌های دستگاه ادراری، بالا رفتن فشار خون، و بیماری‌های کلیوی و کبد. در مطلبی دیگر در مورد دفع سنگ کلیه نیز صحبت خواهیم کرد.

قبل از این چکاپ بهتر است از غذاهایی که رنگ ادرار را تغییر می‌دهند استفاده نکنید،
همچنین ورزش‌های شدید هم می‌تواند باعث تغییرات در نتیجه این آزمایش شود.
گاهی وقت‌ها پزشک در شرایطی همچون: (نزدیک بودن پریود برای خانم‌ها، استفاده از داروهایی که رنگ ادرار را تغییر می‌دهند) آزمایش شما را به عقب می‌اندازد.
به همین خاطر هرگونه داروی که مصرف می‌کنید را قبل از آزمایش UA با پزشک خود در میان بگذارید.

چکاپ قبل از بارداری

چکاپ قبل از بارداری و انجام آزمایش‎‌های‎ لازم به پزشک شما کمک می‎‌کند تا مطمئن شوید که بدن شما برای بارداری آماده است. اگر می‎‌توانید، از پزشک خود بخواهید شما را چکاپ کامل کند و در دوران بارداری از شما مراقب کند. می‎‌توانید هر زمان (حتی تا یک سال قبل از باردار شدن) قبل از بارداری آزمایش را آغاز کنید. برخی از شرایط پزشکی مانند افسردگی، دیابت، فشار خون بالا و نداشتن وزن سالم می‌‎توانند بر بارداری و توانایی باردار شدن تأثیر بگذارند.

 

سیگار کشیدن یا سوء مصرف داروهای بدون نسخه یا تجویز شده نیز می‏‌تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد. پزشک شما می‏‌تواند به شما در مدیریت شرایط سلامتی و ایجاد تغییراتی در زندگی کمک کند تا کودکتان سالم به دنیا بیاید. حتی اگر قبلاً بچه دار شده‌اید یک بررسی پیش از بارداری انجام دهید. ممکن است سلامتی شما از آخرین بارداری تغییر کرده باشد.

مشکلات موجود در بارداری

اگر در بارداری گذشته مشکلی داشتید، ممکن است پزشک بتواند به شما کمک کند تا از مشکل مشابه در بارداری بعدی خود جلوگیری کنید. برخی از این مشکلات عبارتند از:

 تولد زودرس

تولد زودرس به زایمانی گفته می‎‌شود که قبل از هفته 37 بارداری اتفاق می‎‌افتد.

به دنیا آوردن نوزادی با نقص مادرزادی

نقص مادرزادی مشکل سلامتی است که در بدو تولد وجود دارد. این مشکلات شکل یا عملکرد یک یا چند قسمت از بدن را تغییر می‌‎دهند. این مشکلات  می‎‌توانند در سلامتی کلی، در شیوه رشد بدن یا نحوه کار در بدن مشکلاتی ایجاد کنند.

سقط جنین

سقط جنین زمانی رخ می‌دهد که کودک قبل از هفته بیستم بارداری در رحم مادر می‎‌میرد.

 مرده زایی

این زمانی است که نوزاد قبل از تولد و بعد ازهفته  20 بارداری در رحم می‎‌میرد.

اگر می‎‌توانید، در طول دوران بارداری معاینات قبلی خود را با پزشکی که می‎‌خواهید از شما مراقبت کند، انجام دهید. شما می‎‌توانید ارائه دهنده مراقبت‎‌های دوران بارداری خود را از بین انواع مختلفی از پزشکان و پرستاران انتخاب کنید. همه این ارائه دهندگان می‌‎توانند از شما در دوران بارداری مراقبت کنند و می‌‎توانند کودک شما را سالم تحویل دهند.

 

در چکاپ پیش از بارداری چه مواردی معاینه می‎‌شود؟

در چکاپ پیش از بارداری، پزشک شما را بررسی می‎‌کند تا مطمئن شوید بدن برای بارداری آماده است. شما و پزشک می‎‌توانید در مورد موارد زیر گفتگو کنید.

اسید فولیک

اسید فولیک یک ویتامین است که هر سلول در بدن شما برای رشد و نمو سالم به آن نیاز دارد. اگر اسید فولیک را قبل از بارداری و در اوایل بارداری مصرف کنید، می‌‎تواند از کودک در برابر نقایص مادرزادی و ستون فقرات (به نام نقص لوله عصبی) و نقص مادرزادی دهان (شکاف کام) محافظت کند. قبل از بارداری، هر روز یک مولتی ویتامین با 400 میکروگرم اسید فولیک در بدن مصرف کنید.

 

دیابت، افسردگی، فشارخون، وزن مناسب و بیماری‌های مقاربتی

دیابت، افسردگی، فشار خون بالا و نداشتن و وزن بدن موارد است که بر سلامت بدن در زمان بارداری اثر می‏‎‌گذارد. همچنین پزشک، شما را از نظر انواع عفونت مانند توکسوپلاسموز و عفونت‌های مقاربتی (STI) مانند تبخال دستگاه تناسلی و ویروس نقص ایمنی انسانی که (HIV) نیز نامیده می‌شود، بررسی می‎‌کند. پزشک همچنین در مورد سابقه سلامت خانواده شما سؤال می‎‌کند تا ببینید آیا در خانواده شما یا خانواده همسرتان شرایط جسمانی خاصی وجود دارد.

از فرم تاریخچه سلامت خانواده برای ثبت تاریخچه سلامت خانواده خود استفاده کنید و فرم را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. اگر پزشک ببیند که برخی شرایط سلامتی در خانواده شما وجود دارد، ممکن است توصیه کند که به یک مشاور ژنتیک مراجعه کنید. پزشک ژنتیک، شخصی است که برای کمک به شما در درک ژن‎‌ها، نقایص مادرزادی و سایر شرایط پزشکی که در خانواده‌‎ها وجود دارد و اینکه چگونه می‎‌توانند بر سلامتی شما و کودک شما تأثیر بگذارند آموزش دیده است.

داروها

پزشک شما می‏‌خواهد مطمئن شود كه هر دارویی که مصرف می‎‌کنید برای نوزاد بی‌خطر است. این شامل داروهایی مانند مکمل‌‎ها و محصولات گیاهی بدون نسخه همچنین (OTC) است. هر دارویی که مصرف می‌‎کنید به پزشک خود بگویید.

 

واکسن زدن

واکسن‎‌ها حاوی دارویی هستند که شما را در برابر برخی بیماری‌‎ها ایمن می‌کند. اگر ایمن شده باشید، به این بیماری‌‎ها مبتلا شوید. عفونت‏‌هایی مانند آبله مرغان و سرخچه می‏‌تواند به شما و کودک شما در دوران بارداری آسیب برساند. بهتر است قبل از بارداری درگیر واکسیناسیون این عفونت‎‌ها شوید.

مصرف مواد مخدر

سیگار کشیدن نوشیدن الکل و سوء استفاده از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه از جمله مواردی است ک توسط پزشک قبل از بارداری مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت نیاز به ترک، پزشک می‎‌تواند به شما کمک کند. برخی از مواد شیمیایی مانند محصولات تمیز کننده و رنگ می‎‌توانند برای کودک شما در دوران بارداری مضر باشند. با پزشک خود در مورد چگونگی محافظت از خود برای کمک به ایمن نگه داشتن کودک صحبت کنید.

چه موقع استفاده از قرص کنترل بارداری را متوقف کنید

قرص کنترل بارداری روشی است که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‎‌کنید. پزشک ممکن است پیشنهاد کند که استفاده از کنترل بارداری را چند ماه قبل از شروع اقدام به بارداری متوقف کنید. این کار اجازه می‌‎دهد تا بدن شما چند چرخه قاعدگی طبیعی داشته باشد.
داشتن چرخه‌های طبیعی قبل از بارداری می‎‌تواند به پزشک کمک کند تا زمان بارداری شما را مشخص کند. چرخه قاعدگی شما فرآیند تخمک‌گذاری است که رحم هر ماه تخمک آزاد می‎‌کند. تخمک از طریق لوله‌های رحمی به سمت رحم حرکت می‌کند. رحم جایی است که کودک شما در دوران بارداری رشد می‎‌کند. اگر تخمک توسط اسپرم مرد لقاح پیدا نکند، از طریق واژن به همراه خون و بافت از رحم عبور می‌کند.

 

در قرار ملاقات های شما با پزشکتان، قبل و حین بارداری چه اتفاقاتی می افتد؟

قرار ملاقات های شما با پزشکتان که به منظور مراقبت های قبل و حین بارداری انجام می شوند بهترین فرصت است که شما هر آنچه که در ذهنتان دارید، از جمله رژیم غذاییتان، ، یا هر گونه نگرانی دیگری که در خانوادتان وجود دارد، را بپرسید.
در حین این ملاقات ها، شما و پزشکتان در مورد موارد زیر بحث خواهید کرد:

سوابق بارداری

این مورد شامل هر نوع بارداری قبلی، هایتان، روشهای پیشگیری از بارداری، نتایج قبلی تست پاپ اسمیر، هر گونه بیماری مقاربتی و عفونت های واژن در گذشته می شود.

سوابق پزشکی

این مورد شامل هر گونه مشکلات سلامتی شما در حال حاضر میشود که شما می توانید آنها را قبل از بارداری تحت کنترل قرار دهید.

سوابق جراحی

اینکه آیا شما تا به حال هیچ گونه سوابق جراحی، ترانسفوزین (انتقال خون) و بستری شدن در بیمارستان را داشته اید یا خیر؟ اگر داشته اید، به پزشکتان بگویید.

داروهایی که اکنون مصرف میکنید

در مورد هر گونه دارویی، چه با نسخه و چه داروهای بدون نسخه، که مصرف میکنید با پزشک خود مشورت کنید. در برخی از موارد ممکن است یک تغییر باعث کاهش نقایص هنگام تولد شود. فراموش نکنید که اگر داروی گیاهی و یا مکمل خاصی نیز مصرف می کنید، آن را نیز بازگو کنید.

تاریخچه ی پزشکی خانوادگی

هر گونه شرایط پزشکی ای که در خانوادتان وجود دارد را به پزشکتان بگویید. حتی مواردی مانند وجود دوقلو ها در خانواده ی خودتان یا شریک زندگیتان.

محیط خانه و محل کار

هر آنچه در محیط کار و خانه وجود دارد و می تواند خطرات احتمالی برای شما و توانایی بارداری شما به وجود بیاورند را بیان کنید. مواردی مانند قرار گرفتن در معرض مرفوع گربه، اشعه ی X، سرب و یا حلال ها.

وزن شما

رسیدن به وزن ایده آل قبل از باردار شدن ایده ی خوبی به نظر می رسد. این به این معناست که اگر اضافه وزن دارید، برای کم کردن خطر احتمالی عوارض ناشی از فشار خون بالا حین بارداری، وزن خود را کم کنید. و یا اگر کمبود وزن دارید، برای کم کردن خطر به دنیا آوردن نوزاد با وزن کم، به وزن خود بیافزایید.

عوامل سبک زندگی

پزشک شما در مورد مسائلی در زندگی شما و شریک زندگیتان که می تواند در بارداری شما موثر باشد سوالاتی می پرسد. مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، استفاده از مواد مخدر (تفریحی و اعتیاد). هدف این است که شما بارداری سالمی داشته باشید و این اطلاعات محرمانه خواهند ماند، پس به پزشکتان صادقانه و راحت جواب دهید.

 

آزمایشگاه پاتوبیولوژی فرّدانش

 

 

 

ورزش

اگر ورزش خاصی انجام می دهید و یا بیرون از خانه کار نمیکنید با پزشکتان مطرح کنید. به طور کلی ممکن است شما در حین بارداری بتوانید به برنامه ی ورزشی و فعالیت های خود به صورت عادی بپردازید، مگر اینکه پزشک دستوری مبنی بر کاهش و یا تغیری در ان ها به شما بدهد.

رژیم غذایی

پزشک شما در مورد انچه که میخورید و مینوشید از شما سوالاتی میپرسد. ایده آل این است که شما با یک خوب و سالم برای بارداری اقدام کنید که این برنامه شامل انواع مواد غذایی سرشار از فیبر، کلسیم (به اندازه ی کافی)، اسید فولیک و سایر مواد مغذی می شود.

کافئین

قبل از بارداری ممکن است پزشک شما را به مصرف حداکثر ۳۰۰ میلی گرم کافئین محدود کند که این مقدار تقریبا دو فنجان معمولی قهوه خواهد شد. فراموش نکنید که کافئین علاوه بر چایی و قهوه در موادی مانند شکلات و نوشابه و برخی داروها نیز وجود دارد.

ویتامین های دوران بارداری

قبل از بارداری شما باید مصرف کنید. این دارو باعث کمتر شدن احتمال ایجاد اختلالات نورولوژیکی در نوزاد شما می شود و بهتر است این مکمل از قبل از حاملگی مصرف شود. پزشک شما ممکن است مصرف ۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک را برای قبل از آبستن شدن و در حین بارداری برای شما تجویز کند.
همچنین ممکن است پزشک شما:
– قلب، ریه، پستان ها، تیروئید، شکم، لگن، و پاپ اسمیر شما را معاینه کند.
– آزمایشهایی مانند سرحجه، هپاتیت، HIV، سیفلیس و دیگر بیماریها را به عمل آورد.
– در مورد نمودار دوره های قاعدگی شما، با شما بحث کند و بهترین زمان ممکن که احتمال بارداری بیشتر است را برای شما مشخص کند.
– واکسیناسیون شما را چک کند و اگز در مقابل سرخجه و یا آبله مرغان واکسینه نشده اید، واکسن مناسب را برای شما تجویز کنند و بارداری شما را تا یک ماه به تاخیر بیاندازند.
– در مورد مشاوره ی ژنتیک با شما گفتگو کنند. مشاوره ی ژنتیک می تواند اطلاعاتی در مورد داشتن کودکی با نقص مادر زاد به شما بدهد. این مشاوره ممکن است برای مادران مسن، افراد با سابقه ی مشکلات ژنتیکی، یا عقب ماندگی ذهنی توصیه شود.
– توجه داشته باشید که آزمایش ژنتیک می تواند برای پیشگیری از بسیاری از تولد های نوزادانی با اختلالات ژنتیکی موثر باشد.

خروج از نسخه موبایل