سلامت و دانش

اب جوشیده بهتر است یا اب معدنی؟

این نکته بر همگان آشکار است: آب منبع حیات است و جهان هستی به وجود آب وابسته است. بدن انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان گفت آب یکی از مواد حیاتی برای ارگانیسم است، ۷۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد و ماده ای ضروری برای عملکرد ارگانیسم محسوب می شود. . سیستم ها و دستگاه ها در زیر به برخی از عملکردهای آب و همچنین فواید استفاده از آن در بدن اشاره خواهیم کرد. درست است که آب آشامیدنی یک ضرورت است، اما باید به میزان و زمان نوشیدن آن توجه کرد. همچنین به این سوال پاسخ خواهیم داد که آب جوشیده بهتر است یا خرید آب معدنی؟

فواید استفاده از آب در بدن

  1. مواد زائد را از طریق ادرار، عرق و مدفوع دفع می کند.
  2. به تنظیم دمای بدن کمک می کند.
  3. باعث روانکاری مفصل (حرکت روان غضروف ها نسبت به یکدیگر) می شود و خاصیت ضربه ای روی مفصل دارد.
  4. از اندام های حساس مانند قلب و مغز حمایت فیزیکی می کند.

کمبود آب در بدن باعث کم آبی بدن می شود. در حالت کم آبی، مقدار آب موجود در بدن به اندازه ای نیست که بدن بتواند وظایف طبیعی خود را به درستی انجام دهد. حتی کم آبی خفیف می تواند با احساس خستگی و کمبود انرژی همراه باشد.مزایا و مضرات آب جوشانده.
این باور غلط که جوشاندن آن را تصفیه و سالم می کند اشتباه است و جوشاندن جایگزین مناسبی برای تصفیه و سالم سازی آب آشامیدنی نیست. این روش تنها زمانی مناسب است که آب حاوی باکتری و آلودگی میکروبی باشد. مثلاً اگر به مسافرت یا کمپینگ رفته اید و نمی دانید آب چشمه یا رودخانه سالم است یا خیر، می توانید آن را بجوشانید تا فقط به باکتری و ویروس تبدیل شود. بنابراین در مواقع لزوم جوشاندن آب ضروری است.

مزایا و معایب آب معدنی

درست است که آب معدنی بسیار با کیفیت تر و ایمن تر از آب جوشیده است. زیرا از آب معدنی می توان برای مدت طولانی استفاده کرد اما در مورد آب جوشیده اینطور نیست. آب معدنی مستقیماً از منابع طبیعی به دست می‌آید و ممکن است حاوی ناخالصی‌هایی باشد که می‌توان آن‌ها را با برخی دستگاه‌های تصفیه مانند تصفیه‌کننده ضدعفونی و آشامیدنی کرد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که استفاده زیاد و غیر اصولی از آب معدنی باعث ایجاد سنگ در کلیه، مثانه و کیسه صفرا می شود.

زیرا آب های معدنی دارای مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منگنز، آهن و … هستند.پس در نتیجه باید بدانیم که استفاده از بطری های آب آشامیدنی که استانداردهای جهانی را دارند یکی از بهترین گزینه ها برای تامین آب بدن به شمار می روند زیرا تمام سموم، نیترات ها، نیتریت ها، جیوه را در خود جای داده اند. آرسنیک، ویروس ها، باکتری ها و انواع میکروارگانیسم ها از بین می روند که باعث انواع عفونت های گوارشی و ادراری می شود.

آب جوشیده بهتر است یا آب معدنی؟ کدام؟

نمی توان با اطمینان گفت که کدام یک بهتر است زیرا هر یک از آنها معایبی دارد که می تواند بر سلامت بدن تأثیر بگذارد. زیرا آب معدنی را نمی توان به طور مداوم مصرف کرد و آب جوشانده چندان ایمن نیست. به طور کلی باید بدانید که جوشاندن نه باعث تغییر طعم، رنگ و مزه آب می شود و نه باعث از بین رفتن املاح مضر، نیترات ها و … می شود، بنابراین نمی توان گفت که خوب یا بد است، اما اگر برای از بین بردن میکروب ها و باکتری ها استفاده می شود. استفاده از آن مثمر ثمر است.

آب جوشیده یا آب معدنی بهتر است.

از طرفی آب های معدنی اگرچه دارای مقادیر زیادی املاح معدنی هستند، اما در دراز مدت می توانند بدن را با انواع سنگ های کلیه، سنگ مثانه و سایر بیماری های گوارشی مواجه کنند.

اهمیت استفاده از آب تمیز: امروزه اکثر کشورهای در حال توسعه مشکل نداشتن آب سالم را دارند و به دلیل پایداری این توسعه و پیشرفت، مردم سالم هستند و می توان گفت سلامت انسان در گرو نوشیدن آب سالم و تغذیه سالم است. همانطور که همه می دانیم سلامت و رفاه جامعه با تامین آب سالم امکان پذیر است. این ماده حیات هم از نظر بهداشتی و هم از نظر اقتصادی بسیار مهم است. در بعد اقتصادی، آب شروع کننده چرخه اقتصادی و محرک فعالیت های کشاورزی است و از نظر بهداشتی، آب سالم و مرغوب ضامن سلامت بدن انسان است.

آب آشامیدنی علاوه بر تامین مایعات مورد نیاز بدن می تواند حاوی مواد معدنی و مغذی بسیاری نیز باشد که برای بدن ضروری و مهم هستند و کمبود آن در آب می تواند باعث بروز برخی بیماری ها در بدن شود. با توجه به موارد فوق، می تواند به عنوان مثال باشد که اگر ید و فلوراید در ترکیب آب وجود نداشته باشد، می تواند باعث گواتر و حفره های آندمیک شود. البته می توان گفت که علاوه بر املاح مفید، مواد شیمیایی و موجودات میکروسکوپی مختلفی در آب یافت می شود که برخی از آنها بیماری زا بوده و باعث بیماری های عفونی خطرناک می شوند.بنابراین تصفیه آب یکی از مهمترین وظایف است و ارتباط مستقیمی با کاهش بیماری ها و این مواد شیمیایی دارد.

آب جوشیده یا آب تصفیه شده کدام بهتر است؟

جوشاندن آب قدیمی ترین روشی است که برای حذف آلاینده ها و عوامل میکروبی از آب استفاده می شود. بسیاری از مردم بر این باورند که آب جوش مواد شیمیایی و املاح مضر را از بین می برد. البته بهتر است بدانید که تاثیر این روش عمدتا از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و آلاینده هایی مانند سرب و سولفات است و روی بسیاری از آلاینده های آب تاثیر چندانی ندارد. اگرچه جوشاندن آب آشامیدنی روزانه ممکن است در از بین بردن آلاینده ها از آب چندان موثر نباشد، اما هنوز هم بسیاری از مردم ترجیح می دهند آب جوشیده بنوشند.

استفاده از آب جوش برای تصفیه آب زمانی می تواند مفید باشد که بخواهیم به ساده ترین روش عوامل میکروبی مانند باکتری ها، انگل ها و سایر میکروارگانیسم های موجود در آب را از آب حذف کنیم، زیرا هیچ موجود زنده ای وجود ندارد که بتواند در دمای آب زنده بماند. آب.آب جوش. . به همین دلیل پس از جوشاندن آب، می توانید مطمئن باشید که میکروب های موجود در آب به طور کامل از بین رفته و به دلیل وجود این موجودات در آب، خطری برای بدن شما وجود نخواهد داشت.

فیلترهای مختلفی در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی برای حذف آلودگی ها از آب استفاده می شود. فیلتر اصلی در ساختار دستگاه های تصفیه آب ممبران است. فیلترهای غشایی بیشترین دقت را در حذف آلاینده ها از آب دارند. این موضوع باعث شده است که دستگاه های تصفیه آب خانگی بهترین و دقیق ترین راه برای حذف آلودگی ها از آب باشند. با این روش می توان تمام آلودگی ها را از آب پاک کرد. در ساختار برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی نیز از فیلترهای UV استفاده شده است که قابلیت حذف آلودگی های میکروبی آب را دارند. با توجه به نکات ذکر شده می توان دریافت که دستگاه های تصفیه آب خانگی بهترین راه برای حذف آلاینده ها از آب بوده و سطح کیفی آب تصفیه شده بسیار بالاتر از آب جوشیده می باشد. .