اقتصادی

احتمال کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی

در پی پیشنهاد مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو ، پیش بینی می شود علاوه بر متعادل سازی بازار خودرو ، قیمت خودروهای وارداتی نیز بین 50 تا 80 درصد کاهش یابد. این فرصت برای هر ایرانی که بتواند خودروی باکیفیت ، مطابق با درآمد و توزیع مناسب فرصت ها تهیه کند ، یکی از مواردی است که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ، محتوای ماده 4 به گوش می رسد.

به گزارش ماه نیوز ، هنوز بحث هایی برای آزادسازی واردات خودرو ادامه دارد. موضوعی که اخیراً در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و منتظر تصویب است. مجلس با لغو کرایه در بازار ، تنظیم بازار و تصویب طرح های واردات خودرو در تلاش است موج قیمت را آرام کند.

از نظر ممنوعیت واردات ، خودروهای چینی تنها گزینه کسانی هستند که خودروهای خارجی می خواهند ، اما با برداشته شدن این ممنوعیت ها ، بسیاری از شرکت ها و خودروهای دیگر وارد بازار ایران می شوند.

این طرح پارلمان که در مراحل پایانی با تأیید اولیه کمیسیون صنعت و معدن پارلمان به تصویب رسیده است و “شوک جدیدی به بازار خودرو” نامیده می شود ، در اصلاحیه ماده 4 “هرگونه اشاره شده است” خودروهای شخص حقیقی یا حقوقی ، قطعات خودرو ، برای صادرات سایر کالاها یا خدمات مربوط به سایر صنایع پیشرانه یا واردات خودروهای تمام برقی ، هیبریدی یا بنزینی و بنزینی با برچسب ارز ، می تواند با واردات بدون انتقال ارز و با قیمت بالا جایگزین شود. یا شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر بر اساس گواهی نامه ها. ”

شورای نگهبان به بند 4 طرح بازسازی خودرو بر اساس واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر مطابق بندهای 8 و 9 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و در نتیجه مغایر با بخش 1 بند 110 اشاره کرد. قانون اساسي. برگشت. سرانجام ، پس از اعتراضات ، کمیسیون صنایع این ماده را با اصلاحاتی در چارچوب “آزادسازی مشروط واردات” تصویب کرد. بر این اساس ، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند در قبال یکی از دو روش خودرو را وارد کند صادرات کالا یا واردات بدون انتقال ارز عمل کنید.

در همین رابطه ، روح الله ایزداخ ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که موضوع واردات خودرو در دستور کار مجلس قرار گرفته و در قالب واردات خودرو در حال پیگیری است. این آزادسازی مطمئناً از رانت های زیادی جلوگیری می کند ، اما به گونه ای انجام می شود که تولیدکنندگان محلی ما مشکلی نداشته باشند و در واقع بیشتر کنترل بازار و کاهش چشمگیر قیمت ها خواهد بود.

به گفته وی ، در این طرح ، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند واردات داشته باشد و خودروی وارداتی باید دارای سطح کیفی باشد. همچنین تعداد خودروهای وارداتی با کمک عدم عرضه و همایش رقابت تعیین می شود. شورای رقابت هر شش ماه شرایط بازار را بررسی می کند و کمبود عرضه را اعلام می کند و بر این اساس واردات را تأیید می کند. در این طرح ، شرایط تعیین شده توسط دولتها که زمینه را برای ایجاد کرایه فراهم می کند (از آنجا که واردات فقط توسط نماینده ویژه یک خودروساز خارجی انجام می شود) حذف شده است. تاکید می شود که این واردات فشار ارزی بر کشور وارد نمی کند و از محل صادرات و یا با ارز خارجی بدون مبدا انجام می شود.

توزیع مناسب درآمد و فرصت ها ، فرصت دستیابی به خودروهای با کیفیت را نوید می دهد

در همین راستا ، مهدی دادفر ، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با ماه نیوز ، اظهار کرد: به هر ایرانی این فرصت داده می شود که خودرویی مطابق با 85 استاندارد درآمد و کیفیت و همچنین توزیع عادلانه فرصت ها را دریافت کند. ماشین مناسب و پیشرفته. گوش می دهد ؛ اما آیا واقعاً نمایندگان قصد دارند انحصار کامل بازار را از بین ببرند یا این بازار با پاشنه پای خود کار خواهد کرد؟!

وی افزود: در صورت تصویب این طرح توسط مجلس ، می تواند بازار خودرو را بهتر کنترل کرده و از انحصار خارج کند. این مصوبه یکی از مترقی ترین و محبوب ترین مصوبات مجلس شورای اسلامی است که می تواند از التهاب بازار خودرو بکاهد. این طرح واردات را برای همه مجاز و انحصاری نمی کند. از سوی دیگر ، تأکید می شود که هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد نمی کند و واردات را با استفاده از منابع ارزی خارج از کشور به رسمیت می شناسد.

کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودروهای خارجی در سایه آزادسازی واردات

دادفر افزود: تصویب کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره واردات خودرو بسیار مطلوب است و منجر به کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت در بازار خودروهای خارجی شده است. علاوه بر کاهش شدید قیمت ها در بازار خودروهای خارجی ، واردات خودرو باعث ایجاد یک حرکت مدیریت هزینه در بین خودروسازان داخلی می شود و باعث ایجاد تعادل در قیمت خودروهای تولیدی می شود. در حال حاضر قیمت خودروی وارداتی با قیمت خودروی داخلی بسیار فاصله دارد و قیمت این خودروی خارجی را می توان با 70 یا 75 هزار دلار مقایسه کرد در حالی که نرخ ارز آزاد 25 تا 27 هزار تومان است.

یک مقام صنعتی تاکید کرد: واردات خودرو قیمت خودروهای محلی را به قیمت خودروهای محلی نزدیک می کند. تولیدکنندگان خودروهای داخلی همچنین سعی می کنند مدیریت هزینه را مدیریت کنند ، که بسیار مهم است و بازار همچنان رقابتی باقی می ماند. انتخاب در اختیار مردم و مشتری است که خودرو را با توجه به سلیقه و درآمد خود انتخاب کنند.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ، سیاستگذاران دولتی متعهد هستند که راه های اقتصادی و تجاری را باز کنند تا مردم حق انتخاب و مدیریت موضوع خودرو را داشته باشند تا هر خانواده ایرانی بدون صف و بدون قرعه کشی خودروی مورد نظر خود را تهیه کند. به دخالت دولت برای خرید در صف بمانید.

دادفر خاطرنشان کرد: تنها ابهام این طرح تبصره 2 آن است که تعداد واردات واگذار شده به شورای رقابت را تعیین می کند. شوراهای رقابت در حلقه معیوب در سال های اخیر و عملکرد سازمان ایمنی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عملکرد منفی خود را از طریق قیمت گذاری سیستماتیک و رانت های گزاف در جیب بسیاری از افراد نشان داده و باعث زیان انباشته خودروسازان شده است.

افزایش رقابت و محدودیت حاشیه سود واردات

در همین راستا ، فربد زوه ، فعال صنعت خودرو نیز معتقد است که اعلام کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودرو در صورت آزادسازی واردات ، موجی از شادی و نگرانی را ایجاد کرده است. اگرچه این کاهش احتمالاً مربوط به خودروهای موجود در بازار است و محدود به واردات جدید نیست ، اما توجه به برخی مسائل خالی از لطف نیست. در پیش نویس جدید فرمان ، واردات خودروهای فرسوده به مدت سه سال مجاز به استفاده بود ، اما بعداً حذف شد. واردات نیز برای همه ایرانیان رایگان است و وزارت صمت مجاز نیست آنها را به بهانه نمایندگی و خدمات ممنوع کند. علاوه بر این ، نیازی به خرید ارز از شبکه بانکی نیست و با ارز مردم قابل اجراست!

وی افزود: واقعیت این است که بازار خودروهای میلیارد دلاری در صورت برآورده شدن اولین شرط بیش از 50 درصد کاهش می یابد. لازم به ذکر است که نرخ برابری محاسبه تعرفه ها همچنان 4200 تومان است و تعرفه موثر سفارشی برای واردات هر کالا از 15 درصد نرخ واقعی خرید ارز عملی تجاوز نمی کند. بنابراین ، کاهش قیمت خودروهایی مانند لندکروز 2008 یا کمری در نبود محدودیت های حجم موتور و واردات دست دوم قطعی است.

زوه افزود: این امر باعث افزایش رقابت نیز می شود و بنابراین حاشیه سود واردکننده مانند سال 2006 به حدود سه تا پنج درصد محدود می شود و قیمت خودروهای وارداتی بالقوه جدید 15 تا 25 درصد کمتر از خودروهای دیگر خواهد بود. – انواع دست در بازار موجود است. “اما این کاهش ها بر اساس معیارهای روحی امروز است. تورم در بازار خودرو از ابتدای امسال بیش از 30 درصد بوده است و احتمالاً این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

این کارگر صنعتی تاکید کرد: “حتی اگر واردات اجرایی شود و شورای رقابت از اختیارات تعیین شده توسط این قانون سوء استفاده نکند ، خودروها تا تابستان آینده وارد بازار نمی شوند و اجرای این قانون نیز تحت تأثیر قرار نمی گیرد. قیمت کامل اما نسبی قیمت تابستان آینده. “” در بهترین حالت ، مشتری ایرانی مبلغ بیشتری نمی پردازد. در واقع ، تأثیر رهایی بازار از فساد در قطعات خودرو و خودروسازان کشور با سوء مدیریت مالی و کسری بودجه کشور جبران می شود و در نهایت تورم بخش خودرو بسیار کمتر از تورم معمولی خواهد بود. پس از آزادسازی واردات در 1989 و 2005 ، قیمت خودروهای موجود به شدت کاهش یافت.

انتهای پیام