عمومیمعرفی کسب و کار

برج خنک کننده چیلر جذبی

در این مقاله به آنچه باید در مورد برج خنک کننده چیلر بدانید، می پردازیم. برج خنک کننده چیلر میتواند از نوع مکعبی و مخروطی (مدور) تولید و عرضه شود. برج های خنک کننده چیلر اغلب در بالای پشت بام ها و یا در محل پارکینگ قرار می گیرند. این کولینگ تاورها عمدتاً از متریال فایبرگلاس FRP با رنگ سفید قابل مشاهده هستند. وظیفه اصلی این تجهیزات تامین آب سرد در تابستان برای چیلرهای تراکمی و جذبی است.

نحوه تعیین ظرفیت برج خنک کننده و برآورد قیمت (استعلام قیمت) کولینگ تاور بمنظور تعیین ظرفیت و محاسبه ظرفیت برج خنک کننده 2 موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است:

داشتن علم متناسب در زمینه طراحی یا تعیین ظرفیت برجهای خنک کن
داشتن تجربه کافی در این زمینه
در این راستا ضروری است ابتدا متقاضی خرید این سیستم نسبت به تعیین ظرفیت پکینگ برج خنک کننده کولینگ تاور اقدام نماید. نرم افزار تعیین ظرفیت برج خنک کن مهتاب گستر با اخذ دیتای اولیه از مشتریان شامل درجه حرارت آب ورودی و درجه حرارت آب مورد نیاز (اختلاف دمایی مورد نیاز) بعلاوه ظرفیت آب در گردش سیستم و همچنین دمای مرطوب شهر و محیطی که قرار است پکیج خنک سازی در آن نصب شود، نسبت به محاسبه ظرفیت برج خنک کن اقدام خواهد نمود.

بعد از این مرحله یعنی تعیین ظرفیت برج خنک کن نوبت به انتخاب مخروطی یا مکعبی بودن آن می رسد در صورتی که فضای لازم برای نصب سیستم مخروطی مهیا باشد استفاده از برج خنک کننده مکعبی توجیهی نخواهد داشت. قیمت سیستم مکعبی نسبت به مخروطی بدلیل ارتفاع نسبتا بیشتر و نیاز به بدنه مقاوم تر بالاتر خواهد بود.

در مرحله بعد متقاضی با بازدید از خط تولید تولیدکنندگان متفاوت که می تواند از اینترنت یا نمایشگاه شماره تولیدکنندگان را یافته باشد نسبت به نوع اقلام مورد استفاده در ساخت اطمینان حاصل می نماید. علم مناسب در زمینه طراحی و محاسبه ظرفیت این مدل سیستم های خنک کاری اعم از برج خنک کننده فایبرگلاس، بتنی، چوبی و یا برج خنک کن گالوانیزه از طریق تحصیل دانش در یکی از رشته های مهندسی شیمی و یا مهندسی مکانیک سیالات و جامدات و همچنین سایر رشته های وابسته بدست می آید.

آپشن ها و تکنولوژی های تاثیر گذار بر قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس و فلزی

علاوه بر جنس ورق های بدنه دستگاه (فایبرگلاس یا فلزی) و شکل ظاهری آن (مدور یا مکعبی) آپشن ها و تکنولوژی های دیگری نیز بر قیمت دستگاه تاثیر گذار است که مهمترین آنها عبارتند از :

۱ . افزودن تکنولوژی اینورتر به دستگاه

با افزودن تکنولوژی اینورتر (Variable Frequency Drive – VFD) به الکتروموتور و متغیر کردن دور موتور فن ، همواره فن در سرعت بهینه کار کرده (متناسب با نیاز) و در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی می شود. افزودن این تکنولوژی به عنوان یک آپشن به موتور فن باعث افزایش قیمت پکینگ رندوم اسپلش می شود ولی صرفه جویی صورت گرفته در مصرف برق پس از مدتی قیمت اولیه را جبران خواهد نمود. از این تکنولوژی در سایر دستگاه ها مانند چیلر ، هواساز و … نیز استفاده می شود.

۲ . استفاده از دو موتور فن به صورت ترکیبی

در این طرح ، سیستم فن از دو مجموعه موتور فن تشکیل می شود. یک مجموعه به عنوان فن اصلی و دیگری برای کار در دو سوم سرعت فن اصلی طراحی شده و فقط به اندازه یک سوم فن اصلی توان مصرف می کند. در مواقعی که مجموعه موتور فن اصلی به دلیلی از کار بیافتد ، ترکیب بندی به گونه ای است که موتور فن ثانویه با ظرفیت تقریبا ۷۰ درصد موتور اصلی کار می کند تا سیستم از کار نیافتد و بدین ترتیب برج خنک کننده با قابلیت اعتماد بالا به کار خود ادامه می دهد.

۳ . استفاده از فن های بسیار کم صدا

به طور استاندارد فن ها برای کارکرد با صدای کم و قابلیت وزش بالا طراحی می شوند (فرم خاص هندسه فن) ولی به عنوان آپشن می توان در اماکنی که نسبت به صدا (حتی صدای کم) حساس هستند از تیغه فن های محوری که از آلیاژ آلومینیوم گرید بالا و سبک وزن که در برابر خوردگی نیز مقاوم هستند استفاده نمود. این فن های آلومینیومی که به حداقل نگهداری نیاز دارند با کمترین صدا (کاهش صدا تا ۱۹ دسیبل نسبت به حالت استاندارد) کار می کنند.

۴ . گرم کننده های تشتک جمع آوری آب

وظیفه آن جلوگیری از یخ زدن آب جمع شده در تشتک (سینی جمع آوری آب در پایین برج) در طی خاموش بودن یا حالت آماده به کار بودن آن است که شامل المان های حرارتی و ترموستات است.

۵ . کنترل سطح آب به صورت الکترونیکی

شامل کنترلر سطح آب ، محفظه آب ساکن و شیر برقی که برای تامین آب جایگزین تعبیه می شود.

۶ . صفحه تیغه منحرف کننده جریان هوا

تشکیل شده از صفحه های منحنی شکل که به عنوان منحرف کننده جریان هوا و صدا به کار می روند.

۷ . رزین بازدارنده شعله

وظیفه آن جلوگیری از گسترش شعله در صورت آتش سوزی است.

۸ . سوئیچ قطع کننده لرزش

سوئیچ لرزش ، برق موتور فن را زمانی که با شوک یا لرزش بیش از حد مواجه می شود قطع می کند.

۹ . جداکننده سانتریفیوژ

مکانیزم مکانیکی که با استفاده از نیروی گریز از مرکز موجب جداسازی ذرات معلق از آب می شود و به طور موثری ذرات معلق بزرگتر از ۴۰ میکرون را از آب جدا می کند.

۱۰ . صدا گیر و نویز گیر

که در دهانه فن برج خنک کننده جاسازی می شود.

سوالات متداول

1) تفاوت برج خنک کننده و چیلر چیست؟

برج خنک کن یک دستگاه تبخیری است که بوسیله مکانیزم تبخیر آب می تواند آب را تا سه درجه بالای دمای مرطوب محیط خنک نماید. به طور مثال در شهر تهران دمای خروجی از کولینگ تاور در تابستان حدود 27 درجه سانتیگراد خواهد بود. ولی چیلر با استفاده از سیکل های مکانیکی قادر به تامین آب سرد 5 تا 10 درجه سانتیگراد می باشد که برای خنک کردن هوای ساختمان های مسکونی و اداری به کار گرفته می شود، کولینگ تاور در کنار چیلر کار می کند و به چیلر اجازه می دهد به فعالیت خود ادامه دهد و باعث خنک شدن کندانسور چیلر می شود.

2) برج خنک کننده چیلر جذبی چه تفاوتی با برج خنک کننده چیلر تراکمی دارد؟

هیچ گونه تفاوتی ندارد هر دو برج خنک کننده عملکرد یکسانی دارد و مقدار دبی مشخص را از دمای آب گرم به دمای آب خنک کاهش می دهد.

3) قیمت برج خنک کننده چیلر چقدر است؟

هزینه خرید کولینگ تاور را می توانید در مطلب ” قیمت برج خنک کننده ” مورد بررسی قرار دهید.

4) کولینگ تاور چیلر باید مدار باز باشد یا مدار بسته؟

نیازی نیست کولینگ تاور متصل به چیلر مدار بسته باشد و همان برج خنک کن مدار باز پیشنهاد می شود مگر در صورتیکه توسط شرکت سازنده چیلر نوع مدار بسته درخواست شود. عملکرد صحیح برج خنک کن چیلر می تواند از آسیب به چیلر جلوگیری کرده و راندمان آن را تا چندین برابر افزایش دهد و به همین دلیل است که باید تعمیرات برج خنک کننده را تنها به متخصصین توانمند دارای دانش و مهارت کافی بسپارید. تعمیرات برج خنک کننده بخشی از فرایند تعمیر چیلر است.