سلامت و دانش

بهترین راه برای تشخیص بیماری تالاسمی

تشخیص تالاسمی

تالاسمی نوعی بیماری هموراژیک است که با آزمایش MCV تشخیص داده می شود. این آزمایش میزان گل رز قرمز شما را اندازه گیری می کند و اگر پزشک مشکوک به این بیماری است، آن را پیشنهاد کند. با این تست بیشتر آشنا خواهید شد.

MCV در آزمایش خون چیست؟

برای پاسخ به سوال MCV آزمایش خون چیست؟ این فاکتور به عنوان حجم سلولی متوسط ​​نیز شناخته می شود و عدد مهمی است که در آزمایش شمارش خون CBC ذکر شده است. MCV یک اندازه گیری کمی است که مقدار متوسط ​​گلبول های قرمز خون را توصیف می کند. این شاخص می تواند به تشخیص انواع کم خونی و تالاسمی کمک کند.

در حالی که MCV ممکن است اطلاعات مهمی را ارائه دهد، معمولاً به تنهایی استفاده نمی شود. MCV همراه با آزمایش‌های تعداد گلبول‌های قرمز و سایر اندازه‌گیری‌های گلبول‌های قرمز، از جمله غلظت هموگلوبین سلولز (MCHC) و توزیع گلبول‌های قرمز (RDW) انجام می‌شود. از این آزمایشات می توان برای تشخیص دقیق بیماری های خونی نیز استفاده کرد.

MCV میکروسیتوز پایین نامیده می شود، به این معنی که گلبول های قرمز خون کوچک هستند. MCV همچنین ماکروسیتوز نامیده می شود، به این معنی که کره های مایل به قرمز بسیار طبیعی تر هستند. MCV می تواند یک آزمایش مفید باشد حتی زمانی که تعداد گلبول های قرمز و سایر آزمایش ها طبیعی باشد. این به ویژه برای تشخیص بیماری کلیوی صادق است. این مقاله دلیل آن را توضیح خواهد داد تست MCV اتفاقی که افتاد این بود که آزمایش باید منتظر می ماند و نتایج را تفسیر می کرد.

mcv در آزمایش خون

هدف از تست MCV چیست؟

حجم متوسط ​​بدن یکی از اعداد ارائه شده در تست کامل CBC است. بنابراین، هر بار که آزمایش CBC توصیه می شود، نشانگر MCV نیز قابل مشاهده است. این نوع آزمایش خون ممکن است به عنوان یک معاینه معمول تجویز شود. همچنین ممکن است تشخیص، درمان و پیگیری در مورد تعداد زیادی از شرایط پزشکی انجام شود.

با این حال، مواردی وجود دارد که ممکن است پزشک بخواهد علائم را ارزیابی کند یا یک وضعیت خاص MCV را کنترل کند. بخش هایی از این موارد عبارتند از:

  • برای ارزیابی علائم احتمالی کم خونی مانند خستگی، تغییر رنگ پوست و روشن شدن پوست سر
  • برای تشخیص انواع کم خونی یا تالاسمی
  • برای ارزیابی سایر ترشحات خونی مانند تعداد گل رز سفید غیرطبیعی یا پلاک

mcv بالا

تفسیر آزمون MCV چیست؟

MCV در آزمایش خون، عددی است که میزان متوسط ​​کره های قرمز را در جریان خون توصیف می کند. بنابراین، MCV بالا به این معنی است که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد متوسط ​​هستند. در مقابل، MCV کمتر به این معنی است که آنها کوچکتر از حد متوسط ​​هستند. تعیین میزان متوسط ​​گلبول های قرمز برای تعیین نوع فرد کم خون بسیار مفید است. مثلا:

  • MCV با کم خونی همراه با کمبود ویتامین B12 همراه است.
  • MCV با فشار خون پایین یا تالاسمی مرتبط است.

میزان MCV معمولاً در طول زمان ثابت است و به راحتی تغییر می کند، مگر اینکه فرد خون تزریق کند. اگر MCV غیر طبیعی به دلیل فقر باشد، ممکن است در طول زمان و در طول زمان افزایش یابد.

مقدار نرمال MCV در آزمایش خون

محدوده نرمال MCV در محدوده 1 تا 2 فمتولتتر (FL) است. با این حال، تعداد آزمایشگاه‌هایی که به‌عنوان محدود طبیعی گزارش شده‌اند ممکن است کمی متفاوت باشد. برخی از تفاوت های بین آزمایشگاه ها ممکن است به دلیل تفاوت در تجهیزات، تکنیک ها و مواد شیمیایی مورد استفاده باشد.

اگر مقدار MCV در آزمایش خون شما نرمال باشد، به این معنی نیست که قطعاً از کم خونی مانند بیماری رنج می برید. کم خونی وجود دارد که مقدار طبیعی گلبول های قرمز خون است (مانند کم خونی نرموز). پزشک نتایج آزمایش را در رابطه با تجربه پزشکی قبلی شما و نتایج سایر آزمایشات تفسیر می کند.

پایین mcv

علامت MCV چیست؟

MCV کمتر از حد طبیعی است، به این معنی که گلبول های قرمز خون شما کوچکتر از حد طبیعی هستند (میکروسیت). میکروسیتوز معمولاً نتیجه ناتوانی در تشکیل هموگلوبین است. هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به خون می رساند.

با این حال، نتیجه گیری که نشانگر کمتر از حد طبیعی است ممکن است اهمیت پزشکی نداشته باشد زیرا این آزمایش اغلب از روز به روز و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک شما این نتیجه را بر اساس آزمایش‌های پزشکی قبلی و آزمایش‌های دیگر مانند RBC، هموگلوبین و سایر شاخص‌های گلوبولین تفسیر می‌کند.

بیماران مبتلا به میکروسیتوز معمولاً هیچ علامتی ندارند، اما کم خونی شدید است. آزمایشات دیگر می تواند به تعیین علت شمارش کامل خون کمک کند.

MCV موارد زیر ممکن است در نظر گرفته شود::

  • کمبود دارند
  • تالاسمی
  • کم خونی مزمن
  • مسمومیت با سرب
  • آسفیروسیتوز

MCV سطح پایین (مثلاً کمتر از ۷۰ که میکروسیتوز شدید نامیده می شود) معمولاً نشانه کم خونی یا تالاسمی است. با این حال، کم خونی همیشه در این دسته ها رخ نمی دهد. گاهی اوقات فشار خون پایین می تواند منجر به MCV طبیعی شود.

ارتباط تالاسمی و فقر با آزمایش MCV

تالاسمی یک اختلال ژنتیکی است که در آن بدن اشکال غیرطبیعی هموگلوبین تولید می کند. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن به جریان خون را بر عهده دارد و در صورت اختلال در میدان اکسیژن، مقابله با آن دشوار است. سطوح پایین هموگلوبین باعث کاهش میزان گلبول های قرمز و در نتیجه کاهش MCV می شود.

این اختلال می تواند منجر به تخریب بیش از حد گلبول های قرمز و ایجاد کم خونی شود. تالاسمی ارثی است، یعنی حداقل یکی از والدین شما باید این اختلال را داشته باشد.

شکل کمتر جدی مانور تالاسمی این اختلال است. گفته می شود دو نوع دیگر تالاسمی به نام های تالاموس تالاموس و تالاسمی خطرناک تر هستند. اگر سطح MCV در خون شما کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است نیاز به درمان تالاسمی داشته باشید.

علامت MCV چیست؟

MCV معمولا با افزایش سن ایجاد می شود. در واقع، حدود 3 درصد از افراد مسن بدون هیچ دلیلی به MCV مبتلا می شوند. نشانه های MCV فوق به شرح زیر است:

  • کمبود ویتامین B12
  • کمبود فولات (ویتامین B9)
  • بیماری کبد
  • اعتیاد به الکل
  • تیروئید کم کار
  • بخش هایی از کم خونی همولیتیک
  • بخش هایی از داروهای شیمی درمانی

mcv را تست کنید

تست MCV در مقصد و مجموعه هومکا

کم خونی می تواند به اندازه خستگی، سرماخوردگی و سرماخوردگی مداوم باشد. در این شرایط انجام آزمایش خون ضروری است. در آزمایش خون، نشانگر MCV به شما می گوید که آیا از کم خونی رنج می برید یا خیر. با این حال، MCV همچنین می تواند نشانه تالاسمی باشد. اما در صورت بروز علائم باید آزمایش خون بدهید. اگر حضور شما در آزمایشگاه برای شما دشوار است، ممکن است با خدمات آزمایش در مقصد راحت باشید. هومکا از یک تیم متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی استفاده کرده و به خانه خود بیاورید.

همکاران Humka آماده انجام کلیه آزمایشات خون در منزل شما با حضور مراقبت های بهداشتی کامل هستند و نتایج به صورت آنلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اگر در یک شهر زندگی می کنید تهران یا شهرها کرج، مشهد، تبریز، شیراز، رشت، اهواز یا اصفهان اینجا هستی، زیر نظرت بیمه پایه و تکمیلی، جهت اعمال خدمات تست در شماره مقصد 3 برای درخواست تست با ما تماس بگیرید یا به وب سایت همکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کنید.