هنری و فرهنگیمعرفی کسب و کار

تاریخچه قاب عکس و انواع مختلف آن

قاب عکس و داستان پیدایش آن

در دنیای امروزه استفاده از قاب عکس امری رایج در تمام نقاط دنیا می باشد. کمتر کسی در دنیا وجود دارد که در منزل و حتی سرکار خود از قاب عکس استفاده نکرده باشد. در ادامه همراه سایت قاب نقاشی باشید تا شما را با تاریخچه قاب عکس و انواع مختلف آن آشنا کنیم.

شاید شما نیز به این فکر فرو رفته باشید که چگونه اولین قاب عکس ساخته شد؟ تاریخ ساخت اولین قاب عکس به 19 قرن قبل برمی گردد. در واقع در قرن های گذشته هنرمندان نیاز به وسیله ای داشتند تا به طور دائم با استفاده از آن بتوانند آثار خود را در معرض دید قرار بدهند. اما هیچ وسیله ای برای نگهداری از آثار در آن زمان وجود نداشت.

 این نیاز در قرن 12 و 13 میلادی بیشتر از قبل احساس شد. در این قرن ها اولین قاب عکس چوبی ساخته شد. هنرمندان به واسطه این قاب ها دیگر نگران از بین رفتن آثار خود نبودند.

با مرور زمان در ساخت قاب عکس ها از نوآوری هایی نیز استفاده شد. قاب عکس های ساده کم کم با هنر دست هنرمندان توانستند جلوه زیباتری بگیرند. حکاکی های مختلف بر روی قاب ها توانست آنها را بسیار زیباتر جلوه دهد. به دلیل ساخت محدود و زمانبر بودن این قاب ها، تمام اقشار قادر به استفاده از آنها نبودند و تنها برای مکان های مذهبی و افراد ثروتمند در دسترس بود.

در قرن های بعد ساخت قاب عکس با پیشرفت فناوری روند رو به رشدی پیدا کرد. به طوریکه امروزه قاب عکس ها در جنس و شکل های مختلف روانه بازار می باشد.

قاب عکس ها  بر حسب نوع استفاده به دو گروه: قاب عکس دیواری و قاب عکس رومیزی تقسیم می شوند. در ادامه بیشتر راجع به این قاب ها توضیح خواهیم داد.

قاب عکس دیواری

این دسته از قاب عکس ها برای نصب بر روی دیوار طراحی و ساخته شده اند. قاب عکس های دیواری دارای ابعاد مختلف می باشند. از این قاب عکس می توان هم به صورت تک و هم بصورت چندتایی استفاده کرد. قاب عکس دیواری بسیار مناسب قاب گرفتن عکس های خانوادگی بزرگ، مناظر طبیعی و هر تابلو با ارزشی می باشد. در قسمت پشت قاب عکس دیواری جایی برای قرار گرفتن میخ تعبیه شده است تا به راحتی روی دیوار نصب شود.

قاب عکس رومیزی

نوع دیگر قاب عکس ها برای قرار گرفتن روی میز و کنسول طراحی شده است. در قسمت پشت این قاب ها پایه ای تعبیه شده است که قاب عکس را نگه می دارد. کیفیت این پایه نقش بالایی در مقاومت قاب عکس دارد. از قاب عکس رومیزی می توان برای انواع عکس ها استفاده کرد. بهترین مزیت این قاب عکس برای افرادی می باشد که فضای کافی برای نصب قاب روی دیوار را ندارند. از این قاب عکس بیشتر برای میزهای خاطره استفاده می شود. ابعاد و اشکال این قاب عکس بسیار متنوع می باشد.

انواع سبک قاب عکس

در یک دسته بندی تخصصی تر، قاب عکس ها را بر اساس سبک آنه دسته بندی می کنند. شاید برای شما نیز جالب باشد تا بیشتر راجع به این موضوع بدانید. انواع سبک های؛ فانتزی، کلاسیک، مدرن، زینتی از سبک های قاب عکس می باشد. در ادامه بیشتر راجع به هر سبک برای شما توضیح خواهیم داد.

قاب عکس فانتزی

این قاب ها همانطور که از اسمش پیداست دارای ظاهر و نقش های فانتزی هستند. در ساخت این قاب عکس ها از اشکال مختلفی استفاده شده است. این قاب عکس ها بیشتر مناسب فضا و دکورهای فانتزی می باشند. قاب عکس های فانتزی را می توانید در طراحی اتاق کودک و انواع محیط های با تم فانتزی استفاده کنید.

قاب عکس مدرن

در طراحی و ساخت این قاب از اشکال پیچیده استفاده نشده است. ظاهر قاب عکس مدرن بسیار ساده می باشد. این قاب عکس ها بیشتر برای سبک های مینیمال و مدرن مناسب می باشند. عمق و ضخامت این قاب ها کم و ظریف می باشد.

قاب عکس کلاسیک

قاب عکس های کلاسیک یا سنتی در مجموع به انواع قاب های سنتی مانند: قاب ای خاتم کاری، قاب های قلم زنی و از این قبیل قاب ها گفته می شود. این قاب ها برای استفاده در هر سبکی مناسب نمی باشد. باید در نظر داشته باشید انواع قاب های کلاسیک را در دکورهایی که حالت سنتی و سلطنتی دارند استفاده نمایید. معمولا سبک قاب تابلو فرش ها و تابلوهای با ارزش از این نوع می باشد.

قاب عکس زینتی

قاب عکس های زینتی نسبت به دیگر قاب ها گرانتر می باشند. جنس این تابلو ها بیشتر از فلزاتی همچون: طلا و یا نقره است. به همین دلیل این قاب ها دارای وزن سنگینی نیز می باشند. این تابلو ها دست ساز هستند و بیشتر برای قاب گرفتن تابلوهای عتیقه و بسیار با ارزش مناسب می باشند.

شلف دیواری

اگر فضای کافی برای استفاده از قاب عکس را ندارید، توصیه می کنیم از انواع شلف دیواری چوبی استفاده کنید. اما شلف چیست؟

در واقع شلف همان طاقچه هایی است که در گذشته روی دیوارها طراحی می کردند، با این تفاوت که شلف ها کارایی بیشتری دارند. شلف ها را می توان به راحتی بر هر قسمتی که دوست دارید نصب کنید. ابعاد شلف ها با توجه به فضایی که شما دارید قابل تغییر می باشد.

 امروزه از شلف ها برای طراحی دکوراسیون منزل و حتی محیط کار بسیار استفاده می شود. شلف ها دارای جنس های مختلفی می باشند. شما می توانید بسته به نوع سبک و دکور خود شلف مناسب را تهیه نمایید. اشکال شلف نیز بسیار متنوع می باشد. برخی از شلف ها دیواری و برخی برای استفاده روی زمین هستند. از شلف ها استفاده های گوناگونی می شود. شما می توانید شلف را تبدیل به یک کتابخانه، گالری عکس، محل نگهداری اشیا گرانبها و وسایل شخصی خود کنید. شلف ها بر اساس نوع نصب به 8 دسته زیر تقسیم می شوند.

  1. شلف کشویی
  2. شلف آویز
  3. شلف ایستاده
  4. شلف داخلی
  5. شلف ثابت
  6. شلف معلق
  7. شلف گوشه ای
  8. شلف زیر پله