اقتصادی

جزییات تولید اسپوتنیک در ایران/در واردات واکسن فرصت‌سوزی کردیم

رئیس کمیسیون اقتصاد بهداشت اتاق بازرگانی تهران می گوید فرصتی وجود دارد که به بخش خصوصی اجازه وارد کردن واکسن کرونا را بدهد.

محمود نجفی عرب در مصاحبه با ماه نیوز اظهار داشت: “در مورد واکسن خارجی ، ما همیشه گفته ایم که زمان شروع مذاکرات بسیار مهم است. چند ماه پیش تولید کننده درخواست خود را برای ورود به کشور ثبت کرد. مورد نظر فصل. با این حال ، امسال شاهد بودیم که به دلیل افزایش تقاضا برای این واکسن و مشکلات داخلی ، شرایط بدست آوردن آن دشوار شده است.

وی با بیان اینکه امروز رقابت جهانی برای واردات واکسن کرونا وجود دارد ، توضیح داد: طبق پیش بینی های قبلی ، حداقل در ماه های اولیه ، ظرفیت تولید واکسن کرونا نسبت به تقاضای فعلی جهانی محدود است. برای تأمین نیازها ، روشهایی باید در دستور کار قرار می گرفت که متأسفانه ما آنها را وارد نکردیم یا وزارت بهداشت انجام این کار را صحیح ندانست.

رئیس کمیسیون اقتصاد بهداشت اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: “یک راه حل این بود که ما در سه مرحله از مطالعه واکسن خارجی شرکت کردیم ، اما باید خطر تزریق آن را به افرادی که وزارت بهداشت آنها را انجام داده بود بپذیریم. این نظر را ندارید. “کسانی که در زمینه واکسیناسیون شتاب گرفته اند ، در مراحل آزمایش واکسن حضور دارند و بنابراین ترجیح داده می شوند. مسئله دیگر سرمایه گذاری در تحقیقات واکسن کرونا است که به دلیل محدودیت در کشور انجام نشده است.

نجفی عرب توضیح داد که در مسئله واکسن کرونا ، دولتها نقش اساسی دارند و بخش خصوصی وارد بخش کلان نمی شود: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جامعه برای شکستن زنجیره تاج واکسینه شده اند ، خود دولتها این مسئله را ارائه می دهند و آنها واکسن را توزیع می کنند. و شرکتهای خصوصی که این واکسن را به طور کلی به دولتها ابلاغ کرده اند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: “در ماه های اخیر بخش خصوصی بارها اعلام کرده است كه آماده است تا در هر زمینه ای كه به كاهش فشار تاج و بهبود اوضاع در كشور كمك كند ، و در یك سال گذشته شركت های خصوصی و بهداشت به واکسن می رسد ، بخش خصوصی قطعاً در هر بخشی حضور خواهد داشت و تمام تلاش خود را خواهد کرد ، اما در عین حال ، ما باید واقعیت ها را نیز در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون بهداشت و اقتصاد اتاق تهران با اشاره به اینکه دولت می تواند از چند ماه قبل درخواست مجوز واردات واکسن کرونا کند ، افزود: روند خرید این واکسن طولانی و پیچیده است و از طرف دیگر به دلیل جهانی بودن کمبود در کشورهای دیگر. مطابقت با فروش واکسن دشوار است. اگر چند ماه پیش این امکان وجود داشت ، احتمال بیشتری برای واردات داشتیم و به نوعی فرصت های بخش از بین می رفت. باید توجه داشت به.

نجفی عرب در پاسخ به این س howال که بخش خصوصی چگونه در مورد تولید مشترک واکسن تعطیلات اسپوتنیک بحث می کند ، گفت: “چند هفته پیش در بازدید از تعدادی از مقامات بهداشتی ایران در روسیه ، نمایندگان این شرکت خصوصی نیز حضور داشتند. در ایران ، و بخشی از این محصول مشترک به ایران و بخشی دیگر به روسیه می رسد.

وی افزود: “ما در روند انتخاب این شرکت خصوصی مشارکت نکردیم و در حقیقت این س wasال وجود داشت که چرا این شرکت انتخاب شده است ، اما به هر حال ایران از ظرفیت بالایی برای تولید و تأمین نیازها برخوردار است. کشور و آنها باید استفاده شوند. “

نجفی عرب خاطرنشان کرد: خوشبختانه تولید واکسن کرونا ایرانی نیز در حال انجام است و به گفته مسئولان تولید انبوه در ماه های آینده امکان پذیر است. قبلاً گفتیم که شرکتهای ایرانی مدتهاست در زمینه تولید واکسنهای مختلف فعالیت می کنند و در صورت تمهیدات لازم می توان واکسن کرونا ایرانی تولید کرد و امیدواریم ضمن استفاده از تمام ظرفیتها برای وارد کردن واکسن. برای گروه های پرخطر ، با ظهور واکسن ایرانی ، این امکان وجود دارد که جامعه نسبت به تاج واکسینه شود.

انتهای پیام