سلامت و دانشمعرفی کسب و کار

خرید واکسن گارداسیل خارجی در تهران

واکسن گارداسیل چیست؟

چرا خرید واکسن گارداسیل از داروخانه های دارای گارداسیل در تهران اهمیت دارد؟ واکسن گارداسیل مانند یک سپر در برابر سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که منجر به زگیل تناسلی و حتی انواع سرطان می‌شود عمل می‌کند. درواقع واکسن HPV یا واکسن گارداسیل می‌تواند بدن انسان را در مقابل ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا بیماری HPV ایمن کند و مانع از بروز زگیل‌های تناسلی و بیماری‌های جدی از جمله سرطان در نواحی تناسلی شود. پزشکان می‌گویند هرچه این واکسن زودتر تزریق شود، اثرگذارتر خواهد بود. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای جهان، تزریق واکسن گارداسیل را به عنوان بخشی از واکسیناسیون دانش‌آموزان در نظر گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد بهترین زمان برای خرید واکسن گارداسیل و تزریق آن، پیش از شروع فعالیت جنسی افراد است. البته این به معنی بی‌اثربودن تزریق بعد از داشتن رابطه جنسی نیست! به طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند که واکسن گارداسیل در فاصله سنی ۹ تا ۲۶ سال تزریق شود. با این حال افراد ۲۷ تا ۴۵ ساله هم می‌توانند با مشورت پزشک برای تزریق آن اقدام کنند و از فواید محافظتی آن بهره‌مند شوند.

واکسن گارداسیل معمولا در سه دوز نیم میلی‌لیتری و در بازو تزریق می‌شود. تزریق اول در ماه صفر، تزریق دوم در ماه دو و تزریق سوم در ماه شش است؛ یعنی فاصله تزریق دوز اول تا سوم باید شش ماه باشد. فاصله بین تزریق اول و دوم در انواع دو دوزی این واکسن هم بین شش تا ۱۲ ماه خواهد بود.

آمارها نشان می‌دهند که از حدود ۱۵ سال گذشته و با گسترش تزریق واکسن گارداسیل در ایالات متحده، میزان ابتلا به زگیل تناسلی و عفونت‌های مرتبط با آن در میان دختران نوجوان واکسینه‌شده ۸۸ درصد، زنان جوان واکسینه‌شده ۸۱ درصد و سایر زنانی که این واکسن را دریافت کرده‌اند تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. این اعداد و ارقام می‌توان گواهی بر اثربخشی واکسن گارداسیل در عمل باشد.

HPV چیست؟

پیش از خرید واکسن گارداسیل بهتر است با ویروس آن بیشتر آشنا شوید. HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است که به عنوان شایع‌ترین عفونت مقاربتی شناخته می‌شود. این ویروس بسیار شایع است و معمولا بدون ایجاد ضرر در بدن انسان، خود به خود از بین می‌رود. اما انواعی از آن وجود دارد که قادر است بیماری‌های خطرناکی مثل برخی از انواع سرطان‌ها را ایجاد کند.

بیش از ۲۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد که حدود ۴۰ نوع آن در ناحیه تناسلی انسان مانند واژن، دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی مردانه و کیسه بیضه فعالیت می‌کنند. این ویروس به جز ناحیه تناسلی، باعث ایجاد زگیل‌هایی روی دست و پا هم می‌شود که این زگیل‌ها از طریق جنسی قابل انتقال نیستند. به‌طورکلی، زگیل‌های شایع ناشی از ویروس HPV نوع ۶ و ۱۱ کم‌خطر هستند و اغلب منجر به سرطان نمی‌شوند؛ اما حدود نود درصد زگیل‌های تناسلی به وجود این نوع از ویروس مرتبط است. در مقابل، نوع ۱۶ و ۱۸ که به عنوان نوع پرخطر HPV شناخته می‌شود، عامل اصلی ایجاد بیش از ۸۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم در جهان است.

تا امروز هیچ درمان قطعی برای HPV و مشکلات ناشی از آن شناخته نشده است. در چنین شرایطی، پیشگیری را می‌توان منطقی‌ترین گزینه برای مقابله با این ویروس دانست. اگرچه استفاده از کاندوم و محافظ دهانی برای پیشگیری از انواع عفونت‌های مقاربتی مفید است، اما در این زمینه کارایی چندانی ندارد. بنابراین واکسن HPV که به عناوین تجاری از جمله واکسن گارداسیل شناخته می‌شود، آسان‌ترین و ایمن‌ترین روش برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و مشکلات مرتبط با آن است.

هشدارها و موراد منع مصرف واکسن Gardasil

  • واکسن گارداسیل شما منقضی شده باشد باید طبق دستور العمل داخل بروشور آنرا امحا نموده و از ریختن آن در چاه فاضلاب باید خودداری نمایید.
  • اگر خانم هستید و متاهل می باشید بهتر است قبل از شروع به استفاده از این واکسن تست بارداری منفی بدهید.
  • اگر هم باردار می باشید و یا قصد باردار شدن دارید هم باید پزشکتان را در جریان این موضوع قرار بدهید.
  • اگر دارای نوازد می باشید و به او شیر میدهید هم باید پزشکتان را در این باره در جریان قرار دهید.
  • مصرف مشروبات الکلی را باید قطع نمایید.
  • بواسطه خواب آور بودن واکسن بهتر است در این بازه زمانی رانندگی نکنید.
  • از دست زدن و نزدیک بودن به اجسام تیز و برنده بپرهیزید.
  • از انجام دادن ورزش های سنگین که امکان آسیب زدگی به بدنتان را بالا می برد بپرهیزید و در صورت تمایل ورزش های سبکی را به انجام برسانید.
  • به افرادی که دارای تب بالا می باشند واکسن گارداسیل 9 4 ظرفیتی را تزریق نمی شود.
  • اگر دارای سابقه بیماری خاصی می باشید که برای بهبود ان انواع داروهای شیمیایی و یا گیاهی در حال استفاده می باشید و یا اخیرا مصرف هر کدام از انها را به پایان رساندید نیز باید پزشکتان در جریان این موضوع قرار بگیرد.
  • از نزدیک شدن به افرادی که سرماخورده می باشند و در بدنشان عفونت وجود دارد تا مدت زمانی که بهبود پیدا کنند بپرهیزید.

تداخلات Gardasil

ایجاد تداخل دارویی امکان به وجود آمدن تغییر در روند درمان و بهبودی بیمار و همچنین به وجود آمدن عوارض را به همراه خواهد داشت.

هر بیمار باید دوز مصرفی دارو را تحت نظر پزشک استفاده کرده و هم استفاده و هم قطع کردن دارو نباید به صورت خودسرانه انجام شود چون باعث به وجود آمدن عوارض و تداخل در روند درمان می شود.

هر بیمار باید بروشور و اطلاعات دارویی واکسن Gardasil را بررسی کرده و مطالعه نماید و در صورتی که با مصرف آن هرگونه عوارضی در بدنش مشاهده نمود سریعا به پزشک مراجعه نماید.

کوتیکواستروئیدها و سیتوتوکستک داروهایی هستند که بیشترین تداخل را در روند درمان با آمپول گارداسیل را به وجود می آورند.

انواع واکسن گارداسیل برای زنان و مردان

این واکسن برای زنان و مردان متفاوت نمی باشد و تفاوتی در نوع واکسن گارداسیل برای زن و مرد وجود ندارد .

انواع واکس گارداسیل از نظر ظرفیت

Gardasil در دو نوع 9 ظرفیتی و 4 ظرفیتی عرضه می گردد . واکسن 9 ظرفیتی به ویروس های بیشتری نسبت واکسن های 4 ظرفیتی گارداسیل مقاومت ایجاد می کند .

دوز فراموش شده گارداسیل

اگر بیماری تزریق یکی از دوزهای این دارو را فراموش نمود نباید برای تزریق مجدد به صورت خودسرانه عمل کند و یا با تزریق دوبار از این آمپول جبران دوز فراموش شده را داشته باشد زیرا خطرات بسیار بالایی را با خود به همراه خواهد داشت. بیمار در این مواقع باید با پزشک معالج خود مشورت کرده و این موضوع را مطرح کند و بعد از چک آپ و معاینه پزشک معالج زمان شروع مجدد دارو را به بیمار اعلام کرده و روند درمان او مجدد از سر گرفته می شود.

هزینه خرید واکسن گارداسیل

فرد متقاضی می تواند واکسن را با قیمت مناسب تری از هلال احمر تهیه کند. در بازار آزاد به مراتب قیمت ها تا دو الی سه برابر بیش تر است. همچنین هر ساله به قیمت واکسن ها اضافه می شود. طبق قیمت گذاری ها در سال ۱۴۰۱  هزینه تهیه هر دوز این واکسن از هلال احمر ۴۰۰ هزار تومان است. در صورتی که در بازار آزاد حدود ۱۵۰۰۰۰۰ هزارتومان قیمت دارد.

لازم به ذکر است یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت واکسن، کشور تولید کننده آن است. قطعاً واکسن های وارداتی و خارجی از واکسن های ساخت داخل گران تر هستند.

سخن پایانی

در این مقاله به هر آن چه باید از واکسن گارداسیل بدانید مانند انواع آن، عوارض، افراد مناسب دریافت واکسن اشاره شد. تزریق این واکسن ها نباید به صورت خودسرانه انجام شود و فرد متقاضی حتماً باید با پزشک متخصص در مورد شرایط، حساسیت ها یا ابتلا به هر گونه بیماری صحبت کند. همچنین با پزشک در مورد راهکارهای بعد از تزریق صحبت کنید تا وجود عوارض به کم ترین مقدار خود برسد‌.