اقتصادی

دلیل افزایش قیمتها در بازار قطعات یدکی خودرو

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه در بازار لوازم یدکی لوازم یدکی (از جمله وزارت صمت مبنی بر جمع آوری قطعات تقلبی از بازار) کمبودی در بخش لوازم یدکی و لوازم خودرو وجود ندارد، افزود: افزایش قیمت کالا و خدمات. و افزایش قیمت کلیه کالاها و خدمات در سال جدید (طبق سال جاری).

به گزارش ماه نیوز، برخی از اخبار هاکی حاکی از آن است که قطعات یدکی در بازار با کمبود مواجه است و این یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت لوازم جانبی و لوازم یدکی خودرو در بازار است.

در همین رابطه سید مهدی کاظمی در گفت و گو با ماه نیوز ضمن تکذیب کمبود لوازم یدکی، افزایش قیمت لوازم یدکی را تایید کرد و گفت: قطعات بی کیفیت نیز در بازار موجود است اما مشکل وجود دارد. بازار مربوط به شناسایی کالاها در حوزه است.» کمک بهار است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبارزه با قاچاق و تقلب در قطعات خودرو وی تصریح کرد: از پنجم اردیبهشت ماه در گام اول دو باتری برای باطری و فنرهای کمکی هزینه شد که اجرای این طرح نیز از آن جمله است. در ابتدا دو واحد فنر و باتری با قطعات خودرو ارائه شد. در رابطه با باطری که به عنوان فروشنده باتری محسوب می شود مشکلی وجود ندارد اما در رابطه با کمک فنری که مربوط به تجهیزات است چالش کوچکی ایجاد شده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در حالی که همواره بر شفافیت توافق داشته ایم، گفت: هر گونه همکاری با وزارت دادگستری در این زمینه انجام شده است. اما فشار اتاق بازرگانی و صنایع، وزارت دادگستری و قانون مجازات به همکاران ما در روزهای ابتدایی اجرای این طرح و توجه به اینکه زمان کافی برای شناسایی واحدها و همچنین ما وجود ندارد. همکاران به طور کامل با سیستم آشنا نیستند.

کاظمی خاطرنشان کرد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا داریم در نیمه اول سال جاری فرصتی را برای همکاران، آشنایان، نمایندگان و مسئولان سایت فراهم کند تا برای آموزش در سازمان توسعه تجارت حضور یابند تا مشکلات برطرف شود و هویت کالاها را مشخص کنید مصنوعات کمکی تعریف می شوند اما فشار زیادی برای ایجاد تنش در بازار وجود داشت و کمبود کوپن در بازار وجود داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مهم ترین موضوع این است که اگر در روزهای آینده نتوانیم با وزارت کشور برای رسیدگی به موضوعات مطرح شده تعامل داشته باشیم، تا سه ماه آینده اطمینان حاصل شود که مشکل این است. حل کرد زیرا هنوز واردکنندگان برای واردات قطعات وارداتی چون مشکلی ندارند اقدامی نمی کنند.» اما قطعات یدکی دیگر به وفور در بازار وجود دارد و کمبودی وجود ندارد.

افزایش قیمت لوازم یدکی به دلیل افزایش حقوق و مزایا

این موضع در ادامه در رابطه با افزایش قیمت لوازم یدکی اعلام شد: هر ساله همیشه در ابتدای هر سال نه تنها لوازم یدکی لوازم یدکی، بلکه در تمامی کالاها و خدمات افزایش قیمت می یابد. اما سال جاری با سال های قبل متفاوت است و موضوع تصویب 3 درصد افزایش یافته است. دولت و وزیر کار تصمیم گرفته اند این افزایش را در نظر بگیرند. سوال اینجاست که آیا تولیدکنندگان، فروشندگان و واردکنندگان کار نمی کنند؟ هزینه های آب و برق و مالیات مشمول مالیات نمی شود؟ تمامی این محصولات با نرخی تولید و عرضه می‌شوند که در سال جاری با افزایش هزینه‌های قانونی، مازاد بر قیمت متعارف سالانه افزایش یافته است و در مورد کالاهای سال گذشته نمی‌توان چنین چیزی را گفت. هیچ استثنایی برای این قانون وجود ندارد.

کاظمی در پایان گفت: بر اساس موارد فوق، قیمت قطعات تولیدی را افزایش داده ایم اما هنوز افزایش قیمتی دریافت نکرده ایم که شامل افزایش قیمت و همچنین افزایش تعرفه می شود. ” در حال حاضر افزایش قیمت قطعات موجود در بازار چشمگیر نیست. هزینه حمل و نقل و انبارداری و قیاس نیز افزایش یافته و قطعا در قطعات جدید وارداتی تاثیرگذار خواهد بود. البته افزایش قیمت قطعات داخلی بیش از پنج درصد خواهد بود.

انتهای پیام