سلامت و دانشمعرفی کسب و کار

روش های لاغری جراحی

معضل چاقی امروزه بسیار فراگیر شده است و افراد بسیاری به دنبال روش‌های متنوع هستند. با این وجود رژیم غذایی،در طولانی‌مدت تاثیر دارد و بسیار آهسته صورت می‌گیرد و همچنین قابل برگشت است به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل به انجام عمل‌های لاغری دارند که پاسخ سریع‌تری ایجاد می‌کند.

انواع عمل های لاغری بر روی معده

با وجود آن‌که آن را نمی‌توان جدیدترین عمل لاغری شکم دانست، با این حال یکی از شناخته‌ترین انواع عمل جراحی لاغری است که به دو شکل انجام می‌شود. روش اول که شایع‌تر است، بازگشت ندارد و در آن بخش بالای معده را بریده و و مری را به باقی معده متصل می‌کنند. در این روش بایپس، حجم معده کم شده و سبب می‌شود نه‌تنها غذای زیادی خورده نشود؛ بلکه مقدار جذب نیز کاهش می‌یابد. قسمت باقی‌مانده می‌تواند تنها ۲۸ گرم غذارا  در خود جای دهد.

همچنین بخشی ابتدایی از روده کوچک نیز بریده شده و به معده متصل می‌گردد؛ در نتیجه بخش زیادی از معده و روده کوچک در هضم و جذب غذا حذف می‌گردد. عوارض این عمل جراحی بایپس معده سوءتغذیه به دلیل عدم جذب ویتامین‌ها از جمله ویتامین B12 و D است. همچنین ایجاد فتق، سنگ صفراوی و سندروم دامپینگ از عوارض این نوع بای پس معده است. معمولا بعد از این عمل توصیه به گن شکمی ساعت شنی 9فنره، 6قزنه و گن ساعت شنی میشود که خود مساله سختی بعد از عمل محسوب می شود.

نوع دیگر عمل بای پاس معده، عملی پیچیده است که در آن ۸۰ درصد معده حذف شده و بخش زیادی از روده کوچک نیز بریده می‌شود؛ در نتیجه بخش زیادی از دستگاه گوارش حذف می‌شود که در نتیجه آن، هم مقدار غذای مصرفی و هم جذب غذا به‌شدت محدود می‌گردد که البته عوارض زیادی را به دنبال دارد. افرادی که این عمل برای آن‌ها مناسب است باید BMI بالای ۵۰ داشته باشند. عوارض این عمل بای پس معده نیز شامل خونریزی زیاد، عفونت، مشکل تنفسی، سوء تغذیه، فتق، استفراغ، افت قند خون و… است.

عمل لاپاراسکوپی باندینگ شکمی قابل تنظیم

در این روش یک باند قابل تنظیم، هم چون کمربند شلوار، در قسمت بالایی معده قرار می‌گیرد و پس از باد کردن آن سبب تنگ‌تر شدن بهش ورودی معده می‌شود که در حقیقت گویی یک فضای پاکت‌مانند ایجاد می‌کند که سبب محدود شدن حجم غذای دریافتی در فرد می‌گردد. خاصیت این باند آن است که قابل تنظیم است و می‌توانند آن را از بدن خارج کنند. عمل جراحی لاغری لاپاراسکوپی باندینگ، ساده است؛ با این حال ممکن است تاثیر کمتری در لاغری داشته باشد. عوارض عمل لاپاراسکوپی باندینگ شامل بازگشت چاقی، عفونت حلقه، عدم کارکرد و جابجایی حلقه، تهوع و استفراغ پس از پرخوری و مشکل در تنظیم محل باند در زیر پوست است.

عمل اسلیو معده یا گاسترکتومی

این عمل همچون بخش اول جراحی لاغری بای پس از روش دوم است و دلیل نامگذاری آن به اسلیو یا همان آستین، به دلیل برش معده و تبدیل آن به ساختاری شبیه به آستین ویا تیوپ است. در نتیجه‌ی این کاهش حجم معده، فرد کالری کمتری دریافت کرده و لاغر می‌شود. انتخاب نوع عمل جراحی به پزشک و شرایط بیمار باز می‌گردد؛ با این وجود انواع عمل های لاغری نیز ممکن است با پرخوری و عدم رعایت بازگشت داشته باشند. از عوارض عمل اسلیو معده بیشتر می‌توان به بازگشت وزن در طول ۵ سال و همچنین بازگشت بیماری‌هایی همچون دیابت نوع ۲، که بر اثر چاقی پیش از عمل ایجاد شده بودند؛ اشاره کرد.

عمل لاغری لیپوماتیک یا پیکرتراشی

در عمل لاغری لیپوماتیک چربی‌های موضعی بدن تخلیه می‌شود که بدون درد و خونریزی است و سبب کاهش سایز در بدن می‌گردد. نسبت به روش لیپوساکشن در دقیق‌تر عمل می‌نماید. عوارض آن سوراخ شدن اعضای داخلی بدن، التهاب، عفونت، آمبولی ریه، کبودی پوست، واکنش آلرژیک و… است.

عوارض و خطرات عمل لاغری لیپوماتیک

  • درد در حین عمل و پس از آن
  • تورم، قرمزی و خونریزی موقت
  • امکان التهاب و ترشح مواد از قسمت‌هایی که برش داده شده‌اند
  • آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن
  • امکان بازگشت چربی‌ها پس از انجام عمل
  • خطر آمبولی به صورتی که ماده جامد، مایع یا گاز درون رگ‌ها به حرکت درمی‌آید.
  • تجمع آب در بدن به دلیل نداشتن تجربه پزشک

عمل لیپوساکشن یا لیپوپلاستی

یک نوع جراحی زیبایی با حذف چربی‌های اضافه از مناطق خاص است و مشابه عمل لاغری لیپوماتیک عمل می‌کند. عوارض آن شامل کبودی، آسیب رسیدن به اعصاب، رگ خونی، عضلات، عوارض قلبی و ریوی، تورم مداوم، شلی پوست، عفونت و… است.

عوارض عمل لیپوساکشن برای لاغری

لیپوساکشن نیز همانند بسیاری از روش‌های جراحی دیگر عوارض مختلفی مانند عفونت، آمبولی، اسیب دیدن اندام‌های بدن و عصب‌ها، التهاب، سوختگی، کبودی بیش از حد در بدن، مسمومیت ناشی از دارو‌های بیهوشی و حتی مرگ فرد شود. برای جلوگیری از بروز خطرات و عوارض این عمل، حتماً به پزشک مشورت کرده تا شرایط بدنی شما را به طور کامل بررسی کنید.

عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم

در عمل ابدومینوپلاستی چربی و پوست اضافه از شکم حذف شده و عضلات آن را تنگ‌تر می‌نمایند اغلب مناسب کسانی است که پوست آن‌ها خاصیت ارتجاعی نداشته و یا در زمان پس از زایمان شکم آنها شل شده است. عوارض آن بی‌حسی در پوست، شل شدن پوست، باقی ماندن اثر زخم و نتیجه ضعیف است. از دیگر عوارض شایع این عمل جراحی، تجمع خون یا هماتوم در بدن است. علاوه بر آن ممکن است عفونت‌های مختلف، لخته‌های خون و مشکلات مختلف مرتبط با ریه برای فرد ایجاد شود.

عمل‌های جراحی موضعی چگونه انجام می‌شود؟

برای لاغری موضعی دو روش کلی وجود دارد: لاغری موضعی با دستگاه‌های مختلف لاغری و پیکرتراشی. همچنین این عمل‌های لاغری در این قسمت‌ها انجام می‌شود:

  • عمل لاغری پهلو
  • جراحی لاغری ران پا
  • عمل جراحی لاغری ساق پا
  • عمل لاغری مچ پا
  • عمل برای لاغری صورت
  • عمل جراحی لاغری بازو
  • عمل جراحی لاغری شکم

نکته مهم در انواع جراحی‌های لاغری موضعی عوارض گسترده آن است. برخی در جراحی لاغری، خونریزی شدید دارند، برخی دچار عفونت داخلی می‌شوند و برخی دیگر ممکن است دچار تنگی نفس یا مشکلات قلبی و انسداد عروق شوند. مشکل بزرگتر آنکه عموما این کاهش وزن به مرور زمان بازمی‌گردد در حالیکه هزینه زیادی برای آن شده است.

عوارض کلی انواع عمل لاغری

در مجموع برخی از عوارض در بین تمام عمل‌های لاغری و کاهش وزن یکسان است:

  • خونریزی. خونریزی از زخم جراحی یا داخل بدن شما می‌تواند در صورت شدید بودن منجر به شوک شود.
  • ترومبوز ورید عمقی یا .(DVT) جراحی و دوره نقاهت آن می‌تواند خطر تشکیل لخته خون را در رگ‌های شما، معمولاً در ورید پا، افزایش دهد.
  • آمبولی ریه. آمبولی ریه زمانی رخ می‌دهد که بخشی از لخته خون پاره شود و به سمت ریه‌های شما حرکت کند.
  • ضربان قلب نامنظم. جراحی می‌تواند خطر ضربان قلب نامنظم، به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد.
  • ذات الریه. درد می‌تواند باعث شود که نفس‌های سطحی بکشید که می‌تواند منجر به عفونت ریه مانند ذات الریه شود.
  • نشت معده. مایعات معده ممکن است از خط بخیه در معده، جایی که دوباره به هم دوخته شده است، نشت کند.
  • تنگی مجرا. بخشی از معده شما می‌تواند بسته شود و باعث ایجاد انسداد در معده شما شود.
  • کمبود ویتامین. بخشی از معده شما که برداشته می‌شود تا حدودی مسئول جذب ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما است؛ مگر اینکه مکمل‌های ویتامین مصرف کنید.
  • سوزش سر دل (GERD). تغییر شکل معده می‌تواند باعث سوزش سر دل شود یا آن را بدتر کند.

جایگزین عمل جراحی لاغری چیست؟

طبیعتا تمام کسانی که اضافه وزن دارند می‌خواهند با کمترین هزینه، کمترین مدت زمان و کمترین سختی، به کاهش وزن و تناسب اندام برسند؛ در حالیکه باید توجه کنید اضافه وزن و چاقی یک شبه بوجود نیامده است که یک شبه از بین برود. برای نتیجه گرفتن باید صبور باشید. از یک رژیم غذایی سالم که هیچ گونه مواد غذایی ضروری را حذف نمی‌کند، پیروی کنید و ورزش روزانه را فراموش نکنید. چه بهتر که با رعایت این دو نکته و  گن اسلیپ دو لایه آرتان  اقدام به لاغری نمایید. امکان ندارد کسی این دو نکته یعنی رژیم غذایی و ورزش را رعایت کند اما لاغر نشود!  برای اینکه در پروسه لاغری بدنتان فرم زیباتری داشته باشد از گن لیفت باسن آرتان غافل نشوید.

شاید در نگاه اول با جراحی لاغری به سرعت لاغر شوید اما عوارض آن بسیار جدی است و حتی برخی از این عمل‌های کاهش وزن، غیرقابل بازگشت است و معده شما برای همیشه کوچک شده است. به همین دلیل می‌توانید در جایی هزینه کنید که از عدم بازگشت وزن‌تان مطمئن باشید: رژیم غذایی کاهش وزنی که جذاب و خوشمزه باشد، هیچ گروه غذایی را حذف نکند و آهسته و پیوسته وزن‌تان را کم کند تا به تناسب اندام برسید.