حوادثمعرفی کسب و کار

علت کم شدن آب رادیاتور پراید چیست؟

همانطور که می دانید محلول خنک کننده یا همان آب و ضد یخ ، نقش بسیار مهمی در انتقال حرارت از موتور به رادیاتور دارند . هم چنین کاهش میزان این محلول سبب کاهش عملکرد رادیاتور می شود . در حقیقت در کنار رادیاتور یک خط ماکزیمم و منیمم وجود دارد که آب نباید از منیمم کمتر و از ماکزیمم بیشتر باشد . به همین جهت اگر آب از خط مینیمم کمتر شود باید سریعا به دنبال علت بگردیم و در صدد رفع این مشکل باشیم . جهت کمک در این امر می توانید از امداد خودرو همدان همیاری بخواهید. ما در در ادامه مطلب به طور کامل دلایل اصلی کم کردن آب رادیاتور پراید را با شما به اشتراک گذاشته ایم . پس با ما همراه باشید .

نقش رادیاتور در خودرو

مدت زمانی که موتور خودروی شما روشن است ، گرمای زیادی را در سرعت های بالا تولید می کند که این امر می تواند به سایر قطعات خودرو آسیب جدی وارد نماید چرا که دمای ناشی از احتراق سوخت و هوای بالا می باشد . از جهتی دیگر خودروی شما به یک سیستم خنک کننده برای کاهش دمای موتور نیاز دارد . سیستم خنک کننده این دما را کاهش داده و باعث بهبود عملکرد خودرو می شود .

علت کم کردن آب رادیاتور پراید

اگر آب رادیاتور کم شود، باعث بروز مشکلات جدی برای موتور می‌شود و ممکن است برایتان پیش آمده باشد که زود به زود آب رادیاتور تمام میشود و ماشین جوش می آورد ، کم شدن آب رادیاتور علت های زیادی می تواند داشته باشد که در ادامه چندین علت کم شدن آب رادیاتور پراید را باهم بررسی میکنیم

سوراخ شدن و یا پارگی شیلنگ های آب مثل رادیاتور، بخاری، منبع انبساط و…

شیلنگ ها در موتور یکی از اصلی ترین قطعات به شمار می روند که هرگونه خرابی یا پارگی در آن باعث تخلیه آب موتور می شود . هم چنین شیلنگ های بخاری به دلیل اینکه از جنس لاستیک مخصوص نخ دار هستند در برابر گرما و سرما مقاومت بالایی دارند . یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که شیلنگ ها طی مدت زمان طولانی دچار فرسودگی می شوند و اگر در زمان مناسب تعویض نشوند ، احتمال تخلیه کامل آب و افزایش دمای موتور وجود دارد . شلنگ اگر سوراخ شود به هنگام سرد شدن هوا ، به جای آب هوا وارد موتور می شود . هم چنین در پراید اگر لوله اصلی و فرعی فلزی آسیب ببیند سبب کم شدن آب رادیاتور می شود .

شل شدن و خراب شدن بست های رادیاتور و بخاری و سایر شیلنگ های آب

باید به این نکته اشاره کنم که بست ها نگهدارنده شلنگ ها هستند و به هنگام روشن شدن و حرکت ماشین فشار آب موتور بالا می رود و به همین دلیل شیلنگ ها باید با بست ها بسته شوند . در صورت خرابی این قطعه احتمال تخلیه آب و در رفتن شیلنگ ها وجود دارد .

خراب شدن واتر پمپ و یا واشر واتر پمپ

از آنجایی که واتر پمپ یکی از مهم ترین قطعات خودرو به شمار می رود وظیفه انتقال آب از رادیاتور و یا سیلندر به مجراهای آب موتور می باشد . واتر پمپ از فیبر و فنر برای آب بندی استفاده می کند که از این طریق از خارج شدن آب از واتر پمپ کمک می کند . اگر فیبر و فنر خراب شوند ، آب از طریق  واتر پمپ خارج شده و آب رادیاتور کم می شود . هم چنین احتمال  صدمه زدن نشتی آب واتر پمپ به تسمه تایم وجود دارد .

خرابی واشر سرسیلندر

کانال های آبی که بر روی سیلندر و سر سیلندر وجود دارند ، بر روی واشر سر سیلندر نیز هستند . حرارت موتور به مرور زمان به واشر آسیب می رساند و آب از کانال های آب واد کانال های روغن  محفظه احتراق می شود . اگر چنین اتفاقی رخ داد باید سریعا واشر تعویض شود .

خرابی رادیاتور بخاری

یکی دیگر از قطعاتی که می تواند باعث کم شدن آب رادیاتور شود ، بخاری و متعلقات آن می باشند . رادیاتور بخاری یکی از اصلی ترین قسمت های بخاری می باشد . در برخی موارد خرابی اورینگ های رادیاتور و گاهی هم خرابی و پوسیدگی لوله های رابط رادیاتور بخاری سبب نشتی آب می شود .

مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور پراید

اینکه پس از یه مدتی آب رادیاتور پراید مقداری کم شود طبیعی است . اما زمانی که این کم شدن انقد زود به زود و با شدت باشد که چراغ چک روشن شود و یا باعث بالا رفتن حرارت داشبورد شود غیر معمولی است و برای جلوگیری از این موضوع بهتر است شما ماهانه آب رادیاتور خود را چک کنید و اگر نصفه و کم شده بود حتما به آن آب اضافه کنید تا مشکلی برای موتور و رادیاتور پیش نیاید.

رفع مشکل کم شدن آب رادیاتور

برای حل کردن این مشکل بهتر است استفاده از آب مقطر برای رادیاتور را جایگزین آب شهری بکنید . در آب های شهری املاح  و نمک محلول وجود دارد و به خاطر فشار و دمای بالا باعث رسوب در دیواره های رادیاتور می شود و پوسیدگی به وجود می آید که در این حالت منجر به گرفتگی مسیر جریان آب می شود . البته باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشید که تمام مخزن رادیاتور نباید از آب مقطر پر شود چراکه مقاومت لازم در برابر فشار و دمای زیاد موتور را ندارد و به همین دلیل بهتر است 75 درصد آب مقطر و 25 دصد ضد یخ یا ضد جوش ریخته شود .

ضد یخ در روز های سرد سال از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری می کند و ضد جوش نیز از جوش زدن آب رادیاتور جلوگیری می کند . پس بهتر است هر سال یک بار آب رادیاتور را با آب مقطر ، ضد یخ و ضد جوش تازه پر کنیم تا از آسیب دیدن رادیاتور و کم شدن آب آن جلوگیری کنیم . در آخر نیزباید به این موضوع دقت داشته باشید که چکدر این مقاله قصد داریم به موضوع علت کم شدن آب مخزن رادیاتور پراید بپردازیم.

همان طور که می‌دانیم رادیاتورها در خودرو وظیفه بسیار مهم خنک سازی موتور را بر عهده دارند و میزان آب موجود در رادیاتور از اهمیت بسیار بالایی دارند و نشاندهنده سلامت اجزای مختلف سیستم خنک کن موتور خودرو است.

عملکرد آب درون رادیاتور به این صورت است که در این سیستم دمای موتور توسط آب اطراف سیلندر جذب می‌شود و به وسیله پمپ در سیستم جریان پیدا می‌کند. آب پس از داغ شدن از مجاری تعبیه شده خارج می‌شود و به سمت محفظه رادیاتور هدایت می‌شود. در رادیاتور دمای آب کاهش پیدا می‌کند و دوباره به سمت سمت محفظه موتور جریان پیدا می‌کند.
اگر آب رادیاتور از حد معینی کمتر شود، قطعاً می‌توان این کم شدن آب مخزن رادیاتور پراید را نشانگر مشکلی در سیستم دانست که در صورت عدم رسیدگی باعث بروز مشکلات جدی برای موتور می‌شود. تا انتهای مقاله همراه باشید تا دلایل کم شدن آب رادیاتور را بررسی کنیم.

مخاطرات کم شدن آب رادیاتور پراید

همان طور که در ابتدای مقاله به اهمیت و نقش خنک کننده در خودرو اشاره کردیم، اگر با کاهش آب رادیاتور مواجه شویم مشکلاتی مانند سوختن واشر سرسیلندر، سوختن موتور و گیرپاژ کردن پیستون‌ها به وجود می‌آیند. پس نتیجه می‌گیریم میزان آب درون رادیاتور باید به صورت دوره‌ای و مرتب بررسی شود تا از خطرات و هزینه‌های بسیار زیاد عدم توجه به کم شدن آب مخزن رادیاتور پراید جلوگیری شود.

مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور پراید

کم شدن آب مخزن رادیاتور پراید پس از مدت زمانی معین طبیعی به نظر می‌رسد. اما باید همواره به علائمی که در داشبورد خودرو نمایش داده می‌شوند دقت بسیاری شود. اما برای اطمینان خاطر بیشتر و جلوگیری از مشکلات احتمالی به رانندگان خودرو توصیه می‌شود هر ماه یک مرتبه میزان آب رادیاتور بررسی شود و اگر مقداری آب کم شده بود حتماً به آن اضافه کنند.
در بعضی مواقع هم به دلیل اضافه کردن آب بیش از حد ظرفیت رادیاتور سر ریز می‌شود. این مشکل در خودروی پراید به دلیل داشتن منبع انبساط پیش نمی‌آید زیرا آب اضافی سریعاً به مخزن دیگری هدایت می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم خنک کن موتور پراید

  •  فن بخاری
  • شلنگ های انتقال آب
  • ترموستات
  • رادیاتور
  • منبع ذخیره آب
  • فن رادیاتور
  • واتر پمپ
  • بخاری
  • شلنگ ورودی آب به بخاری
  • شلنگ برگشت آب از بخاری

دلایل کم شدن آب رادیاتور پراید

کم شدن آب مخزن رادیاتور پراید می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • از مهمترین دلایلی که موجب کم شدن آب مخزن رادیاتور پراید می‌شود می‌توان به مواردی اشاره کرد: خرابی و عدم کارکردن فن رادیاتور، سوراخ بودن رادیاتور، سوراخ شدن مخزن ذخیره آب رادیاتور و گیر کردن ترموستات باشد. در واقع می‌توان گفت که رادیاتور، شلنگ‌های متصل شده به آن و همچنین اتصالات موجود بر اثر گذشت زمان دچار خوردگی و پوسیدگی می‌شوند که این اشکالات مهمترین دلایل کم شدن آب رادیاتور است.
  • از دیگر علت‌های اصلی و مهم کم شدن آب مخزن رادیاتور پراید، خراب شدن درب رادیاتور است. درب منبع انبساط از دو سوپاپ خلأ تشکیل شده است که این سوپاپ‌ها مانع تبخیر آب داخل رادیاتور می‌شوند و خرابی درب رادیاتور خسارات زیادی را به همراه دارد. رانندگان باید حتماً بعد از باز کردن درب رادیاتور از بسته شدن آن اطمینان حاصل کنند زیرا همین کار به ظاهر ساده خسارات بسیار سنگینی را به صاحب خودرو تحمیل می‌کند.
  • اگر رسوب در داخل موتور ته نشین شود و به مجراها بچسبد و همچنین استفاده نکردن از ضد یخ با کیفیت، نشتی آب از درب رادیاتور، نشتی آب از بخاری ماشین از دیگر دلایلی است که در کم شدن آب مخزن رادیاتور پراید تاثیر گذار هستند. برای عدم رسوب بستن رادیاتور پیشنهاد می‌شود هر فصل اقدام به تعویض آب رادیاتور شود.