عمومیمعرفی کسب و کار

عملکرد برج خنک کننده در زمستان

عملکرد برج خنک کننده در زمستان: همانطور که بارها و بارها در مقالات متعددی در این سایت گفته شد؛ برج خنک کننده صنعتی یا کولینگ تاور یکی از مهمترین دستگاه هایی است که در صنعت و کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با خنک کردن محیط و متعادل کردن دما از آسیب به دستگاه های دیگر و سوختن آن ها جلوگیری کند که این کار در مصرف انرژی برق و حتی گاها آب نیز صرفه جویی می کند.

چرا باید در زمستان از کولینگ تاور مراقبت ویژه ای کرد؟

در واقع به گونه ای طراحی شده اند که سطح تماس آب و هوا در آن ها بسیار زیاد است و این اتفاق در تابستان بسیار عالی خواهد بود اما در زمستان ممکن است باعث یخ زدگی برج های خنک کننده شود. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید راهکارهایی را ارائه داد و اصطلاحاً قبل از اینکه اتفاقی بیفتد و به فکر درمان و تعمیر باشیم از این قضیه پیشگیری کنیم.

البته ناگفته نماند در صورتی که حجم و میزان این یخ زدگی یک لایه نازک باشد و مانع از خروج و داخل شدن آب و هوا نشود؛ ایرادی ندارد و مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر میزان یخ زدگی بیشتر از حد باشد و حتی روی پکینگ ها را بگیرد؛ عملکرد برج خنک کننده در زمستان به حداقل ممکن خواهد رسید و حتی ممکن است باعث خرابی آن شود و کار کردنش را مختل می کند.

نکات استفاده از برج خنک کننده در زمستان

اگر ناچار هستید که در فصل زمستان هم در کارخانه و اداره جات خود از برج خنک کننده استفاده کنید؛ حتماً باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

در مرحله اول تمام شیرها، اتصالات و لوله هایی که در معرض هوای سرد هستند را تخلیه کنید تا از یخ زدن آنها در فصل سرما و سرد جلوگیری شود.

بعد اگر قرار است که برج خنک کننده در دمای زیر صفر هم روشن باشد و برای شما کار کند؛ حتماً عملکرد دستگاه را به صورت منظم بررسی کنید تا در صورت ایراد جلوی بدترشدن آن را گرفته و از تکنسین ها کمک بگیرید.

در مرحله بعد باید مایع مبدل حرارتی را که در برابر هوای سرد از سیستم محافظت می کند چک کنید و به دستگاه تان اضافه نمایید که در واقع نوعی ماده ضد یخ است و باعث می شود در سرما ایرادی در عملکرد برج خنک کننده ایجاد نشود.

عایق کاری را فراموش نکنید که بر روی لوله کشی های ورودی و خروجی اتفاق می‌افتد از بدتر شدن عملکرد دستگاه پیشگیری می کند.

در مرحله بعد تشتی که در وجود دارد را از سرما و یخ زدگی محفوظ نگه دارید. بهترین کار این است که از یک مخزن آب گرم کمکی که در یک فضای گرم وجود دارد استفاده کنید.

مواردی برای نگهداری از برج خنک کننده در زمستان

اگر برج خنک کننده مدار بسته را در زمستان خاموش می کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود؛ باید یکسری از نکات را رعایت کنید تا در عملکرد برج خنک کننده در زمستان تاثیر گذار باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • قبل از خاموش کردن باید آب موجود در لوله ها؛ اتصالات و تشت به طور کامل خالی شود و دریچه های کنترلر باز باشند.
  • فن و پروانه باید مرتباً روغن کاری بشوند تا در فصل گرما کارایی و عملکرد خود را از دست ندهند.
  • برای جلوگیری از زنگ زدگی هم باید مرتباً چرخ دنده ها را بررسی کنید.
  • در نهایت اگر قصد دارید که در فصل زمستان برج خنک کننده تان را روشن کنید؛ انجامِ این کار بدون اعمالِ بار حرارتی قطعاً باعث یخ زدگی دستگاه خواهد شد.

تجربه نشان داده است که برج خنک کن را می توان تا دمای منفی 15 درجه سانتیگراد با موفقیت مورد استفاده قرار داد. در ادامه این مقاله از به بررسی نکات مهم برای نگهداری در زمستان می پردازیم.

اصول نگهداری برج خنک کننده در زمستان

نگهداری برج خنک کننده در زمستان

با توجه به اینکه طراحی برج خنک کننده بر اساس شرایط گرمای تابستان صورت می گیرد پس این انتخاب برای عملکرد در زمستان بسیار بیشتر از ظرفیت مورد نیاز است. با این اوصاف برج های خنک کننده به خوبی در سراسر دنیا در دمای بسیار پایین به کار گرفته شده اند، ولی لازم است نکات مهمی مد نظر باشد که به بررسی آن می پردازیم:

  • هرگز برج خنک کننده را بدون بار حرارتی راه اندازی نکنید؛ زیرا بدون بار حرارتی آب به سرعت یخ می زند. در نمودار زیر مشاهده می کنید که آب برج خنک کن به چه صورت با کاهش بار حرارتی دچار یخ زدگی می شود.

نگهداری برج خنک کن در زمستان

  • هر گاه نیاز بود از بای پس برای بالا بردن دمای آب استفاده کنید؛ اگر دمای آب بسیار پایین رفت برای جلوگیری از یخ زدن آب برج خنک کن با استفاده از طراحی بای پس نشان داده شده در تصویر به سرعت آب گرم را مستقیم به تشت برج خنک کننده وارد کنید. انتخاب نوع و سایز بای پس از جمله اصولی است که باید توسط کارشناس برج خنک کننده طراحی شود. این مطلب قابل ذکر می باشد که جهت کنترل اتوماتیک می توان از سنسور دما و شیر برقی استفاده نمود.

نگهداری کولینگ تاور در زمستان

  • برای نگهداری برج خنک کننده در زمستان مقدار کاهش ندهید و همیشه در محدوده نرمال به روی پکینگ ها توزیع شود. اگر توزیع آب بروی پکینگ کم باشد آب به سرعت دمای خود را از دست داده و یخ می زند. در هنگامی هم که بار حرارتی ورودی کافی نیست و امکان زیر صفر رفتن آب در قسمت انتهایی پکینگ وجود دارد، می توان محدوده توزیع آب را مطابق شکل کاهش داد تا از یخ زدگی احتمالی جلوگیری کرد.

نگهداری برج های خنک کننده در زمستان

  • میزان دبی هوا در برج خنک کننده کنترل شود و در صورت نیاز فن از مدار خارج شود. در برج های چند سلولی باید در نظر داشت که اگر فن در هر کدام از سلول ها روشن است دما بیش از اندازه پایین نیاید. بنابراین برای نگهداری برج خنک کننده در زمستان می توان از سیستم دور همزمان استفاده کرد تا دما در یک سلول افت نکند و همه سلول ها دارای دمای برابر باشند و یا سیستم اینورتر به صورت تک به تک نصب شده ولی مینیمم دما تعریف شود.

نگهداری برج های خنک کن در زمستان

  • در هنگامی که فرآیند یخ زدن آب و آغاز شود باید ابتدا فن برج خنک کننده را خاموش کرد تا دمای آب خروج بالا برود. در حالت فن خاموش جریان هوا با سرعت بسیار اندک برعکس شده بر اثر جریان طبیعی غلبه کرده و به سمت پایین حرکت می کند. اگر که خاموش کردن فن کارساز نشد باید برای مدت محدود و تحت نظارت فن را به صورت برعکس راه اندازی کرد تا با راندن هوای گرم به سمت پایین یخ های ایجاد شده در قسمت پکینگ برج خنک کن، و تشت برج خنک کننده را از بین ببرد.

برج خنک کننده در زمستان

  • برای نگهداری از برج خنک کننده در زمستان می توان از تشت خشک در برج خنک کن استفاده کرد به این معنی که با قراردادن تانک ذخیره برای آب برج خنک کننده می توان تمام آب کولینگ تاور را با گرانش به تانک منتقل کرد. بنابراین تشت خشک بوده امکان یخ زدن آن وجود ندارد و تانک در داخل و محل گرم قرار دارد.

برای نگهداری برج خنک کننده در زمستان در حالت عادی بدون تانک مقداری از آب همیشه درون تشت و لوله ها باقی میماند که بعد از خاموش شدن برج خنک کننده در چیلر تراکمی دچار انجماد و یخ زدگی می شود. باید بعد از خاموش کردن دستگاه آب جبرانی برج خنک کن قطع شده و آب کل سیستم شامل برج خنک کن و لوله ها تخلیه شود تا امکان یخ زدن و ترکیدگی وجود نداشته باشد.

کولینگ تاور در زمستانپیمایش گرمایی الکتریکی در برج خنک کننده

  • برای نگهداری برج خنک کننده در زمستان در شرایط یخ زدگی پایدار نباید دستگاه به مدت چند روز و بدون نظارت زیر بار برود. نظارت مداوم از جمله نکات مهم نگهداری برج خنک کننده در زمستان می باشد. حتما میزان دمای آب برج خنک کننده را در اتاق کنترل داشته باشید و هر چند ساعت به صورت فیزیکی از برج خنک کننده بازدید داشته باشید تا بخش های آن دچار یخ زدگی نشود.
  • جلوگیری از پرتاب آب بیرون از برج خنک کننده زیرا هر سطحی را که خیس کند موجب یخ زدگی می شود.
  • برخی یخ زدگی ها در شرایط یخبندان پایدار اجتناب ناپذیر است و تا زمانی که به عملکرد قطعات خسارت وارد نکند قابل تحمل است.