عمومی

مزایای استفاده از وکیل طلاق اراک در پرونده‌های خانوداگی

طلاق یکی از مسائل بسیار شایع در دنیای امروز و در سطح جامعه ما کنونی است.

این پدیده ناهنجار در برخی موارد به دلیل مشکلاتی که برای زوجین و یا فرزندان در طول زندگی ایجاد شده، به عنوان یک مسکن و حتی درمان قطعی راهگشا می‌باشد. در بسیاری از موارد حضور وکیل طلاق اراک در مسیر پرونده می‌تواند افراد بسیاری را از مسیر نادرستی که طی می‌کنند، نجات دهد. وکیل طلاق، وکیلی است که با آشنایی به مراحل طلاق و انواع طلاق و نیز تسلط بر مراحل دادرسی می‌تواند فرایند طلاق را سرعت ببخشد. بعضی از انواع طلاق مانند طلاق از سمت زوجه دارای پیچیدگی‌ها و شرایط خاصی است که صرفاً با حضور وکیل طلاق مجرب می‌توان در این گونه پرونده‌ها پیروز شد.

ویژگی‌های وکیل طلاق اراک

  • پرونده‌های معمولاً بدون استفاده از وکیل طلاق به سرانجام مطلوب نمی‌رسند. به طور کلی ویژگی‌های وکیل طلاق خوب عبارتند از:
  • آشنایی و تسلط کامل به مواد قانونی طلاق به خصوص مواد ۱۱۲۷ تا ۱۱۳۳ قانون مدنی و استفاده مناسب در روند پرونده
  • آشنایی به مراحل طلاق توافقی و نیز طلاق از سمت زوجه و زوج
  • پیگیری مداوم و سریع پرونده به خصوص در طلاق از سمت زوج
  • روانشناسی مناسب از شرایط زوجین و کمک در جهت کاهش آسیب‌های طلاق
  • هوشمندی و ذکاوت به جهت رعایت مصلحت موکل و عدم تضییع حقوق مادی و معنوی وی
  • مراحل انجام طلاق توسط وکیل طلاق اراک
  • برای پیگیری پرونده‌های طلاق استفاده از وکیل طلاق بسیار توصیه می‌شود. مراحل انجام طلاق توسط وکیل طلاق عبارتند از:

صدور گواهی عدم امکان سازش

چنانچه طلاق از نوع طلاق توافقی باشد، می‌بایست زوجین حداقل به مدت ۵ جلسه به مشاوره روانشناسی بهزیستی رفته و چنانچه مشاور تشخیص دهد، گواهی عدم سازش و عدم انصراف از طلاق صادر می‌کند. در برخی از موارد نیز امکان عدم حضور در مراکز مشاوره طلاق وجود دارد که برای این منظور می‌توانید با گروه وکلای آپادانا تماس بگیرید.

دادخواست طلاق توافقی

پس از انجام مشاوره، دادخواست طلاق توافقی ثبت می‌شود. با توجه به قانون جدید برخی از پرونده‌های طلاق توافقی به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود. همچنین مرحله اول طلاق از سمت زوج و یا طلاق از سمت زوج، ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی است. مدارکی که باید به وکیل طلاق داده شود، اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی، اصل یا رونوشت عقدنامه، اصل وکالت نامه طلاق در صورت وجود و نسخه وکالت نامه دادگستری است.

ارجاع به دادگاه خانواده

پس از ارجاع پرونده به دادگاه، می‌بایست مدارک اصلی طلاق به دادگاه ارائه شده و در مورد ادله دفاع شود.

در طلاق توافقی، برگه مشاوره بهزیستی و یا وکالت طلاق زوج به زوجه از اصلی‌ترین مدارک است. در طلاق از سمت زوج، به دلیل وجود حق طلاق کار نسبتاً راحت‌تر است. هر چند که در رویه جدید، قضات نسبت به صدور رأی طلاق از سمت زوج، سخت گیر تر شد‌ه‌اند. به عنوان مثال، صدور رأی طلاق از سمت زوج، منوط به پرداخت حقوق زن از جمله مهریه، نفقه و اجرت المثل به صورت نقد یا اقساط است. همچنین در صورت طلاق دادن زوجه با دلیل غیر موجه نصف اموال مرد به دست آمده در دوران زناشویی به زن تعلق می‌گیرد. در طلاق از سمت زوجه کار بسیار سخت است. چرا که باید یکی از شروط ۱۲ گانه طلاق که در عقد نامه قید شده احراز شده باشد.

اثبات شروط طلاق

اثبات یکی از شروط ۱۲ گانه یکی از دشوارترین کارهایی است که می‌بایست توسط وکیل طلاق انجام شود. به طور مثال اثبات رابطه نامشروع و یا ازدواج دوم مرد منوط به گرفتن رأی در دادگاه دیگر است. یا اعتیاد شدید مرد می‌بایست در پزشکی قانونی احراز شود. ضرب و جرح و کتک کاری می‌بایست حتماً با نامه کلانتری و نیز پزشکی قانونی همراه شود تا بتوان برای طلاق از سمت زوجه اقدام نمود.

اجرای حکم

پس از اثبات و احراز شرایط طلاق توسط وکیل طلاق، حکم طلاق صادر شده و برای اجرا به دفترخانه طلاق ارجاع داده می‌شود.

طلاق از طرف زن توسط وکیل طلاق با استفاده از نفقه

همانطور که در قسمت‌های قبلی گفته شد، طلاق از سمت زوجه یا طلاق از طرف زن دارای دشواری‌های بسیار زیادی است و زن برای طلاق باید حتماً یکی از شروط ۱۲ گانه داخل عقدنامه را اثبات نماید. یکی از راه‌هایی که معمولاً وکیل برای اثبات عدم کفایت در ادامه زندگی مشترک به آن استناد می‌کند، عدم پرداخت نفقه از سوی مرد است. شاید بتوان گفت که یک وکیل طلاق خوب و متخصص در اولین مرحله، از نفقه شروع می‌کند. حتی در برخی از موارد مانند غیبت طولانی مرد، وکیل به جای اثبات غیبت مرد که کار بسیار سخت و دشواری است، از طریق عدم پرداخت نفقه، پرونده طلاق را به نتیجه می‌رساند.

نحوه طرح دعوی طلاق از طرف زن توسط وکیل با استفاده از نفقه به شکل زیر است:

دادخواست نفقه

در مرحله اول، وکیل طلاق اراک به هیچ عنوان دادخواست طلاق از طرف زن را مطرح نمی‌نماید. چرا که بدون دلیل اثبات شده در مورد نفقه، کار پیش نخواهد رفت. بنابراین، در مرحله اول، وکیل طلاق دادخواست مطالبه نفقه معوقه را مطرح می‌کند. در طرح دادخواست مطالبه نفقه معوقه باید مدت زمان عدم پرداخت نفقه از سوی شوهر بیش از ۶ ماه باشد تا در صورت اثبات آن و رأی به نفع زوجه، بتوان در دادگاه طلاق از آن استفاده کرد.

عدم واریز وجه در ۶ ماه گذشته

وکیل طلاق به این نکته حتماً توجه می‌کند که در ۶ ماه گذشته، زوج به حساب زوجه مبلغی واریز نکرده باشد، در غیر این صورت مطالبه نفقه معوقه با مشکل روبرو می‌شود.

تجدیدنظر

پس از صدور رأی دادگاه نفقه، وکیل پرونده در صورت اعتراض زوج، لایحه تجدیدنظر را به دادگاه مربوطه ارائه می‌کند و در غیر این صورت با قطعی شدن حکم، بلافاصله درخواست صدور اجراییه مربوط به نفقه می‌کند.

دادخواست طلاق

در هنگامی که پرونده نفقه در حال رسیدگی و منتظر صدور رأی است، وکیل مربوطه دادخواست طلاق را مطرح می‌کند، تا زمانی که رأی مربوط به نفقه صادر می‌شود، پرونده مربوط به طلاق تعیین شعبه شده و تاریخ رسیدگی برای آن تعیین گردد.

اجرای صیغه طلاق

در جلسه رسیدگی به پرونده، طلاق، اجراییه صادر شده درباره نفقه توسط وکیل طلاق به دادگاه ارائه می‌شود، تا با استناد به آن، قاضی رأی طلاق را صادر کند. پس از صدور حکم و طی مراحل قانونی تا قطعی شدن آن، وکیل طلاق اراک یا موکل وی برای اجرای صیغه طلاق می‌توانند به دفتر طلاق مراجعه کنند.

طلاق غیابی

چنانچه مرد به طور کلی غایب باشد، کار وکیل بسیار ساده‌تر است، هر چند به جهت غایب بودن مرد، دو نوبت آگهی روزنامه کثیرالانتشار برای ابلاغ به وی باید منتشر گردد و همین موضوع کار را زمان‌بر می‌نماید. اما به جهت نبود مرد و عدم دفاع وی، ادعای خواهان و یا وکیل مقرون به صحت تشخیص داده شده و حکم صادر می‌شود. در حالتی که مرد غایب باشد، وکیل پس از صدور حکم باید ۶۶ روز صبر کند تا رأی طلاق را بتواند اجرا کند. همچنین زوجه برای اجرای رأی باید به اجرای احکام ضامن معرفی نماید.

وکیل طلاق اراک

به دلیل حجم گسترده دعاوی خانواده و پرونده‌های طلاق، بسیاری از وکلا در این زمینه کار می‌کنند.

بنابراین، وکیل طلاق اراک چه کسی است؟

برای پاسخ به این سؤال باید توجه داشت که وکیل طلاق اراک کسی است که با درنظر گرفتن شرایط موکل خود و نیز پیگیری مداوم پرونده به خصوص دعوی طلاق از سمت زوجه، حق موکل خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بگیرد. گروه وکلای موسسه حقوقی دادکوشا با در اختیار داشتن وکیل طلاق و نیز گروه وکلای مجرب در همه زمینه‌های حقوقی و کیفری خدمات مختلفی از جمله مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی حضوری، نگارش دادخواست، شکواییه، اظهارنامه و لایحه و پذیرش وکالت را ارائه می‌دهد.

وکیل طلاق اراک

تعداد پرونده‌های طلاق در اراک به قدری زیاد است که تعداد زیادی وکیل طلاق اراک مشغول به فعالیت هستند. شهر تهران با داشتن بیشترین تمرکز جمعیت در کشور و نیز وجود مراجع قضایی و دادگاه‌های خانواده متعدد، روزانه تعداد زیادی دادخواست طلاق را به خود می‌بیند.

به همین جهت بسیاری از مردم به خصوص زنان، به دنبال وکیل طلاق در تهران هستند تا بتوانند پرونده خود را بدون دغدغه به وی بسپارند. در شهر تهران، تعداد زیادی مرجع رسیدگی به دعاوی خانواده وجود دارد.

به همین جهت وکیل طلاق اراک باید به روند و رویه دادرسی پرونده‌های خانواده در این مراجع قضایی آشنایی کامل داشته باشد. موکلین به دلایل زیادی از جمله مشغله زیاد و نیز عدم آگاهی حقوقی از قوانین بسیار تمایل دارند که پرونده خود را به وکیل طلاق بسپارند. اما نکته بسیار اساسی آن است که باید به دنبال وکیلی باشید، که در زمینه پرونده طلاق دارای رزومه مشخص و قابل دفاعی باشد.

سپردن پرونده مهریه به وکیل طلاق اراک

پرونده طلاق یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های حقوقی است. زیرا چندین پرونده در یک پرونده باید حل و فصل شود. این پرونده‌ها عبارتند از: مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت، جهیزیه و …. با توجه به این که حق طلاق براساس قانون با مرد است، یکی از ابزارهای زنان برای رسیدن به طلاق، مطالبه مهریه است. در واقع، معمولاً، وکیل طلاق چنانچه راهکاری برای جدایی زوجه از شوهرش پیدا نکند، راهکار مهریه را پیشنهاد می‌دهد.

به همین جهت، یکی از توصیه‌های اساسی موسسه حقوقی دادکوشا، سپردن پرونده مهریه به وکیل طلاق اراک است. وکیل متخصص در این حوزه به دلیل آشنایی کامل به شرایط میان زوجین بهترین گزینه برای به اجرا گذاشتن مهریه است. از طرفی، اگر قرار بر مصالحه میان زوجین باشد، بهتر است که یک وکیل از طرف زن برای مصالحه وجود داشته باشد. این کار موجب می‌شود که فرایند مصالحه سریع‌تر انجام شود. بنابراین، اگر وکیل طلاق پرونده مهریه را به عهده بگیرد:

  • با توجه به درک کامل شرایط میان زوجین، وصول مهریه را سریع‌تر پیگیری می‌کند.
  • کلیه فرایندهای دادرسی زوجه در اختیار یک وکیل است و مدیریت بهتری صورت می‌گیرد.
  • توافق با زوج بر سر مساله طلاق، سریع‌تر شکل می‌گیرد.

رایج‌ترین روش انحلال عقد نکاح دائم، طلاق می‌باشد. این روش به اندازه‌ای عمومیت دارد که در میان اکثریت مردم جامعه، طلاق تنها راه جدایی زن و مرد به حساب می‌آید. به همان میزانی که تشکیل خانواده سالم، منجر به استحکام روابط عاطفی و انسانی می‌شود و جامعه از آن بهره مند می‌گردد، طلاق باعث ایجاد ضربه‌های روحی و از هم گسستن روابط اجتماعی شده و به جامعه آسیب می‌رساند.

به دلیل آثار منفی طلاق بر زوجین، فرزندانِ آن‌ها و سایر اعضای خانواده، در فرآیند طلاق، الزامات حقوقی سخت گیرانه و محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است تا علاوه بر جلوگیری از آثار مخرب نامبرده، زوجین پس از ایجاد اختلافی اندک به طلاق روی نیاورند و خانواده دچار فروپاشی نشود.

این الزامات حقوقی سختگیرانه شامل نفقه، مهریه، حضانت فرزند یا فرزندان، زمان و نحوه ملاقات، جهیزیه، اجرت المثل و غیره می‌باشد.

در خصوص وضع قوانین مربوط به طلاق باید همزمان دو جنبه متعارض موردتوجه قرار گرفته شود؛ از یک سو باید به استواری روابط خانوادگی و بقای خانواده توجه شود و از سوی دیگر اجبار به کنار هم نگه داشتن زن و مرد با وجود اختلافات و مشکلات جدی صحیح نمی‌باشد.

پس باید میان این دو امر به نحوی تعادل ایجاد شود که فرآیند طلاق نه آنقدر ساده باشد که هیجانات روحی و لجبازی‌های بچگانه فوراً منجر به طلاق و پایان رابطه زناشویی گردد و نه آنچنان سخت و دشوار که زوجین سال‌های سال با اختلافاتی فراوان دست و پنجه نرم کنند ولی به طلاق روی نیاورند.

این موقعیت هنگامی پیچیده‌تر می‌شود که حق جدایی به صورت ناعادلانه میان طرفین تقسیم شود، به نحوی که یک طرف به راحتی بتواند جدا شده و از این حق سو استفاده کند ولی طرف مقابل با وجود سختی و مشقت فراوان نتواند به ازدواج اشتباه خود پایان دهد.

در نتیجه قانون گذار سعی در تقسیم موارد تقاضای طلاق به نحوی صحیح و عادله میان زن و مرد داشته و در راستای تحقق بخشیدن به این امر تلاش فراوان می‌کند.

 

در همین راستا همه‌ی افراد برای آگاهی از قوانین و شرایط طلاق نیاز به کمک حقوقی داشته و کسب اطلاعات صحیح راجع به فرآیند طلاق و طی کردن مراحل قانونی آن بدون کمک حقوقی بسیار دشوار و آسیب زننده خواهد بود.

شما تصمیم گرفتید و فکر می‌کنید که آماده طلاق هستید، اما بعد باید چه کار کنید؟

شما باید از نحوه‌ی اجرای روند طلاق به خوبی آگاه شوید. به طور کلی، طلاق یک اقدام خصمانه است و زوجین را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد؛ مطالب زیر جهت هدایت هرچه بهتر شما در این فرآیند گردآوری شده است.

این بخش شامل:

  1. تقاضای طلاق از جانب مرد
  2. تقاضای طلاق از جانب زن
  3. طلاق توافقی

و سایر موارد می‌باشد. طلاق فرایندی جدی و غالباً دردناک است که نباید به راحتی از آن گذشت، به ویژه اگر فرزندان درگیر آن باشند.

وکیل طلاق برای کمک به همه‌ی کسانی که تصمیم به طلاق گرفته و می‌خواهند علاوه بر اطمینان از این که کاملاً آگاهانه و هوشیارانه عمل می‌کنند، کم‌ترین آسیب ممکن را از این موضوع متحمل شوند؛ آماده‌ی خدمت رسانی می‌باشد.

به عنوان مثال اصول مربوط به حقوق شما در طلاق را برای شما توضیح می‌دهند. از جمله این حقوق می‌توان به نفقه، مهریه و مسائل مربوط به حضانت فرزند اشاره کرد. همچنین عوامل مهمی که باید قبل از ثبت درخواست طلاق در نظر بگیرید را برای شما شرح می‌دهد.

طلاق بدون وکیل

اگر شما و همسرتان تصمیم گرفته‌اید به ازدواج خود خاتمه بدهید، اولین سوالی که برای شما پیش می‌آید این است که آیا به وکیل طلاق احتیاج دارید یا نه. خب جواب این سؤال ساده نیست و بستگی به شرایط شما دارد.

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه برای حل شدن این پرونده به خودتان اکتفا بکنید، پروسه طلاق به کندی پیش می‌رود. اما آیا به وکیل طلاق احتیاج دارید؟ اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند تا یک تصمیم آگاهانه بگیرید.

اگر می‌خواهید مراحل طلاق خود را بدون حضور وکیل انجام بدهید، باید در رابطه با حقوق خود کاملاً آگاه باشید و اگر می‌توانید با همسرتان برای حل و فصل مسائل حقوقی همکاری کنید. در این شرایط دیگر نیازی به کمک وکیل ندارید. این مسائل عبارت است از:

  • نفقه
  • مهریه
  • حضانت فرزند

پرونده طلاق در صورت مقاومت زوجین، پرونده‌ای طولانی است و باید بسیار صبور باشید؛ طلاق مشکلات خاص خود را دارد و خیلی از افراد حاضر نیستند بار این مشکلات را به تنهایی به دوش بکشند پس به شما پیشنهاد می‌کنیم در این مسیر از وکیل طلاق و یا مشاورین با تجربه کمک بگیرید.

طلاق گرفتن چه مدارک، شرایط و مراحلی دارد؟

در زندگی زناشویی به دلایل مختلف شرایطی پیش می‌آید که ادامه آن برای زن و شوهر، غیرممکن می‌شود با نگاهی گذرا به دادگاه خانواده می‌بینیم که روزانه زوج‌های زیادی برای طلاق به دادگاه مراجعه می‌کنند. اما اکثراً به دلیل عدم آشنایی با حقوق خود دچار مشکل شده و روند درخواست بسیار طولانی می‌شود. در این مرحله افراد ملزم به آشنایی با حقوق و قوانین مرتبط با این موضوع می‌شوند.

طلاق به تقاضای مرد

در فقه امامیه و نیز در حقوق ایران طلاق به دست شوهر بوده و او می‌تواند هر وقت اراده کند چه ‌بسا بدون دلیل موجه همسر خود را طلاق دهد. ماده اصلاحی ۱۱۳۳ قانون مدنی بیان می‌دارد: «مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید».

در قانون مدنی شرایط خاصی برای اینکه مرد بتواند زنش را طلاق دهد، وجود ندارد و شرایطی مثل استفاده از صیغه طلاق، حضور دو مرد شاهد عادل در مجلس طلاق و استماع آنها و…موجب محدود شدن حق طلاق مرد نبوده و شرایط خاص فقط زمانی پیش می‌آید که زن در زمان عقد حق طلاق را از شوهر بگیرد یا بعد از ازدواج در قبال بخشش مهریه و یا با رضایت شوهر، این حق را از آن خود کند. مردی که می‌خواهد همسر خود را طلاق دهد، باید حق و حقوق مالی او را به صورت تمام و کمال پرداخت کند. تعیین تکلیف حقوق مالی زوجه اعم از مهریه، جهیزیه، اجرت المثل، نحله و… توسط دادگاه معین می‌شوند.

طلاق به درخواست مرد چه شرایطی دارد؟

شرط مهمی که در ماده ۱۱۳۳ مقرر شده است، لزوم مراجعه زوج به دادگاه است. البته این شرط در گذشته نیز به موجب ماده واحده، اصلاح مقررات مربوط به طلاق مقرر شده بود. مطابق ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده «ثبت طلاق … در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز است».

در نتیجه اگر زوج بدون ثبت در دفاتر رسمی اقدام به طلاق نماید، مرتکب جرم شده و به موجب ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. بنابراین مرد باید طی دادخواستی به طرفیت همسرش از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش را بنماید.

برای صدور گواهی ذکر شده، دادگاه باید ابتدا زوجین را به داوری ارجاع داده و سپس مشخص نماید که آیا طلاق ناشی از تخلفات زن یا سوء رفتار وی بوده یا دلیل دیگری دارد و در نهایت تکلیف حقوق مالی زن را مشخص کند.

ارجاع زوجین به داوری یا حکمیت

ارجاع زوجین به داوری نشات گرفته از آیه ۳۵ سوره نساء است که می‌فرماید: «هر گاه از جدایی بین زن و مرد بیم دارید، داوری از خانواده مرد و داوری از خانواده زن انتخاب کنید تا در میان آنان صلح و سازش برقرار کنند اگر آن دو به دنبال اصلاح باشند، خداوند میانشان سازگاری ایجاد می‌کند.»

قانون مدنی درباره‌ی ارجاع به داوری سکوت کرده است. قانون حمایت از خانواده ۱۳۹۱ به شرح داوری پرداخته و در این قانون ارجاع به داوری در طلاق‌های توافقی حذف شد. مطابق ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده، «در کلیه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. بنابراین در صورت تقاضای طلاق توسط مرد، دادگاه قرار ارجاع داوری را صادر می‌نماید.»

مطابق ماده ۲۸ قانون حمایت از خانواده پس از صدور قرار ارجاع داوری، هر کدام از زن و شوهر وظیفه دارد طی یک هفته از تاریخ ابلاغ قرار مذکور، یک نفر از اقارب متأهل خود را با شرایط سنی حداقل سی سال و آشنا به مسائل شرعی، خانوادگی و اجتماعی به دادگاه معرفی کند.

مطابق تبصره ۱ این ماده، شرط تأهل نسبت به اقارب محرم زن تعدیل شده و چنانچه آن‌ها قبلاً متأهل بوده ولی در حال حاضر به علت فوت همسر خود یا غیر آن متأهل نباشند، تأهل قبلی کفایت می‌کند. داوران موظف به تلاش برای آشتی‌دادن زوجین و منصرف کردن آنان از طلاق می‌باشند. مطابق ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده «داوران موظف‌اند با تشکیل جلسه یا جلسات متعدد با حضور زوجین و در صورت امتناع بدون حضور زوجین یا یکی از آنان در جهت رفع اختلاف و اصلاح ذات البین تلاش کنند و نتیجه را در مهلت مقرر به دادگاه اعلام نمایند.»

این مدت طبق ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی مذکور، توسط دادگاه تعیین می‌شود و با درخواست داوران یا یکی از آنها و در صورت ضرورت، این مهلت قابل تمدید توسط دادگاه می‌باشد. مطابق ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده، دادگاه پس از دریافت نظر داوران، باید رأی خود را مطابق نظر آنان صادر نماید و در صورت نپذیرفتن نظرآنان، باید نظراتشان را با ذکر دلیل رد کند.

طلاق ناشی از سوء رفتار زن

اختیار مرد در طلاق دادن همسر خود مشروط به ارتکاب تخلف یا سوء رفتار و کردار زن نمی‌باشد. هنگامی که مرد تقاضای طلاق کرده و زن با آن موافق نیست، دادگاه وارد این بحث شود که آیا زن سوء معاشرت داشته و در انجام وظایف زناشویی خود تخلفی انجام داده است یا خیر. این بحث در دو جا مطرح می‌شود.

مطابق یکی از شروط ضمن عقد «هر گاه طلاق بنا به درخواست زوجه نبوده و طبق نظر دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری و سوء اخلاق و رفتار وی نباشد، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل کند».

دادگاه برای اعمال نمودن این شرط ضمن عقد، باید به بررسی حول این محور بپردازد که آیا طلاق ناشی از تخلفات زن یا سوء رفتار و اخلاق وی بوده است یا خیر. دادگاه برای تشخیص این امر می‌تواند دو روش را مورد استفاده قرار دهد.

روش نخست: بهره مندی از نظریه داوران است. اگر داوران زن را متخلف بدانند یا برعکس بر تقصیر مرد متفق القول باشند، مطابق ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده، دادگاه باید طبق نظریه داوران اقدام به صدور رأی خود نموده و در غیر این صورت با دلیل نظر ایشان را رد کند.

روش دوم‌: مطابق تبصره ماده ۱۹ قانون حمایت از خانواده می‌باشد و آن ارجاع امر مذکور به یک مرکز مشاوره‌ی خانواده است. در این صورت مرکز مشاوره باید نظرات کارشناسی خود را مستندا و مستدلاً به دادگاه ارائه داده و سپس دادگاه با ملاحظه‌ی نظریه کارشناسی مرکز مشاوره حقوقی خانواده به تشخیص خود رأی صادر می‌کند.

مورد دوم: پرداخت «نحله» به زوجه است. مطابق بند (ب) تبصره ۶ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق، «هر گاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و تقاضای طلاق نیز ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد، دادگاه با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهایی که زوجه در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج، مبلغی را از باب بخشش (نحله) برای زوجه تعیین می‌نماید».

در این مورد نیز دادگاه باید ابتدا به بررسی این موضوع بپردازد که آیا تقاضای طلاق مرد ناشی از تخلف زن از وظایف زناشویی خود یا سوء اخلاق و رفتار وی می‌باشد یا خیر.

اگر تقاضای طلاق مرد ناشی از تخلفات زن نباشد، دادگاه می‌بایست مبلغ نحله را تعیین کرده و مرد را به پرداخت آن در حق زن محکوم کند.

پرداخت حقوق مالی زن

همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره شد زوجین حقوق و تکالیفی را پس از جدایی و طلاق نسبت به یکدیگر برعهده دارند. ازجمله حقوق مالی می‌توان به مهریه، جهیزیه، نفقه، اجرت المثل، نحله و تنصیف أموال و دارایی‌ها اشاره کرد که در صورت طلاق دادگاه باید نسبت به آن‌ها تعیین تکلیف نماید. همچنین در خصوص حضانت و ملاقات فرزندان نیز باید تصمیم‌گیری شود.

شرط تنصیف دارایی در عقدنامه

نکته‌ای که در خصوص طلاق به درخواست مرد باید به آن توجه کرد این است که اگر مرد شرط تنصیف (نصف دارایی) که در عقدنامه ذکر شده است را امضا کرده باشد، دادگاه مطابق با مفا‌د این شرط باید سهم زن از دارایی‌های شوهرش را تعیین نماید.

مطابق این شرط هر گاه طلاق بنا به درخواست زوجه نبوده (تقاضای طلاق از سوی مرد باشد) و طلاق ناشی از سوء رفتار و سوء معاشرت یا تخلف زن از وظایف زناشویی نباشد، مرد باید تا نصف دارایی که بعد از عقد و در دوران زندگی مشترک بدست آورده است یا معادل آن را طبق نظر دادگاه به صورت بلاعوض به زوجه منتقل کند.

برای اجرای این شرط و تعیین سهم زن از دارایی‌های شوهر دادگاه باید به چند موضوع رسیدگی کند.

دادگاه باید تشخیص دهد که طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری خود یا سو معاشرت وی نبوده است. اگر مرد بتواند ثابت کند که طلاق ناشی از موارد مذکور می‌باشد، زن هیچ گونه حقی نسبت به دارایی‌های مرد نخواهد داشت.

در زمان طلاق میزان دارایی‌های مرد باید مشخص شوند. در این صورت زن قادر به کمک به دادگاه برای تشخیص دارایی‌های مرد می‌باشد؛ زیرا در هر حال این موضوع بر عهده‌ی زن بوده و در واقع زوجه باید ثابت کند که دارایی‌های شوهر چقدر است.

مرد باید ثابت کند که میزان دارایی او در زمان ازدواج با همسر خود چقدر بوده است. (البته در این خصوص باید به تورم نیز توجه شود)

در شرط مزبور عبارت «تا نصف دارایی موجود» قید شده است تا نمایانگر حداکثر تعهد مرد باشد، اما حداقل این تعهد چه مقداری می‌باشد؟

دو راه برای تعیین حداقل وجود دارد:

زن میزان حداقل را مشخص نماید که نهایتاً می‌تواند تا نصف را معین کند. دادگاه این حداقل را معین نماید؛ اگر قید «طبق نظر دادگاه» در شرط مذکور به معادل آن برگردد یعنی بنا بر نظر دادگاه امکان پرداخت معادل وجود دارد.

در این حالت تعیین میزان حداقل بر عهده دادگاه نبوده و زن می‌تواند آن را (حداکثر) تا نصف معین نماید. اما اگر قید «طبق نظر دادگاه» به «تا نصف دارایی موجود» برگردد، در این حالت دادگاه با توجه به مواردی از قبیل سال‌های زندگی مشترک، نقش زن در درآمدهای شوهر، نوع کارهایی که زن انجام داده است، مشارکت وی و اموال آن، این حداقل را مشخص نماید.

طلاق به تقاضای زن

برخلاف مرد که می‌تواند زن خود را با دلیل یا بدون دلیل طلاق دهد تقاضای طلاق توسط زوجه باید مستند به دلایل قانونی باشد. این دلایل ابتدا توسط دادگاه احراز شده سپس دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر می‌نماید.

به عبارت دیگر زن در مواردی که قانونگذار معین کرده است می‌تواند تقاضای طلاق کند و تقاضای وی خارج از موارد رد خواهد شد تبصره ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی مقرر می‌کند زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ این قانون از دادگاه تقاضای کند.

در این تبصره ۳ مورد برای طلاق زوجه پیش‌بینی شده است که یک مورد (ماده ۱۰۲۹) سهواً از قلم افتاده است. بنابراین مواردی که زن می‌تواند تقاضای طلاق کند به چهار دسته تقسیم می‌شود:

  1. مفقودالاثر شدن شوهر
  2. عدم پرداخت نفقه
  3. عسروحرج
  4. وکالت در طلاق

که در این صورت طلاق به صورت توافقی انجام شده و طلاق خلع انجام شود. با این توضیح که زن از مسائل مالی خود صرف نظر نموده و مرد در ازای آن طلاق را قبول کند.

همچنین اگر یکی از شروط ۱۲ گانه (در ادامه مقاله قرار داده شده) ضمن عقد را داشته باشید و یا با اثبات عسر و حرج زن به استناد ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی می‌توانید برای طلاق اقدام کنید. بر عکس طلاق از طرف مرد، زن برای گرفتن طلاق بدون رضایت شوهر راهی سخت و طولانی در پیش دارد.

شروط دوازده گانه عقدنامه

همچنین اگر مرد شروط دوارده گانه زیر را که در عقدنامه ذکر شده‌اند را امضاء کرده باشد در صورت تحقق آن شرایط زن می‌تواند تقاضای طلاق نماید.

  • عدم پرداخت نفقه یا عدم ایفای حقوق واحب زن
  • سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج
  • بیماری صعب العلاج
  • جنون زوج
  • اشتغال زوج به شغل منافی مصالح خانوادگی یا زن
  • محکومیت به حبس
  • اعتیاد زوج
  • غیبت و یا ترک زندگی خانوادگی
  • محکومیت به جرائم حیثیتی
  • عقیم بودن شوهر
  • مفقود الأثر شدن شوهر
  • انتخاب همسر دیگر

البته لازم به ذکر است که تمامی این موارد نیاز به اثبات دارند و درصورتی‌ که زن نتواند تحقق این شرایط را اثبات کند تقاضای طلاق به نتیجه نخواهد رسید. بنابراین برای رسیدن به نتیجه بهتر پیشنهاد می‌شود که دادخواست طلاق از طرف زوجه را وکیل طلاق که دارای تجربه در دعاوی خانوادگی باشد مطرح نماید.