معرفی کسب و کارهنری و فرهنگی

0 تا 100 هر آنچه قبل از اجرای گنبد شیشه ای باید بدانید

گنبد شیشه ای; سقف نورگیر و منحصر به فرد با شیشه های تزئینی استین گلاس ( استیند گلس )

از دیر هنگام در معماری ایرانی علاقه بسیاری به طاقها و سازه های گنبدی شکل نشان داده شده است. گنبد شیشه ای یک طاق مدور از شیشه است که با عبور نور طبیعی یا نور پردازی مناسب میتواند نور کاملا مناسبی را به فضای زیر گنبد انتشار دهد. گنبد شیشه ای استین گلس ( استین گلاس ) از دست ساخته های منحصر به فرد انسان است که میتواند با ترکیبی از شیشه های رنگی، تراش خورده و گاها پتینه شده رنگین کمانی از نور را به داخل خانه و یا محیط پیرامون سازه بگستراند.

این سازه ( گنبد شیشه ای استین گلس ) میتواند با الهام از معماری داخلی ساختمان و رنگهای استفاده شده در بنای موجود طراحی و پیاده سازی شود. آرچی تاج  تولید کننده انواع گنبد با پوششهای متفاوت و متنوع میباشد. به دلیل آشنایی بیشتر کاربرها با گنبدهای شیشه ای معمول در ابتدا به آشنایی بیشتر با گنبدهای دکوراتیو و از نوع استین گلاس میپردازیم. در انتها نیز نحوه اجرای گنبد شیشه ای با آرچی تاج را آورده ایم. با ما همراه باشید.

گنبد شیشه ای استیند گلس ( استین گلاس )

به بیان دقیقتر، شیشه های آکنده از رنگ که از دیرباز نقشی بارز در گوشه گوشه فرهنگ و معماری ایرانی داشته است. از کاخ گلستان در تهران گرفته تا نمونه‌ای کم نظیر چون مسجد نصیرالملک در شیراز، که حتی اگر نامش برای کسی غریبه باشد اما تصاویرش بارها و بارها در فضای مجازی دست به دست گشته و به چشم همگان آشناست.

این هنر خوش رنگ و لعاب، که شیشه نقشینه، شیشه استین گلاس یا Stained Glass نام گرفته و همچون گنبدها نقش مهمی در معماری مناطق کویری ایران ایفا کرده است، گه‌گاه نشان از بخت بلند و دارایی صاحب خانه داشته و در بسیاری از موارد نیز روحی لطیف به ساختار خشک و رسمی کویر بخشیده و رنگ، این جزء غایب از خشت و سنگ را به آنها بازگردانیده است.

قدمت گنبد، این عنصر محبوب سازه‌های ایرانی به بیش از ۶۸۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد که نشانه‌های آن در دشت دزفول کشف شده است؛ اما نقطه عطف ساختار گنبدی در فرهنگ ایران زمین، به دوران ساسانیان باز می‌گردد که شخصیتی منحصر را به خود گرفته تا کاملا با گنبدهای دیگر ملل به لحاظ ساختار و ظاهر متفاوت باشد. نمونه هایی پرشماری از آن در عبادتگاه‌ها، چون مسجد الله‌ وردی خان اصفهان و مسجد جامع یزد به چشم می‌خورد.

نحوه ساخت و نصب گنبد شیشه ای استین گلاس

شیشه های استین گلاس توسط دستان هنرمند شیشه گر ساخته و پرداخته میگردد. قبل از هر چیز هنرمند برای ساخت شیشه استین گلاس یک نقشه دقیق از الگوی اجرای کار تهیه میکند. طبق این نقشه ابتدا شیشه های پتینه شده و رنگی در ابعاد کوچکتر و با دقت خاصی برش میخورند. و پس از آن طبق طرح با یک فلز مخصوص به نام لدکیم کنار هم منتاژ میگردد، در ساخت گنبد شیشه ای با این شیشه ها قبل از اجرای الگو و نقشه، سازه فلزی ساخته میشود.

در واقع در این نوع تکنیک سازه فلزی قالب اصلی کار میباشد و شکل و فرم گنبد از روی این قالب تکمیل میگردد. در کارگاه آرچی تاج  ابتدا فریم ساخته میشود و بعد شیشه ها طبق الگو منتاژ میگردند و بعد ازاتمام کار سازه و شیشه ها به طور مجزا بارگیری و به محل پروژه ارسال میشوند. در بخش نصب هم پس از قرار دادن استراکچر فلزی بر روی بام شیشه های تزئینی یکی پس از دیگری در جای خود قرار میگیرند. در زیر برای آشنایی بیشتر فیلم کوتاهی از نصب گنبد شیشه ای بانه قرارد داده شده است.

ساخت گنبد های شیشه ای عظیم

در ساخت گنبد های شیشه ای استین گلس محدودیت ابعاد و اندازه وجود ندارد. ضمن نبود محدودیت در بزرگی سازه نورگیر ولی ملاحظاتی در ساخت آن باید در نظر گرفته شود. برای ساخت این سازه های هنری در ابعاد بزرگ میبایست استانداردهایی را لحاظ نمود. گنبد شیشه ای بازار تهران یک سقف نورگیر شایسته و نسبتا بزرگ در ابتدای بازار اصلی تهران میباشد. در طراحی این گنبد از نقوش و گلهای ایرانی بهره گرفته شده است.

گروه هنری آرچی تاج  از معدود شرکت هایی است که توانایی ساخت گنبدهای شیشه ای استیند گلس ( استین گلاس ) را داشته و با افتخار پروژه های شاخصی را در سطح کشور و خارج از کشور اجرا نموده که در ذیل میتوانید شاهد بخشی از این پروژه ها باشید. در توضیحات پروژه ها فیلم های کوتاهی از نحوه ساخت و نصب همان پروژه تهیه گردیده که میتوانید با دیدن آن با نحوه کار شرکت بیشتر آشنا شوید.

نحوه آب بند و نوع پوشش گنبد شیشه ای ساخت شرکت آرچی تاج

آرچی تاج  ساخت سازه های کروی شفاف با تکنیک های مختلف را در دستور کار خود دارد. گنبد استین گلاس، گنبد پلی کربنات، گنبد فرفورژه، گنبد شیشه ای لمینت و … در اینجا توضیح مختصری پیرامون آب بند نمودن گنبد های دکوراتیو استین گلاس خدمت شما ارائه میگردد که یکی از سوالات پر شمار شما کاربران عزیز میباشد.

همانطور که میدانید گنبد های شیشه ای استین گلاس توسط این شرکت دو پوسته ساخته میشود. در گذشته از شیشه خم و لمینت برای بخش اب بند این سازه های کروی استفاده میشد، که ضمن مقرون به صرفه نبودن باعث افزایش وزن سازه میگردید. اما در سالهای اخیر با ایجاد تغییراتی در استراکچر اصلی گنبد از پوشش پلیمر نشکن و نسوز و قابل انعطاف به عنوان پوشش دوم استفاده میگردد. این پوسته پلیمری شفاف ضمن آب بند نمودن سازه تا حد بسیار زیادی از آسیب و شکستگی شیشه های دکوراتیو محافظت میکند.

آشنایی بیشتر با کارگاه شیشه آرچی تاج

تولیدات آرچی تاج  در ساخت سازه های کروی نورگیر از تنوع قابل توجهی برخوردار است. گنبد استین گلاس، کنبد شیشه ای خم و لمینت، گنبد فرفورژه ، گنبد پلی کربنات و همینطور سازه های ترکیبی خم و تخت در اشکال مختلف. آرچی تاج  ازتیم مجرب هنرمندان صنعت شیشه و کارگاهی مجهز برای ساخت سازه های دست ساز هنری برخوردار است.

سالانه طراحی و تولیدات متنوعی را تحت عنوان پروژه های نورگیر در سطح کشور و خارج از کشور عهده دار میباشد. در این مجموعه تلاش میگردد همواره تولیدات خود را به روز و متناسب با نیاز معماران و سازندگان متحول نماید. همینجا از شما دعوت میگردد از صفحه فیلمهای پروژه آرچی تاج  و یا صفحات اجتماعی آرچی تاج  بازدید نمائید و ما را از نظرات ارزشمند خود بهرمند سازید.

پروژه های اجرا شده گنبد شیشه ای توسط آرچی تاج

آرچی تاج  تا کنون پروژه های بسیاری از گنبد شیشه ای با طرح و نقوش مختلف در سراسر کشور و خارج از کشور اجرا نموده است. سقفهای کروی کوچک و بزرگ با کاربری های مختلف، که برخی از این سازه ها به عنوان یک سقف کاذب داخلی و با نور بک لایت تزئین شده، و برخی نیز یک سقف نورگیر عظیم برای یک مرکز تجاری طراحی و اجرا شده است.

این شرکت در بخشهای مختلف ساختمان فعالیت مینماید و برای هر بخش دارای تیم کاری مجزا میباشد، بخشهایی چون دکوراسیون داخلی و بازسازی ساختمان. برای آشنایی کاربران با فعالیتهای این شرکت فیلمهای کوتاهی از برخی از پروژه ها تهیه شده است که در بخش فیلم پروژه همین سایت قابل ملاحظه میباشد. و همینطور آخرین پروژه های اجرایی گنبد شیشه ای را در پائین همین صفحه میتوانید دنبال کنید.

برای سفارش گنبد شیشه ای از کجا شروع کنیم؟

آرچی تاج  طراحی و تولید انواع نورگیر کروی با متریالهای مختلف را در دستور کار خود دارد. توجه بفرمائید که گنبدهای شیشه ای به لحاظ فرم و متریال به انواع مختلف تقسبم میگردد. گنبد شیشه ای شفاف خم و لمینت ، گنبد شیشه ای ژئودزیک و یا هندسی و گنبد شیشه ای استین گلس که همه این موارد به تفصیل در سایت آرچی تاج  توضیح داده شده است. به عزیزانی که قصد دریافت مشاوره و سفارش سازه کروی نورگیر تحت عنوان گنبد شیشه ای را دارند پیشنهاد میگردد موارد زیر را مورد بررسی قرار دهند.

1 – ابعاد نورگیر را با دقت اندازه گیری بفرمائید.

2 – لطفا تعین بفرمائید که چه نوع گنبد شیشه ای را برای ساختمان خود در نظر گرفته اید.

3 – از بین پروژه های اجرا شده شرکت آرچی تاج  که در زیر همین صفحه آمده است یک پروژه را انتخاب بفرمائید. (پروژه ای که به لحاظ طرح و رنگ با سلیقه شما هماهنگ تر است)

4 – از فضای اجرایی مورد نظر خود در پروژه عکس و فیلم تهیه بفرمائید.

5 – لطفا پاسخهای داده شده به سوالات کاربران در پائین همین صفحه را مطالعه فرمائید.

6 – سپس از طریق شماره های تماس مندرج در سایت با یکی از مشاوران آرچی تاج  ارتباط بگیرید. و یا از شرکت درخواست بازدید از پروژه داشته باشید.

گنبد شیشه ای کلاسیک یا مدرن

اکثر پروژه های طراحی و اجرا شده توسط آرچی تاج  در این بخش گنبدهای شیشه ای کلاسیک با تکنیک استین گلس میباشند. اما میتوان با یک طراحی مناسب طرحی مدرن از شیشه های دکوراتیو برای گنبد شیشه ای نیز اجرا نمود. استفاده از اشکال منحنی و مینیمال برای ایجاد یک طرح مدرن در گنبد نورگیر تزئینی میتواند بسیار کارگشا باشد.

اما کاربران برای نورگیرهای مدرن خود بیشتر ترجیح میدهند که این ویژگی در ساختار فریم و سازه دیده شود. گنبد نورگیر و شیشه ای ژئو دزیک را میتوان یک گنبد شیشه ای مدرن تمام عیار دانست. برای اجرای یک نورگیر زیبا و منحنی کافیست طرح و یا عکسی از معماری داخلی و بنای خود را در اختیار آرچی تاج  قرار دهید. طراحان این مجموعه نورگیری گنبدی شکل و شیشه ای فراخور بنا و ساختمان شما طراحی خواهند نمود.

مدت زمان ساخت و نصب گنبد شیشه ای

آرچی تاج  برای ساخت و نصب گنبد شیشه ای مراحل متعددی را پشت سر میگذارد. بسته به ابعاد سازه و جزئیات آن در طراحی زمان پروسه تولید و نصب آن نیز متفاوت میباشد. به عنوان مثال ساخت یک گنبد شیشه ای به قطر 2 متر با یک گنبد به قطر 4 متر متفاوت میباشد و همیطور نوع طرح و جزئیات هم بسیار در زمان تولید تاثیر گذار است.

به عنوان مثال پروسه تولید یک گنبد شیشه ای با طرح کلاسیک طولانی تر از همان سازه با ابعاد برابر و با طرح مدرن است. فاکتور هایی چون شلوغی کارگاه به لحاظ تعدا پروژه در دست و موارد دیگر نیز تاثیر گذار هستند. به طور کلی میتوان گفت برای ساخت یک گنبد شیشه ای به قطر 3 متر و ارتفاع یک متر میبایست 25 روز کاری در کارگاه برای تولید و 2 روز را نیز برای نصب آن در نظر گرفت.

قیمت گنبد شیشه استین گلاس چگونه محاسبه میگردد؟

در برآورد قیمت گنبد شیشه ای عومامل متعدد موثر است. اندازه گنبد شیشه ای، نوع کاربری و جزئیات در طراحی و رنگ شیشه از عوامل مهم در تعیین قیمت میباشند. در زیر به توضیح مختصری پیرامون این موارد می پردازیم.

– اندازه گنبد شیشه ای : پر واضح است که بزرگی و کوچکی گنبد به دلایلی چون مقدار مواد مصرفی و سختی اجرا در قیمت تاثیر گذار می باشد.

– نوع کاربری گنبد شیشه ای : اینکه گنبد شیشه ای نورگیر باشد و یا یک سقف کاذب شیشه ای، در نحوه اجرا و طراحی آن و به تبع در قیمت تمام شده تاثیر مستقم دارد.

– رنگ شیشه : مقدار استفاده از شیشه های رنگی و حتی نوع رنگ شیشه در گنبدهای تزئینی استین گلاس بر روی قیمت اجرای کار تاثیر فراوانی دارد.

– طراحی در گنبد شیشه ای : جزئیات طراحی در قیمت گنبد های دکوراتیو شیشه ای تاثیر مستقیم دارد، هر چه در پیچیده تر میگردد نحوه اجرا سخت تر و ممکن است از متریال بیشتری در اجرای آن استفاده گردد.