باشگاه مشتریان نرم افزاری است که برای کسب و کارهای مختلفی راه اندازی میشود و از ابزارهای مختلفی برای ارائه خدمات و معرفی محصولات به مشتریان وفادار در طراحی نرم افزار استفاده می شود. باشگاه مشتریان ابزاری است برای برقراری ارتباط بیشتر و بهینه با مشتری برای جلب اعتماد مشتری و ایجاد حس وفاداری در آنها.
در باشگاه مشتریان از روشهای مختلفی برای قدردانی از مشتریان و تشویق و ترغیب آنها برای خرید مجدد از فروشگاه و کسب و کار آنها استفاده می شود. بسیار از کسب و کارها برای راه اندازی باشگاه مشتریان مخصوص خود، از شرکتهای فعال در این زمینه میخواهند تا نرم افزار متناسب با کسب و کار آنها را طراحی و راه اندازی نمایند.
نحوه قیمت گذاری نرم افزار باشگاه مشتریان در شرکتهای طراحی نرم افزار متفاوت میباشد. در این مقاله قصد داریم تا دلایل این تفاوت قیمت را بررسی نمائیم و بدانیم که قیمت نرم افزار باشگاه مشتریان بر اساس چه معیارهایی تعیین میشوند.
از مهمترین دلایل موثر بر قیمت گذاری نرم افزار باشگاه مشتریان، هزینه طراحی و راه اندازی نرم افزار میباشد. نرم افزار باشگاه مشتریان باید متناسب با نوع کسب و کار باشد و طراحی نرم افزار برای کسب و کارهای گوناگون متفاوت خواهد بود. از دیگر عوامل موثر بر قیمت گذاری نرم افزار باشگاه مشتریان عبارتند از:
- هزینه طراحی و راه اندازی نرم افزار
- هزینه پشتیبانی از نرم افزار
- هزینه شخصی سازی و ایجاد تغییرات مورد نظر مدیر باشگاه
- هزینه بروز رسانی نرم افزار و افزودن ابزارها و خدمات جدید و ….
بنابراین نرم افزار باشگاه مشتریان برای هر کسب و کاری قیمت متفاوتی خواهد داشت زیرا هر شرکتی از خدمات و ابزارهای مناسب با نوع کسب و کار خود استفاده خواهد نمود.
کسب و کارهای کوچک برای راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان قیمت کمتری باید بپردازند زیرا به ابزارهای کمتری نیاز دارند، اما کسب و کارهای بزرگ به دلیل استفاده از ابزارهای بیشتر برای ارائه خدمات متنوعتر، هزینه بیشتری باید بپردازند. طراحی نرم افزار برای محصولات با کیفیت و گرانتر هزینه بیشتری خواهد داشت و بالعکس طراحی نرم افزار برای محصولات کیفیت پائینتر و ارزان هزینه کمتری نیاز خواهد داشت. به همین دلیل نوع محصولات و کسب و کارها دسته بندی میشوند و برای هر دسته قیمتی مشخص میشود.
برای برخی از کسب و کارها برای طراحی نرم افزار باشگاه مشتریان قیمتها بصورت شناور تعیین میشوند و شرکت با توجه به میزان سود دهی خود برای راه اندازی نرم افزار هزینه میکند. طراحی نرم افزار ممکن است برای یک کسب و کار کوچک و یک کسب و کار بزرگ یکسان باشد اما قیمت راه اندازی و سایر خدمات به میزان درآمد کسب و کارها بستگی خواهد داشت.
اگر کسب و کاری خوب رشد کند و سود آوری زیادی داشته باشد نیازمند خواهد بود تا از ابزار جدیدتری برای جذب مشتری بیشتر استفاده کند و به همین دلیل برای بروز رسانی نرم افزار خود باید هزینه کند. هر چه یک کسب و کار موفقتر باشد به پشتیبانی بیشتری نیاز خواهد داشت.
برای رقابت با سایر کسب و کارهای مشابه باید همواره از روشهای نوین استفاده نمود و برای جذب مشتری و حفظ مشتریان وفادار باید خدمات جذاب و متنوعی ارائه نمود و رسیدن به این اهداف نیازمند صرف هزینه بیشتر میباشد. سرمایه گذاری برای رونق بخشیدن به کسب و کار و حفظ مشتریان وفادار برای کسب و کار، سود آوری بیشتری به همراه خواهد داشت.
برای راه اندازی باشگاه مشتریان باید مواردی را تهیه نمائیم که عبارتند از:
- اطلاعاتی درباره نیازها و خواسته های مشتریان از کسب و کار ما
- مشخص نمودن هدف از راه اندازی باشگاه
- مشخص نمودن نحوه دسته بندی مشتریان
- مشخص نمودن نحوه امتیازدهی به فعالیتهای مشتریان
- تعیین سقف امتیاز برای دریافت پاداش
- تعیین خدمات مورد نظر برای ارائه به مشتریان
- جمع آوری اطلاعات و عادات خرید مشتریان
- مشخص نمودن نحوه عضویت در باشگاه
- ایجاد فرصت نظر سنجی برای مشتریان
با مشخص نمودن موارد ذکر شده، طراحی نرم افزار هدفمند خواهد بود. ممکن است مدتی زمان نیاز باشد تا باشگاه مشتریان نتیجه دلخواه را بدست آورد. به همین دلیل برای طراحی نرم افزار مشتریان بهتر است از راههای جدید و نوین استفاده نمائید تا برای مشتریان جذابتر باشد. قبل از طراحی نرم افزار با کارشناسان مربوطه و طراحان نرم افزار باشگاه مشتریان مشورت نمائید و هدف خود را برای آنها بطور واضح شرح دهید.