اقتصادیمعرفی کسب و کار

جدیدترین قیمت اجاره خانه در ونکوور و تورنتو

بالاترین قیمت اجاره خانه در کانادا متعلق به شهر پایتخت نیست! کسب اطلاعات درباره قیمت خانه در کانادا یکی از مهم‌ترین موارد مربوط به مهاجرت به این کشور است. اما اصلا در این مورد اتاوا را با تهران مقایسه نکنید! در کانادا بالاترین قیمت اجاره خانه به شهرهای ونکوور و تورنتو مربوط می‌شود. قیمت اجاره خانه حتی در شهر مونترال که یکی از شهرهای پرطرفدار کانادا است، به اندازه تورنتو و ونکوور بالا نیست. در این مقاله هزینه اجاره خانه در کانادا، شرایط و قوانین آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و قیمت‌ها را در شهرهای پرطرفدار آن مقایسه می‌کنیم. در انتها نیز نرخ ارز تورنتو را آورده ایم. با ما همراه باشید.

قیمت اجاره خانه در کانادا 2022

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما هنگام برنامه‌ ریزی برای چه چیزی می‌تواند باشد؟ پیدا کردن کار یا کسب درآمد؟ برای فرزندتان یا رفاه خانواده؟ بدیهی است که یکی از اصلی‌ترین مواردی که به آن فکر می‌کنید موضوع سکونت است. می‌خواهید بدانید که قیمت اجاره خانه در کانادا چقدر است تا بتوانید محاسبه کنید که آیا با توجه به شرایط شما زندگی در این کشور مقرون به صرفه خواهد بود یا نه.

شما هم حتما چنین سوالی داشته‌اید که توسط گوگل به این صفحه هدایت شده‌اید. در پاسخ به سوال شما باید بگوییم که قیمت اجاره خانه در کانادا هم مانند هر کشور دیگری بستگی به نوع مسکن، موقعیت و امکانات مسکن، شهر مورد نظر و غیره بستگی دارد. واضح است که قیمت اجاره خانه در شهرهای کوچک کمتر از شهرهای بزرگ و در روستاهای اطراف کمتر از موارد گفته شده است.

اما اگر بخواهیم هزینه اجاره خانه در کانادا را با آمار و ارقام بیان کنیم، باید بگوییم که متوسط قیمت اجاره خانه‌های ویلایی در کانادا در سال 2019 و با شیوع پاندمی به بالاترین سطح خود یعنی 2,664 رسید. اما از سال 2020 قیمت‌ برخی خانه‌ها شروع به کاهش کرد. قیمت اجاره کاندوها در 2021 حدود 11 درصد کاهش داشته و متوسط آن به حدود 2,231 رسید.

اما متوسط قیمت اجاره خانه‌‌های شهری در اکتبر 2021 به طور متوسط 1,930 دلار در ماه، قیمت آپارتمان‌ها به طور متوسط 1,633 دلار در ماه بود. اما قیمت اجاره آپارتمان‌های بیسمنت و تاون هاوس‌ها به اندازه کاندوها تحت تاثیر بیماری پاندمی قرار نگرفت. با این حال، میانگین اجاره بهای این خانه‌ها هم سیر صعودی داشته و 5 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافته است. متوسط قیمت اجاره بهای تاون هاوس‌ها در اکتبر 2021 تقریبا 1930 دلار در ماه بوده است.

قیمت ملک در کانادا در سال 2021 روند صعودی را طی کرده و این باعث شده است تا قیمت اجاره خانه در این کشور هم بالا باشد. باید اشاره کنیم که در کل قیمت ملک در کانادا 2021 رو به افزایش است و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دیگر رشد بسیار کمی داشته یا کاهش پیدا کرده است. قیمت ملک در کانادا در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک و حومه شهرها پایین‌تر است. در سال 2021 میزان رشد ملک بر درآمد و اجاره خانه در کانادا بیشتر از ایتالیا بوده است. این موارد باعث می‌شود که قیمت اجاره خانه در کانادا 2021 هم زیاد باشد.

بالاترین مربوط به ساحل غربی ونکوور در بریتیش کلمبیا است که آب و هوای معتدل دارد. خانه‌هایی که در مناطق سردسیر با زمستان‌های بسیار سرد یا دور از فروشگاه‌های اصلی قرار دارند، قیمت پایین‌تری دارند. به عنوان مثال، قیمت ملک در مانیتوبا و پرنس ادوارد آیلند پایین است.

انواع خانه برای اجاره در کانادا

اگر به کانادا سفر کنید، متوجه خواهید شد که یکی از جذابیت‌های مربوط به این کشور انواع خانه در آن است. انواع خانه در کانادا عبارت‌اند از:

1- کاندو (Condominium)

کاندو یک واحد از یک آپارتمان است که نگهداری اموال مشترک آن آپارتمان به عهده تمام ساکنان می‌باشد. آسانسور، راه پله، سقف و… در کاندوها مشترک است و ماهانه باید مبلغ شارژ را به مدیر پرداخت کنید.

خانه ویلایی یا مستقل خانه‌ای است که به خانه مجاور اتصال ندارد و مجهز به حیاط جلویی و پشتی است. قیمت این خانه‌ها در کانادا زیاد است. بنابراین جای تعجب نیست که گاهی حتی خانه‌ای با قدمت 100 سال هم معامله می‌شود. بسیاری از خانه‌های ویلایی در مرکز و حومه شهرهای کانادا بازسازی شده‌اند، اما هنوز هم خانه‌های قدیمی وجود دارد. را در مقاله دیگر معرفی کرده‌ایم.

همانطور که از اسم آن پیداست، خانه‌های دوتایی به صورت دوقلو در کنار هم ساخته می‌شوند. گرچه برخی بخش‌ها با همسایه مشترک است اما در کل استقلال هر واحد حفظ می‌شود. خانه‌های دوتایی، هم حیاط جلویی و هم پشتی دارند اما زیربنای این خانه‌ها معمولا کمتر از خانه‌های مستقل بوده و بنابراین قیمت خرید یا اجاره آن کمتر است.

خانه‌های یک طبقه تقریبا شبیه خانه‌های ویلایی هستند ولی تنها یک طبقه و یک زیر زمین دارند. به همین دلیل قیمت آنها از خانه‌های ویلایی کمتر است. آشپزخانه و هال خانه‌های یک طبقه بزرگتر و حیاط پشتی آنها کوچکتر است. این خانه‌ها همکف هستند و پله ندارند. به همین دلیل برای سالمندان گزینه مناسبی هستند.

5- خانه‌های مشابه چسبیده به هم (town house)

خانه‌های مشابه چسبیده به هم که به تاون هاوس شهرت دارند، شکل جالبی دارند. آنها به صورت یک شکل در مسیر خیابان ساخته می‌شوند. شاید برای اولین بار که تاون هاوس‌ها را می‌بینید، فکر کنید آنها یک خانه واحد هستند. اما واقعیت این است که این خانه‌ها مستقل از همدیگر هستند و تنها حیاط آنها مشترک است. قیمت این خانه‌ها از خانه‌های یک طبقه، دوتایی و ویلایی کمتر است.

یکی از ویژگی‌های خانه‌های مشابه چسبیده به هم این است که امور مربوط به مراقبت از چمن در تابستان، تمیز کردن برف در زمستان، جمع‌آوری زباله محوطه، تعمیرات مربوط به سقف یا نرده بر عهده شرکت‌های خدماتی است. ساکنین این خانه‌ها ماهیانه مبلغی را به عنوان هزینه تاون هاوس (town house fee) به شرکت‌های خدماتی پرداخت می‌کنند.

طبقات زیرزمینی یا همکف هستند که قیمت پایین دارند و به همین دلیل مورد استقبال قرار می‌گیرند.

این خانه‌ها در زمین‌های جداگانه در کنار هم ساخته می‌شوند.

کاتیج به خانه‌های کوچکی گفته می‌شود که در نزدیکی دریا یا دریاچه ساخته می‌شوند.

روش‌های پیدا کردن خانه در کانادا

روش‌های پیدا کردن خانه در کانادا مختلف است و اینطور نیست که تنها با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره املاک بتوانید ملک مورد نظر را پیدا کنید. برای پیدا کردن خانه دلخواه خود در کانادا می‌توانید به روش‌های زیر اقدام کنید:

  1. مراجعه به سایت‌ های اجاره خانه در کانادا
  2. استفاده از آگهی‌های روزنامه
  3. مراجعه به تابلوهای اعلان مراکزی مانند فروشگاه‌ها و غیره
  4. استفاده از راهنمای اجاره که درون جعبه‌هایی در قسمت ورودی فروشگاه‌ها یا کنار خیابان‌ها قرار گرفته می‌شود.

سایت های اجاره خانه در کانادا

جستجو در سایت یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های پیدا کردن خانه در کانادا است. برخی از بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن خانه در کانادا عبارتند از:

  • padmapper.com
  • rentcanada.com
  • craigslist.ca
  • kijiji.ca
  • Easy Roommate (easy-apartments-to-rent.com)

بهترین زمان برای اجاره خانه در کانادا

بهترین زمان برای اجاره خانه در کانادا بستگی به این دارد که اولویت شما قیمت است یا امکانات. هنگام اجاره خانه یا آپارتمان باید میزان تمکن مالی خود، زمان ممکن برای جا به جایی، امکانات خانه، فاصله آن با مراکز مهم و … در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن تمام این موارد، دانستن اینکه در چه فصلی از سال خانه اجاره کنید، به شما کمک میکند معامله بهتری داشته باشید.

توجه کنید که بازار املاک و مستغلات در کانادا چرخه ای و فصلی است. با توجه به این چرخه‌ها، میتوانید شانس بیشتری برای رسیدن به خانه رویایی خود با قیمت مناسب، داشته باشید. مستاجرانی که به دنبال گزینه های متنوع برای انتخاب هستند، باید بین ماه می و سپتامبر به دنبال اجاره خانه باشند.

گردش مالی در این ماه ها بیشتر است و بدیهی است که تعداد خانه های موجود برای اجاره بیشتر باشد. اما افرادی که به دنبال با قیمت مناسب هستند، بهتر است بین اکتبر و آوریل این کار را انجام دهند چرا که افراد به دلیل سرما تمایل به جا به جایی ندارند و اجارهها کاهش پیدا میکند.

نکات مهم درباره قرارداد اجاره خانه

موارد بسیار مهمی درباره اجاره خانه در کانادا وجود دارد که حتما باید قبل از امضای قرارداد به آن توجه کنید. این موارد عبارتند از:

  • اجاره نامه باید با قوانین اجاره ملک مسکونی تطبیق داشته باشد و اگر چنین نباشد، فاقد اعتبار تشخیص داده خواهد شد.
  • اگر درباره مفاد و بندهای اجاره ملک در کانادا اطلاعات کافی ندارید، حتما از مشاور املاک مشورت بگیرید
  • مدت اجاره حتما باید در اجاره نامه حتما باید در آن قید شود.
  • میزان اجاره‌ و زمان احتمالی افزایش اجاره بها حتما به صورت واضح در اجاره نامه نوشته شود.
  • موارد مربوط به هزینه‌های شارژ، نظافت و پارکینگ در اجاره نامه قید شود.
  • اینکه هزینه‌های ماهیانه سرمایشی و گرمایشی و غیره بر عهده مالک یا مستاجر خواهد بود، مشخص شود.
  • امکانات ماشین لباسشویی، خشک کن، نگهبان و غیره نیز باید در نظر گرفته شود.
  • اطمینان حاصل کنید که شیرآلات سرویس‌های بهداشتی، حمام، آشپزخانه و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی سالم هستند و به درستی کار می‌کنند.
  • درباره دسترسی به سیستم حمل و نقل شهری خوب تحقیق کنید.
  • در میزان دسترسی ملک اجاره شده به مرکز شهر، مراکز تفریحی و مراکز خرید تحقیق کنید.
  • در کانادا هم مانند ایران ممکن است در برخی از خانه‌ها حشره‌های کوچک از قبیل ساس و غیره وجود داشته باشد. اگر نسبت به این موجودات حساس هستید، قبل از اجاره ملک در باره عدم وجود آنها مطمئن شوید.

گرانترین و ارزانترین شهرهای کانادا برای اجاره خانه

شهرهای بزرگ و معروف مانند تورنتو و ونکوور استانداردها و کیفیت بالایی برای زندگی دارند و پر طرفدارترین مقاصد مهاجرتی به شمار میروند. به همین دلیل، نه تنها از لحاظ بهای کرایه خانه بلکه از لحاظ سایر هزینه های زندگی نیز جزو گرانترین شهرها به شمار میروند. برخی شهرها مانند لندن یا شربروک، در مقایسه با شهرهای گفته شده هزینه بسیار کمتری برای اجاره خانه دارند. در جدول‌های زیر گران‌ترین و ارزانترین شهرهای کانادا را مقایسه میکنیم.

1- گرانترین شهرها

نام شهر میانگین اجاره آپارتمان دو خوابه
ونکوور 2150 دلار
تورنتو  1700 دلار
ویکتوریا 1600 دلار
کلگری 1500 دلار
اتاوا  1500 دلار
ادمونتون  1300 دلار

2- ارزانترین شهرها

نام شهر  میانگین هزینه اجاره آپارتمان تک خوابه
شربروک، کبک 475 دلار در مرکز شهر، 400 دلار در حومه شهر
مونکتون، نیوبرانزویک 750 دلار در مرکز شهر، 650 دلار در حومه شهر
خلیج تندر، انتاریو  925 دلار در مرکز شهر، 820 دلار در حومه شهر
سنت کاترین، انتاریو 1000 هزار در مناطق خوب شهر
آبوتسفورد، بریتیش کلمبیا  1000 دلار در مرکز شهر، 950 دلار در حومه شهر
لندن، انتاریو  1050 دلار در مرکز شهر و 900 دلار در حومه شهر

اجاره خانه در کانادا برای تازه واردین

نحوه اجاره خانه در کانادا برای تازه واردین می‌تواند یک موضوع مهم باشد. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، کسانی که با یا برای ادامه تحصیل وارد این کشور شده‌اند، در درجه اول باید به فکر اجاره یک خانه باشند.

اما نحوه اجاره کردن یک خانه در کانادا متفاوت از اجاره خانه در ایران است. افراد تازه وارد بهتر است در بازه زمانی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، به دنبال پیدا کردن خانه در کانادا باشند. در تمام طول سال می توانید در کانادا خانه پیدا کنید اما یادتان باشد هر زمان که این کار را انجام دهید، صاحبخانه اعتبار سنجی می‌کند تا توانایی پرداخت اجاره را بداند.

قوانین و مدارک اثبات تمکن مالی برای پرداخت اجاره خانه در کانادا

از آنجا که بیشتر قوانین در کانادا به صورت استانی مدیریت و اجرا می‌شود، قوانین اجاره خانه هم در استان‌های مختلف کانادا تفاوت‌هایی دارد. به عنوان مثال در برخی از استان‌ها خانه‌ها فقط به صورت رهن، یعنی دریافت پول پیش اجاره داده می‌شوند اما در بعضی استان‌ها دریافت پول پیش ممنوع است.

همچنین در اکثر استان‌های کانادا برای اطمینان از تمکن مالی مستاجر برای پرداخت اجاره، اعتبار سنجی انجام میشود. اعتبار می‌تواند با ارائه رفرنس، ارائه اطلاعات از میزان درآمد ماهانه و غیره اثبات شود. مستاجر باید با ارائه مدارک ثابت کند که توانایی پرداخت اجاره خانه را خواهد داشت. مدارکی که باید به عنوان ضمانت اجاره بها ارائه شود، عبارتند از:

  • نامه ای از طرف محل کار یا کارفرمای مستاجر که نشان دهد وی مشغول به کار است و درآمد ماهانه دارد.
  • ارائه اطلاعات کلی در مورد محل زندگی و کار قبلی مستاجر
  • نامه بانکی که اثبات می‌کند مستاجر از تمکن مالی کافی برای پرداخت اجاره بها برخوردار است.
  • شخص دیگر ضمانت کند که مستاجر می‌تواند اجاره خود را پرداخت کند و اگر این کار را انجام ندهد، مستاجر آن پرداخت خواهد کرد.
  • اطلاعات تماس و اسامی افرادی که مستاجر را می‌شناسند و با او ارتباط دارند. این افراد تایید می‌کنند که مستاجر قابل اطمینان است و اجاره بها را پرداخت خواهد کرد.