اقتصادیمعرفی کسب و کار

سواپ ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مفهوم تعویض توکن

تبدیل ارزهایی که رشد خوبی کرده‌اند و سود دلخواهمان را از آن‌ها گرفته‌ایم یا ارزهایی که به نظر نمی‌رسد به‌زودی رشد کنند به ارزهای مستعد یکی از راهکارهای کسب سود از بازار کریپتو است. در واقع این‌گونه نیست که شما همواره پول نقدی را در اختیار داشته باشید که بخواهید به ارز دیجیتال تبدیل کنید ممکن است بخواهید مستقیماً ارز خود را به ارز دیگری تبدیل کنید و این‌جاست که مفهوم Swap‌ به میان می‌آید.

 اما سواپ چیست و چه راهکارهایی برای انجام آن داریم؟ برای آشنایی بیشتر با مفهوم تعویض توکن و آموزش تبدیل ارز در بازار ارزهای دیجیتال در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

سواپ ارز دیجیتال چیست؟

سواپ یا Swap در لغت به معنای تعویض، مبادله یا جانشینی است و در اصطلاح به معنای تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیگر است. همان‌طور که حتماً شنیده‌اید در گذشته انسان‌ها مبادله کالا به کالا انجام می‌داده‌اند. مثلاً شخص کشاورز گندم مازاد بر نیاز خود را به دامدار می‌داده و به‌جای آن گوسفند دریافت می‌کرده است تا نیاز خود به گوشت را برطرف کند.

این مبادلات مخصوص گذشته نیست و همین حالا هم می‌تواند اتفاق بیفتد. در بازار ارزهای دیجیتال تعویض توکن‌های کریپتو با یکدیگر، بدون تبدیل به پول نقد به عنوان واسطه را Swap می‌گویند. مثلاً ممکن است شما تعداد زیادی توکن شیبا داشته باشید و سود خوبی از آن به دست آورده باشید و حالا می‌خواهید روی ارز دوج‌کوین که قیمتش کاهش یافته و مستعد صعود است سرمایه‌گذاری کنید. در این‌جا شما می‌توانید توکن‌های شیبای خود را بدهید و در مقابل هم‌ارزش آن دوج‌کوین دریافت کنید. با انجام این کار شما عمل سواپ را انجام داده‌اید.

چرا سواپ (SWAP) انجام می‌دهیم؟

سواپ کردن یا تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر باتوجه‌به نیاز معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه برخی از دلایل این کار را ذکر می‌کنیم.

صرفه‌جویی زمانی و حذف مراحل غیرضروری

تصور کنید که مقداری بیت‌کوین در سبد سرمایه‌گذاری خود دارید و حالا فصل رشد آلت‌کوین‌ها فرارسیده و می‌خواهید بدون واردکردن سرمایه جدید، اتریوم را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنید.

در این جا می‌توانید بیت‌کوین خود را بفروشید و به پول (تومان یا دلار) تبدیل کنید و سپس دوباره با این پول اتریوم بخرید یا مستقیماً بیت‌کوین خود را به اتریوم تبدیل کنید. مشخص است که اگر امکان سناریوی دوم وجود داشته باشد کار شما سریع‌تر انجام می‌شود و با حذف مراحل غیرضروری، سریع‌تر به موقعیت معاملاتی ایجاد شده می‌رسید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در مثالی که در بخش قبل زدیم انجام دو تراکنش فروش بیت‌کوین و خرید اتریوم نیازمند هزینه‌کردن دو بار کارمزد است؛ درحالی‌که تبدیل مستقیم بیت‌کوین به اتریوم تنها یک تراکنش‌ محسوب می‌شود و یک کارمزد دارد. بسته به محلی که این تراکنش‌ها را انجام می‌دهید احتمال زیادی وجود دارد که هزینه کارمزد سواپ مستقیم کمتر باشد و به همین خاطر سواپ را انتخاب می‌کنید.

مصون ماندن از نوسانات

گاهی در زمان اعلام خبرهای اقتصادی نوسانات بازار بسیار زیاد و پیش‌بینی‌ناپذیر است. برای مصون‌ماندن از نوسانات دارایی دیجیتال خود را با استیبل‌کوین‌ها سواپ می‌کنید تا در امان بمانید و پس از پایان این دوره دوباره به‌سرعت ارز دیجیتال موردنظر خود را تهیه کنید.

چگونه سواپ ارز دیجیتال را انجام دهیم؟

سواپ ارزهای دیجیتال راه‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از صرافی‌های متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز و کیف‌پول‌های ارز دیجیتال است.

سواپ در صرافی‌های متمرکز

در صرافی‌های متمرکز به چند روش می‌توانید سواپ ارز دیجیتال را انجام دهید. حالت اول از طریق جفت‌ارزهای موجود در صرافی است. مثلاً اگر جفت‌ارز بیت‌کوین-اتریوم در صرافی موجود باشد می‌توانید با باز کردن معامله در این جفت‌ارز بیت‌کوین خود را به اتریوم تبدیل کنید. برخی دیگر از صرافی‌های متمرکز بخش دیگری به عنوان OTP یا خرید آسان دارند که در این بخش می‌توانید ارزهای دیجیتال مختلف موجود در صرافی را به یکدیگر تبدیل کنید. توجه داشته باشید که همه صرافی‌های متمرکز چنین قابلیتی را ندارند و باید هنگام عضویت در صرافی به این موضوع دقت کنید. برخی از صرافی‌های معتبر داخلی هم قابلیت سواپ یا تبدیل ارزها به یکدیگر را در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهند.

سواپ صرافی‌های غیرمتمرکز

در صرافی‌های غیرمتمرکز هم می‌توانید ارز دیجیتال خود را به ارزهای دیگر تبدیل کنید و سواپ انجام دهید. اما بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز تعداد ارزهای بسیار محدودی دارند و حتی ارزهای موجود در آن‌ها ارزهای ناشناخته‌ای هستند. از سوی دیگر در بسیاری از موارد کارمزد استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز بالاتر از صرافی‌های متمرکز است. رابط کاربری نه‌چندان مطلوب و نبود امکانات تحلیلی در این صرافی‌ها از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. نکته مثبت استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز این است که نیازی به احراز هویت ندارد و همین که یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید کافی است.

سواپ در کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال جایی است که می‌توانید رمزارزهای خود را نگهداری کنید. کیف‌پول‌ها انواع مختلفی دارند که از نظر امنیتی استفاده از کیف‌پول‌های غیرحضانتی بیشتر توصیه شده است. باید توجه داشت که همه کیف‌پول‌های ارز دیجیتال امکان سواپ را در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهند و فقط برخی از آن‌ها مانند کیف‌پول‌های تراست والت و متامسک چنین امکانی را به شما می‌دهند.

سواپ ارز دیجیتال در کیف‌پول‌ها هم محدودیت‌هایی دارد که باید به آن توجه داشته باشید. یکی از منابعی که آموزش دقیق این کار را برای شما آماده کرده است آکادمی تبدیل است. یکی از این محدودیت‌ها نیاز به داشتن ارز دیجیتال بومی بلاکچین مبدأ برای پرداخت کارمزد SWAP است. مثلاً درصورتی‌که بخواهید ارز شیبای خود را به بیت‌کوین تبدیل کنید باید مقداری اتریوم در کیف پول خود داشته باشید تا کارمزد این تراکنش را پرداخت کنید در غیر این صورت تراکنش انجام نمی‌شود و به مشکل برخورد می‌کنید. این مسئله به این خاطر است که شیبا یک ارز ERC-20 محسوب می شود و روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است بنابراین برای تبدیل آن به ارز اتریوم نیاز دارید.

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم سواپ ارز دیجیتال، چرایی استفاده و روش‌های مختلف انجام آن آشنا شدیم به نظر می‌رسد استفاده از صرافی‌های متمرکز ساده‌تر از بقیه روش‌هاست و نیاز به دانش فنی خاصی ندارد؛ درحالی‌که روش‌های دیگر کمی پیچیده‌تر هستند؛  اما هر یک مزایای خاص خود را دارند. امیدواریم با اطلاعات ارائه شده بتوانید روش مدنظر خود را برای این کار انتخاب کنید.