چرا سینی مسی بخریم؟

ظروف مس سفید بهتره یا قرمز ؟[کدام یک را بخرم بهتره ؟!! ]

امروزه یکی از پرسش های متداول در ارتباط با ظروف و سینی مسی در فضای اینترنت در این مورد می باشد که ظروف مس سفید بهتره یا قرمز کدام مدل رو بخرم ؟ اگر پاسخ این سوال را نمی دانید جای نگرانی نیست . در ادامه ی این مقاله به بررسی ظروف مسی می پردازیم و دلایل محبوب بودن این مدل ظروف ها را در بین خانوار های ایرانی بررسی می کنیم و به پاسخ پرسش اصلی مقاله یعنی ظروف مس سفید بهتره یا قرمز می پردازیم .

لازم به ذکر است ظروف مسی یکی از ظروف قدیمی و پر طرفدار در زمان های قدیم در ایران بوده و حتی امروزه توسط خیلی از خانوار های ایرانی به علت خواصی زیادی که دارد استفاده می شود و بسیاری غذای خود را در ظروف مسی نیز طبخ می کنند . مقاله ای در ارتباط با تشخیص ظروف مسی تقلبی نوشته شده است که راهنمای کاملی برای شناخت ظروف مسی می باشد و می توانید آن را مطالعه بکنید. در ادامه به بررسی های بیش تر ظروف مسی می پردازیم.

تفاوت ظروف مس سفید و قرمز چیست ؟ ( ظروف مس سفید بهتره یا قرمز )

در جواب این پرسش باید بگویم که این دو ظرف هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و حتی در ظروف مس سفید برای زیبایی بیش تر بیرون ظرف را هم نیز علاوه بر درون آن قلع کاری می کنند و با پوسسی به رنگ سفید آن را نیز می پو شانند. حتما به این نکته توجه داشته باشید ظروف مسی که تهیه می کند درون آن نیز قلع کاری شده باشدزیرا قابلمه های مسی که با موادی مانند قلع و استیل ضد زنگ ترکیب شده اند، می توانند شما را از مسمومیت مربوط به مس محافظت کنند زیرا فلز مس در صورت داشتنم تماس مستقیم با مواد غذایی به راحتی با برخی از غذاها ترکیب می شود و مقدار زیاد از مس تر.یبهخ شده با مواد غذایی می تواند موجب حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.

بررسی فواید ظروف مسی

فواید نوشیدن آب در ظروف مسی

همانطور که می دانید ظروف مسی از دسته ظروفی هستند که دارای خواص بسیاری می باشند که در ادامه به بررسی فواید نوشیدن آب در ظروف مسی می پردازیم. از فواید خوردن آب در ظروف می شود به : افزایش سلامت پوست ، تقویت مو ، بهبود سلامت قلبی عروقی ، کمک به طحال و کبد ، تسکین و آرامش مفاصل ، تحریک مغز نیز اشاره کرد تنها این بخشی از خواصی است که فقط در صورت نوشیدن آب در ظروف مسی اتفاق می افتد .

فواید پختن غذا در ظروف مسی

اگر تا به حال در ظروف مسی غذا پخته باشید ، متوجه این موضوع خواهید شد که غذا در ظروف مسی طعم بهتری می گیرد و یا به اصطلاح بهتر جا می افتد و خوشمزه تر می شود . از دلایل این اتفاق می شود به این مورد اشاره کرد که مس رسانای گرمای بهتری است و حرارت را بهتر منتقل می کند به درون دیگ غذا منتقل می کند که سبب خوش طعم تر شدن غذا و زود تر پخته شدن آن می شود. پختن غذا در ظروف مسی موجب بر طرف شدن کم خونی هم نیز می شود زیرا ظروف مسی دارای عناصر برطرف کردن عناصر کم خونی نیز می باشند . لازم به ذکر است در مورد پرسش ظروف مس سفید بهتره یا قرمز ؟ هر دوی این ظروف دارای ویژگی های یکسانی ینز می باشند.

از دیگر ویژگی های استفاده از ظروف مسی برای پخت و پز می شود به افزایش یون مس در بدن اشاره کرد که احساس خواب آلودگی و کسالت را که در انتها موجب درد مفاصل می شود را از بین می برد و به جایش موجب افزایش شادی می شود. همچنین استفاده از ظروف مسی در پخت و پز سبب افزایش آهن بدن نیز می شود و بسیار بهتر از قرص های آهن عمل می کند.

چگونه قابلمه مسی را تمیز کنیم ؟

یکی از راه های کاربردی تمیز کردن ظروف مسی ترکیب سه مواد سرکه، نمک و آرد می باشد . خمیر تهیه‌شده از ترکیب سرکه، نمک و آرد یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن ظروف مسی و از بین بردن لک های روی آن می باشد . برای ساختن ترکیب جادویی ابتدا باید کمی آرد را در یک ظرف بریزید و سپس به همان اندازه نمک به آن اضافه بکنید .

سرکه را تا اندازه‌ای اضافه کنید که خمیری روان و به حالت مایع ایجاد بشود و بعد مواد را خوب ترکیب بکنید سپس با استفاده از یک قلم مو سطح ظروف مسی را به خمیر درست شده بپوشانید . بعد از 30دقیقه از یک حوله برای پاک کردن خمیر روی ظرف استفاده بکنید تا تمام لکه های از بین برود و سطحی درخشان قبلی ظروف مسی پدیدار بشود.

ظروف مس سفید بهتره یا قرمزم کدام را بخرم ؟

این دو مدل از ظروف مسی هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها ظروف مسی سفید بیرون آن ها هم نیز قلع کاری شده است که شکل ظاهری زیبا تری به ظروف مسی بدهد و بر اساس سلیقه می توانید هر کدام از مدل هایی که می خواهید را انتخاب بکنید.

دلیل سبز شدن ظروف مسی چیست ؟

به همان دلیل که آهن زنگ می زند رنگ فلز مس هم در مرور زمان با در معرض هوای آزاد قرار گرفتن و برخورد با آب تغییر رنگ می دهد و به رنگی سبز رنگ به خودش می گیرد.

فواید ظروف مسی چیست ؟

ظروف مسی یکی از بهترین ظروف موجود در بازار برای پخت و پز می باشند و مشکلاتی از قبیل ریزش مو و کم خونی آهن بدن و … را نیز می تواند بر طرق کنند برای کسب اطلاعات بیش تر می توانید این مقاله را مطالعه بکنید.

آیا ظروف مسی خوب است؟

آیا قابلمه مسی کارخانه ای(ماشینی) با دستی فرق دارد؟ کدام بهتر است؟ درارتباط با ظروف مسی چرا بعد ازچند بار استفاده از ظرف مسی و پخت غذا، داخل آن سیاه می شود؟

در مورد مس جواب اولین سول ظروف مسی از دیرباز به دلیل قلع اندود شدن در سطح داخلی آن جهت طبخ هر گونه غذا مناسب بوده وبه توصیه بسیاری از پزشکان بهترین فلز جهت حفظ سلامت و بهداشت غذا می باشد توجه داشته باشید در سطح داخلی ظروف مسی به دلیل وجود قلع پس از استفاده از آن مخصوصآ طبخ غذاهای ترش و کلری که مخلوط آب آشامیدنی است لکه های سیاه رنگی نمایان می شود که این بدلیل خاصیت ویژ فلز قلع و کلر آب آشامیدنی بوده و جای هیچ گونه نگرانی برای سلامتی مصرف کننده نیست .

شما می توانید جهت از بین بردن و تمیز کردن نسبی این لکه ها سطح داخلی رابا خاکستر و پودر ظرفشویی توسط اسکاج نرم بشویید و از کشیدن هرگونه سیم ظرفشویی جدا خودداری کنید خوب است بدانید درصورت ظاهر شدن قرمزی مس بر سطح داخلی ظروف پخت هر گونه شیرینی وحتی برنج بلامانع است و تنها از طبخ غذاهای ترش خود داری کنید جواب بخش دوم سوال هم باید گفت که ظروف مسی به دو روش دستی کوره ای وپرسی یا همان ماشینی ساخته می شود ظروفی که به روش دستی کوره ای وچکشی ساخته می شود از ضخامت بیشتری برخوردار است و سفید گری داخل ظروف از دوام بیشتر ی برخوردار است وغذا دیر تر می سوزد.

۲- برخی از مردم با مراجعه به اینترنت و مطالعه مطالب برخی از سایت های که از بدی های ظروف مسی گفته اند هراسان می شوند و می ترسند که از این ظروف برای غذای خود استفاده کنند. مثلا یکی از کاربران در یکی از نظرات گفته بود: “منم با خوندن مطلب شما رفتم دو تا قابلمه مسی خریدم. و فورا شروع به درست کردن غذاکردم حالا دومرتبه در گوگل یک مطلب آمده که ظروف مسی نه تنها مفیدنیست بلکه سرطان زاست. من که پاک گیچ شدم لطفا راهننمایی کنید”.

در پاسخ باید گفت: واقعیت این نیست که این سایت ها می گویند. خودتان قضاوت کنید مادر بزرگ های ما سرطان داشتند یا مردم امروز… الان که با این همه پیشرفت به حساب سالم همه ی مردم انواع و اقسام بیماری ها را گرفته اند و بسیاری از مردم در سنین جوانی و میانسالی و حداکثر تا ۶۰ سالگی بر اثر سرطان می میرند.

راستی به نظر شما مشکوک نیست که چرا این سایت ها در برابر ارزش های سنتی جامعه ایرانی موضع می گیرند و حتی نظرات مخالف را نیز در ذیل مطالبشان منتشر نمی کنند؟ به نظر شما مشکوک نیست که این دسته از سایت ها از تغذیه به سبک امروزی مثل خوردن غذا در ظروف تفلون، گزارش و مقاله تهیه نمی کنند و در اینباره مردم را نسبت به اثرات زیانبار این ظروف نمی هراسانند؟

۳- می دانید چرا کشور ما ازنظرسلامتی مردم پیشرفت نمی کند؟ جوابش ساده است: هرچه کشورهای غربی وپیشرفته بگویند همان را عمل میکنیم. دیگرکاری به درست وغلط بودن آن نداریم. برای مثال روغن جامد را آنها دادند به ما و ما با تمام مضراتش مصرف کردیم. حالا همان کشورها روغن مایع داده اند و ما باز هم عبرت نگرفته ایم. درموردظروف مسی هم همینطور است. انسان روزانه به ۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ یون مس نیاز دارد و این نیاز از هیچ راه دیگری جز طبخ غذا در این ظروف تامین نمی شود. اگرازظرف مسی استفاده نکنیم باید از ظرف تفلون و آلمینیومی استفاده کنیم ودرنتیجه محکوم به ابتلا به سرطان هستیم.

۴- اگر خواستید مس بخرید حتما از بازار مسگرهای کرمان بخرید چون متقلب نیستند و جنس تقلبی به مردم نمیدهند. همچنین مس زنجان نیز معروف است و قیمت بالاتری نسبت به ظروف مسی ساخت اصفهان دارند.

۵- مس بخور غم نخور :دی

۶- سالم ترین ظروف، مس است. یک سوال شده چرا قدیم از آفتابه مسی استفاده می کردند؟ یکی از دلایل آن می تواند این باشد که چون مس باکتری کش ومکروب کش است مس را می توان بدون قعل اندود نیز استفاده کرد مشروط بر انکه اول مس را قبل از استفاده با مقداری «نمک وسرکه» مخلوط تمیز کرد مثال دو قاشق سرکه پنج قاشق نمک مخلوط کرده مثل ماست چکیده و به داخل و خارج ظروف مس بکشید تا تمام ضایعات آن از بین برود سپس استفاده کنید. این برنامه را ماهی یک بار تکرار کنید بنده شصت سال عمر دارم و شغلم مسگری است و بیست وهفت سال است خود وخانواده ام از مس قرمز استفاده می کنیم و صحیح و سلامت هستیم.