عمومیمعرفی کسب و کار

چرا ماشین لباسشویی در حین کار متوقف می شود؟

بررسی دلایل از کار افتادن ناگهانی لباسشویی

خاموش شدن یا ازکارافتادن لباسشویی در زمان کار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. حتی علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار می تواند نشان دهنده از کار افتادن قطعاتی مانند موتور دستگاه باشد در اینصورت نیاز به بررسی تخصصی و تعمیرات اصفهان داشته باشید. در ابتدا باید دقت کنید که برای عیب‌یابی باید در مورد ماشین لباسشویی خود اطلاعات به دست آورید. این بدان معنا است که بدانید دقیقاً در چه زمانی لباسشویی دیگر کار نکرده است؟

این مهم است که ماشین لباسشویی در اول یا آخر شستشو متوقف شده است؟ قبل یا بعد آبگیری یا آبکشی برنامه استپ شده است؟ زیرا دلیل این مسئله در هر حالت متفاوت خواهد بود. در ادامه، به ارائه توضیحات کاملی درباره علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار پرداخته‌ایم. ایستادن لباسشوی حین کار به دو حالت و با 17 دلیل مختلف ممکن است رخ دهد آرا سرویس، 3 راه حل هم بابت رفع مشکل توضیح داده است. این شرکت بزرگترین مرجع عیب یابی و تعمیرات لوازم خانگی از جمله تعمیر یخچال سامسونگ است.

  1. ماشین لباسشویی در حین شستشو دیگ از حرکت متوقف شده و حرکت نمی کند (روشن است).
  2. ماشین لباسشویی در وسط کار ناگهان خاموش شده است.

به بررسی موارد کامل هر دو مورد می پردازیم:

علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار (دستگاه روشن است)

معمولا با ارائه برنامه شتشو و استارت کار لباسشویی به سراغ کار های دیگر خود می رویم و لباسشویی را راه می اندازیم اما بعد از تایم مشخص شده می بینیم دستگاه در وسط کار ایستاده و دیگ نمی چرخد اما چراغ های دستگاه روشن و برق درون دستگاه است دلیل این اتفاق را به طور کامل شرح می دهیم.

1- ایجاد مشکل در تأمین آب ماشین برای لباسشویی

اگر منبع تأمین آب شما به‌صورت مناسب در حال فعالیت نباشد ممکن است علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار باشد و موجب توقف فرایند شستشو در اواسط چرخه آن شود. این مسئله ممکن است از شیلنگ یا شیر ورودی مربوط به لوله‌کشی باشد. برخی مواقع نیز ممکن است جریان آبی که به‌وسیله شیلنگ به ماشین می‌رسد ضعیف باشد این مسئله می‌تواند به‌این‌علت باشد که شیر به‌اندازه کافی باز نشده باشد. در مواقع دیگر جریان خیلی ضعیف می‌تواند به علت انسداد مثل مسدود شدن فیلتر ورودی، پیچ ‌خوردگی یا سوراخ شدن شیلنگ هم به وجود بیاید.

2- علت توقف لباسشویی حین کار : خرابی سیستم تخلیه

اگر ماشین لباسشویی شما تخلیه نشود، می تواند علت ایستادن ناگهانی لباسشویی باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، دیگ نمی تواند آب را به طور موثر خالی کند، تا آب تمیز را به داخل پمپاژ کند، و بنابراین حسگرها اجازه نمی دهند که به چرخه بعدی حرکت کند. وقتی هر یک از این قسمت ها خراب می شود، معمولاً می توانید صدای آن را بشنوید. این باید نشانگر خوبی باشد برای اینکه ابتدا کجا را بررسی کنید باشد.

می تواند موتور پمپ، پروانه، یا سوکت های متصل به آن دچار مشکل باشد. در غیر اینصورت عدم تخلیه و علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار بخاطر کیپ شدن لوله فاضلاب، فیلتر پمپ یا خروجی دیگ باشد ممکن است جوراب سنجاق و … باعث بسته شدن آن بشود. اگر ماشین لباسشویی شما در حالی که هنوز پر از آب است ناگهان دچار خاموشی می شود، ابتدا باید بفهمید که چگونه آب لباسشویی را بدون ریختن در منزل خود خارج کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که حوله و سطل قدیمی یا هر چیزی که می توانید برای گرفتن آب استفاده کنید بردارید. پیچ پمپ را بچرخانید تا اب تخلیه شود و درب باز شود برای بررسی بهتر باید تعمیرکار در محل حضور یابد.

3- اجرای تنظیمات اشتباه روی ماشین لباسشویی

برخی اوقات ممکن است تنظیمات اشتباه برای ماشین لباسشویی خودتان انتخاب کنید که این مسئله می‌تواند منجر به توقف ماشین حین فرایند شستشو باشد؛ بعضی از دستگاه‌ها یک دکمه برای حالت قابلیت شستشو دارند. در زمانی که این دکمه را روشن یا فعال کنید ماشین به‌آسانی بر اساس دستور عمل شروع به کار می‌کند و در زمانی که دیگ دستگاه پر می‌شود یعنی پیش از پایان فرایند شستشو، متوقف می‌شود. برای اینکه بتوانید این مشکل را حل کنید باید این دکمه را خاموش یا غیرفعال نمایید، چون می‌تواند علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار باشد.

4- خرابی تایمر

در لباسشویی‌های قدیمی، ارسال فرمان انجام کار لباسشویی توسط تایمر انجام می‌شد اما امروزه این کار به‌وسیله برد الکترونیکی انجام می‌شود. اگر تایمر خراب باشد می تواند باعث ایستادن لباسشویی شما در حین کار شود برای کار دستگاه باید تایمر بچرخد وقتی از حرکت بایستد به طبع کار دستگاه شما نیز مختل می شود. ماشین لباسشویی شما از تایمر استفاده می کند تا به دستگاه بگوید چه زمانی به چرخه بعدی شستشو برود. با این حال، اگر آن تایمر خراب باشد، به برد اصلی نمی‌گوید چرخه‌ها را تغییر دهد. این اتفاق علت توقف ماشین لباسشویی حین کار است.

این مشکل هم می تواند منجر به این شود که به طور نامحدود همان چرخه را اجرا می کند زیرا تایمر هرگز به برد نمی گوید متوقف شود هم می تواند علت ایستادن لباسشویی باشد زیرا تایمر فکر می کند چرخه کامل است و باعث توقف می شود در حالی که اینطور نیست. با برداشتن قاب پشتی ماشین لباسشویی یا برد در برخی مدل ها، می توانید به تایمر دسترسی داشته باشید و فیش ها آن را بررسی کنید. این قطعه به راحتی آسیب نمی بیند، اما می تواند به سادگی با گذشت زمان خراب شود. آزمایش آن با مولتی متر تنها راه مطمئن برای یافتن عیب است.

5- مشکل در برد فرمان

خرابی برد فرمان می تواند علت توقف ماشین لباسشویی شما باشد. اگر تایمر سیگنال های صحیح را ارسال کند، برد کنترل ممکن است آنها را به درستی دریافت یا پردازش نکند. از آنجایی که برد کنترل مغز دستگاه شماست، این عیب می تواند در ده ها مشکل مختلف از جمله عدم دریافت سیگنال قفل شدن در گرفته تا حرکت کردن دیگ رخ دهد. برد کنترل باید از نظر ظاهری مانند سوختگی، خوردگی، یا سیم کشی آسیب دیده بررسی شود. با این حال، حتی اگر هیچ آسیب قابل مشاهده ای یافت نشد، برد کنترل باید با یک مولتی متر تست شود.

این امر مخصوصاً زمانی صادق است که قبل از شروع به توقف در وسط شستشو، متوجه مشکلات مختلفی شده باشید. مشکلات برد کنترل در هر دستگاهی به ندرت تنها با یک علامت همراه است. در عوض، قبل از اینکه آسیب بزرگی به سراغ دستگاه بیاید، متوجه علائم زیادی خواهید شد که احتمالا نادیده گرفته می شوند. معمولا خرابی یا اتصالی در رله ها می تواند با علت ایستادن دیگ لباسشویی به طور ناگهانی شود این امر می تواند اطلاعات فرمان را به موقع و بخوبی به قطعات برای توقف دستگاه ندهد.

6- علت توقف ماشین لباسشویی از خرابی شیر برقی

شیر برقی به همان شیری گفته می‌شود آب را به درون ماشین لباسشویی می‌فرستد و می‌تواند دیگ ماشین را پر کند بعد از پر شدن جریان آب را قطع کند. اگر این قطعه به‌طور درست کار نکند امکان دارد ماشین به این خاطر که جریان آب ضعیف است نتواند به‌وسیله این شیر پر شود یا شیر سریع تر از حد معمول جریان را قطع کند.

این مسئله می‌تواند علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار باشد. باید دقت داشته باشید که شیر برقی به‌وسیله ماسه یا رسوب آهکی بسته نشده باشد. برای این کار در ابتدا باید به جدا کردن شیلنگ تغذیه را از ماشین لباسشویی بپردازید. سپس باید دستگاه را از برق بکشید و به جدا کردن آن از منبع آب بپردازید، در آخر باید درپوش بالایی دستگاه را بردارید و کابل برق را به‌طور کامل از شیر برقی جدا نمایید. باید بتوانید به‌راحتی موقعیت شیر برقی را بررسی کنید.

7- ایراد در المنت گرمایش دستگاه

یکی از علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار خرابی المنت است. از المنت گرمایش در ماشین لباسشویی اغلب برای گرمایش آب سردی که وارد شده استفاده می‌شود. اگر این قطعه ایراد داشته باشد ممکن است برنامه شستشو به‌طور ناگهانی متوقف شود چون شما دما را مثلا در 40 درجه تنظیم کردید و پس از مدتی سنسور دما تشخیص می دهد دمای آب به میزان لازم نرسیده است. در ابتدا باید ماشین را از برق بکشید و سپس کاور پشتی یا کناری را بردارید و با استفاده از مولتی متر وضعیت این قطعه را چک کنید.

8- خرابی سنسور دما

مشکل در حسگر می‌تواند علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار باشد. حسگر مخصوص دما اغلب در مجاورت المنت گرمایشی قرار گرفته است. خرابی سنسور علت توقف ماشین لباسشویی حین کار است. این برد، این امکان را به مدار می‌دهد تا بتواند بفهمد که چه وقتی به دمای درست تنظیم شده رسیده است. در زمانی که این قطعه دچار مشکل باشد ممکن است زمان بیشتری برای شستشوی ماشین نیاز باشد یا حتی امکان دارد علت ایستادن لباسشویی و نمایش کد خطا روی صفحه‌ دیسپلی شود.

9- مشکل در میکروسوییچ درب

یکی از مواردی که می توانید خودتان بررسی کنید سوئیچ درب است. هنگامی که درب یا درب ماشین لباسشویی خود را می بندید، یک سنسور وجود دارد که به لباسشویی می گوید که به درستی بسته شده است یا نه. اگر این کلید خراب شود یا اتصالی داشته باشد، دستگاه «فکر می‌کند» که در هنوز باز است و ممکن است راه نیوفتد یا بعد از آبگیری یا حین کار متوقف شود.

10- خراب بودن زبانه و قفل درب ماشین لباسشویی

برای اینکه ماشین لباسشویی شروع به کار کند ابتدا دستگاه باید از بسته بودن درب مطمئن شود. به همین خاطر زبانه روی درب دارای نقش بسیار مهمی در عملکرد شستشو است. اگر زبانه قفل دچار مشکل باشد و درب لباسشویی بسته نشود، قفل درب مانع از آغاز یا ادامه پیدا کردن فرایند شستشو خواهد شد. اگر قفل درب دارای ایراد باشد، احتمال دارد لباسشویی زمان انجام عملیات شستشو بایستد و از فعالیت بازماند.

همچنین خرابی قفل درب ممکن است دارای علل مکانیکی یا الکترونیکی باشد. در این مواقع برای فهمیدن علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار باید ظاهر قفل را بررسی نمایید تا اگر اشکالاتی مانند ساییدگی یا هرز شدن در آن وجود دارد آن‌ها را تعویض کنید. همچنین اگر دیدید که قفل درب خراب شده است و به درستی چفت نمی‌شود، به این معنا خواهد بود که قفل درب صدمه دیده باید با مرکز تعمیرات لباسشویی تماس بگیرید. این مورد از مشکلات مکانیکی در حوزه قفل درب بود. برای بررسی عملکرد الکتریکی آن، باید به‌وسیله مولتی متر وجود جریان در هر کدام از سوئیچ‌های قفل را با دقت چک کنید. اگر یکی از سوئیچ‌ها جریان الکتریکی نداشت، به این معنا است که قفل درب مشکل دارد و باید به تعویض آن اقدام کنید.

11- ایجاد مشکل در محافظ برق ماشین لباسشویی

برخی افراد برای در امان ماندن وسیله برقی خود از نوسانات برق از محافظ‌ های الکتریکی برای لوازم خود استفاده می‌کنند. زمانی که از این وسیله برای لباسشویی خود استفاده می‌کنید خراب شدن آن می‌تواند علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار باشد.

بهتر است به شکل ظاهری محافظ برق توجه داشته باشید و بررسی کنید که هیچ نوع ذوب‌شدگی یا سوختگی‌ای در آن وجود نداشته باشد. همچنین دقت داشته باشید چراغ‌های محافظ برقی شما روشن هستند یا خیر، ممکن است علت این مشکل نوسان لحظه‌ای برق باشد؛ در این صورت کمی صبر کنید و ببینید چراغ‌های محافظ ثابت می‌شوند یا خیر و سپس سعی کنید دوباره لباسشویی را روشن کنید. همین‌طور بهتر است به بررسی و بازدید اتصالات ورودی برق و محافظ دستگاه بپردازید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

12- علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار ؛ اضافه‌بار لباس

اضافه بار می‌تواند علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار باشد. در زمان خرید ماشین لباسشویی باید دیده باشید که روی همه این دستگاه‌ها بیشترین میزان حجم قابل‌استفاده از دیگ نوشته شده است. اگر بیشتر از وزن نوشته شده روی ماشین درون آن لباس بریزید سیستم محاسبه‌گر دستگاه به‌راحتی این مسئله را تشخیص می‌دهد و به همین خاطر برای چرخش مصرف برق خود را بالا خواهد برد.در این مواقع سنگینی وزن موجب افزایش یافتن جریان آمپر موتور و به دنبال آن گرم شدن موتور می‌شود. حسگرهای موجود در دستگاه به‌سرعت دستور قطع برق را می‌فرستند تا بتوانند از سوختن و آسیب دیدن موتور جلوگیری کنند.

اگر علت ایستادن لباسشویی حین کار اضافه بار باشد بر اساس مدل ماشین لباسشویی شما اگر اینورتر باشد توقف می‌کند و اگر از مدل‌های قدیمی باشد به‌شدت از خود سر و صدا به وجود می‌آورد. به همین خاطر بهتر است همیشه کمتر از حجمی که ماشین لباسشویی شما توان تحمل آن را دارد لباس و ملحفه داخل دیگ قرار دهید. همچنین به این مسئله دقت داشته باشید که لباس‌ها بعدازاینکه خیس می‌شوند سنگین‌تر خواهند شد.

13- فشار زیاد آب ورودی

برخی اوقات نیز ممکن است شیرهای مخصوص کنترل آب ماشین‌های لباسشویی مشکل داشته باشند و این مسئله نیز می‌تواند علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار باشد. اگر مدت‌زمان طولانی است که فلکه‌های آب را به روی دستگاه باز گذاشته‌اید و آن‌ها را نبسته‌اید ممکن است با این مسئله روبه‌رو شوید. بهتر است قبل از انجام هر کاری ماشین را از برق بکشید و اتصالات آن را قطع نمایید و پس‌ازآن به‌طور مجدد دستگاه را فعال کنید. همچنین اگر احساس می‌کنید حجم آب داخل دیگ ماشین بیشتر از همیشه است، این نشانه مشکل خواهد بود.

منبع: راهنمای تعمیر یخچال بوش و ماشین لباسشویی