آجر ضد اسید – کاربرد در صنعت

آجر ضد اسید یکی از انواع آجرهای ساختمان سازی است که در برابر اسیدها مقاومت دارد. این آجرها علاوه بر خاصیت ضد اسیدی، در برابر قلیا و خوردگی نیز مقاوم هستند. آجر مقاوم به اسید از خاک رس به همراه مقدار مشخصی آهک و آهن، فلدسپات و سنگ چخماق ساخته می شود. این آجر کاربردهای زیادی در صنعت و ساختمان سازی دارد. آجر ضد اسید علاوه بر مقاومت بالا در برابر اسیدهای مختلف، همانند آجر نسوز تا حد قابل توجهی در برابر حرارت نیز مقاوم است.

توجه داشته باشید که آجر مقاوم به اسید نسبت به آجرهای معمولی مقاومت بیشتری دربرابر حرارت دارند. این آجرها اگر در معرض آتش و حرارت بالا قرار بگیرند، به راحتی از بین می روند. آجرهای ضد اسید با استفاده از سیمان ضد اسید و مواد شیمیایی مقاوم، در سازه های صنعتی و ساختمانی استفاده می شوند. در این مطلب قصد داریم با آجر ضد اسید و کاربرد آن در صنعت آشنا شویم؛ در ادامه با همراه باشید.

مواد تشکیل دهنده آجر ضد اسید

آجر مقاوم به اسید یکی از انواع اجرهای کارآمد در صنعت به حساب می آید که جهت ساخت و ساز در محیط های اسیدی تهیه و تولید می شود. همانطور که و برای اهداف و مصارف خاصی تهیه و تولید می شوند، آجر ضد اسید نیز برای مقاومت در محیط های اسیدی و قلیایی روانه بازار می شود. این آجر از ترکیب خاک رس، آهک و آهن، فلدسپات، ماسه یا سنگ چخماق و کوارتز با درصد ترکیبات مختلفی تولید می شود.

هدف از ساخت آجر مقاوم به اسید، احداث و ساخت مراکز صنعتی است. این آجر چگالی بسیار بالا، جذب آب کم و مقاومت قابل توجهی در برابر اسیدها دارد. آجر ضد اسید به خوبی در برابر اسید نیتریک، اسید کلردریک، اسید سولفوریک و اسید نمک کلر گرم مقاوم است. در مقابل، این آجر در برابر برخی اسیدها نظیر اسید هیدروفلوریک و اسید فسفریک گرم مقاوم قابل قبولی ندارد.

کاربرد آجر ضد اسید در صنعت

آجر مقاوم به اسید کاربردهای زیادی در صنعت دارد. در حقیقت، فلسفه اصلی شکل گیری آجر ضد اسید در صنعت است. این آجر جهت استفاده در محیط های اسیدی و قلیایی در کارگاه ها و کارخانه های صنعتی تولید شده است. امروزه، از آجر مقاوم به اسید در ساختمان سازی نیز استفاده می شود. برخی از مناطق زمین به دلیل وجود باران های اسیدی و آلودگی اسیدی هوا به واسطه وجود کارخانه های شیمیایی، نیازمند استفاده از آجرهای ضد اسید هستند.

خانه های ساخته شده در این مناطق باید از این نوع آجر ساخته شوند تا مقاومت و طول عمر بالایی داشته باشند. از کاربرد آجر ضد اسید در صنعت می توان به ساخت کارگاه و کارخانه های صنعتی، ساخت دیوارهای کف در محیط های باز صنعتی، پوشش های ضد خوردگی، ساخت مخزن و ساختمان های مسکونی اشاره کرد.

آجر مقاوم به اسید در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

  • واحدها و تولیدی های باتری
  • تولیدی های لبنی و مواد غذایی
  • کارخانجات شیمیایی و پتروشیمی
  • واحدهای تولید فولاد و آهن
  • صنایع کاغذ سازی و تولید خمیر کاغذ
  • کارخانجات تولید قطعات خودرو
  • نیروگاه های برق
  • نیروگاه های حرارتی
  • پالایشگاه های نفت و گاز ()

کاشی ضد اسید بهتر است یا آجر ضد اسید

مصالح ساختمانی ضد اسید، تنها به آجر مقاوم به اسید محدود نمی شوند. یکی از مصالح پرکاربرد و محبوب در این زمینه، کاشی مقاوم به اسید است. یکی از سوالات رایج و پرتکرار در زمینه استفاده از مصالح ساختمانی این است که کاشی ضد اسید بهتر است یا آجر ضد اسید؟ در واقع پاسخ به این سوال بستگی به نیاز شما دارد. استفاده از کاشی ضد اسید برای موارد خفیف تر در محیط های اسیدی مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی، اگر محیط از نظر حرارت و اسیدی بودن دارای شدت زیادی باشد، استفاده از آجر مقاوم به اسید انتخاب ایده آلی تری محسوب می شود.

مزیت های آجر مقاوم به اسید

  • مقاوم در برابر انواع اسید ها
  • مقاومت قابل توجه در برابر حرارت و محیط های قلیایی
  • دارای جذب آب کم و خاصیت ضد یخ بودن
  • چگالی بالا و مقاومت در برابر خوردگی
  • نصب آسان و راحت در انواع محیط ها
  • قابلیت نصب در محیط های مرطوب

قابل سفارش در ابعاد و اندازه های مختلفضد اسید از مواد اولیه مانند خاک رس با مقدار کمی محتوای آهک و آهن، فلدسپات، سنگ چخماق یا ماسه ساخته شده و در دمای بالا در کوره‌های سرامیکی به شیشه تبدیل می‌شود. این آجرها معمولاً با ملات‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی نصب می‌شوند.

بیشتر بدانید: آجر نما اصفهان

آجر ضد اسید چیست؟

آجر ضد اسید نیز مانند آجر دکوراتیو و آجر ده سوراخ یکی از انواع آجر است. این نوع آجر یک ماده‌ی مقاوم در برابر مواد خورنده و اسید است که از کوارتز، فلدسپات و خاک رس به عنوان مواد اولیه اصلی استفاده می‌کند و در دمای بالا آتش می‌گیرد.
این آجر دارای خواص بسیار زیادی مانند مقاومت بالا در برابر اسید، چگالی بالا، جذب آب کم، مقاومت خوب در برابر خوردگی و اکسید شدن آسان در دمای اتاق است و به آسانی آلوده نمی‌شود.
آجر مقاوم در برابر اسید می‌تواند در برابر اکثر اسیدها مانند نمک کلر گرم، اسید کلریدریک، اسید سولفوریک، اسید نیتریک به جز اسید هیدروفلوریک و اسید فسفریک داغ مقاومت کند. همچنین می‌تواند در برابر قلیا با چگالی متفاوت در دمای اتاق مقاومت نشان دهد.
اجزای اصلی آجر مقاوم در برابر اسید SiO2 است. هنگامی که SiO2 در دمای بالا سوزانده می‌شود، مقدار زیادی آلومینیوم آندالوزیت وجود دارد که می‌تواند به شدت در برابر اسیدها مقاومت کند. مقاوم در برابر اسید به دلیل چگالی بالا و جذب کم آب می‌تواند در دمای اتاق در برابر قلیا مقاومت کند. اما در دمای بالا در برابر قلیا مقاومت نمی‌کند. آجر نسوز هم یکی از انواع آجر است. شما می توانید جهت خرید آجر نسوز با اصفهان آجر در تماس باشید.

آجرهای ضد اسید شکل خاصی از آجرهای بنایی هستند که از نظر شیمیایی مقاوم بوده و از نظر حرارتی با دوام هستند. این آجرها برای بنایی و کفپوش‌هایی که مستعد حمله شیمیایی هستند مانند برج‌ها در کارخانه شیمیایی استفاده می‌شوند.
ویژگی‌ آجر ضد اسید
· مقاومت بالا در برابر اسید، جذب کم آب، سطح صاف و اندازه دقیق.
· ضد نفوذپذیری، ضد یخ، مقاومت در برابر نمک و خاصیت چسبندگی خوب با سایر مواد.
· قابل نصب بر روی سطوح مرطوب بدون خشک شدن و می‌تواند در زیر آب یا محیط مرطوب سفت شود.
· نصب آسان، تمیز کردن آسان.
· می‌تواند با توجه به نقشه‌های مشتری سفارشی ساخته شود.
کاربرد آجر
آجر نقش بسیار مهمی در ساخت و ساز مهندسی عمران دارد و انواع متفاوتی نیز دارد مثل ـجر شیل، آجر ده سوراخ، آجر سه گل، آجر ضد اسید و … از آجر به عنوان جایگزین سنگ در مصارف ساختمانی استفاده می‌شود. در اینجا، به برخی از کاربردهای اصلی آجر ساختمانی می‌پردازیم:
· ساخت دیوار در هر اندازه‌ای
· ساخت طبقات
· ساخت طاق و قرنیز
· ساخت دیوار حائل آجری
· ساخت خوآ (آجرهای شکسته با اندازه مورد نیاز) جهت استفاده به عنوان سنگدانه در بتن
· تولید سورکی (آجر پودری) جهت استفاده در گچ آهک و بتن آهک
کاربردهای آجر ضد اسید
آجر ضد اسید به طور گسترده‌ای در صنایع شیمیایی مانند کارگاه، کف مقاوم در برابر اسید در فضای باز، پوشش ضد خوردگیِ برج، مخزن، سینک و غیره استفاده می‌شود.
کاربردهای صنعتی آجر مقاوم در برابر اسید عبارتند از:
· کارخانجات شیمیایی
· مواد غذایی و نوشیدنی‌های لبنی
· کارخانه‌های آهن و فولاد
· کارخانجات پتروشیمی
· پالایشگاه‌های نفت و گاز
· صنایع خمیر کاغذ و کاغذ
· نیروگاه‌های حرارتی
· واحد تولید باتری
· واحد خودرو و قطعات کمکی
آجرهای ضد اسید
انواع آجرهای ضد اسید
آجر ضد اسید انواع مختلفی دارد. بیشترین استفاده از آن شیل قرمز است. برخی دیگر شامل خاک رس، آجر سیلیس و آجر کربنی هستند.
آجرهای ضد اسید باید در دو کلاس تولید شوند:
۱. آجرهای کلاس ۱
این آجرهای ضد اسید برای شرایط شدیدِ محیط‌های خورنده توصیه می‌شوند، مثل مخازن اسیدشویی، مخازن ذخیره‌سازی و کف‌های پر رفت و آمد و در معرض تماس مکرر با مایعات خورنده.
۲. آجرهای کلاس ۲
این نوع آجرهای ضد اسید برای مناطق کاری و کف‌هایی توصیه می‌شوند که گاهی اوقات بخارات، اسیدها و مواد شیمیایی در سیلوهای کود ریخته می‌شوند. اینها همچنین برای آستری و روکش سیلو استفاده می شوند.
اندازه استاندارد آجرهای ضد اسید عبارت است از:
· ۲۳۰x115x75mm
· ۲۳۰x115x38mm
· ۲۳۰x115x25mm