علائم اولیه بارداری که هر فردی باید بداند

قبل از اینکه بدانید باردار هستید، ممکن است تغییراتی در بدن خود حس کنید یا شاید اصلاً متوجه هیچ نوع علامتی نشوید. علائم بارداری، شامل توقف قاعدگی، تکرر ادرار، حساس‌شدن سینه‌ها، خستگی و حالت تهوع صبحگاهی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم بارداری، با ما در این مقاله همراه باشید. هر زنی در زمان بارداری، مسیر منحصربه‌فرد خودش را طی می‌کند. در نتیجه، علائم بارداری در مادران با یک‌دیگر تفاوت دارد. برخی از زنان ممکن است یک تا دو هفته پس از لقاح، متوجه علائم اولیه بارداری شوند و برخی دیگر چندین هفته پس از لقاح، رفته‌رفته علائم را احساس کنند. دسته دیگری از بانوان تا زمانی که عادت ماهانه‌شان به طور قابل توجهی به تعویق نیفتد، متوجه علائم خاصی نمی‌شوند.

بنابر مطالعه‌ای، 50 درصد از زنان در هفته پنجم بارداری و 89 درصد نیز در پایان هفته هشتم، شروع علائم بارداری را تجربه کردند. با این وجود، برخی از زنان هیچ نوع علائمی را تجربه نمی‌کنند و بارداری سالمی را پشت سر می‌گذارند. علائم اولیه بارداری از همان ابتدای بارداری، بدن شما دچار تغییراتی می‌شود که به رشد سلول‌های سازنده جنین کمک می‌کند. یکی از اولین تغییرات، تولید هورمون hCG (گنادوتروپین جفتی انسان) است. پس از مرحله لانه‌گزینی (کاشت تخمک بارورشده در رحم)، سطح hCG شروع به بالا رفتن می‌کند و نشانه‌های بارداری در فرد ظاهر می‌شوند. این اتفاق حدود 6 تا 10 روز پس از لقاح رخ می‌دهد.

با این وجود، برخی دیگر ممکن است در 5 تا 6 روز پس از آمیزش جنسی، علائم اولیه بارداری مانند خستگی، حساس‌شدن سینه‌ها و گرفتگی خفیف را احساس کنند. به دلیل تغییرات هورمونی، دوران بارداری می‌تواند با طیف وسیعی از علائم همراه باشد. بعضی از زنان تعداد زیادی از این علائم را تجربه می‌کنند، در حالی که سایرین ممکن است فقط با چند مورد آن مواجه شوند. اگر می‌خواهید بدانید که چه زمانی علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه مشخص میشود و هر هفته در بدن خود شاهد چه تغییراتی خواهید بود، این مقاله را تا انتها بخوانید. اگرچه خانم‌ها در این مرحله واقعاً باردار نیستند، محاسبه هفته اول، پس از آخرین قاعدگی می‌تواند برای تخمین بهتر تاریخ زایمان استفاده شود. اکثر افراد در هفته اول علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند.

علائم اولیه‌ی بارداری می‌تواند گیج‌کننده باشد، چون شبیه‌ی همان علائمی است که زنان در طول چرخه‌ی قاعدگی و قبل از پریود تجربه می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از زنان ممکن است علائم مربوط به بارداری را تشخیص ندهند. شایع‌ترین علامت اولیه‌ی بارداری عقب افتادن پریود است. با این حال، احتمال مشاهده‌ی علائم بارداری قبل از پریود هم وجود دارد. بعضی از زنان قبل از عقب افتادن پریود و درست چند روز بعد از لقاح به علائمی مانند حساس شدن سینه‌ها یا افزایش حس بویایی پی می‌برند، اما سایرین ممکن است تا زمانی که پریودشان عقب نیفتد متوجه‌ی چیزی نشوند.

سونوگرافی بهترین راه برای تشخیص تعداد جنین‌ها است. چراکه علائم بارداری دوقلو یا چندقلو با بارداری‌ تک‌قلو تفاوت چندانی ندارد و فقط ممکن است شدت آن در بعضی افراد بیشتر باشد. علائم بارداری پنهان گاهی اوقات، زنان در سه‌ ماهه‌ی سوم یا هنگام زایمان متوجه‌ی باردار بودن خود می‌شوند. این وضعیت که بارداری پنهان نام دارد به دلایل مختلف رخ می‌دهد، از جمله: پایین بودن هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) که باعث می‌شود تست‌های آزمایشگاهی موفق به تشخیص آن نشوند، فقدان علائم معمول بارداری و موارد دیگر. معمولاً این زنان هیچ علامتی ندارند یا به دلیل خفیف بودن علائم آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

علائم بارداری پسر و علائم بارداری دختر

بر اساس تحقیقات، بعضی عوامل روی شانس پسردار شدن یا دختردار شدن تأثیر می‌گذارند یا با توجه به یک سری نشانه‌های ظاهری می‌توان به جنسیت جنین پی برد. به‌عنوان مثال باردار شدن در تابستان، افزایش وزن بیشتر در دوران بارداری و ابتلا به دیابت بارداری با جنین پسر و تهوع شدید صبحگاهی و داشتن شغل پراسترس با جنین دختر مرتبط است. همچنین اگر سن مادر بالای ۳۵ سال و سن پدر بالای ۴۰ سال باشد، احتمال دختردار شدن آن‌ها بیشتر است. پیش‌بینی جنسیت جنین هیجان‌انگیز است، اما به یاد داشته باشید که در این زمینه تحقیقات کمی انجام شده و بیشتر ادعاها مبتنی بر واقعیت نیستند. بهترین راه این است که بین هفته‌ی ۱۸ تا ۲۰ بارداری از طریق سونوگرافی جنسیت فرزندتان را تشخیص دهید.

شاید برایتان شگفت‌آور باشد اما در هفته اول بارداری شما هنوز باردار نیستید. بارداری با تقویمی 40 روزه اندازه گیری می‌شود و روز اول از اولین روز آخرین سیکل قاعدگی شما حساب می‌شود. شما بسته به زمان تخمک‌گذاری بدنتان، در اواخر هفته دوم بارداری یا ابتدای هفته سوم باردار می شوید. تخمک گذاری دوره باروری بدنتان را نشان می دهد. ما در این مقاله به علائم، نکات و مراقبت های هفته دوم بارداری پرداخته‌ایم. نشانه های تخمک گذاری سیکل تخمک گذاری شما تاریخ دقیق روز بارداری شما را تعیین می‌کند. تخمک‌گذاری معمولاً بسته به طول دوره سیکل شما، بین روز سیزدهم تا بیستم پس از اولین روز پریود رخ می‌دهد.

به هنگام تخمک‌گذاری، یکی از تخمدان‌ها تخمکی آزاد می‌کند که به داخل لوله فالوپ حرکت می‌کند. برای باردار شدن، باید اسپرم نیز به لوله فالوپ رسیده و در زمان بهینه به تخمک برسد. تعیین این زمان‌بندی بدون مشاهده دقیق دشوار است. روش‌های بسیاری برای کمک به پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری وجود دارد. اگر به دنبال علائم و نشانه‌های تخمک‌گذاری هستید، می‌توانید چشم‌اندازی برای باروری پیش‌بینی کنید. این به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه زمانی باید رابطه داشته باشید.

مراقب نشانه‌ های اولیه بارداری خود باشید! برخی از اولین علائم اولیه بارداری ممکن است حتی قبل از فقدان یک پریود، ظاهر شوند. اگر می‌خواهید باردار شوید، ماما سلامت در این مقاله به برخی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های باردار شدن پرداخته است. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره آن‌ها بدانید. علائم اولیه بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟ شما کنترل بارداری را کنار گذاشته‌اید، شروع به ردیابی دمای پایه بدن خود کرده‌اید و فعالانه برای باردار شدن تلاش کرده‌اید. اکنون می‌پرسید: آیا آن علائمی که تجربه می‌کنید فقط سندرم پیش از قاعدگی (PMS) هستند یا نشانه‌ های اولیه بارداری؟

حتی قبل از انجام تست حاملگی، ممکن است متوجه برخی از علائم اولیه شده باشید. اما از آنجایی که بسیاری از این نشانه‌ های اولیه بارداری مشابه علائمی هستند که شما درست قبل از شروع قاعدگی دارید، تشخیص تفاوت آن‌ها دشوار است. در حالی که تنها راه برای اطمینان از اینکه فرزندتان در سفر است، انجام تست بارداری خانگی و تایید نتایج توسط پزشک است. این علائم اولیه بارداری که برخی از آن‌ها ممکن است قبل از عقب افتادن قاعدگی رخ دهند،  ممکن است سرنخ‌هایی مبنی بر بارداری شما باشند. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر درباره تست بارداری از مقاله بهترین و جامع‌ترین روش‌های تست بارداری در خانه در وبلاگ ماما سلامت بازدید نمایید.