نماد سایت ماه نیوز

چگونه روغن پوست سبز گردو را بگیریم

کاشت گردو در گلدان امکان پذیر است؟

گردو که میوه درختی از تیره (Juglans) است، از نظر علمی در دسته میوه‌ های هسته ‌دار دسته ‌بندی می‌شود؛ اما در دنیای آشپزی از آن به‌ عنوان آجیل درختی یاد می‌شود. با توجه به مصرف و همچنین قیمت بالای این میوه ارزشمند، بسیاری به ‌دنبال کاشتن گردو در گلدان و یا کاشت نهال گردو در باغ و باغچه یا حتی گلدان هستند. اگر شما هم مایل به کاشت گردو در گلدان، همچنین پرورش آن در خانه هستید، این مطلب نظرتان را جلب خواهد کرد.

مصارف مختلف کاشت گردو:

محصول درخت گردو در حین رشد سبز بوده و سپس به رنگ زرد کم‌رنگ در می‌آید. پس از رسیدن کامل، از درخت می ریزند و بعد از آن از روی زمین برداشت می‌شود. در ابتدا پوسته سبز خارجی گسسته می‌ شود و یک پوسته سخت قهوه ‌ای رنگ باقی می‌ماند، برای مصرف نیز، آن پوسته رویی سخت برداشته یا کنده می‌شود تا گوشت آجیلِ داخل آن، آشکار شود.

در خواربار فروشی ‌ها گردو به دو گونه ی بدون پوست و با پوست به فروش می‌رسد. این آجیل درختی همچنین به گونه های مختلف خشک، تازه، بو داده، فراوری شده یا کره گردو، روغن گردو و به‌صورت نگهداری شده در آب نمک (فال گردو) برای استفاده در پخت و پز یا میان وعده‌ای دلچسب، همراه دیگر انواع آجیل مصرف می‌شود.

همچنین شما می توانید با خرید نهال گردو از nahalarghavan.com تمامی زحمات کاشت بذر گردو را یک جا خریداری نمایید! (مشاهده لیست خرید پربار)

روش اول، کاشت گردو در گلدان:

از طریق کاشت دانه نیاز به صرف زمان، دستورالعمل‌های مختلف و بردباری زیادی دارد و هنگامی‌ که درخت گردو بالغ شد، می‌ تواند به قدی حدود 40-30 متر و تاج بزرگی به عرض 20-15 متر برسد. آن‌ها همچنین می ‌توانند تا 2 دهه نیز زندگی کنند. با این حال، چنانچه فضای کمی ‌در اختیار داشته و یا تمایل به کاشت گردو در گلدان، دارید کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول جمع آوری بذر:

گردو در ماه شهریور رسیده و از درخت می‌ ریزد. این زمانی است که باید آن‌ها را جمع آوری کنید. زمان جمع آوری گردو به این دلیل مهم است که، هر چه بتوانید گردو تازه ‌‌تری برداشت کنید، شانس بیشتری هم برای جوانه زدن آن خواهید داشت.

مرحله دوم بیدار شدن یا فعال شدن بذر:

بذرها را حتما در این مرحله مرطوب سازید. آب قابلیت این را دارد که پوسته هایی که باید قبل از کاشتن در خاک جدا شوند را، سست می‌کند. جوانه زدن گردو در آب، یکی از مهم ترین مراحل کاشت گردو می باشد.

مرحله سوم جدا کردن پوسته های بیرونی:

برای کاشت گردو در گلدان، لازم است تا کمی اصول اولیه را رعایت کنید. برای این مرحله از لباس قدیمی و دستکش کمک بگیرید! زیرا پوسته بیرونی گردو حاوی موادی است که به راحتی موجب به وجود آمدن لکه می‌شود و این لکه‌ها به سرعت پاک نمی گردند. زمانی که آماده شدید، باید پوسته بیرونی گردو را با ضربه زدن توسط چکش جدا کنید و مغز دانه را بردارید.

شما می توانید بذر بادام و یا نهال بادام را نیز مانند همین روش ها تکثیر کنید.

مرحله چهارم انتخاب بذر مناسب:

پس از جدا شدن پوسته ‌ها، دانه‌ ها را دوباره در آب قرار دهید. خواهید دید که برخی از آن‌ها شناور می‌ شوند و برخی دیگر غرق می‌شوند. برای کاشت باید دانه ‌هایی را انتخاب کنید که در ته سطل باقی می مانند.

مرحله پنجم لایه بندی دانهها:

دانه ‌های گردو برای گذراندن مراحل لایه ‌بندی (آمادگی برای جوانه زنی)، به یک دوره زمانی 4 ماهه نیاز دارند. این بدان معنی است که آن‌ها برای این مدت، باید در یک منطقه سرد قرار بگیرند تا برای جوانه زنی فعال و آماده شوند. برای این مرحله، دانه ها را در یک نایلون قرار داده سپس در منطقه خنکی بگذارید. برای کاشت گردو در گلدان، به خاطر داشته باشید که به هیچ ‌وجه نباید از این مرحله صرفه نظر کرد!

مرحله ششم کاشت بذر گردو:

پس از اتمام دوره لایه ‌بندی، اکنون می‌ توانید بذر را در خاک گلدان خود قرار دهید. برای این کار، یک گلدان با اندازه متوسط را با خاک مناسب انباشته کنید و سپس دانه آماده گردو را به عمق حدود 2 سانتی‌متری، در خاک قرار دهید. بعد از گذشت حدود پنج تا شش هفته، شاهد شروع جوانه زدن درخت گردو از خاک خواهید بود.

به خاطر داشته باشید که آبیاری را ادامه دهید تا خاک مرطوب بماند و به علاوه کمی‌کود نیز در اطراف تنه پخش کنید. پس از کاشت گردوها در گلدان، وقتی طول جوانه به حد کافی بلند شد، برای ادامه رشد، درخت، خاک و کلیه بخش‌های موجود در خاک را به گلدان بزرگ‌‌تری انتقال دهید.

در نهایت نیز، هنگامی‌ که قطر تنه نهال گردو به حدود 5/9 سانتی‌متر رسید، می‌توانید آن را به باغچه منتقل کنید. نکته اینکه: هنگام کاشت مجدد نهال گردو، از همان خاک گلدان استفاده کنید!

روش دوم، کاشت گردو در گلدان:

به‌ طور کلی، کاشت گردو به پیروی از یکسری اصول مشترک نیاز دارد. اما کارشناسان روش‌های گوناگونی را برای بازده بالاتر و جوانه‌زنی بهتر دانه‌ها پیشنهاد می‌کنند. طبق روش دوم، بهترین فصل کاشت گردو با پوست، فصل بهار است.

مرحله اول تهیه بذر:

برای کاشت گردو در گلدان، به دو طریق عمل می ‌شود: کاشت بذر یا نهال گردو. که هر دو را می‌ توان به‌ راحتی و از طریق فروشندگان محصولات کشاورزی تهیه کنید. تنها تفاوت این روش ‌ها نیز در زمان رشد و به بار نشستن گیاه خواهد بود.

مرحله دوم بیدار شدن بذر:

به منظور نرم شدن پوسته سخت بیرونی گردو، باید بذر‌ها را به مدت 2 روز در ظرف آبی غوطه‌ور کنید و سپس برش کوچکی در یک سمت گردو‌ها ایجاد کنید.

مرحله سوم قرار دادن بذرها در شرایط گلخانه ای:

یک نایلون پلاستیکی بزرگ را از پرلیت پر کرده و بذر‌ها را درون آن بیندازید. از پرلیت برای حفظ رطوبت کنار بذر‌ها استفاده می‌شود بنابراین نباید اجازه دهید که پرلیت‌ها خشک شوند. بذر ‌ها برای آماده شدن به حدود 90 روز زمان نیاز دارند و در این زمان باید در محیطی سرد مثل یخچال، قرار داشته باشند. در انتهای این مرحله باید جوانه ‌های کوچک از محل برش در پوسته سخت گردو، بیرون زده باشند.

مرحله چهارم کاشت بذرهای آماده:

اکنون دانه ها آماده کاشت هستند، و برای این کار باید یک گلدانی با اندازه مناسب، برداشته و با خاکی مناسب پر کنید. پیشنهاد می‌شود خاک با زهکشی مناسب و شامل نسبت مساوی از شن، ماسه درشت، کامپوست و خاک گلدان باشد تا مواد و شرایط مورد نیاز را فراهم کند. برای کاشت گردو در گلدان، پیشنهاد می شود خاک را به اندازه کافی خیس کرده باشید.

سپس دانه‌ها را در فاصله مناسب از سطح خاک (حدود 6 سانتی‌متری) قرار داده و در نهایت نیز گلدان را در جایی بگذارید که تحت تابش مستقیم خورشید نباشد. به عبارت دیگر، سایه ‌ای جزئی، با دمای حدود 21-7 درجه سانتی گراد، برای شروع رشد جوانه مناسب است.

مرحله پنجم نگهداری از بذر تا جوانه زنی:

درخت گردو نسبت به خشک شدن خاک شکننده است. خشکی خاک نه تنها ممکن است به خشک شدن بذر بینجامد، بلکه باعث اثرگذاری منفی بر عملکرد دانه و افت کیفیت محصول نهایی درخت گردو نیز خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از توقف رشد بذر، باید دائما سطح خاک تا ارتفاع حدوداً 8 سانتی متر، مرطوب باشد. البته دقت داشته باشید که رطوبت بیش از اندازه نیز می‌تواند اثر عکس داشته و در اطراف ریشه، ایجاد بیماری کند! پس در آبیاری دانه، دقت کنید و این آخرین مرحله برای کاشت گردو در گلدان، است.

برای مطاعه و آگاهی از روش های کاشت گردو و بادام به سایت farmanddairy.com مراجعه نمایید.

اهمیت گردو در غذاهای ایرانی:

گردو به عنوان منبع مفید انواع ویتامین، پروتئین، امگا 3 و … جایگاه ویژه‌ای در خوراک ایرانیان دارد. این ترکیب پرخاصیت، علاوه ‌بر اینکه به‌ صورت خام، در وعده‌های صبحانه و عصرانه مصرف می‌شود، به‌ عنوان ماده اولیه اصلی در تهیه بسیاری از غذا‌ها و دسر‌های سنتی ایرانی نیز حضور دارد. برخی از انواع خوراکی ‌های سنتی گردویی عبارتند از:

صبحانه: نان، پنیر گردو، قیساوا، کوکو گردو، دویماج

غذای اصلی: خورشت فسنجان، کشک بادمجان، کوکو سبزی، کباب / جوجه کباب ترش، ماهی شکم پر، دست پیچ کرمانشاه، گردو پلو شهرکرد، شش انداز گیلانی، بادمجان شکم پر

دسر و کیک: کیک اسفنجی گردویی، انواع شیرینی گردویی، معجون بستنی، خرما گردو، باسلوق

میزان مصرف گردو در ایران:

طبق گزارش منتشر شده در باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر کل دفتر میوه ‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، قسمت زیر کشت گردوی بارور در ایران را 120 هزار هکتار اعلام کرده و عملکرد تولید گردوی هر هکتار را به ‌طور متوسط برابر با 1864 کیلوگرم دانسته است.

بنابراین، ایران پس از کشور چین، در رتبه دوم تولید گردو دنیا قرار می‌گیرد و همین امر باعث شده سرانه مصرف گردو ایرانیان نیز 7/5 برابر سایر مردم جهان بوده و به 2750 گرم به ازای هر نفر برسد. این موضوع باعث شده تا کاشت گردو در گلدان، نیز طرفداران زیادی به خود اختصاص دهد.

علت سیاه شدن پوست دست بعد از تماس با پوست گردو

پوست گردو حاوی ترکیباتی اسیدی است که سبب رنگی شدن پوست می‌شود. زمانی که پوست گردو با پوست بدن ما برخورد می‌کند، در معرض اکسیژن لکه‌های قهوه‌ای ایجاد می‌کند که به راحتی تمیز نمی‌شود. جالب است بدانید که در قدیم از خاصیت رنگدهی پوست گردو برای رنگ کردن موها و حتی رنگ کردن الیاف و نخ استفاده می‌شد.

روش پاک کردن لکه سیاه گردو از دست

یکی از بدترین مشکلاتی که بعد از خوردن گردوی تازه با آن مواجه می‌شوید، لک شدن انگشت‌ها و دستانتان است که اتفاقاً از بین بردن آن نیز بسیار سخت است. به طور کلی برای پاک کردن لکه گردو از دست روش‌های متعددی وجود دارد. در ادامه می‌توانید با مؤثرترین روش‌های پاک کردن لکه گردو تازه از دست آشنا شوید.

۱دستانتان را در محلول تمیزکننده بخیسانید

روش اول برای پاک کردن لکه سیاه گردو از دست خیساندن دست‌ها در یک محلول تمیز‌کننده است. برای این کار باید در یک ظرف مقداری مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید. سپس دست‌ها را برای ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید. حالا یک برس نرم بردارید و روی نواحی که لکه ایجاد شده بکشید. این کار تا حد زیادی لکه‌های پوست گردو را از دستان شما پاک می‌کند.

۲از سرکه استفاده کنید

این روش پاک کردن لکه سیاه گردو از دست بسیار ساده است. برای این کار باید مقداری سرکه روی لکه‌های دستان بریزید و اجازه دهید سرکه برای چند دقیقه روی پوست بماند. سپس دستانتان را با آب بشویید. سرکه تا حد زیادی لکه پوست گردو را کم رنگ می‌کند.

۳از خمیر جوش شیرین استفاده کنید

روش بعدی برای پاک کردن لکه سیاه گردو از دست استفاده از است. برای این کار باید جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. حالا این خمیر را روی نواحی لکه بمالید و اجازه دهید خمیر چند دقیقه روی پوست بماند. در نهایت می‌توانید دستانتان را آبکشی کنید.

پاشیدن جوش شیرین خشک روی دست و کشیدن یک پارچه مرطوب روی دست نیز می‌تواند ایده خوبی برای پاک کردن لکه سیاه گردو از دست باشد.

۴دستانتان را با صابون بشویید

اگر به سرکه یا جوش شیرین دسترسی ندارید، بهتر است برای پاک کردن لکه گردو از دست از صابون استفاده کنید. در این روش باید مقداری صابون روی دستان و نوک انگشتان بریزید و سپس برای مدت زمان بیشتری دستان را روی هم بکشید تا لکه‌ها در صابون حل شوند. سپس دستانتان را آبکشی کنید و دوباره این کار را تکرار کنید تا لکه‌های از بین بروند.

۵از الکل استفاده کنید

استفاده از الکل یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای پاک کردن لکههای سیاهی گردو از دست است. برای این کار باید مقداری الکل را روی یک پارچه تمیز بریزید و سپس آن را روی لکه‌های روی دستتان بکشید. اجازه دهید الکل برای چند دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آن را با آب و صابون بشویید.

۶روی پوست دستتان سنگ پا یا سوهان بکشید

روش بعدی برای پاک کردن لکه سیاه گردو از دست استفاده از سنگ پا یا یک سوهان ملایم است. برای این کار باید از سنگ پا یا سوهانی استفاده کنید که حالت سایندگی آن بسیار کم باشد تا پوست دستتان آسیب نبیند. برای شروع باید سنگ پا را خیس کنید. سپس آن را به صورت دورانی روی لکه بمالید تا از بین برود. پس از اتمام کار می‌توانید دستانتان را با آب گرم و صابون بشویید.

۷از آبلیمو کمک بگیرید

آبلیمو نیز همانند سرکه می‌تواند لکه حاصل از پوست گردو را کمرنگ کند. برای این کار باید مقداری آبلیمو روی دست‌ها بریزید و سپس با یک برس نرم روی لکه‌ها بکشید تا کم رنگ شوند. اسید سیتریک موجود در آبلیمو موجب محو شدن لکه پوست گردو از روی پوست می‌شود و پوست شما را نرم می‌کند. توجه داشته باشید که اگر روی دستانتان زخم یا بریدگی دارید، این روش موجب ایجاد سوزش خواهد شد.

۸از روغن استفاده کنید

استفاده از روغن یک روش مؤثر برای پاک کردن لکه سیاه گردو از دست است. برای این کار می‌توانید از هر نوع روغنی که مد نظرتان است استفاده کنید. دستانتان را به روغن آغشته کنید و سپس خوب به هم بمالید. این کار را تا ۳ بار تکرار کنید تا لکه‌های پوست گردو کاملاً از روی پوست دستتان محو شود.

۹از ترکیب نمک و آبلیمو استفاده کنید

اگر هنوز فکر می‌کنید که چگونه لکه پوست گردو سبز را از روی دست پاک کنید، بهتر است ترکیب نمک و لیمو ترش را امتحان کنید. برای این کار باید به اندازه ۱ قاشق غذاخوری نمک روی دستانتان بریزید. حالا آب ۲ عدد لیمو ترش را روی پوستتان بریزید و شروع به اسکراب و لایه‌برداری کردن پوست کنید. با این روش خیلی راحت از شر لکه سیاه گردو خلاص می‌شوید.

۱۰روی لکه دستتان خمیر دندان بمالید

راهکار بعدی برای از بین بردن لکه سیاه گردو از دست استفاده از «خمیر دندان» است. برای این کار باید مقداری خمیر دندان روی یک مسواک بزنید. حالا مسواک را به صورت دورانی روی لکه بکشید تا لکه‌ها از بین بروند.

۱۱از کرم لایهبردار استفاده کنید

اسکراب کردن پوست یکی از بهترین روش‌ها برای پاک کردن لکه گردو از دست است. برای این کار می‌توانید از کرم‌های لایه‌بردار پوست استفاده کنید. کرم را روی پوست قرار دهید و به صورت دورانی ماساژ دهید تا لکه از بین برود.

۱۲از ترکیب شیر و آبغوره استفاده کنید

روش بعدی برای از بین بردن لکه سیاه پوست گردو از دست استفاده از ترکیب شیر و آبغوره است. برای این کار باید شیر و آبغوره را به مقدار مساوی ترکیب کنید. سپس دستان را روی هم بکشید تا لکه‌های ایجاد شده کمرنگ شود.

۱۳برای از بین بردن لکهها از اکسیدان استفاده کنید

اگر با هیچ کدام از روش‌های بالا لکه پوست گردو روی دستانتان پاک نشد، می‌توانید مقداری اکسیدان روی دستتان بریزید و شروع به مالیدن پوستتان کنید. این روش به هیچ عنوان برای پوست‌های حساس مناسب نیست و می‌تواند موجب ایجاد حساسیت شود. بنابراین قبل از استفاده از اکسیدان حتماً مطمئن شوید که پوست شما به آن حساسیت ندارد.

۱۴وایتکس را امتحان کنید

استفاده از وایتکس می‌تواند به پوست دست آسیب وارد کند. اما اگر پوست حساسی ندارد و با هیچکدام از روش‌ها نیز نتیجه نگرفتید، می‌توانید دستانتان را با مقداری وایتکس رقیق شده بشویید تا از شر لکه‌های پوست گردو خلاص شوید.

۱۵ترکیب مایع ظرفشویی و جوش شیرین را امتحان کنید

بهترین روش پاک کردن گردو از دست برای افرادی که لکه‌های عمیقی روی پوستشان ایجاد شده استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی و جوش شیرین است. برای این کار باید ۲ قاشق جوش شیرین را با ۱/۴ لیوان مایع ظرفشویی ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک مسواک کهنه این ترکیب را روی پوست بمالید تا لکه برطرف شود.

جلوگیری از سیاه شدن دست با پوست گردو

خروج از نسخه موبایل