عمومیمعرفی کسب و کار

توضیحاتی مختصر درباره موضوع دعاوی علامت تجاری

مارک  چیست؟

یک علامت یا مارک انحصاری که متعلق به یک شرکت خاص است و نشان دهنده خدمات و محصولات شرکت مورد نظر است. در واقع فرآیند خرید یک کالای خاص توسط مشتری فراهم می شود ، زیرا ممکن است کالای مورد نظر توسط شرکت های مختلف تولید شود ، اما مشتری به دلیل اعتماد به این برند ترجیح می دهد کالای مورد نظر خود را از این شرکت خاص تهیه کند.

یک برند به چه معنی است؟

ماده 30 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری علامت تجاری را به شرح زیر تعریف می کند:

“علامت گذاری به معنی هر علامت قابل رویت است که می تواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را متمایز کند.”

همانطور که از تعریف علامت تجاری مشخص است ، علامت تجاری علامت یا نشانی است که یک شرکت یا نهاد را از موجودیت دیگری متمایز می کند و با مارک کاملا متفاوت است.

تفاوت برند و مارک چیست؟

علامت تجاری ، همانطور که از نام آن پیداست ، نشان دهنده نشانه یا نشانی است که نشان دهنده یا به نوعی نماد یک شرکت یا نهاد تجاری است. به عنوان مثال ، علامت تجاری بنز یک دایره است که سه خط در وسط دارد ، اما مارک بنز در Reality نامی است که مصرف کنندگان برای خرید محصول شرکت استفاده می کنند.

توجه: از آنجا که قانون کشور ما علامت تجاری را به رسمیت نمی شناسد ، مردم به طور کلی مارک را به عنوان علامت تجاری ثبت می کنند تا از اعتبار نام تجاری خود محافظت کنند.

نکات مهم استفاده نادرست از علامت تجاری

بر اساس قانون ثبت اختراع ، نقض طرح های صنعتی و علائم تجاری ، علائم تجاری داخلی و خارجی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی از نظر حقوقی و کیفری قابل پیگرد است.

استفاده غیر مجاز از علائم تجاری ثبت شده علاوه بر مسئولیت کیفری و پیگرد قانونی ، منجر به مسئولیت قانونی مجرمان می شود.

اگر کشور ما قوانین ثبت تجارت بین المللی را نقض کند و عضوی از کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی باشد ، در صورتی که علائم تجاری توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی در کشور ما تخلف شود ، باید توسط دستگاه قضایی جستجو شود. . البته میزان این حمایت مربوط به اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی است که کشورشان طرف کنوانسیون است و با مراجعه به مراجع قضایی مربوطه کشور می توان این کار را ادامه داد.

اگر مارک ها و علائم تجاری داخلی و خارجی مطابق با مقررات قانونی ثبت شده و توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به طور غیرقانونی استفاده یا مورد استفاده قرار گیرند ، پرونده قابل پیگرد و پیگرد قانونی است. به دارندگان علائم تجاری ثبت شده خسارت پرداخت می شود.

لازم به ذکر است که مرتکبان بازرگانان داخلی و خارجی باید مجازات شوند: علاوه بر جبران خسارت ، این افراد باید ده میلیون ریال و پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی یا به نود و یک روز تا شش ماه یا هر دو محکوم شوند. البته تعیین مجازات این افراد به نظر قاضی بستگی دارد.

به طور کلی ، “ادعاهای تجاری” براساس آنچه در بخشهای حقوق تجارت ایران ذکر شده است ، عبارتند از:

موارد مربوط به فعالیت تجاری:

ادعاهای مربوط به کارگزاری ، مبادله کالا ، بیمه ، حق چاپ ، حمل و نقل ، کارهای نمایشگاهی ، دلالی ، کشتی سازی و معاملات مبتنی بر شما و …

موارد مربوط به شرکت تجاری و بازرگانی:

حل و فصل اختلافات مختلف ، از جمله تأسیس ، انحلال و الزامات مدیریت شرکت ، اختلافات بین شرکا یا دادخواست های دیگران علیه شرکت و …

موارد مربوط به مشکلات اسناد تجاری:

تضمین بی اعتبار و بی اعتبار بودن بیانیه ، برداشت لاشه چک ، اعلام ناقص یا چک کردن ، سفته و غیره مانند مطالبه مبلغ این اسناد.

موارد ورشکستگی:

خواه ورشکستگی از طریق کلاهبرداری رخ داده باشد ، تقصیر بازرگان یا به روش معمول ، مطالبات دریافتی مربوط به صادرات و واردات و …

موارد ثبت علامت تجاری:

همه موارد فوق در محدوده دادخواهی تجاری است ، اما امروزه یکی از رایج ترین موارد تجاری مربوط به لغو ، صدور گواهینامه و اعتراض به ثبت علامت تجاری است.

با این وجود ، مشکلات مربوط به علامت تجاری مانند الزام به ثبت علامت تجاری ، پذیرش یا رد درخواست ثبت ، ایرادات مختلف به روند ثبت یا علائم تجاری ثبت شده از جمله دعاوی مربوط به علامت تجاری است که در زیر به طور مفصل در مورد آنها بحث خواهیم کرد.

ادعاها در مورد مارک و طراحی صنعتی چیست؟

امروزه این برند مهمترین رمز موفقیت در بازاریابی و جذب مشتری است.

در واقع تجارت امروز رقابت مارک ها است نه معامله گران. از طرف دیگر توسعه روزافزون فناوری و استفاده گسترده از ارتباطات منجر به رقابت ناسالم در دنیای تجارت به ویژه در مورد مارک ها و طرح های صنعتی شده است.

بیش از یک قرن پیش ، در سال 1883 ، توافق نامه پاریس در مورد حفاظت از علائم تجاری امضا شد که تاکنون توسط 190 کشور از جمله ایران پذیرفته شده است.

برای اولین بار در ایران ، یک علامت تجاری یا مارک تجاری طبق قانون 1304 به طور قانونی محافظت شد.

با این حال ، قانون دیگری با عنوان “اختراع ثبت شده ، طرح های صنعتی و” علائم تجاری “در سال 2007 تصویب شد و همچنان ادامه دارد.

به طور کلی ، پرونده های مربوط به مارک تجاری و طرح صنعتی ، مانند سایر موارد به دو دسته کلی به عنوان پرونده های مدنی و کیفری تقسیم می شوند.

چنانچه تمایل دارید درباره موضوع دعاوی علامت تجاری مطالب بیشتری مطالعه کنید و بر اطلاعات خودتان بیافزایید می توانید به مقاله منتشر شده در سایت موسسه حقوقی و داوری عدالت گستر فتح به نشانی اینترنتی زیر مراجعه نمائید :

https://ctlaw.ir/%D8%AF%D8%B9%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C/