در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل سر و صدای داخل کابین خودرو بپردازیم؟ و راهکارهایی برای رفع این سر و صدا یا به عبارتی صداگیری داخل اتاق ماشین ارائه می دهیم. با ما همراه باشید!
حتما برای شما هم پیش آمده که اگر سوار خودرویی میشوید که 100 هزار کیلومتر یا 5 سال از استفاده از آن میگذارد، صداهای مختلفی را از درون کابین خودرو متوجه میشوید که به مرور زمان باعث اذیت شدن سرنشینان و یا حتی در برخی موارد از بین رفتن تمرکز راننده میشود.
عوامل ناشی از این اتفاق میتواند مربوط به داخل کابین یا از مجرای دیگری باشد که باعث بوجود آمدن سر و صداهای بعضا ناهنجار در داخل کابین میشود.
چرا داخل ماشین صدا میدهد؟
علت صدای داخل کابین خودرو
به طور کلی باید گفت عواملی که باعث ایجاد سرو صدا در داخل کابین خودرو میشوند عمدتا به دو عامل اصلی استاتیکی و دینامیکی تقسیم میشوند، که در این بخش سعی داریم به مهمترین عوامل مشترکی که باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین خودرو میشوند، بپردازیم.
صداهای ایجاد شده در خودرو به چهار گروه تقسیم بندی میشوند.
- صداهای مربوط به موتور و سایر قسمتهای مکانیکی خودرو که احتمالا هزینه بیشتری هم بر دوشتان میگذارند.
- صداهای عوامل محیطی که به علت نفوذ به داخل خودرو شنیده میشوند؛ مانند صدای باد و غیره
- صداهای مربوط به جاده و لاستیک که در صورت کم باد یا پر باد بودن یا مشکلات جاده به گوش میرسند.
- سر و صدای ناشی از عدم عملکرد صحیح قطعات تریمی (داخل کابین) فرمان هیدرولیک محور جلو و عقب
قطعا تعمیر موتور یا بخشهای داخلی و جلوبندی خودرو هزینههای بیشتری در بردارد. این عوامل احتمالا علاوه بر ایجاد سر و صدا، در صورت تعمیر نشدن مشکلات دیگری نیز به وجود میآورند و عملکرد خودرو را دستخوش تغییر قرار میدهند.
علت سر و صدای داخل کابین خودرو چیست؟
علل شنود سر و صدای کابین خودرو
1- صدای موتور داخل خودرو
اگر خودروی شما دارای یک موتور بنزینی، دیزل، LPG یا CNG باشد، باید برای علمکرد صحیح و جلوگیری از ورود صدا به کابین، در دور پایین و بالا، صدای موتور به صورت نرمال به گوشتان برسد.
در غیر این صورت موتوری که باعث ایجاد سر و صدا در قسمت جلو ماشین شود، به تدریج این صدا را به داخل کابین انتقال خواهد داد. بنابراین بهعنوان یک نقطه شروع، از سلامت موتور مکانیکی خود اطمینان حاصل کنید.
مقاله پیشنهادی:
اگر بخواهید صدای اگزوز خود را بهعنوان یک صدا خفهکن برای ایجاد جریان آزاد در خودرو استفاده کنید، این کار در طولانیمدت بهدلیل تمایل به زنگ زدن و ایجاد حفرههای کوچک در قسمت اگزوز خودرو باعث ایجاد سر و صدا در کابین میشود.
3- سر و صدا در قطعات تعلیقی
یکی از منابع عمده در تولید سر و صدا قسمتهای تعلیقی خودرو مانند میلههای اتصال واشر، اتصالات توپی و بلبرینگی است که در صورت عدم چکاپ و کمکاری در رسیدگی به این قطعات باعث بروز مشکلات صدایی در قسمت کابین ماشین نیز میشوند.
علت صدای کابین ماشین
4- پیچیدان صدای باد داخل ماشین
سر و صداهای باد ناشی از سرعت بالا در جاده، در بسیاری از خودروها اجتنابناپذیر است، این موارد در خودروهای سبکتر مانند SUV بیشتر به چشم میآید، اما شما میتوانید با اعمال برخی تغییرات، این نویزها در قسمت کابین را به حداقل برسانید.
یکی از این راهها این است که شما میتوانید پوششی در قسمت نواری دربها و پوشش سقف ایجاد کنید که فضایی با قابلیت عایق صدا تا حد ممکن را فراهم میکند. نکته مهم نصب درست این عایقها برای بهرهوری بیشتر در جهت کم کردن صدا در قسمت کابین است.
5- صدای داخل خودرو ناشی از جاده
برای کم کردن صدای ناشی از جاده شما میتوانید با دو راه حل پیشنهادی ما از صداهای مزاحم تا حد زیادی جلوگیری کنید.
- استفاده از لاستیکهایی با ساختار نرمتر در مواد استفاده شده در آنها و همچنین تنظیم باد لاستیکها بهطوریکه کشیدگی در قسمت برخورد با سطح جاده را با کمترین سطح نویز انجام دهد.
- ایجاد یک کفپوش مستحکم و ترجیحا با لایه ضخیمتر که بتواند صدا را در قسمت زیرین خودرو تا حد زیادی کاهش دهد و از ورود آن به قسمت کابین جلوگیری کند.
6- عملکرد نادرست قطعات الکتریکی
معمولا بهدلیل خوردگی و فرسودگی بیش از حد قطعات الکتریکی همچون رلهها، موتور، برف پاککن، بخاری، انژکتور و حتی پمپ بنزین، تمرکز راننده مختل میشود که با چکاپ بهموقع میتوان از خطرات احتمالی در بعضی از این قطعات مثل جلوگیری کرد.
7- ایراد در قسمتهای تریمی
به تمام قطعاتی که در داخل خودرو قرار دارند «قطعات تریمی خودرو» گفته میشود. گاهی اوقات تغییر دما در قسمتهای مختلف باعث خوردگی یا ایجاد ناهماهنگیهایی در ساختار قطعات تریمی میشود که یکی از مهمترین عوامل آن کیفیت و مواد اولیه بهکار رفته شده در آن محصولات است که در نتیجه باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین میشود.
البته عدم نصب درست آچار چرخ یا تجهیزات مثل جک خودرو یا زاپاس که معمولا در قسمت صندوق عقب ماشینها جای میگیرند باعث ایجاد سرو صدا در کابین خودرو میشود.
8- سر و صدای سیالات موجود در خودرو
یکی از نکات حائز اهمیت و مشترک بین بسیاری از خودروهای مایعاتی مانند گاز کولر یا ضدیخها است که معمولا به دلیل شارژ ناقص در قسمت زیر داشبورد صدایی را از خود ایجاد میکنند یا حتی صدای آب با صدای فوران کننده میتواند دلیل بر عملکرد ناقص رادیاتور خودرو شما باشد.
مقاله پیشنهادی:
سر و صدای قطعات جانبی خودرو
خرابیهای قطعات خودرو که معمولا از قسمت جلو وارد کابین میشوند، در صورت عدم رسیدگی باعث ایجاد هزینههای گزافتری خواهند شد. برای این که کمی بیشتر راجع به این مشکلات بدانید میتوان به بحث پاره شدن دسته موتور و دسته گیربکس اشاره کرد که باعث بیرون زدن پلوس چرخها در قسمت کلگی و در نهایت واژگونی خودرو خواهد شد.
همچنین ممکن است لقی که در قسمت قطعات نگهدارنده موتور به شاسی یا حتی در قسمت گیربکس قرار دارد باعث کشیده شدن بیش از حد در قسمت سیمها شود که در نهایت میتواند به پارگی سیمکشی موتور و قطع ارتباط آن با ECU موتور و شود. این اتفاق موجب توقف خودرو یا ایرادهای عملکردی گردد و رانندگی را مختل و یا غیر ممکن سازد.
سایر سر و صداهای داخل اتاق خودرو
دلایل صداهای مختلف در اتاق خودرو
معمولا اگر لنت ترمز دارای چراغ خطر نباشد در صورت به پایان رسیدن، به هنگام ترمزگیری صدایی مثل سوت کشیدن را به همراه خواهد داشت.
معمولا بر اثر میباشد که به هنگام شتابگیری این صدا در داخل کابین قابل شنیدن است.
- صدای لق زدن ناشی از فرمان هیدرولیک
معمولا به هنگامی که فرمان خودرو شما هنگام چرخش به لرزه درمیآید، که این لرزش به قسمت کابین خودرو نیز منتقل میشود، که نشان از کم بودن سطح روغن فرمان و یا دارد.
معمولا بر اثر خرابی در قسمت بلبرینگ عقب، صداهایی زوزه شکل و خشک از قسمت عقب خودرو شنیده میشود؛ در این موارد معمولا باید بلبرینگها عوض شوند و کار با گریسکاری به اتمام نخواهد رسید.
- صدای ناشی از بسته نبودن در موتور
معمولا بهدلیل فراموشی در بستن درب موتور ایجاد میشود؛ همچنین عدم رگلاژ درست درب موتور نیز میتواند موجب سر و صدای کابین شود.
- صدای هوا کشیدن از قسمت منیفولد
در اثر حرارت زیاد موتور و سرد و گرم شدن ناگهانی موتور مخصوصاً هنگام شستشوی اتومبیل برخی اورینگهای منیفولد هوا دچار حشکی و ترک خوردگی میگردند و سبب هوا کشیدن از آن ناحیه میگردند که با بد کارکردن موتور در حالت دور آرام، لرزش و یا خاموش شدن ناگهانی موتور همراه میگردد. لذا توصیه میگردد این گونه اورینگها هر ۴ سال یک بار تعویض گردند.
مقاله پیشنهادی:
هنگام شنیدن سر و صدای کابین ماشین به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
کدام صداهای داخل خودرو را نباید نادیده بگیریم؟
سر و صدای مخرب اصولاً از ناحیهی موتور، گیربکس (به دلیل میزان بار و فشار وارده برموتور) بیشتر مشهود میباشد و نسبت به سایر موارد یاد شده معمولاً حادتر به نظر رسیده و جهت رفع آنها میبایست خیلی سریعتر اقدام نمود.
از عواملی که موجبات خرابی قطعات موتور گیربکس میشود، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- عدم کنترل سطح روغن، واسگازین، ضدیخ
- به کار بردن روغن نامناسب
- عدم تعویض به موقع تسمه تایم و فولیهای لاستیک دار و هرزگرد
- عدم عملکرد صحیح فن رادیاتور و گرم شدن موتور
- خرابی واتر پمپ و عدم چرخش آب در سیستم
- سوختن واشر سر سیلندر (قاطی شدن آب و روغن)
- نشتی روغن موتور گیربکس
رفع صدای کابین خودرو
ایجاد صدا در اتاق خودرو یکی از این مشکلات است که آسایش را از برخی رانندهها گرفته است. تداوم صدای اتاق ماشین، میتواند منجر به سردرد، خستگی، استرس، خشم و… شود. بنابراین کاهش و حذف صدای داخل خودرو، از نظر حفظ سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
امکان خرید اقساطی ساینا اس با کمترین پیش پرداخت و سرمایه اندک برای مردم سراسر کشور فراهم شده است.
رفع صدای کابین خودرو
صداگیری اتاق ماشین به کمک تعمیر قسمتهای مختلف
اگر صدایی که از خودرو شنیده میشود مشکلات ماشین را در بر میگیرد و در هر جاده و شرایطی صدا با شدت کمتر یا بیشتری شنیده میشود، باید ریشه آن را در خودرو و بخشهای مختلف آن پیدا کنید.
سیستم موتور، اگزوز، جلوبندی خودرو ممکن است مشکل پیدا کرده باشند. در اکثر مواقع باید دقت داشته باشید که این صداها نه تنها یک صدای مزاحم نیستند بلکه آلارم خطر برای بخشهای مختلف خودرویتان محسوب میشوند.
صداهایی که سبب میشود تا هنگام حرکت مانند خراشیدن، جیغ کشیدن و هر صدای غیر عادی دیگری از خودرو بشنوید، نشان میدهد که بخشهای مکانیکی خودرو به خوبی کار نمیکند.
اگر خودتان در این زمینه سررشته داشته باشید با دقت به صداها میتوانید این مسئله را تشخیص دهید که مشکل از کجای خودرو است. در غیر این صورت بهتر است هر چه سریعتر خودروی خود را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید؛ زیرا ممکن است در صورت بی توجهی هزینههای گزافی را بر دوشتان بگذارد.
مقاله پیشنهادی:
بررسی لاستیک خودرو بر روی صداگیری اتاق ماشین
برای صداگیری اتاق ماشین 206 یا هر خودروی ایرانی و خارجی دیگری علاوه بر بررسی مکانیکی خودرو، باید به لاستیکها نیز توجه کنید. اگر کیفیت لاستیکها پایین باشد هنگام حرکت صدا ایجاد میکند و این مسئله ممکن است به شدت شما را عصبانی کند.
معمولا لاستیکهای فابریک خودرو مشکلی از این نظر ندارند مگر این که عمر زیادی داشته باشند. از این رو بهتر است هنگام تعویض لاستیک خودرو دقت داشته باشید که یک لاستیک با کیفیت تهیه کنید تا از نفوذ صدای آن به داخل کابین در امان باشید.
علاوه بر این زمانی که فشار باد لاستیک تنظیم نباشد، صدای غیر معمولی از آن شنیده میشود. همانطور که میبینید، تمام این صداها میتوانند یک هشدار برای راننده محسوب شوند که بخشی از خودرو استانداردهای لازم را ندارد و با رفع مشکل علاوه بر امنیت بیشتر صداگیری اتاق ماشین نیز انجام میگیرد.
مقاله پیشنهادی:
کفپوش عایق صدا روشی رایج برای صداگیری کابین خودرو
کفپوش های عایق صدای خودرو
اگر مواردی مانند مشکلات مکانیکی خودرو و لاستیکها را بررسی کردید، ممکن است صداهایی ناشناخته باشد که از ورود هوا به بخشهای مختلف خودرو به وجود آید. صداگیری داشبورد گاهی اوقات میتواند با تنظیم وسایل داخل آن یا درزگیرهایی که حرکات آن را کاهش میدهند به مقدار زیادی کاهش یابد ولی صداهایی که به داخل کابین نفوذ میکنند باید به گونهای حذف شوند.
با توجه به این که اکثر صداها از بخش جلویی که نزدیک به کاپوت خودرو است وارد میشوند، استفاده از کفپوش های عایق صدا در اتاق خودرو این مشکل را برطرف میکند.
کفپوش های عایق صدا از فوم عایق ساخته میشوند و با چسب کاملا محکم میشوند. این کفپوشها سر و صداها را جذب میکند و باعث میشود تا مقدار بسیار کمی از آن به داخل کابین راه پیدا کند.
استفاده از فوم عایق بازتابنده برای صداگیری اتاق ماشین
صداگیری کابین داخل ماشین
این فوم نسبت به کفپوش عملکرد بهتری دارند و علاوه بر کاهش نفوذ صدا در داخل خودرو، در فصلهای سرد از نفوذ هوای سرد به داخل خودرو نیز جلوگیری میکند. میتوان این دو صداگیر را در کنار هم استفاده کرد تا اثر بهتری بر روی نفوذ صدا به داخل خودرو داشته باشد.
این فوم در زیر عایق استفاده میشود و میتوان از آن در دربهای و لایه بین آنها نیز استفاده کرد. در این صورت صدای جیر جیر دربها نیز دائم به گوش نمیرسد و از نفوذ سرما نیز از لابه لای درب نیز جلوگیری میکند.
البته درزگیری و عایق کاری خودرو را باید به یک فرد ماهر بسپارید. هر چه این کار با دقت بیشتری انجام گیرد، نتیجه بهتری از آن خواهید دید. همچنین ممکن است در حین باز کردن درب و قرار دادن فوم در داخل آن در صورت نداشتن مهارت کافی پیچها و بست ها به درستی سر جای خود قرار نگیرند و مشکلات بیشتری در آینده برایتان درست کنند.
حتی سفت نبودن پیچها خود ایجاد صدای بیشتری در این ناحیه کنند. از این رو برای صداگیری اتاق ماشین باید از افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید.
صداگیری خودرو توسط تعمیرگاههای حرفهای
اگر صدای خودرویتان کم کم دارد اعصابتان را به هم میریزد، بهتر است هر چه سریعتر اقدام کنید و به فکر رفع این مشکل باشید. برای این کار باید خودرویتان را به یک تعمیرگاه مطمئن و دارای کادری ماهر بسپارید.
در این صورت ابتدا با توجه به صدایی که در خودرو به گوش میرسد، مشکلات مکانیکی احتمالی را برطرف میکنند و در نهایت اگر صدا به علت فرسوده شدن قطعات و بخشهای مختلف است، با صداگیری و عایق کردن خودرو آرامش را به شما هدیه میدهند. به خصوص افرادی که زمان بیشتری را در خودروی خود میگذرانند، حتما باید سریعتر برای صداگیری خودرو اقدام کنند.
صداگیری داشبورد خودرو با مسائلی مانند عایق کردن خودرو رفع نمیشود؛ زیرا این صدا در داخل کابین است. اگر این صدا ناشی از اجسام داخل آن است باید آنها را تنظیم کنید و در غیر این صورت به فکر راه حلی برای محکم کردن درب داشبورد باشید.
نکاتی در مورد صداگیری اتاق ماشین
- اگر از کفپوشها و فومهای عایق استفاده میکنید بهتر است هر از چند گاهی، محفظهها و لبههای آنها را بررسی کنید و مطمئن شوید که چسبهای آنها باز نشده باشد.
- اگر اولینبار است که برای عایقبندی درها اقدام میکنید، پیشنهاد میکنیم از یک نفر که سابقهی چنین کاری دارد کمک بگیرید. اینگونه نتیجهی کار شما دقیقتر و مفیدتر خواهد بود.
- صداهای تکراری که به صورت مداوم در اتاق خودرو شنیده میشوند پیامهای هشدارآمیزی از نقص در قسمتهای مکانیکی خودرو در خود دارند و باید نسبت به رفع آنها توجه جدی داشته باشید.
- به عنوان نکتهی آخر باید توجه داشته باشید که حذف همهی صداهای اتاق خودرو و رسیدن به سکوت مطلق، امکانپذیر نیست. مخصوصا اگر خودروی شما قدیمی یا از خودروهای ارزان قیمت ایرانی همچون پراید و … باشد، شنیده شدن کمی صدا در اتاق خودرو، عادی است و نباید انتظار داشته باشید که همچون یک خودروی لوکس، هیچ صدایی در داخل خودرو نشنوید.
سخن پایانی
صدای داخل کابین ماشین
شایعترین علت سر و صدا در خودروهای داخلی، تریم و تزئینات داخلی و عدم چفت و بست مناسب قطعههای خشک پلاستیکی است. عایقبندی نامناسب، کیفیت پایینترین لاستیکها و تایرهای ایرانی در مقایسه با نمونههای خارجی، رگلاژ نامناسب دربها از همان بدو خروج خودرو از کمپانی و مواردی مانند اینها از دلایل شایعی هستند که حتی در برخی خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل سر و صدای اضافه ایجاد میکنند.
بعضی اوقات نیز اعمال تغییرات شخصی در خودرو به مرور موجب سر و صدا میشود. از جمله این موارد باید به افترمارکت و تعویض طاقچه عقب و یا اشاره کرد که به مرور خودشان موجب ایجاد سر و صدای اضافه میشوند.
پس گاهی با نصب قطعات فابریکی مانند انواع عایق کف، نمد کاپوت، تعویض تایرها با نمونههای همسایز و تازه خارجی، دِمونتاژ و نصب دوباره برخی قطعات پلاستیکی کابین و مواردی از این دست میتوان سر و صدای داخل کابین را از بین برد.
امیدواریم با انجام این روشها موفق به کاهش صداهای مزاحم و آزاردهندهی اتاق خودروی خود شوید. لطفا ما را از نتیجهی کار خود باخبر کنید. شنیدن سروصدای زیاد در اتاق خودرو می تواند کسی را که هر روز از خودرو شخصی استفاده می کند تا مرز جنون ببرد مخصوصا وقتی که خودرو قدیمی باشد این امر بیشتر جلب توجه می کند. سر و صدای خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از مشکل در موتور خودرو گرفته تا اتصالات خودرو، اگزوز، جعبه دنده، فن ها، عایق بندی و تایرهای خودرو یا هر مورد خاص دیگری.
اما برای این که بتوانیم این مشکل را حل کنیم بهتر است ابتدا سر منشا ایجاد صدای زیاد خودرو را پیدا کنیم و بعد ببینیم که چه کاری می توانیم برای آن بکنیم. با ما همراه باشید.
عوامل ایجاد صدای داخل کابین خودرو
عوامل ایجاد کننده سر و صدا در خودرو به دو دسته استاتیک و دینامیک تقسیم می شوند.
۱- سر و صدای ناشی از عدم عملکرد صحیح قطعات الکتریکی
۲- سر و صدای ناشی از عدم عملکرد صحیح قطعات تریمی (داخل کابین) فرمان هیدرولیک محور جلو و عقب
۳- سر و صدای ناشی از عدم عملکرد اصولی قطعات جانبی موتور (دسته موتورـ تسمههاـ لنتهاـ منیفولد هوا)
۴- سر و صدای ناشی از موتور خودرو
۱– شاید مشکل از قطعات الکترونیکی خودرو باشد
گاهی اوقات بدلیل فرسودگی برخی از قطعات الکتریکی همانند پمپ بنزین، رلهها، موتور، برف پاکن و بخاری، شیر برقی دور آرام، انژکتورها شاهد برخورد با نویزهای مزاحم هستیم که گاهاً موجب خستگی راننده نیز میگردند و امنیت رانندگی و سرنشینان را به مخاطره میاندازند. هم چنین وجود ایراد در برخی از این قطعات مانند پمپ بنزین و رله ممکن است موجب توقف ناگهانی خودرو گردیده و حتی جان سرنشینها را در معرض خطر بیاندازد. از این رو باید هر چه سریعتر نسبت به رفع عیب و یا تعویض این قطعات اقدام نمود.
با توجه به موارد فوقالذکر و اهمیت کارکرد اصولی این قطعات برقی بهتر است بازدیدهای دورهای توسط رانندگان انجام شود و از بروز مشکلات و تلفات انسانی ناشی از آن جلوگیری به عمل آورند.
۲– شاید مشکل از داخل کابین باشد
اصولاً به تمام قطعاتی که در داخل کابین خودرو قرار گرفته و مخصوصاً نقش تزئین خودرو را برعهده دارند یا قطعات دیگر را کاور میکنند، قطعههای تریمی گفته میشود. گاهی اوقات سرما و یا گرمای بیش از حد بر روی عملکرد پارهای از قطعات تریمی همانند داشبورد و رو دریها تأثیر گذاشته و موجبات سر و صدا را در آنها فراهم مینماید. شایان ذکر است کیفیت ساخت و مواد اولیه به کار رفته شده در قطعه نیز از عوامل تأثیر گذار در بروز سر و صدا و یا ایجاد فواصل نامنظم در این قطعات میباشند.
از دیگر دلایل بروز سر و صدا در قطعات تریمی میتوان به مونتاژ نادرست، نفوذ آب و عدم به کارگیری از سیلر مرغوب اشاره نمود. هم چنین بعضی از قطعات مانند پدالهای ترمز، کلاچ و پدال گاز پس از مدتی بایستی به دلیل ماهیت ساختاری که دارند؛ به صورت دورهای گریس کاری یا روغن کاری شوند تا هم نرمتر و بدون صدا عمل نمایند و هم چنین دچار خوردگی فلز نشوند. از دیگر مواردی که معمولاً ایجاد سر و صدا کرده و ممکن است ذهن راننده را به ایراد موارد فنی سوق دهد، عدم نصب درست آچار چرخ، جک خودرو و زاپاس میباشد که معمولاً در قسمت عقب و صندوق عقب خودرو نصب میگردد. لذا جهت جلوگیری از ایجاد سر و صدا لازم است قطعات فوق دقیقاً مطابق دستورالعمل مربوطه در دفترچه راهنما در محل خود نصب شوند.
مطلب پیشنهادی:
۳ـ شاید قطعات جانبی خراب هستند
خرابی قطعات جانبی موتور اصلاً نباید کم اهمیت جلوه داده شوند چرا که در صورت عدم توجه اکثراً موجب بروز عیبهای بزرگتری میگردد که زمینه توقف خودرو را به وجود آورده و هم چنین موجب افزایش هزینهها میگردند.
جهت تنویر اذهان عمومی در رابطه با این موضوع میتوان به بحث پاره شدن دسته موتور و دسته گیربکس اشاره نمود که سبب بیرون زدن کلگی و نهایتاً واژگونی خودرو می گردد.
هم چنین ممکن است لقی بیش از اندازه قطعات نگهدارندهی موتور به شاسی و گیربکس موجب بیش از حد کشیده شدن دسته سیمها گردد که باعث بیرون زدن سرسیم کانکتورها و یا پارگی خود سیمکشی موتور و عدم ارتباط آنها با و یا باتری گردد.
این اتفاق موجب توقف خودرو یا ایرادهای عملکردی گردد و رانندگی را مختل و یا غیر ممکن سازد.
۴– شاید صدا از مایعات داخل خودرو باشد
جالب توجه است بدانید مایعات موجود در خودرو از قبیل و گاز کولر نیز میتوانند عامل صدا باشند و آن هنگامی است که به دلیل شارژ ناقص گازکولر خودرو تولید صدای زوزه مانند در قسمت اوپراتور زیر داشبورد مینماید.
علاوه بر عدم عملکرد سیستم برودتی موجبات نگرانی راننده را نیز شامل میشود.
هم چنین صدای ریزش آب با صدای آبشاری ممکن است به دلیل عدم عملکرد سیستم کاری و رادیاتور باشد.
از دیگر عواملی که معمولاً شناخته شده هستند و تولید صدا مینمایند میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
صدای سوت لنتها
با توجه به مصرفی بودن لنتهای ترمز اگر خودرو دارای چراغ اخطار نباشد و لنتها به پایان رسیده باشد، معمولاً هنگام ترمزگیری همراه با سوت میباشد و به محض رها کردن پدال صدا قطع میشود.
مطلب پیشنهادی:
صدای ویبره و قرقر ناشی از فرمان هیدرولیک
چنانچه فرمان اتومبیل به طرفین چرخانده و صدای غیر معمولی و لرزه ایجاد شود و یا این که لرزش به اتاق نیز منتقل شود، نشان از کم بودن سطح روغن فرمان و یا خرابی پمپ هیدرولیک دارد. دلیل دیگر همچنین ممکن است شیر تقسیم روغن داخل سیستم فرمان باشد.
صدای جیغ تسمهها
معمولاً بر اثر شل بودن تسمهها این صدا مخصوصاً هنگام گاز دادن ناگهانی و موقع شتاب گیری شنیده میشود که اصولاً باید تسمه را رگلاژ نمود.
صدای زوزه از چرخهای عقب
در اثر خرابی بلبرینگهای عقب و خشک کار کردن آنها معمولاً صدای بسیار خشکی از قسمت عقب شنیده میشود. با کم و زیاد شدن سرعت این صدا نیز کم و زیاد میگردد. در این مواقع دیگر گریس کاری کافی نبوده و باید به تعویض بلبرینگها اقدام نمود.
صدای چلق چلق ناشی از عدم بسته بودن درب موتور
این صدا نیز به دلیل فراموشی در بستن درب موتور و یا عدم رگلاژ درست آن به وجود میآید.
صدای خشک و شن مانند از محور جلو
با توجه به این که گردگیرهای پلوس همیشه بایستی گریس کاری گردند تا از خرابی سه شاخه پلوس ممانعت به عمل آید، در صورت شنیدن صدای خشک از محور چرخها یا گردگیر پلوس پاره شده یا اینکه بلبرینگ چرخها خراب گردیده است. لذا باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.
صدای هوا کشیدن از درز منیفولد
در اثر حرارت زیاد موتور و سرد و گرم شدن ناگهانی موتور مخصوصاً هنگام شستشوی اتومبیل برخی اورینگهای دچار خشکی و ترک خوردگی میگردند و سبب هوا کشیدن از آن ناحیه میگردند که با بد کارکردن موتور در حالت دور آرام، لرزش و یا خاموش شدن ناگهانی موتور همراه میگردد. لذا توصیه میگردد این گونه اورینگها هر ۴ سال یک بار تعویض گردند.
تاثیر لاستیکها در صدای اتاق خودرو
یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه میشود، تاثیر کیفیت لاستیکها در کاهش صدای داخل خودرو است. اگر به طور مرتب فشار تایرها را کنترل کنید و در صورت لزوم به تعویض آنها مبادرت ورزید، به کاهش سر و صداهای اتاق خودرو کمک شایانی کردهاید.
همچنین استفاده از لاستیک های پهن و بزرگ می تواند باعث افزایش صدای ورودی به داخل کابین شود. این لاستیک ها، سطح تماس بیشتری را با زمین دارند و در نتیجه می توانند باعث شوند که در هنگام حرکت، صدای بیشتری از خود تولید نمایند. استفاده از لاستیک با سایز استاندارد می تواند تا حدی در زمینه کاهش صدای موتور خودرو مفید باشد.
برای حذف صداهای بیرونی از اتاق خودرو چه کار می توان کرد؟
اگر خودروی شما عیب مکانیکی نداشته باشد، به هر حال از صداهایی که از بیرون از خودرو به داخل اتاق نفوذ میکند در امان نخواهید بود. برای رهایی از این صداها، سه روش موثر را در ادامه معرفی میکنیم.
۱– استفاده از کفپوشهای عایق صدا
اکثر خودروها کفپوشهایی دارند که به نظافت خودرو و حس بهتر رانندگی کمک میکنند؛ اما این کفپوشها معمولا مانع از ورود صدای بیرون به داخل خودرو نمیشوند. بنابراین باید کفپوشهایی خریداری کنید که عایق صدا باشند و از این طریق باعث کاهش صدای داخل خودرو شوند.
همانطور که اشاره کردیم بخشی از صدایی که در اتاق خودرو شنیده میشود مربوط به عوامل بیرونی مثل باد است. کفپوشهای عایق صدا وظیفهی جلوگیری از نفوذ این بادها به داخل اتاق خودرو را برعهده دارند. این کفپوشها از فوم عایق ساخته شدهاند که دارای چسب نیز هستند تا بتوان آنها را به خوبی محکم کرد. فوم موجود در این کفپوشها سر و صداهایی را که از بیرون میآیند جذب میکند و بدین ترتیب صدای اتاق خودرو را کمتر مینماید.
انواع مختلفی از کفپوشهای عایق صدا در بازار وجود دارند که دارای کیفیتهای متفاوتی هستند. پیشنهاد میکنیم برای اینکه نتیجه بهتری از نصب این کفپوشها بگیرید، خرید کفپوش با بهترین کیفیت را مد نظر قرار دهید.
همانطور که میدانید صداهای بیرون بیشتر از طرف صندلیهای جلو وارد خودرو میشود. بنابراین استفاده از کفپوشهای عایق صدا در کف ماشین در این قسمتها مطلوبتر است. به کارگیری این نوع کفپوش برای صندلی عقب اهمیت کمتری دارد اما با این حال سودمند است، مخصوصا اگر خودروی شما قدیمی باشد و صداهای اتاق آن به مراتب بیشتر باشد.
۲– استفاده از فوم عایق بازتابنده
راهکار دیگر برای کاهش صدای اتاق خودرو، استفاده از فوم عایق بازتابنده است. فومهای عایق بازتابنده، میزان صدا را تا ۸۰ درصد کاهش میدهند و به همین دلیل برای صداگیری اتاق ماشین مناسب هستند.
این نوع فومهای عایق از ورود هوای سرد نیز جلوگیری میکنند که از این نظر برای فصلهای سرد سال نیز کاربرد دارند.
نحوه استفاده از فوم عایق بازتابنده
اولین پرسشی که برای استفاده از این نوع فوم عایق به ذهن میآید، این است که آیا تداخلی با فوم عایق صدا ندارد؟ و آیا باید یکی از این دو را انتخاب کرد؟ سوال به جایی است و پاسخش این است که میتوان این دو نوع فوم عایق را همزمان استفاده کرد. اتفاقا اگر این دو عایق، با هم استفاده شوند، عملکرد بهتری را برای حذف صداهای اتاق خودرو از خود نشان میدهند.
فوم عایق بازتابنده باید دقیقا در زیر فوم عایق صدا به کار رود. برای آنکه نتیجهی بهتری از این فومهای عایق بگیرید و در وقت نیز صرفه جویی کنید شایستهتر است که هر دو را همزمان نصب کنید. این روش، بهترین شیوه برای به دست آوردن حداکثر بازده از این عایقها است.
۳– عایقبندی درها و جلوگیری از جیر جیر کردن درب ماشین
یکی از راه حلهای بسیار موثر برای صداگیری اتاق ماشین، عایقبندی درهاست. بهترین عایق برای این روش، همان فومهای عایق بازتابنده است که در روش قبلی به آن اشاره کردیم. از بین محصولات موجود در بازار بهتر است عایقی را انتخاب کنید که از کیفیت خوبی برخوردار باشد؛ زیرا عایقبندی درها کار راحتی نیست و به همین دلیل اگر این روش را انتخاب میکنید بهتر است از بهترین عایق نیز استفاده کنید تا ناچار به انجام مجدد این کار نشوید.
مراحل انجام عایق بندی درها
اولین مرحله برای عایقبندی درها، خارج کردن همهی پیچها و دیگر قطعات در اولین لایه بیرونی درهاست، تا بتوانید اندازهی دقیق فوم عایق مورد نیاز را به دست آورید. دقت کنید که اگر میخواهید اندازه عایقی که خریداری کردهاید کوچکتر یا بزرگتر نباشد، بهتر است پس از انجام این مرحله و به دست آوردن اندازهی دقیق، اقدام به خرید فوم عایق بازتابنده کنید.
مرحلهی بعد نصب فوم عایق است. در این مرحله شما باید مطمئن شوید که همهی قسمتها به خوبی عایقبندی شده است و محل مغفول ماندهای وجود نداشته باشد. همچنین باید دقت کنید که قسمتی را بیش از حد عایق نکنید که وزن در را تا حد زیادی افزایش دهد. اگر این نکات را رعایت کنید بهترین نتیجه را برای کار خود رقم خواهید زد.
پس از آنکه همهی قسمتهای درها را که احتمال دارد صداهای بیرونی از آن مکانها وارد اتاق خودرو شود، عایقبندی کردید و از این کار مطمئن شدید، وسایل لایهی بیرونی در را در جای خود نصب کنید. به این ترتیب عایقبندی درها تکمیل شده است و میتوانید شاهد کاهش صدای اتاق خودروی خود باشید.