سیستم عامل iOS یا اندروید؟ چرا؟

ویژگی‌ها و امکانات منحصر به فرد اپل

طراحی ios و اندروید

اصلی‌ترین تفاوت اندروید و iOS طراحی و قالب آن‌هاست. هر ساله به معنای واقعی صدها گوشی هوشمند اندرویدی عرضه می‌شود. به عنوان مثال در سال 2021 بیش از 500 مورد گوشی اندرویدی در بازار وجود داشت. در سمت دیگر، اپل سالانه 3 تا 5 گوشی هوشمند عرضه می‌کند که همه‌ آن‌ها تقریبا طراحی یکسانی دارند.

این یعنی هر سال تعداد زیادی طرح برای تلفن‌های اندرویدی رونمایی می‌شود؛ از طرح‌های سنتی گرفته تا مدل‌های تاشو و موبایل‌هایی که برای علاقه مندان به عکاسی و فیلم برداری ساخته شده‌اند. از طرف دیگر، کاربران ایفون باید با آنچه که اپل تصمیم می‌گیرد امسال عرضه کند، کار کنند.

اگر به دنبال خرید محافظ لنز آیفون 12 هستید به فروشگاه تاچ تل سری بزنید

از آنجایی که اپل علاقه‌ای به رقابت در بازار ندارد، اگر یک گوشی آیفون کاملا جدید می‌خواهید اما نمی‌توانید هزینه نسبتا زیاد آن را بپردازید، انتخاب شما فقط به گوشی‌های هوشمند اندرویدی محدود می‌شود. بیش از 350 مدل اندرویدی زیر 400 دلار تنها در سال 2021 عرضه شده است، بنابراین گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

اپل بسیاری از ویژگی‌های پیوستگی را طراحی کرده است که به شما امکان می‌دهد کار و داده‌ها را از یکی از دستگاه‌های خود به دستگاه دیگر منتقل کنید، و این ویژگی‌ها مطمئناً می‌توانند در وقت شما صرفه‌جویی کنند. برای مثال، Handoff را در نظر بگیرید، جایی که تماس‌ها در آیفون و صفحات وب شما در Safari می‌توانند به طور یکپارچه بین iOS و macOS حرکت کنند. کلیپ‌بورد جهانی، متن کپی‌شده در یک پلتفرم را در پلتفرم دیگر قابل استفاده می‌کند. یکی دیگر از موارد مورد علاقه ما Continuity Camera است که به شما امکان می دهد با استفاده از دوربین آیفون خود عکس بگیرید و اسناد را اسکن کنید و سپس آنها را در مک خود مشاهده و ویرایش کنید. حتی می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های احراز هویت بیومتریک در آیفون خود از طریق Apple Pay، خریدها را در مک خود تکمیل کنید.

تنها تعداد معدودی از سازندگان تلفن‌های اندرویدی دارای اکوسیستم‌های سخت‌افزاری هستند که به اپل نزدیک می‌شوند، و حتی برای برخی از آن‌ها مانند سامسونگ، شما به عمق یکپارچگی ممکن بین آیفون و سایر دستگاه‌های ساخت اپل نخواهید رسید. مایکروسافت با اپلیکیشن جدید Your Phone برای ویندوز، که به کاربران اندرویدی اجازه می‌دهد به متن‌ها و اعلان‌ها در رایانه شخصی خود پاسخ دهند، به گوگل کمک می‌کند تا حدودی فاصله‌اش را برطرف کند، اگرچه این تجربه کمی بد است و هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد.

نمونه‌های بسیار عالی دیگری از تداوم در iOS، iPadOS، watchOS و macOS وجود دارد – و آیفون یک جزء حیاتی در این پازل است، به‌ویژه اکنون که برنامه‌های آیفون را می‌توان به طور یکپارچه به macOS منتقل کرد. کاربران قدرتمندی که قبلاً در اکوسیستم اپل غوطه ور شده اند، می توانند با افزودن یک آیفون به کارنامه خود، دستاوردهای زیادی کسب کنند. و این در مورد دوستان و اعضای خانواده که ترجیح می دهند از iMessage و FaceTime برای حفظ ارتباط استفاده کنند، چیزی نمی گویم.

برنامه های شخص ثالث فقط بهتر هستند. این یکی قطعاً به ترجیحات شخصی بستگی دارد، اما من به عنوان فردی که بین iOS و Android به این سو و آن سو پریده ام، همواره از کیفیت برنامه های ساخته شده توسط توسعه دهندگان iOS شگفت زده شده ام و بیشتر از همتایان اندرویدی آنها ناامید شده ام.

اشتباه نکنید – نرم افزارها و توسعه دهندگان عالی در اندروید وجود دارد، اما طبق تجربه من پیدا کردن آنها سخت تر است. یکی از برنامه های توییتر مورد علاقه ما، Tweetbot 5 ، یک برنامه انحصاری iOS است ، برای مثال. در مقابل، یکی از بهترین برنامه‌های شخص ثالث توییتر که در اندروید با آن مواجه شده‌ایم، Fenix ​​2 ، در مقایسه با آن بسیار کمرنگ است. (مشتریان شخص ثالث توییتر RIP.) یکی از کارکنان ما، هنری تی کیسی، دوست دارد از Bear برای نوشتن پست های وبلاگ در مک و آیفون خود استفاده کند، اما ما برای پیدا کردن یک برنامه یادداشت برداری در Android به عنوان جامع و کامل تلاش کرده ایم . نرم 

حتی ممکن است متوجه شوید که برنامه‌های شرکت‌های معتبر، از بانک‌ها گرفته تا خطوط هوایی، در iOS کمی روان‌تر و تمیزتر از اندروید هستند و با سرویس‌های اصلی گوشی مانند Wallet ادغام بهتری دارند. 

انتخاب بزرگتری از لوازم جانبی وجود دارد. به بهترین خرید یا هدف بروید و برای هر آیفونی که اپل می‌سازد راهروهایی از قاب‌ها پیدا خواهید کرد – چیزی که مطمئناً نمی‌توان آن را برای گروه اندرویدی خارج از دستگاه‌های پرچم‌دار بزرگ‌ترین شرکت‌ها گفت. وقتی از مجموعه نیمه سالم محصولات ساخته شده برای جدیدترین دستگاه گلکسی اس عبور کردید، دیگر شانسی ندارید. در هر خرده فروشی آجر و ملات، انتظار انتخاب لوازم جانبی گوشی جدید پیکسل یا موتورولا خود را به خود زحمت ندهید. مطمئناً، می‌توانید آنلاین شوید و یک کیس 4 دلاری از آمازون بگیرید، اما پس از آن تضمین می‌کنید آنچه را که برای آن پرداخت می‌کنید دریافت کنید.

انتخاب و در دسترس بودن قاب‌های آیفون، محافظ‌های صفحه نمایش، پایه‌های ماشین و دیگر لوازم جانبی بسیار بیشتر از آن چیزی است که برای هر گوشی دیگری پیدا می‌کنید، و این مهم‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند. دارندگان آیفون هرگز مشکل پیدا نکردن قاب مورد علاقه خود را نخواهند داشت. همچنین تمام شارژرهای MagSafe 3 در 1 وجود دارد که سازندگان لوازم جانبی به وضوح به آیفون‌ها اولویت می‌دهند، که آیفون‌های سازگار را در صورت استفاده در حالت StandBy به قاب عکس دیجیتال و هاب خانه هوشمند تبدیل می‌کند .

با اعلان‌های ردیابی برنامه، کنترل‌های حریم خصوصی پیشرفته‌تری وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین نسخه‌های اخیر iOS، اعلان‌های ردیابی برنامه را معرفی کرد که به شما امکان می‌دهد از برنامه‌هایی که شما را در تلفنتان ردیابی می‌کنند، خودداری کنید. این یک پیروزی بزرگ برای طرفداران حریم خصوصی و ضربه بزرگی به بسیاری از شرکت های شخص ثالث مانند فیس بوک بود.

اندروید به سادگی این ویژگی را ندارد و ما شک داریم که هرگز این ویژگی را داشته باشد. در این باور گیر نکنید که iOS ذاتاً خصوصی‌تر از اندروید است، زیرا اپل هنوز تعداد زیادی داده درباره شما جمع‌آوری می‌کند، اما iOS هنوز در مورد شخص ثالث انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. این بسیار رضایت بخش است که یک برنامه از توانایی ردیابی شما محروم شود.

آیفوت یا اندروید

بهره‌وری انرژی در اندروید و اپل

گوشی به هر قیمتی وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق گوشی‌های هوشمند جهان از اندروید استفاده می‌کنند و از آنجایی که شرکت‌های زیادی گوشی‌های اندرویدی می‌سازند، در هر رنج قیمتی در دسترس هستند. گوشی‌های ارزان قیمت زیر ۵۰۰ دلار مانند Pixel 7a ، و همچنین برخی از بهترین گوشی‌های کوچک و بهترین گوشی‌های بزرگ ، و فبلت‌ها و تاشوها با قیمتی بیش از ۱۰۰۰ دلار وجود دارند . مهم نیست چقدر می توانید خرج کنید، به احتمال زیاد می توانید یک دستگاه Android متناسب با بودجه شما یا ویژگی های انحصاری را پیدا کنید.

این را نمی توان در مورد آیفون هایی که از لحاظ تاریخی در زمان عرضه گران بوده اند، گفت، اما پس از نسل های متوالی قیمت آن ها کاهش یافته است. ارزان‌ترین آیفونی که اپل ارائه می‌کند آیفون SE (2022) است که دستگاهی فوق‌العاده با عملکرد خارق‌العاده تنها با قیمت 429 دلار است، اگرچه طراحی آن قدیمی است و صفحه نمایش آن برای برخی بسیار کوچک خواهد بود.

قابل تنظیم تر است. اگرچه iOS و Android در طول سال‌ها تکامل یافته‌اند، اندروید همیشه به عنوان پلتفرم برای کاربرانی که دوست دارند دستگاه‌های خود را تغییر داده و شخصی‌سازی کنند، شهرت داشته است. این کار با راه‌انداز صفحه اصلی شروع می‌شود، که ویجت‌های پویا و امکان قرار دادن برنامه‌ها را در هر نقطه از صفحه یا در کشو، دور از چشم ارائه می‌دهد – چیزی که آیفون اخیراً با iOS 14 به آن رسیده است. حتی می‌توانید برنامه‌های خود را عوض کنید. لانچر تلفن اندروید با جایگزینی که از فروشگاه Google Play دانلود شده است.

اندروید همچنین به شما امکان می‌دهد جایگزین‌های شخص ثالث را برای سرویس‌های اصلی دانلود کنید – مانند مرورگرهای وب، صفحه‌کلیدها و پخش‌کننده‌های رسانه – و اگر برنامه‌های شخص ثالث را به برنامه‌ای که از قبل روی گوشی شما نصب شده ترجیح می‌دهید، به عنوان نسخه‌های پیش‌فرض تنظیم کنید. iOS در این زمینه در طول سال‌ها بهبود یافته است، اگرچه پیاده‌سازی آن هنوز تا حدودی نامرتب است.

در نهایت، ما باید در مورد پوسته‌های سازنده صحبت کنیم – رابط‌های کاربری سفارشی و نرم‌افزار سیستم اندرویدی که توسط سازندگان گوشی‌های خاص سفارشی‌سازی شده‌اند، ویژگی‌های اضافی و اغلب توانایی ایجاد تم برای تجربه شما از بالا به پایین را ارائه می‌دهند. برخی از طرفداران اندروید تفسیر «سهام» گوگل از اندروید را ترجیح می دهند. با این حال، بسیاری از کاربران نرم‌افزار سفارشی سازندگان تلفن، مانند One UI سامسونگ یا OnePlus OxygenOS را به دلیل قابلیت‌های اضافی آن‌ها، مانند توانایی گرفتن اسکرین شات‌های اسکرول و مخفی کردن عکس‌ها و ویدیوها در پوشه‌های محافظت‌شده با رمز عبور، دوست دارند.

اما گوگل همه چیز را با اندروید 12 تغییر داد که زبان طراحی جدید Material You را با خود به همراه دارد. این جهت بر اساس چند سال گذشته ظاهر و احساس اندروید است و شخصی سازی بیشتری را ارائه می دهد. یک سیستم تم کاذب وجود دارد که با رنگ های کاغذ دیواری شما سازگار می شود و آن سیستم سایه را در سراسر سیستم اعمال می کند. 

می توانید (گاهی) فضای ذخیره سازی را افزایش دهید. اگرچه این روزها فضای ذخیره سازی قابل ارتقا تا حدودی محبوبیت کمتری دارد، برخی از تلفن های اندرویدی هنوز آن را ارائه می دهند. این به شما امکان می‌دهد از کارت microSD برای نگهداری عکس‌ها، برنامه‌ها و سایر رسانه‌هایی که در حافظه داخلی دستگاه شما قرار نمی‌گیرند استفاده کنید.

با توجه به قیمت‌های گزافی که اپل و دیگر سازندگان تلفن برای دو یا چهار برابر کردن فضای ذخیره‌سازی هنگام خرید گوشی خود می‌پردازند، این یک مزیت شگفت‌انگیز است. چرا 100 تا 150 دلار دیگر به قیمت یک گوشی جدید فقط برای 128 یا 256 گیگابایت حافظه اضافی (که حتی مطمئن نیستید به آن نیاز دارید) بپردازید، در حالی که بعداً می توانید فقط 70 دلار را روی یک کارت 512 گیگابایتی کم کنید؟

به‌علاوه، در حالی که این روزها در گوشی‌های رده‌بالا بسیار نادر است، برخی از دستگاه‌های اندرویدی هنوز با جک هدفون عرضه می‌شوند – یکی از ویژگی‌های مورد درخواست اپل که در سال 2016 از گوشی‌های خود کناره‌گیری کرد. این برای افرادی که هنوز عاشق استفاده از آن هستند بسیار مهم است. هدفون سیمی قدیمی و قابل اعتماد آنها.

ویژگی‌ها و نوآوری‌ها

در اکوسیستم اندروید همیشه تمرکز اصلی روی نوآوری بوده است و بسیاری از تولید کنندگان حتی ریسک ارائه ویژگی‌های جدید و اثبات نشده را به قیمت متمایز شدن از رقبا نمی‌پذیرند. در مقابل اپل در پذیرش ویژگی‌ها بیشترین دقت را به خرج می‌دهد و تنها زمانی یک ویژگی جدید را معرفی می‌کند که از موفقیت آمیز بودن آن کاملا مطمئن باشد. برای مثال، در سال ۲۰۱۷ اولین گوشی‌های اندرویدی با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی به بازار عرضه شدند. در حالی که اپل این ویژگی را چهار سال بعد در آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس اجرا کرد.

حریم خصوصی

مدل اولیه کسب و کاری گوگل بر اساس جمع آوری داده‌های کاربران و فروش آن‌ها به تبلیغ کنندگان است. برای این کار گوگل نیاز باید به داده‌های کاربران دسترسی داشته باشد و آن‌ها با سایر شرکت‌ها و کسب و کارها به اشتراک بگذارد. اپل تجارت تبلیغاتی ندارد و برای فروش محصولات یا کسب درآمد به اطلاعات شخصی کاربر نیاز ندارد. اپل عملکرد متفاوت تری دارد. در این دستگاه داده‌های شخصی یا خصوصی کاربران به فضای ابری منتقل می‌شوند و می‌توانید آن را با سایر دستگاه‌های اپل به اشتراک بگذارید.

این قابلیت در اپل با نام سیری دیده می‌شود و با هر نسخه جدیدی که iOS منتشر می‌کند در حال بهبود است. با این حال، هنوز به کارهای نسبتا ساده محدود می‌شود و هوشمندی‌های پیشرفته دستیار Google را ارائه نمی‌دهد (دستیار Google برای آیفون نیز موجود است).

بهبود عمر باتری

آیفون‌های اولیه هر روز نیاز به شارژ مجدد باتری داشتند، اما مدل‌های جدیدتر می‌توانند روزها بدون شارژ کار کنند. خوشبختانه، راه‌هایی برای افزایش عمر باتری آیفون وجود دارد. باتری‌های در اندروید به دلیل تنوع زیاد گزینه‌های سخت افزاری ساختاری پیچیده‌ دارند. برخی از مدل‌های اندروید دارای صفحه نمایش 7 اینچی و سایر ویژگی‌هایی هستند که باتری بیشتری را مصرف می‌کنند. البته عمر باتری اندروید را هم می‌توان با استفاده از روش‌های خاصی افزایش داد. اما، به لطف تنوع گسترده مدل‌های اندروید، باتری‌هایی با ظرفیت فوق‌العاده بالا در این دستگاه‌ها دیده می‌شود. اگر حجم سنگین برایتان مهم نیست و به باتری بادوام نیاز دارید، دستگاه‌های اندروید با قابلیت حفظ شارژ طولانی‌تر از آیفون گزینه مناسبی خواهند بود.

تفاوت های بیشتر در youtube.com

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی ویژگی های آیفون و اندروید پرداختیم حالا تصمیم با شماست که با توجه به نیاز های خود یکی از این 2 سیستم عامل را انتخاب کنید.