راه اندازی باشگاه مشتریان در وردپرس
ابتدا به بررسی باشگاه مشتریان و ضرورت راه اندازی یک باشگاه مشتریان برای توسعه کسب و کار میپردازیم. باشگاه مشتریان ابزاری کاربردی برای ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات به مشتریان به منظور جذب مشتری میباشد. امروزه اکثر شرکتها و فروشگاهها برای توسعه بخشیدن به درآمد خود و پیشرفت اقتصادی به راه اندازی یک باشگاه مشتریان به نام برند خود، روی آورده اند. هر شرکت یا فروشگاه مطابق با نوع کسب و کار خود بایستی باشگاه ویژه خود را راه اندازی کند.
شرکت باید باشگاه مشتریان را در جهت تشویق مشتری برای خرید محصولات و استفاده از امکانات باشگاه بهینه نماید. قطعا در هر زمینه تجاری رقبای بسیاری وجود دارند که برای اول بودن تمام تلاش خود را می نمایند. پس باید از روشها و تکنیکهای موثری در این راه استفاده نمود.
برخی از شرکتها و فروشگاهها سایت وردپرسی مخصوص کسب و کار خود را دارند. در این صورت راه اندازی باشگاه مشتریان در کنار سایت اصلی صورت میگیرد و تمامی اطلاعات، امتیازات و هدایای مخصوص مشتریان در سایت قرار دارد و مشتریان با ورود به پنل خود در باشگاه مشتریان میتوانند از خدمات باشگاه بهره مند شوند. در این صورت راه اندازی سایت وردپرسی باشگاه مشتریان با استفاده از افزونه های موجود مخصوص وردپرس، به سادگی قابل انجام خواهد بود.
اما شرکتها و فروشگاههایی که سایت وردپرسی ندارند نمیتوانند با استفاده از افزونه های وردپرسی باشگاه مشتریان خود را راه اندازی کنند. در این صورت باید مطابق با زبان برنامه نویسی سایت خود، اقدام به ساخت باشگاه مشتریان نمایند و یا این کار را به برنامه نویسان خبره بسپارند.
یکی از معایب این کار، بالا بودن هزینه کد نویسی است و دومین عیب این روش محدودیت برای توسعه باشگاه میباشد و برای ایجاد هرگونه تغییر در باشگاه و اضافه کردن محصول یا امکانات جدید باید دوباره کد نویسی کرد که نیازمند پرداخت هزینه است.
مزایای باشگاه مشتریان وردپرسی
باشگاه مشتریان وردپرسی مزایای بسیاری برای شرکت و مشتریان خواهد داشت که عبارتند از:
- اطلاع از امتیازات و هدایا موجب میشود تا مشتری وارد سایت اصلی فروشگاه شود و با دیدن پیشنهادات ویژه ارائه شده مخصوص مشتریان ترغیب شود تا مجدد از فروشگاه خرید نماید.
- میتوانید مشتریان را تشویق کنید که کسب و کار شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند و لینک سایت را برای آشنایان خود بفرستند و در ازای این کار امتیاز ویژهای دریافت کنند. به این ترتیب مشتریان برای دریافت امتیاز بدون هیچ هزینه ای برای شما، محصولات شما را تبلیغ میکنند. به این ترتیب هزینه بازاریابی و تبلیغات کاهش خواهند یافت و میتوانید با هزینه کمتری رضایت مشتریان را جلب کنید.
- مشتریان با رضایت از فعالیت باشگاه و امتیازاتی که کسب میکنند، سعی تلاش میکنند تا حضور و فعالیت خود را بیشتر کنند و خریدهای بیشتری انجام دهند تا به امتیاز بیشتری دست پیدا کنند. به این ترتیب سود آوری شرکت رشد چشمگیری خواهد داشت.
هنگام راه اندازی باشگاه مشتریان وردپرسی خود، به هر آنچه که مشتریان نیاز دارند توجه کنید و همچنین برای قدردانی از آنها برنامه های جذابی در نظر بگیرید. اینکه میزان رضایت و حس وفاداری در مشتریان افزایش یابد، به نفع شرکت خواهد بود.
برای ایجاد حس رضایت در مشتریان خود برای آنها جوایز و امتیازات ویژه در نظر بگیرید و از روشهای جذب مشتری و قدردانی از مشتری استفاده کنید. مثلا برای خریدهای بالای مبلغی مشخص تخفیف ویژه یا یک خرید رایگان به مشتری هدیه بدهید. یا برای استفاده از خدمات باشگاه، یک تخفیف را برای چند روز برای مشتری رایگان کنید و غیره.
معایب باشگاه مشتریان وردپرسی
در باشگاه مشتریان وردپرسی میتوان از افزونه های موجود برای امتیازدهی به مشتریان استفاده نمود اما یکی از معایب این افزونه ها، محدودیت در انتخاب عنوان برای امتیازات در نظر گرفته شده برای فعالیتهای مختلف میباشد. مثلا برخی از فروشگاه ها از عناوینی مثل امتیاز طلا، امتیاز یاقوت و امتیاز الماس و از این قبیل عناوین برای رتبه بندی امتیازات استفاده میکنند. گاها در برخی از افزونه ها برای تعیین امتیاز نیز محدودیتهایی وجود دارد.
یکی از مهمترین عوامل بهینه سازی سایت، بالا بودن سرعت سایت میباشد. از آنجائیکه باشگاه مشتریان وردپرسی برای ایجاد امکانات مختلف نیازمند نصب افزونه های متعدد است، سرعت سایت باشگاه کاهش خواهد یافت و رتبه سایت در نتایج جستجو پائین می آید و این یکی از معایب سایت باشگاه مشتریان وردپرسی است.
بنابراین قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان در سایت وردپرسی خود، با کارشناسان خبره شرکت نرم افزارن در این زمینه مشورت نمائید.