اجتماعیمعرفی کسب و کار

متن قولنامه موتورسیکلت چطور بنویسم؟

نمونه قرارداد فروش موتور سیکلت و نکات مهمی که برای نوشتن این قرارداد نیاز دارید!

قرارداد فروش موتور سیکلت قراردادی است که در زمان فروش موتورسیکلت بین خریدار و فروشنده امضاء می­­‌شود. امروزه به دلیل آسان بودن عبور و مرور با موتور سیکلت در خیابان نسبت به اتومبیل و برای رهایی از ترافیک‌­­های شهری، بسیاری از افراد با موتور سیکلت در شهر تردد می‌کنند. این موضوع سبب افزایش توجه مردم به موتور سیکلت و نابسامانی در زمینه انتقال آن شده است. برای پیشگیری از هر اتفاق و دردسر قانونی لازم است که از طریق تنظیم قرارداد فروش موتور سیکلت راه سوء استفاده و کلاهبرداری سود جویان بسته شود. در قرارداد فروش موتور سیکلت مالک موتور در مقابل مبلغ مشخص و مورد توافق هر دو طرف، این وسیله نقلیه را به طرف مقابل منتقل می­­‌کند.

فرم قرارداد فروش موتور سیکلت از نگاه قانون

فرم قرارداد فروش موتور سیکلت باید مطابق با قانون نوشته شود تا مورد حمایت قانونی قرار بگیرد. برای مثال اگر در این قرارداد، اوصافی برای موتور سیکلت ذکر شده و بعد از آن مشخص شود که فاقد این مشخصات است مطابق ماده 413 قانون مدنی اختیار فسخ قرارداد برای طرف مقابل وجود دارد.

از طرف دیگر، ممکن است موتور سیکلت موضوع قرارداد، روشن نشود و عیب فاحشی داشته باشد که امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد، دراین صورت با توجه به ماده 422 قانون مدنی، خریدار اختیار دارد که قرارداد را فسخ کند یا از فروشنده تقاضای خسارت کند. اگر قبل از اینکه فروشنده موتورسیکلت را به خریدار تحویل دهد بدون تقصیر مالک، تلف شود، مطابق ماده 387 قانون مدنی، باید تمام مبلغ پرداخت شده را به خریدار برگرداند.

قرارداد فروش موتور سیکلت چه نوع قراردادی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قرارداد فروش موتور سیکلت یک قرارداد لازم است. قرارداد لازم قراردادی است که طرفین نمی­­‌توانند آن را فسخ کنند، مگر در مواردی که در قرارداد، برای خود این حق را در نظر گرفته باشند و هردو طرف آن ­­را امضاء کرده باشند. به دلیل اینکه این قرارداد یک قرارداد خرید کالا است قراردادی معوض نیز محسوب می‌شود. قرارداد معوض قراردادی است که شخص در مقابل دریافت ثمن، کالای خود را به دیگری منتقل می­‌کند.

نحوه نوشتن متن قرارداد فروش موتور سیکلت

در هر قراردادی ضروری است که مشخصات طرفین قرارداد ذکر شود. در نمونه قرارداد فروش موتور سیکلت هم باید مشخصات و نشانی هر دو طرف به طور کامل و دقیق در قرارداد ثبت شود. مشخصات دو طرف شامل موارد زیر است:

نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و شماره تلفن.

موارد بالا باید در قسمت مشخصات طرفین نوشته شود. اگر خریدار و فروشنده بیش از یک نفر باشند باید نام همه آن‌ها در قرارداد ثبت شود.

از طرف دیگر، اگر طرفین یا یکی از آن‌ها شخص حقوقی است، باید نام شرکت، شماره ثبت، شماره اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت او در قرارداد نوشته شود.

مشخصات مورد معامله در فرم قرارداد فروش موتور سیکلت

در قرارداد فروش موتور سیکلت به طور معمول یک موتورسیکلت با ویژگی‌­­ها و مشخصات مشخص به خریدار نشان داده شده است و خریدار با اطلاع از این موارد، برای مالکیت آن اقدام کرده است و قرارداد را امضاء می­­‌کند. در قسمت مشخصات موضوع قرارداد باید حداقل، مدل، شماره بدنه و شماره پلاک موتور نوشته شود.

قیمت موتور در نمونه قرارداد فروش موتور سیکلت

در این قسمت از قرارداد، فروشنده و خریدار قیمتی را که با هم توافق کرده­­‌اند ثبت می­­‌کنند و مشخص می­‌شود خریدار چه مقدار از مبلغ را نقد و چه مقدار را به صورت اقساط پرداخت می­‌کند. اگر فروش موتور سیکلت به صورت قسطی باشد، باید زمان پرداخت هر قسط و ضمانت اجرای تاخیر در پرداخت آن مشخص شود. در فروش قسطی، فروشنده موظف است بعد از آخرین قسط، سند موتور سیکلت را به خریدار منتقل کند.

شرایط و تعهدات طرفین قرارداد

طرفین قرارداد باید همه شرایط خود را در قرارداد ثبت کنند تا درصورت بروز اختلاف بتوانند از طریق همین قرارداد، برای جبران خسارت اقدام کنند. همچنین طرفین باید در قراردادی که تنظیم می­­‌کنند، زمان مراجعه به دفتر ثبت اسناد را بنویسند و فروشنده سند را به نام خریدار یا هرکسی که خریدار معرفی می­‌کند انتقال ­دهد.

دو طرف می­­‌توانند زمانی را برای فسخ قرارداد و مبلغی را نیز برای این اختیار فسخ مشخص کنند که طرفین ظرف آن مدت مشخص، اگر قرارداد را بر هم بزنند موظف هستند، مبلغ معین را به طرف مقابل پرداخت کنند. اگر این مدت مشخص تمام شود طرفین اختیار فسخ قرارداد را نخواهند داشت زیرا این قرارداد، یک قرارداد لازم است و در عقد لازم، طرفین نمی­­‌توانند آن­ را فسخ کنند، مگر آنکه چنین حقی در متن قرارداد موجود باشد.

تا قبل از تحویل موتور سیکلت به خریدار مسئولیت همه تخلفاتی که با آن انجام شده است به عهده فروشنده خواهد بود. اگر فروشنده، موتور سیکلت را به خریدار تحویل دهد، ولی او ثمن (مبلغ) معامله را به فروشنده پرداخت نکند، فروشنده می­‌تواند موتور سیکلت را از خریدار پس بگیرد و قرارداد را فسخ کند.

فسخ قرارداد فروش موتور سیکلت

اگر در قرارداد برای طرفین اختیار فسخ در زمان و تاریخ مشخصی پیش بینی شود، دو طرف این حق را دارند که در مدت معین، قرارداد را فسخ کنند. به این حق، خیار شرط هم گفته می‌شود.

مرجع حل اختلاف در متن قرارداد فروش موتور سیکلت

خریدار و فروشنده می­­‌توانند شرط کنند که در زمان بروز اختلاف به داور مراجعه کنند و هم چنین می­‌توانند نام داور مورد توافق خودشان را در قرارداد ثبت کنند تا در صورت بروز مشکل به او مراجعه کنند و اختلافات ناشی از این قرارداد را حل و فصل کند. البته اگر مرجع حل اختلافی در قرارداد مشخص نشده باشد، باید به دادگاه مراجع شود مگر آنکه، طرفین با توافق هم، داوری را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کنند.

تعداد نسخه

یک نسخه از قرارداد به خریدار و یک نسخه به فروشنده داده می­‌شود. این قرارداد باید به امضاء و اثر انگشت طرفین و دو نفر شاهد برسد. البته حضور شاهد، شرط صحت قرارداد نخواهد بود و فقط جنبه اثباتی قرارداد را تقویت می‌کند.

دلیل توجه و اهمیت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

بیمه موتور سیکلت یک بیمه اجباری است و به بیمه گزار کمک می­کند تا در زمان تصادف بتواند خسارت ایجاد شده را پرداخت کند. زمانی که مالک موتور مقصر باشد، از این بیمه استفاده می­شود. علت توجه به این بیمه در زمان تنظیم قرارداد این است که مشخص می­شود که فروشنده، در گذشته با موتور تصادف کرده است یا خیر.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی ما نمونه قولنامه موتور سیکلت را تنظیم کرده است. برای تهیه این قرارداد می‌توانید آن را در بانک قرارداد جستجو کنید. شما همچنین می‌توانید وظیفه نوشتن متن قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست، روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

نمونه قرارداد خرید و فروش موتور سیکلت (قولنامه موتور سیکلت)

ماده 1 : طرفین قرارداد

1-1- فروشنده/فروشندگان  ……………………………. فرزند …………. به شماره شناسنامه ………………….. صادره ازپ……………… کدملی ……………… متولد ………………………. ساکن ……………………………………  تلفن …………………..

 ۱-۲ – خریدار/خریداران …………………………… فرزند …………. به شماره شناسنامه ………………….. صادره از……………… کدملی ……………… متولد ………………………. ساکن ……………………………………  تلفن …………………..

ماده 2: موضوع و مشخصات مورد معامله

مورد معامله : تمامی ششدانگ یک دستگاه موتورسیکلت ………………. مدل ……………………… به شماره بدنه ……………… و شماره پلاک …………………. به رنگ ………………….. بانضمام لوازم و تجهیزات موجود و منصوبه که برؤیت کامل خریدار رسیده و به تصرف خریدار در آمده است / یا / قرار است همزمان با انتقال رسمی در دفترخانه تحویل خریدار شود.

ماده 3 : ثمن معامله

 ۳-۱  بهای معامله به طور مقطوع بعدد ( ………………………….. ریال ) و با حروف ( ……………………….. ریال ) تعیین گردید .

 ۳-۲  همزمان با این توافق مبلغ به عدد ……………………….. ریال با حروف ( ……………………………………….. ریال ) نقداً / طی چک شماره ………………………. عهده بانک …………..  شعبه …………….. کد ………… به فروشنده پرداخت گردید . باقیمانده ثمن به عدد………………با حروف ( ……………………………… ریال ) در زمان تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی پرداخت خواهد شد.

ماده 4 : شرایط معامله

 ۴-۱  طرفین متعهد شدند جهت تنظیم سند ، طبق قرارداد در تاریخ …………… در دفتر اسناد رسمی شماره ……….. به آدرس ………………………. حاضر شوند و فروشنده متعهد گردید سند را به نام خریدار یا هر کس که خریدار معرفی نماید انتقال دهد. در صورت عدم حضور هر یک از طرفین در دفتر خانه اسناد رسمی مربوطه ، گواهی سر دفتر بیان کننده تخلف نامبرده می شود .

 ۴-۲ – عدم ارائه مستندات و مدارک لازم جهت تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن توسط خریدار ، در حکم عدم حضور است و سر دفتر در موارد مذکور به تقاضای ذینفع مجاز به صدور گواهی عدم حضور می باشد .

۴-۳ – مورد معامله با تمام لوازم موجود و اسناد و مدارک ، با رؤیت کامل فنی ، بدنه ، توسط خریدار و یا کارشناس منتخب وی صورت گرفت و از کمیت و کیفیت آن آگاه می باشد .

4-4- مسئولیت هر گونه تخلف اعم از راهنمایی و رانندگی ، کیفری و مدنی که با استفاده از مورد معامله تا زمان تحویل ، به وقوع پیوسته باشد بعهده فروشنده است .

۴-۵ – هزینه های نقل و انتقال اعم از دارایی و عوارض شهرداری بعهده فروشنده ، حق الثبت و حق التحریر بعهده …………………………. می باشد.

۴-۶ – کلیه خیارات از جمله خیار غبن به هر عنوان ادعا و به هر میزان با اقرار طرفین و با علم و اطلاع کامل نسبت به عرف بازار اسقاط گردید . موارد تقلب و تدلیس از این موضوع مستثنی است .

۴-۷ – در صورتیکه معلوم گردد مورد معامله به هر علتی غیر از عامل قوه قاهره مانند مصادره ، رهن ، عملیات اجرایی دادگستری یا اجرای اسناد رسمی ، مستحق للغیر و یا غصبی بودن ، قانوناً قابل انتقال به خریدار نبوده ، فروشنده موظف است کلیه هزینه هایی راکه خریدار متقبل شده ، پرداخت نموده و مبلغ به حروف ( ……………………………………… ریال ) به عنوان خسارت عدم انجام تعهد به وی پرداخت و ثمن دریافتی را با احتساب خسارت قانونی مسترد نماید .

 ۴-۸ – مورد معامله و کلیه اوراق و مستندات در تاریخ با حروف ……………………… ساعت ………………………….. تسلیم خریدار شد/ خواهد شد.

 ۴-۹ – در صورت عدم حضور هر یک از طرفین برای تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی تعیین شده ، ممتنع از حضور ، مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ باحروف ( ………………………….. ریال) بعنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نماید. خسارت مذکور مستقل از تعهد اصلی بوده و با آن قابل جمع است.

۴-۱۰ –  در صورت عدم پرداخت مابقی ثمن قرارداد توسط خریدار، فروشنده حق دارد معامله را فسخ و وسیله نقلیه را (در صورت تحویل شدن) مسترد نماید.

ماده 5 : در صورتیکه معامله بصورت اقساطی باشد

 ۵-۱ – چک ها و یا سفته ها در حکم ثمن معامله می باشد در صورتیکه پرداخت ……………….. قسط از اقساط بصورت متوالی از طرف خریدار به تاخیر افتد فروشنده حق دارد معامله را فسخ و وسیله نقلیه را مسترد نماید. خریدار در صورت استنکاف از استرداد مورد معامله ملزم و متعهد به تحویل مورد معامله و جبران خسارت وارده می باشد و در صورتیکه مورد معامله به هر علتی تلف شده باشد خریدار مسئول پرداخت خسارت وارده خواهد بود . جبران خسارت پس از کسر میزان مبالغ پرداختی بوده و مبنای قیمت مورد معامله به نرخ روز بازار محاسبه می گردد.

 ۵-۲ – پس از پرداخت آخرین قسط فروشنده موظف است سند را به نام خریدار انتقال دهد.

 

            محل امضاء و اثر انگشت فروشنده/فروشندگان                                   نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد نخست

            محل امضاء و اثر انگشت خریدار/خریداران                                          نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد دوم

برگرفته از:

https://plandl.ir/product/motor-contract-agreement/