اجتماعیمعرفی کسب و کار

چگونه کم حرفی و کم رویی را کنار بگذاریم؟

سخن گفتن از زمان های قدیم یکی از روش های برقراری ارتباط انسان با هم نوعان خود بوده است به طوری که طبق تحقیقات انجام شده اولین صدا ها و کلمات توسط انسان های اولیه ادا شده است. کم رویی و خجالت از جمله مشکلاتی است که ۵۷  درصد از مردم جهان در دوره زمانی خاصی آن را تجربه کرده اند و ۱۷  درصد از مردم به طور مداوم با آن دست و پنجه نرم می کنند و لور کنترل نشود می تواند مشکلات بزرگی را در حوزه ارتباطات مردم ایجاد کند. در این مقاله تلاش می کنیم تا تعریفی را از کم رویی و خجالت ارائه دهیم و سپس راه کار هایی را برای حل این مشکل یا کاهش دادن آن بیان کنیم.

تاریخچه سخن گفتن

طبق مقاله های منتشر شده توسط سازمان تحقیقات انگلیس،  انسان های اولیه در ابتدا برای ارتباط با یکدیگر از اشارات و حرکات دست استفاده می کردند اما طبق نتایجی که به تازگی منتشر شده است دانشمندان دریافتند که انسان های اولیه صداهایی نیز تولید می کرده اند که هر کدام از آن ها دارای معانی خاصی بوده اند و برقراری ارتباط را ساده تر می کردند. سپس این صدا ها به تدریج گسترش یافتند و به هر کدام از آن ها معانی خاصی اطلاق شد.  سپس انسان ها دریافتند که با استفاده از زبان خود و تکان دادن فک و صورت می توانند اصوات خاص را تولید کنند و با گذاشتن آن ها در کنار هم اولین کلمات جهان به وجود آمد.  اولین کلمات جهان توسط مایا های باستان اختراع شد و به هر کدام از آن ها معانی خاصی داده شد پس تاریخچه صحبت کردن به مایای باستان باز می گردد.

نحوه تولید صدا

وقتی نفس خود را حبس می کنید هوا ابتدا به حلق و سپس به ریه ها وارد می شود، پس از آن پرده دیافراگم فشرده می شود و هوای خارج شده به سمت تار های صوتی حرکت می کند و شکاف هایی بین تار ها ایجاد می شود و آن ها به لرزش در می آیند. در مرحله بعد امواج صوتی که با ارتعاش هوا به وجود آمده است به سمت دهان حرمت می کند و صدای ثابتی را تولید می کند سپس انسان با حرکت دادن زبان و فک خود فرمانش هایی از این صوت را حذف می کند و برخی دیگر را تقویت می کند و صدای مورد نظر خود را تولید می کند.

صدا زمانی ایجادی شود که یه جسم که قابلیت ارتعاش دارد بتواند ملکول های هوا را به لرزش در آورد و فشار هوا را تغییر دهد.  حالت سینوسی موج باعث می شود که در بین حفره های نمودار سینوس فشار هوا به شدت کاهش یابد و برعکس و فواصل بین آن فشار هوا افزایش یابد و بدین ترتیب صدای ثابت تولید می شود.

با شرکت در کلاس های آموزش سخنوری و کلاس فن بیان در اصفهان  موسسه آموزشی فنان می توانید این توانایی را در خود تقویت کنید و مدرک بین المللی معتبر دریافت نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
شماره تماس ها:
۰۲۱۹۱۰۰۷۵۱۰
۰۹۱۹۹۷۸۸۱۳۹
۰۹۱۹۰۹۷۸۱۳۶

کم رویی در صحبت کردن چیست؟

کم رویی در صحبت کردن به معنی وجود ترس و اضطراب در زمان سخن گفتن در جمع یا در بین تعدادی از افراد تعریف می شود.  لازم به ذکر است که این مشکل تنها یک تفکر ذهنی است و می تواند توانایی افراد را در انجام کارها یا شکوفایی استعداد های آن ها دچار اختلال کند. سازمان روان درمانی و تحقیقات مشکلات ذهنی در سال ۲۰۰۶  اختلال کم رویی را به کتاب راهنمای DSM5 یا راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی اضافه کرد و آن را جزء بیماری های ذهنی به شمار آورد.

کم رویی می تواند سد بزرگی در راه شکل گیری روابط اجتماعی سالم به شمار بیاید و زندگی فرد را دچار اختلال کند همچنین این مشکل به عنوان یکی از علائم اضطراب اجتماعی نیز شناخته می شود و بیمار می تواند تحت درمان قرار بگیرد.

دلایل کم رویی و خجالت در صحبت کردن

طبق تحقیقات انجام شده ۱۵  درصد از نوزادان با اختلالات مغزی به دنیا می آید که کم رویی را به دنبال دارد اما در بقیه افراد این ریشه مشکل به تجربه های آن فرد در گذشته باز می گردد به عنوان مثال تجربه های تلخ کودک در مدرسه مانند زورگویی می تواند این مشکل را در بزرگسالی تقویت کند همچنین والدینی که تمایل به کنترل بیش از اندازه فرزند خود دارند این مشکل را در فرزند خود تقویت می کنند.

آموزشگاه فنان کلاس هایی در زمینه سخنوری ارائه می کند که با شرکت در آن ها می توانید با کم رویی مبارزه کنید و مهارت های صحبت کردن را در خود تقویت کنید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
شماره تماس ها:
۰۲۱۹۱۰۰۷۵۱۰
۰۹۱۹۹۷۸۸۱۳۹
۰۹۱۹۰۹۷۸۱۳۶

درمان کم رویی و خجالت در صحبت کردن

درمان هایی وجود دارد که فرد با انجام دادن آن ها حتی در خانه می تواند میزان این مشکل را در خود تا حد زیادی کاهش دهد و از ترس خود بکاهد. از جمله این درمان ها می توان به تمرین سخنرانی،  کسب اطلاعات و صحبت کردن جلوی آینه اشاره کرد.

تمرین سخنرانی

برای این تمرین تلاش کنید حداقل ۲۰  دقیقه در روز را به صحبت کردن با خود درباره موضوعات مختلف اختصاص دهید و فن بیان خود را تقویت کنید،  همچنین می توانید صدای خود را با دستگاه ضبط صوت یا تلفن همراه خود ذخیره کرده و به آن گوش دهید و سعی کنید ایرادات خود را برطرف نمایید.

کسب اطلاعات

تلاش کنید قبل از رفتن به داخل جمع موضوعاتی که ممکن است راجب آن ها صحبت کنید را پیش بینی کنید و اطلاعات مختصری درباره آن ها کسب نمایید،  در این صورت ترس اطلاعات اشتباه یا مسخره شدن تا حد زیادی در فرد کاهش میابد و روحیه رقابت او نیز تقویت می گردد.

صحبت کردن جلوی آینه

تلاش کنید جلوی آینه بایستید و با نگاه کردن مستقیم به چشمان خود آینه به صحبت کردن بپردازید،  انجام این کار حدود ۱۰ دقیقه در روز می تواند نتایج مفیدی را به همراه داشته باشد.  از نتایج مثبت این تمرین می توان به کاهش بدبینی نسبت به خود، افزایش تن صدا و کاهش خجالت و همچنین افزایش شهامت اشاره کرد.

با شرکت در کلاس های آموزشگاه فنان می توانید مدرک بین المللی معتبر دریافت کنید.  کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبان سایت ارتباط بگیرید.