spf در کرم ضد آفتاب یعنی چه؟

 

SPF به چه معناست و SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

اگر دقت کرده باشید، همه ی ما در هنگام خرید کرم ضد آفتاب، درباره میزان SPF آن از فروشنده سوال می کنیم. حال این سوال پیش می آید که آیا معنی SPF را می دانیم؟ و اینکه چه میزان SPF برای یک کرم ضد آفتاب مناسب است؟ در این مقاله قصد داریم شما را با آنچه که لازم است درباره SPF بدانید، آشنا کنیم.

اگر فکر می کنید برای محافظت از پوستتان فقط کافیست از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، باید به شما بگوییم سخت در اشتباه هستید. استفاده از کرم ضد آفتاب درست است که یکی از راه های دارای اولویت، برای محافظت از پوست در مقابل برخی اشعه های مضر نور خورشید است، اما به تنهایی نمی تواند از عهده این کار برآید. زیرا درصد SPF آن بسیار حائز اهمیت است و باید حتما به آن توجه کرد. از طرف دیگر، همانطور که دیده اید این نوع کرم‌ها، دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و از این رو انتخاب نوع کرم ضد آفتاب مقداری سخت شده است.

SPF را بهتر بشناسیم

SPF در واقع مخفف عبارت Sun Protection Factor است که برای نشان دادن فاکتور محافظت در مقابل نور خورشید به کار می رود. هرچه عدد این معیار بزرگ تر باشد، در واقع یعنی محصول شما از لحاظ محافظت در برابر نور خورشید قوی تر است. SPF مهم ترین عامل مقایسه بین کرم های ضد آفتاب به شمار می آید.

SPF نوعی فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید به حساب می آید که حتما باید روی برچسب محصولات ضد آفتاب درج شود. در واقع SPF نشان دهنده مقدار محافظت پوست در مقابل اشعه فرابنفش B است. توجه داشته باشید که حدالامکان کرم ضد آفتابی را تهیه کنید که بر چسب آن نشان دهنده گذراندن طیف گسترده آن نیز باشد. به عبارت دیگر می توان گفت SPF یک معیار اندازه‌گیری علمی است و به شخص استفاده کننده از کرم ضد آفتاب، درک درستی از میزان تاثیر کرم ویتابلا بر کاهش آسیب ‌های پوستی می دهد.

شما زمانی که ضد آفتاب را بر پوست خود زده و در مقابل نور خورشید قرار بگیرید، خیلی زود و واضح متوجه خواهید شد که مدت زمانی که طول می کشد تا پوست شما دچار آفتاب سوختگی و قرمزی شود، بنابراین قیمت کرم ضد آفتاب ویتابلا را در نظر نگیرید و سلامتی خود را نسبت به زمانی که از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده اید، مدنظر قرار دهید. در واقع می توان گفت معیار SPF زمان اثر اشعه فرابنفش B بر پوست را محاسبه می کند و آن را افزایش می دهد.

منظور از کرم ضد آفتاب طیف گسترده چیست؟

در علوم مختلف به این نکته برخورد کرده ایم که پرتو های فرابنفش دارای نوع A و B هستند که برای پوست می توانند مشکلات جدی به همراه بیاورند. از این رو استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند از آسیب این اشعه مضر جلوگیری کند.

اشعه فرابنفش نوع B باعث آفتاب سوختگی و قرمزی پوست می شود و اشعه فرابنفش نوع A باعث مشکلاتی از قبیل چین و چروک پوست و یا پیری زود رس می شود و هر دوی آن ها خطر ابتلای افراد به سرطان پوست را افزایش می دهند.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، به این نتیجه می رسیم که استفاده از کرم های ضد آفتاب طیف گسترده بسیار معقول تر به نظر می آید؛ چرا که این نوع از کرم های ضد آفتاب، هم در مقابل اشعه فرابنفش A و هم در مقابل اشعه فرابنفش B، از پوست انسان محافظت می کنند. در این نوع ضد آفتاب ها هر دو اشعه فرابنفش A و B به یک میزان مهار می شوند.

نکاتی که باید در هنگام خرید و استفاده از ضد آفتاب رعایت کنیم

اگر نکات زیر را رعایت کنید، می توانید تا حد خوبی، البته نه ۱۰۰ در ۱۰۰، از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت کنید:

خرید ضد آفتاب با SPF بالای 30 درصد

گذراندن دوره طیف گسترده ضد آقتاب

استفاده از ضد آفتاب های ضد آب در هنگام شنا در استخر های رو باز و دریا، به دلیل نفوذ اشعه فرابنفش تا عمق یک متری آب

توجه به نوع پوست: پوست انسان دارای انواع مختلفی می باشد که در میزان آفتاب سوختگی بسیار موثر است. معمولا پوست های خیلی روشن و روشن به دلیل جذب بالای نور خورشید، بیشتر آسیب می بینند.

فعالیت هایی که باعث افزایش نیاز مکرر به استفاده از کرم های ضد آفتاب می شوند، جزء فعالیت های پر خطر به حساب می آیند. از جمله این فعالیت ها می توان به فعالیت هایی که باعث تعریق زیاد می شوند، مثل شنا و یا فعالیت هایی که در ارتفاع زیاد انجام می شوند، مثل اسکی اشاره کرد.

پس کرم ضد آفتاب با SPF 100 بهترین محافظت را دارد؟

با این‌حال، اشتباه است که فکر کنید بهترین درجه spf، بالاترین آنهاست و شما با استفاده از ضد آفتاب‌هایی که SPF بالاتری دارند، می‌توانید مدت زمان بیشتری را در آفتاب صرف کنید. عوامل دیگری مانند شرایط آب و هوایی، ساعات مختلف روز، نوع پوست، نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب و مقدار آن و سایر عوامل محیطی و فردی نیز در این امر مؤثرند.

به عنوان مثال، بیشتر افراد تنها 25 تا 50 درصد از مقدار توصیه‌شده از محصول را استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تأثیر محافظتی محصولات ضد آفتاب با هر SPF بعد از حداکثر دو ساعت از بین می‌رود و نیاز است که آن را تجدید کنید.

کاربرد SPF در لوازم آرایشی و بهداشتی

علاه‌بر ضد افتاب از اس پی اف در لوازم آرایشی بهداشتی دیگر نظیر رژ لب‌، کرم پودر، پنکیک و پرایمر نیز استفاده می‌شود؛ spf کرم پودر غالبا بین 15 تا 30 است. البته کرم پودرهای حاوی SPF بالاتر نیز وجود دارند. در زمانی که از ضدآفتاب حاوی اس پی اف استفاده می‌نمایید، نیاز نیست از کرم پودرهای spf دار استفاده کنید.

اما اگر بنا به هر دلیلی در زیرسازی میکاپ خود از کرم ضدآفتاب استفاده نمی‌کنید،‌ حتما کرم جوانه گندم ویتابلا تهیه نمایید که spf داشته باشد. به این صورت یکی از محصولات آرایش صورت شما دارای فاکتور مراقبت در برابر اشعه خورشید است. دقت کنید در طول روز و به‌ مرور زمان spf در کرم پودر روی صورت شما از بین رفته و به همین خاطر تجدید کرم پودر یا کرم ضد آفتاب برای هر 2 تا 3 ساعت یک بار توصیه می‌شود.

5 نکته کلیدی در رابطه با کرم های ضدآفتاب با SPF بالای 50 وجود دارد:

1) محافظت بهتر در برابر آفتاب سوختگی:

برخی افراد فکر می کنند کرم ضد آفتاب با SPF100  دوبرابر از SPF50 می تواند از پوست آن ها محافظت کند. در واقع این میزان محفاظت بیشتر، بسیار کم است. کرم ضد آفتاب با SPF50 می تواند 98% از تابش UVB مسدود کند در حالی که کرم ضد آفتاب با SPF100 می تواند 99% اثر حفاظتی داشته باشد. کرم هایی با SPF بین 30 تا 50 می توانند حفاظت مناسبی را برای افراد حساس به آفتاب سوختگی فراهم کنند.

2) تعادل ضعیف تر:

موادی که  SPF  محصول را تشکیل می دهند با هدف مسدود کردن اشعه فرابنفش به کار برده می شوند. اشعه فرابنفش علت اصلی آفتاب سوختگی و سرطان  پوست  ملانوما است، این اشعه می تواند به لایه های درونی پوست نفوذ کند و به سختی توسط مواد سازنده ی ضد آفتاب مسدود می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض در  برابر اشعه UVA باعث سرکوب شدن سیستم ایمنی، ایجاد رادیکال های آزاد مضر در پوست و افزایش خطر ابتلا به ملانوما می شود. کرمهای ضدآفتاب با  هر دامنه ای  از SPF  توانایی کمی در برابر محافظت پوست در برابر اشعه UVA را دارند. این موضوع سبب محدودیت کرم های ضد آفتاب با SPF بالا توسط سازمان FDA شد. از آنجای که محافظت در برابر اشعه های UVB و UVA با یکدیگر هماهنگ نیستند، محصولاتی با SPF بالاتر سبب محافظت بیشتر در برابر آفتای سوختگی نسبت به مخصولات دیگر می شوند.

3) محصولاتی با  SPF  بالا ممکن است در واقعیت SPF  بالایی نداشته باشند:

بررسی کرم هایی با SPF 100 این واقعیت را آشکار کرد که در حقیقت آن ها رنجی بین 37 تا 75 دارند. تفاوت بسیار کمی در شرایط آزمایش می تواند تاثیر قابل توجهی بر میزان SPF محاسبه شده داشته باشد. به عنوان مثال تغییر 1.7 از عبور نوری می تواند میزان اندازه گیری SPF را از 37 به 100 جابه جا کند. به دلیل این موارد، خطاهایی در محصولات با SPF به چشم می خورد.

4) سواستفاده مصرف کنندگان از کرم ضد آفتاب با SPF بالا:

محصولاتی با  SPF  بالا مردم  را به سمت قرار گرفتن طولانی مدت در برابر آقتاب سوق می دهند به این ترتیب بیشتر در معرض اشعات  UVB  و  UBA  قرار  می گیرند و به اشتباه احساس امنیت می کنند.

در مقابل از محصولاتی با  SPF  کمتر را در خانه مصرف می کنند. در واقع آن ها در برابر آفتاب سوختگی ناشی از اشعه  UVB  محافظت می شوند اما همچنان در معرض  خطرات UBA  قرار دارند. در نتیجه آزمایش هایی که در زمینه محصولات ضد آفتاب با  SPF  بالا صورت گرفته است این مساله مطرح شده است که محصولاتی با  SPF  بالاتر به علت داشتن مواد شیمیایی بیشتر خطر ابتلا به ملانوما  را در برخی افراد افزایش می دهد.

5)محصولاتی با  SPF  بالاتر ممکن است سلامت انسان را به خطر بیندازند:

کرم هایی با  SPF  بالاتر از غلظت بالایی از مواد شیمیایی نیز برخوردارند. برخی از مواد می توانند با نفوذ به لایه های پوستی بیماری هایی  مانند آسیب های بافتی و اختلالات هورمونی را به دنبال داشته باشند. بنابراین سعی کنید کرم هایی با غلظت مواد شیمیایی کمتر را انتخاب کنید. به عنوان مثال انتخاب کرم ضد آفتاب با  SPF30  در مقایسه با  SPF70  مناسب تر است. میزان استفاده از کرم بر روی پوست نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. کرم های ضد آفتاب جهت تاثیر بهتر باید با ضخامت مناسب بر روی پوست قرار بگیرند.