فرق کوراژ و کورتاژ

آیا از عمل کورتاژ فقط برای سقط جنین استفاده می شود؟

کورتاژ چیست؟ بسیاری از خانم ها با  اسم کورتاژ آشنا هستند و تصور می کنند از این عمل، صرفا برای سقط جنین استفاده می شود، اما در واقع عمل کورتاژ رحم که به آن D&C نیز گفته می شود، یک عمل جراحی کوچک و سرپایی است که برای برداشتن بافت رحم توسط بهترین دکتر تعیین جنسیت در اصفهان انجام می شود. عمل کورتاژ در مطب پزشک یا مرکز جراحی قابل انجام است و توسط متخصص زنان و زایمان انجام می شود. در هنگام عمل کورتاژ، دهانه رحم (سرویکس) متسع شده و ابزار کوچکی به نام کورت در داخل آن قرار می گیرد. سرویکس بخشی از دستگاه تناسلی زنان است که رحم را به قسمت فوقانی واژن متصل می نماید و معمولا به طور طبیعی، فقط در هنگام زایمان باز می شود.

انواع کورتاژ :

دو سوال در این قسمت مطرح است که ما به پاسخ آن ها پرداخته ایم؛

کوتاژ تشخیصی چیست؟

کورتاژ درمانی چیست؟

بر اساس علت انجام کورتاژ (D&C، عمل کورتاژ توسط متخصص جوان سازی واژن یا لابیاپلاستی دارای 2 نوع درمانی و تشخیصی می باشد)؛

کورتاژ درمانی:

به دلیل جلوگیری از ایجاد عفونت یا خونریزی شدید، از عمل کورتاژ درمانی جنین برای خارج کردن بافت های جفت موجود در رحم، در حین سقط جنین و یا بعد از آن استفاده می شود. به کورتاژ درمانی، کورتاژ تخلیه ای نیز گفته می شود؛

کورتاژ تشخیصی

پزشک ممکن است جهت نمونه برداری از آندومتر برای تشخیص مواردی مانند هایپرپلازی اندومتر، پولیپ و یا سرطان رحم، از عمل کورتاژ استفاده شود که در این صورت به آن کورتاژ تشخیصی می گویند. همچنین کورتاژ تشخیصی در صورت مشاهده علائمی مانند خونریزی غیر طبیعی رحم، خونریزی بعد از قاعدگی و یا یافتن سلول های غیر طبیعی در تست های تشخیصی سرطان نیز انجام می گیرد.

علل انجام عمل کورتاژ :

پزشک درمان ناباروری زنان در اصفهان به علل متعددی ممکن است برای بیمار کورتاژ انجام دهد. مهم ترین دلایل انجام کورتاژ تشخیصی عبارتند از:

–  کورتاژ تشخیصی جهت بررسی خونریزی غیر طبیعی در بین سیکل های قاعدگی؛

–  خونریزی شدید در دوران قاعدگی؛

 – تشخیص فیبروم؛

 – بررسی تومورهای سرطانی؛

 – از بین بردن بافت های باقیمانده پس از سقط جنین

–  خارج کردن IUD؛

–  برطرف کردن بافت عفونی ناشی از بیماری التهابی لگن یا PID .

همچنین کورتاژ تشخیصی ممکن است همراه با هیستروسکوپی انجام شود. در هنگام هیسترسکوپی، دستگاهی برای مشاهده قسمت داخلی رحم و برای تشخیص برخی بیماری ها وارد سرویکس می شود. کورتاژ تشخیصی برای بررسی بیماری هایی از قبیل پولیپ، فیبروم و موارد خونریزی شدید مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در صورت مشاهده بافت غیر طبیعی در کورتاژ تشخیصی، معمولا هم زمان امکان از بین بردن بافت نیز وجود دارد.

عمل کورتاژ چگونه انجام میشود؟

معمولا پیش از شروع کورتاژ رحم (D&C) به بیمار داروی آرام بخش داده می شود. بیمار باید لباس مخصوص اتاق عمل را بپوشد. در صورت بیهوشی عمومی یا استفاده از آرام بخش، دارو به صورت وریدی به بیمار تزریق می شود. همچنین در طول کورتاژ فشار خون بیمار، تنفس و ضربان قبل او نیز مانیتور می شوند.

عمل کورتاژ معمولا با بیهوشی عمومی انجام نمی شود، اما در شرایط نادر و به درخواست بیمار ممکن است کورتاژ با بیهوشی عمومی انجام گردد. کورتاژ رحم معمولا باعث گرفتگی عضلات و دل درد، مشابه گرفتگی های هنگام قاعدگی می شود. برای پیشگیری از این گرفتگی ها به بیمار مسکن داده می شود. پزشک با کمک ابزار مخصوصی به نام لامینار، دهانه رحم را باز می کند و لامینار برای چند ساعت در داخل سرویکس قرار می گیرد. لامینار مایعات سرویکس را جذب کرده، دهانه رحم را باز می کند و دسترسی به رحم را فراهم می نماید.

در هنگام کورتاژ دقیقا همانند معاینه واژینال، بیمار بر روی تخت معاینه دراز کشیده و پاهای بیمار بر روی رکاب های تخت معاینه قرار می گیرند. سپس با کمک اسپکولوم، سرویکس باز می شود. هنگامی که سرویکس به میزان کافی باز شد، پزشک با استفاده از یک وسیله به نام کورت، بافت رحم را تمیز می نماید. سپس پزشک نمونه بافت رحمی را برداشته و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می نماید.

عوارض کورتاژ:

عمل کورتاژ یک روش کاملا طبیعی و ایمن در موارد سقط جنین، خونریزی شدید و خونریزی غیر طبیعی است، اما همانند سایر روش های جراحی خطرات و عوارض خود را دارد که ممکن است حتی بعضی از آن ها بسیار نادر باشند. به طور مثال سوراخ شدن رحم و عفونت از مهم ترین عوارض کورتاژ هستند. در موارد نادر، کورتاژ پس از سقط جنین ممکن است باعث ایجاد چسبندگی رحم شود که به آن سندرم آشرمن می گویند.

بافت اسکار (محل زخم) می تواند سبب ناباروری زنان و تغییر در نظم قاعدگی گردد که معمولا با جراحی قابل درمان است. بیشتر عوارض ناشی از عمل کورتاژ از جمله عفونت، قابل درمان هستند، به خصوص در صورتی که زود تشخیص داده شوند. اما در صورت مشاهده هریک از موارد زیر، بیمار باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرد:

– ترشحات غیرطبیعی یا بدبوی واژینال؛

– درد شکمی؛

– خونریزی غیر طبیعی؛

– گرفتگی عضلانی غیر طبیعی؛

– تب؛

– تشکیل لخته خون به دلیل عدم تحرک بیمار.

مراقبت های بعد از کورتاژ جنین :

بیمار چند ساعت پس از کورتاژ باید بیمارستان را ترک کند. درد خفیف یا خونریزی کم برای چند روز طبیعی است. پس از چند روز بیمار باید بتواند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد.

پس از انجام عمل کورتاژ ممکن است سیکل قاعدگی بعدی دیرتر یا زودتر اتفاق بیافتد. پزشک به بیمار توصیه می کند تا مدتی بعد از کورتاژ از تامپون استفاده نکند و رابطه جنسی نداشته باشد زیرا پس از کورتاژ، بیماران بیشتر در معرض خطر ورود باکتری به واژن و در نهایت عفونت واژینال هستند.

هزینه کورتاژ:

هزینه کورتاژ در مراکز دولتی و خصوصی متفاوت است. هزینه کورتاژ در مراکز درمانی مختلف مطابق با ارائه خدمات، از بیماران دریافت می گردد.

مزایای هیستروسکوپی

هیستروسکوپی در مقایسه با دیگر عمل‌های تهاجمی‌تر از مزایای زیر برخوردار است:

بستری شدن کوتاه‌تر

دوران بهبود کوتاه‌تر

نیاز به مسکن کمتر پس از جراحی

از بین رفتن ضرورت درآوردن رحم ()

کاهش احتمال جراحی باز شکم

اگر بعد از انجام هیسترسکوپی دچار علائمی مانند تب، درد شدید شکم یا خونریزی شدید، شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید یا به اورژانس بروید.

کورتاژ که D & C نیز نامیده می شود یک عمل جراحی جزئی است که شامل گشاد کردن یا باز کردن دهانه رحم است. پس از باز کردن دهانه رحم، پزشک از یک شی قاشق مانند به نام کورت به منظور برداشتن بافت پوشش داخلی رحم استفاده می کند. این عمل در مطب پزشک، کلینیک درمانی و یا بیمارستان انجام می شود.

موارد استفاده از کورتاژ

دلایل زیادی وجود دارد که پزشک ممکن است این عمل را تجویز کند. رایج ترین آنها عبارتند از:

نحوه اماده سازی برای کورتاژ

پزشک دستورالعمل هایی درباره آماده سازی به منظور انجام کورتاژ به شما می دهد. همیشه دستورالعمل های پزشک را دقیقاً رعایت کنید. برخی از کارهایی که ممکن است لازم باشد انجام دهید شامل موارد زیر است:

داروهای بیهوشی

در زمینه بیهوشی انتخاب های زیادی وجود دارد. با استفاده از بیهوشی عمومی، از طریق روش داخل وریدی (IV) دارو دریافت خواهید کرد. این باعث می شود که در تمام مراحل عمل به خواب بروید. بیهوشی عمومی تنها در بیمارستان یا مرکز جراحی به کار گرفته می شود.

بی حسی نخاعی شامل تزریق ماده بی حسی به نخاع است. در این صورت در حین عمل فرد هوشیار و بیدار خواهد ماند اما چیزی در زیر محل تزریق احساس نمی کند. همانند بیهوشی عمومی ، بی حسی نخاعی معمولاً فقط در بیمارستان ها و مراکز جراحی استفاده می شود.

بی حسی موضعی به این معنی است که پزشک ماده بیهوشی را مستقیماً به دهانه رحم تزریق می کند. ممکن است حین تزریق احساس نیشگون در فرد ایجاد شود. هنگامی که دهانه رحم بی حس شد، پزشک دهانه رحم را باز می کند که دیگر دردی احساس نخواهید کرد. با این حال ، هنگامی که پزشک با استفاده از کورت پوشش داخلی رحم را برمی دارد ، ممکن است در رحم احساس گرفتگی داشته باشید. بی حسی موضعی در مطب پزشک یا کلینیک به کار گرفته می شود.

اگر در مورد کورتاژ مضطرب هستید، از دکتر سوال کنید که آیا می تواند در طول عمل شما را آرام نگه دارد. ممکن است شامل مصرف قرص برای رفع اضطراب باشد یا تزریق دارو از طریق داخل وریدی را شامل شود. در حین انجام عمل به خواب سبکی فرو خواهید رفت و در صورت دریافت آرام بخش داخل وریدی، تقریباً چیزی درباره آن به خاطر نخواهید آورد.

مراحل عمل کورتاژ

هنگام ورود به مرکز درمانی، پرستار یا تکنسین از شما می خواهد لباس خود را در آورده و لباس بیمارستان بپوشید. اگر از بیهوشی عمومی یا تزریق داخل وریدی استفاده می کنید، پرستار یک سوند پلاستیکی کوچک را به داخل ورید وارد می کند. همچنین شما را به مانیتورهایی متصل می کنند که فشار خون ، تنفس و ضربان قلب را اندازه گیری کند.

هنگامی که پزشک آماده شروع عمل باشد، از شما می خواهد که روی میز جراحی دراز بکشید، به مانند شرایطی که تست پاپ اسمیر انجام می دهید. پاهایتان در روی رکاب قرار می گیرد و یک ملافه یا پتو زانوهای شما را می پوشاند. معمولاً یک پرستار برای کمک به پزشک و یکی دیگر برای کنترل علائم حیاتی و پشتیبانی و اطمینان در دسترس هستند.

عوارض احتمالی کورتاژ چیست؟

کورتاژ یک روش بسیار کم خطر است زیرا حداقل تهاجمی است. با این حال ، هر روش جراحی خطرات بالقوه ای دارد. این خطرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اینها ممکن است نشانه آسیب به رحم یا دهانه رحم باشد:

در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

ریکاوری بعد از کورتاژ

معمولاً خستگی و گرفتگی های خفیف به مدت یک یا دو روز پس از عمل، احساس می شود. بعد از جراحی برای مدت کوتاهی به منظور کنترل وضعیت در مرکز درمانی خواهید ماند. پس از انجام عمل نمی توانید بلافاصله رانندگی کنید. قرار بگذارید که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده شما را به خانه برساند.

خونریزی خفیف بعد از عمل کورتاژ معمول است ممکن است چند روز گرفتگی داشته باشید. اگر پزشک داروی ضد درد تجویز نکرده بود، از وی بپرسید کدام یک از داروهای بدون نسخه به شما کمک می کند تا درد تان بهبود یابد.

حتی اگر ناراحت کننده است، هر چه زودتر بلند شوید و حرکت کنید. با این کار عضلات شما قوی می مانند و از تشکیل لخته خون در پاها جلوگیری می کند.

پس از انجام عمل باید بتوانید بیشترین برنامه های معمول خود را طی یک یا دو روز از سر بگیرید. با این حال ، پزشک از شما خواهد خواست حداقل به مدت سه روز و شاید بیشتر از استحمام ، دوش گرفتن یا برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

اگر پزشک تومور یا غده بالقوه سرطانی را بردارد، از مطب پزشک گزارشی در مورد یافته های آزمایشگاه دریافت خواهید کرد. اگر نتایج خوش خیم (غیرسرطانی) باشد ، نیازی به پیگیری بیشتر نیست. اگر نتایج سلولهای سرطانی یا پیش سرطانی را نشان دهد، پزشک احتمالاً شما را به یک متخصص ارجاع می دهد تا در مورد مراحل بعدی صحبت کنید.