مدت زمان پر شدن جای دندان کشیده شده در ارتودنسی

زمان پر شدن دندان کشیده شده در ارتونسی چقدر است؟

ارتودنسی دندان، علاوه بر زیبایی، جنبه درمانی نیز دارد. ممکن است متخصص ارتودنسی و دندانپزشک در تهران تشخیص دهد که یک یا چند عدد از دندان‌های بیمار باید جهت ایجاد فضای لازم کشیده شود. یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که پر شدن جای دندان کشیده شده در ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ جهت پاسخ به این سوال، ادامهٔ مقاله را مطالعه کنید.

فرآیند کشیدن دندان در ارتودنسی دندان

کشیدن دندان در ارتودنسی فقط با تجویز متخصص ارتودنسی انجام می‌شود. متخصص ارتودنسی پس از معاینه‌ی کامل بیمار، طرح درمان مخصوص خود را ارائه می‌دهد و ممکن است که در این طرح درمان، کشیدن دندان نیاز باشد. پس از آنکه متخصص ارتودنسی کشیدن دندان را تجویز کرد، دندان بیمار کشیده می‌شود.

عوامل تاثیرگذار در مدت زمان پر شدن جای دندان کشیده شده

بعد از کشیده شدن دندان، حفره خشکی ایجاد می‌شود که بهبودی آن با از بین رفتن درد و التهاب همراه است. زمان بسته شدن حفره دندان کشیده شده به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اندازه دندان، نوع کشیدن، علت کشیدن دندان و غیره اشاره کرد.

  • اگر دندانی که خارج شده است، یک دندان کوچک باشد، معمولاً حفره آن در همان هفته اول بسته می‌شود. این دندان‌ها تک ریشه هستند و بسته شدن حفره خشک آن‌ها نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتد.
  • در مورد دندان‌های بزرگ‌تر که دارای بیش از یک ریشه هستند، زمان بسته شدن حفره و بهبودی طولانی‌تر خواهد بود. معمولاً حفره خشک این دندان‌ها از هفته سوم به بعد بسته می‌شود.
  • دندان عقل دارای طولانی‌ترین زمان مورد نیاز برای بسته شدن حفره می‌باشد. زیرا خارج کردن و ترمیم جای دندان کشیده شده با ترمیم استخوان فک نیز همراه می‌باشد. بنابراین در این مورد، به چند ماه زمان برای بهبودی و بسته شدن حفره خشک دندان نیاز است.

روش‌های مختلف برای پر کردن جای دندان‌های کشیده شده

وقتی دندانی به منظور ایجاد فضای مناسب جهت ارتودنسی کشیده می‌شود، متخصص ارتودنسی با مدیریت فضای موجود، طرح درمان خاصی را برای بیمار اجرا می‌کند. فضای خالی، پس از کشیدن دندان، با حرکت دندان‌ها به سمت یکدیگر پر می‌شود و ظاهر نازیبایی که ایجاد شده است، به مرور برطرف می‌شود. هدف از کشیدن دندان در ارتودنسی، ایجاد نظم صحیح دندان‌ها بر روی یکدیگر می‌باشد.

مزایا و محدودیت های پر کردن جای دندان

کشیدن دندان در ارتودنسی مزایای مخصوص به خود را دارد که در ادامه توضیح داده ایم:

    رفع نامرتبی دندان:

    برای رفع نامرتبی دندان‌ها، متخصص ارتودنسی ممکن است کشیدن یک یا چند دندان را تجویز کند. این امر نه تنها باعث بروز مشکل خاصی نمی‌شود بلکه بعد از اتمام ارتودنسی و پر شدن جای دندان کشیده شده، زیبایی خاصی را به لبخند بیمار می‌دهد.

    تسهیل روند ارتودنسی:

    کشیدن دندان می‌تواند روند انواع ارتودنسی دندان را تسهیل کند. در صورتی که فضای مناسب برای حرکت دندان‌ها وجود داشته باشد، دندان‌ها سریع‌تر به محل مورد نظر هدایت می‌شوند.

    زیبایی لبخند:

    در صورتی که بیمار دندان‌های جلویی شلوغ و پر ازدحام داشته باشد، متخصص ارتودنسی ممکن است کشیدن دندان‌های آسیا کوچک را اولویت قرار دهد. پس از اینکه دندان‌های آسیا کوچک کشیده شدند، با وجود فضای مناسب جهت حرکت دندان‌های جلویی، لبخند بیمار اصلاح شده و زیبایی غیرقابل وصفی می‌گیرد.

گرچه کشیدن دندان در ارتودنسی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما محدودیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند مانع از کشیدن دندان شود، مثل:

    کشیدن دندان جلویی:

    ممکن است کشیدن دندان جلویی بیمار جهت ایجاد فضای مناسب برای ارتودنسی دندان در نهایت باعث ایجاد ظاهر نازیبا شود. در این حالت، متخصص ارتودنسی قبل از انجام چنین درمانی با پیش‌بینی دقیق مانع از انجام آن می‌شود.

    ایجاد فاصله بین دندان‌ها:

    در صورتی که با کشیدن دندانی فضای ایجاد شده بیشتر از فضای مورد نیاز برای اصلاح دندان‌ها باشد، می‌تواند در نهایت باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها شود. در این حالت، متخصص ارتودنسی با آنالیزهای مخصوص مانع کشیدن دندان می‌شود.

چه عواملی باعث نیاز به کشیدن دندان می‌شود؟

تراکم زیاد دندان‌ها، کوچک بودن فک، نبود جا برای همه دندان‌ها در قوس دندانی و قرار نداشتن مرتب دندان‌ها در جای خودشان باعث نیاز به این کار می‌شود. در بعضی مواقع می‌توان با کشیدن دندان‌ها به جلو برای دندان‌های دیگر جا باز کرد ولی ممکن است  این امر به خاطر بافت نرم دهانی، بعد از اتمام ارتودنسی برگشت پذیر باشد.

احتمال کشیده شدن دندان در کودکان و بزرگسالان چقدر است؟

در درمان ارتودنسی در کودکان احتمال کشیده شدن دندان بسیار کمتر است و می‌توان از درمان جایگزین اکسپندر(ابزار بازکننده کام) استفاده شود. ولی در بزرگسالان به خاطر پوسیده بودن بعضی دندان‌ها، مقاومت کم دندان و حساس‌تر بودن ،لثه ارتودنتیست نمی‌تواند فشار زیادی روی دندان‌ها وارد کند.

کدام دندان‌ها در اولویت کشیده شدن هستند؟

ارتودنتیست‌ها معمولا از کشیدن شش دندان جلو به خاطر زیبایی خودداری می‌کنند و معمولا دندان‌های عقل، دندان‌های پوسیده، دندان‌های پر شده و روکش شده در اولویت کشیده شدن هستند. نکته‌ دیگر که باید به آن توجه شود حفظ قرینگی دندان‌ها است.

آیا جای دندان کشیده شده خالی می‌ماند؟

البته که نه! بعد از اتمام درمان ارتودنسی براثر فشار وارده توسط براکت‌ها و سیم‌ها بر فک و دندان‌ها، جای خالی دندان کشیده شده کاملا پر می‌شود وبعد از آن شما از لبخند زیبا با دندان‌های مرتب و سالم لذت می‌برید.

آیا زمان ‌بندی درمان ارتودنسی نقشی در مدت زمان پر شدن دارد؟

برای پاسخ به این سوال، بهتر است بگوییم: بله، اگر درمان ارتودنسی در سن مناسب و به موقع انجام شود، با کشیدن دندان، مدت زمان ارتودنسی کاهش می‌یابد و دندان‌ها سریع‌تر منظم می‌شوند.

آیا راهکارهای خاصی برای افزایش سرعت فرآیند پر شدن دندان وجود دارد؟

سرعت پر شدن جای دندان کشیده شده از فرد به فرد دیگری متفاوت می‌باشد، اما به طور معمول نکاتی از جمله: تف نکردن بعد از کشیدن دندان، جویدن با سمت مقابل، رعایت رژیم غذایی نرم می‌تواند در افزایش سرعت پر شدن فضای خالی دندان کشیده شده کمک بکند.

زمان متداول برای پر شدن جای دندان‌های کشیده شده چقدر است؟

معمولاً بین یک هفته تا ده روز پس از کشیدن دندان زمان نیاز است تا حفره ایجاد شده پر شود. لازم به ذکر است که زمان پر شدن فضای خالی پس از کشیدن دندان از فرد به فرد دیگری متفاوت می‌باشد.

آیا مصرف غذا و نوشیدنی‌ها نقشی در این فرآیند دارد؟

رژیم غذایی نرم و نوشیدنی‌های خنک می‌توانند روند پر شدن فضای خالی دندان‌های کشیده شده را تسریع کنند، در حالی که نوشیدنی‌های داغ و غذاهای سفت می‌توانند به علت ایجاد زخم، این فرایند را طولانی‌تر کنند.

چه توصیه‌هایی برای مراقبت از دندان‌ها در درمان ارتودنسی وجود دارد؟

مهم‌ترین نکته پس از درمان ارتودنسی، رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد. بیماران باید جهت جلوگیری از پوسیدگی‌های دندانی، از مسواک ارتودنسی و نخ دندان ارتودنسی در طول درمان ارتودنسی استفاده کنند. همچنین، مراجعه زمان‌بندی شده به متخصص ارتودنسی باید به دقت انجام شود.