اقتصادیمعرفی کسب و کار

انواع اندیکاتورهای فارکس | معرفی و بررسی کاربردی‌ترین اندیکاتورهای بازار فارکس

انواع اندیکاتورهای فارکس؛ با ابزار مناسب معامله کنید

معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی نیاز به ابزار و علم مناسب دارند. برای یک معامله موفق، معامله‌گران باید تمام داده‌های موجود در بازارهای مالی مانند فارکس را بررسی کرده و سپس اقدام به انجام معامله کنند. از آن‌جایی که حجم داده‌های موجود در این بازارها بسیار زیاد است، بسیاری از معامله‌گران توانایی و وقت تحلیل همه آن‌ها را ندارند. به همین علت اندیکاتورهای مختلفی مانند RSI و مکدی طراحی شده‌اند تا معامله‌گران بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن، داده‌های موجود در بازارهای مالی را بررسی کنند.

اندیکاتورهای بازار فارکس تنوع بسیار زیادی دارند و معامله‌گران می‌توانند با استفاده از اندیکاتورهای مختلف، از زوایای گوناگون،‌ ارزهای موردنظر خود را بررسی کنند. در این مطلب با انواع اندیکاتورهای فارکس و نوع عملکرد آن‌ها آشنا می‌شویم. پیش از ادامه مطلب در نظر داشته باشید که یکی از بهترین بروکر های فارکس، بروکر ویندزور است. میتوانید در این بروکر ثبت نام کرده و این استراتژی ها را تست کنید.

آشنایی با بازار مالی فارکس

 در سال‌های اخیر به علت افزایش قیمت دلار در ایران، معامله‌گران زیادی به سمت سرمایه‌گذاری در بازار فارکس رفته‌اند. این بازار مالی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی در دنیا است که معامله‌گران زیادی در آن فعالیت می‌کنند. در فارکس، معامله‌گران می‌توانند ارزهای مختلف مانند یوان، پوند و دلار را خرید و فروش کرده و از افزایش یا کاهش ارزش آن‌ها درآمد کسب کنند.

باتوجه به حجم بالای داده‌های موجود در این بازار، کسب سود یا از دست‌دادن سرمایه، در یک ثانیه می‌تواند اتفاق بیوفتد. همچنین تغییر روند یک ارز به سرعت سرمایه شما را از می‌تواند بین ببرد؛ به همین علت معامله‌گران باید تمام جوانب معامله در این بازار را درنظر بگیرند. یکی از بهترین روش‌ها برای پیش‌بینی روند معاملات در این بازار، استفاده از انواع اندیکاتورهای فارکس است. معامله‌گران برای پیش‌بینی روند معاملات، به این اندیکاتورها نیاز دارند.

اندیکاتور چیست؟

برای آشنایی با انواع اندیکاتورهای فارکس باید در ابتدا با مفهوم اندیکاتور آشنا شویم. اندیکاتور یک شاخص است که به معامله‌گران در درک بهتر رفتار، جهت نمودار و قیمت ارزهای مختلف در بازار فارکس کمک می‌کند. معامله‌گران با استفاده از اندیکاتورها می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، روند معاملاتی یک ارز به خصوص در بازار مالی فارکس را پیش‌بینی کنند.

معامله‌گران برای خرید و فروش ارزها در زمان درست به پیش‌بینی رفتار آن‌ها نیاز دارند؛ به همین علت اندیکاتور‌ها نقش بسیار مهمی در تعیین و پیش‌بینی روند ارزهای موجود در بازار فارکس دارند. برخی از اندیکاتورها بسیار قدیمی هستند و استفاده از آن‌ها در بازارهای مالی گوناگون سابقه بسیار زیادی دارد.

باید توجه داشت که اندیکاتورها با استفاده از داده‌های بازار، معیارهایی را برای تحلیل بهتر در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند و قرار نیست بدون خطا باشند. اندیکاتورها یک ابزار برای افزیش سرعت و دقت تحلیل هستند تا معامله‌گران بتوانند تصمیمات سریع‌تری در بازارهای مالی بگیرند. اندیکاتورها فقط یک ابزار برای تحلیل تکنیکال هستند و نمی‌توانند به تنهایی روند یک ارز را با دقت بالا پیش‌بینی کنند.

دسته‌بندی انواع اندیکاتورهای فارکس

همان‌طور که عنوان شد از اندیکاتورها برای تعیین روند نمودار ارزهای مختلف استفاده می‌شود. هر اندیکاتور عملکرد مخصوص به خود را دارد و از زوایای مختلف روند بازار یا یک ارز به خصوص را پیش‌بینی می‌کند. باید اشاره کرد که اندیکاتورها در بازارهای مالی مختلف کاربرد یکسانی دارند و از آن‌ها می‌توان در بازارهای دیگر مانند کریپتوکارنسی و  بورس هم استفاده کرد. همچنین برخی از اندیکاتورها فقط برای ثبت اطلاعات نمودارها کارایی دارند. در ادامه دسته‌بندی انواع اندیکاتورهای فارکس را بررسی می‌کنیم.

اندیکاتورهای ثبت اطلاعاتی نمودارها

نمودارها، مهم ‌ترین ابزار در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی هستند. از طریق نمودارها می‌توان روند آینده سهم یا بازار را پیش‌بینی کرد و در زمان‌های مناسب به سهم‌ها ورود کرد. اندیکاتورهای ثبت اطلاعاتی نمودار، با ثبت اطلاعات نمودارها و جمع‌آوری داده‌ها، به معامله‌گران کمک می‌کند تا به راحتی به اطلاعات نمودارهای مختلف دسترسی داشته باشند.

اندیکاتورهای نمایشگر تغییر روند

یکی از راه‌های اصلی پیش‌بینی و تحلیل روند ارزها در فارکس، بررسی تغییر روند است. اندیکاتورهای نمایشگر تغییر روند، تغییر روند ارزهای موجود در بازار فارکس را نمایش می‌دهند تا تحلیل‌گران و معامله‌گران بتوانند این داده‌های مهم را بررسی و تحلیل کنند.

اندیکاتورهای پیش‌بینی حرکت

برای بسیاری از معامله‌گران، پیش‌بینی حرکت و روند یک ارز یا سهم دشوار است اما با اندیکاتورهای پیش‌بینی حرکت می‌توان به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن، حرکت آینده سهم را پیش‌بینی کرد. اندیکاتورهای پیش‌بینی حرکت یکی از کاربردی‌ترین انواع اندیکاتورهای فارکس هستند.

اندیکاتورهای تعقیب روند بازار

روند بازار‌های مالی به طور کلی می‌تواند تاثیر مستقیمی برروی سهام این بازارها داشته باشد. در بازار فارکس نیز روند بازار می‌تواند ارزش ارزهای موجود در این بازار را جابه‌جا کند. اندیکاتورهای تعقیب روند بازار برای آن دسته از معامله‌گرانی که استراتژی‌های خود را بر مبنای روند بازار تدوین کرده‌اند، طراحی شده است. این دسته از معامله‌گران می‌توانند با استفاده از این اندیکاتورها روند بازار را به خوبی دنبال کنند.

تنوع بالا اندیکاتورهای بازار فارکس

اندیکاتورهای بسیار زیادی در بازارهای مالی توسط تحلیل‌گران و معامله‌گران استفاده می‌شود. این اندیکاتورها هرکدام عملکرد خود را دارند و تحلیل‌گران برای بررسی داده‌های مختلف بازار فارکس از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این اندیکاتورها مانند RSI و مکدی در بین معامله‌گران و تحلیل‌گران محبوب‌تر هستند.

آشنایی با اندیکاتور میانگین متحرک یا Moving Average

یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین اندیکاتورهای روند و ضدروند در بازارهای مالی برای تحلیل‌گران و معامله‌گران، اندیکاتور میانگین متحرک یا Moving Average است. با اندیکاتور میانگین متحرک، تحلیل‌گران می‌توانند قیمت پایانی در چند روز گذشته را مشاهده کنند. این اندیکاتور را می‌توان به صورت مستقیم در نمودارها نیز رسم کرد. بیشتر تحلیل‌گران از اندیکاتور میانگین متحرک در دوره‌های بلندمدت 100 الی 200 روزه استفاده می‌کنند. این اندیکاتور در دو نوع SMA و EMA استفاده می‌شود که توضیحات آن‌ها عبارتند از:

  • میانگین متحرک نمایی: در میانگین متحرک نمایی EMA، قیمت پایانی دارای وزن است که عوامل مختلفی بر آن تاثیرگذار هستند. این نوع از اندیکاتور میانگین متحرک در بین تحلیل‌گران کاربرد بیشتری دارد
  • میانگین متحرک ساده: در میانگین متحرک ساده یا SMA قیمت پایانی وزن یکسانی دارد و تفاوتی بین قیمت پایانی هر روز وجود ندارد

معرفی اندیکاتور RSI؛ از بهترین انواع اندیکاتورهای فارکس

اندیکاتور شاخص نسبی یا RSI یکی از محبوب‌ترین اندیکاتورها در بین تحلیل‌گران بازارهای مالی است. یکی از مزیت‌های اصلی اندیکاتور شاخص نسبی این است که کارکردن با آن برای تحلیل‌گران آماتور و تازه‌کار نیز بسیار آسان است. باوجود سادگی، این اندیکاتور می‌تواند اطلاعات و سیگنال‌های خوبی را به معامله‌گران و تحلیل‌گران بازارهای مالی مانند فارکس بدهد. بازه تغییرات در اندیکاتور RSI بین عدد 0 تا 100 قرار دارد.

یکی دیگر از کاربردی‌ترین قابلیت‌های این اندیکاتور، نمایش شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش در بازار است. اگر عدد این این اندیکاتور به بالای 70 برود، نشان‌دهنده اشباع خرید در این بازار است. همچنین اعداد زیر 30 نیز نشان‌دهنده شرایط اشباع فروش در بازار هستند.

شرایط اشباع خرید و فروش می‌توانند سیگنال‌های بسیار خوبی برای خرید یا فروش باشند. البته باید اشاره کرد که داده‌های اندیکاتور RSI به تنهایی نمی‌تواند یک سیگنال خرید یا فروش باشد؛ چرا که همان‌طور که عنوان شد، داده‌های تمام اندیکاتورها می‌توانند خطا داشته باشند. بهترین استراتژی برای تحلیل‌گران استفاده از چند اندیکاتور مختلف و ترکیب داده‌های آن‌ها با یکدیگر است. همچنین تحلیل شخصی خود تحلیل‌گران نیز اهمیت زیادی در دقت و کیفیت یک سیگنال خرید یا فروش دارد.

آشنایی با اندیکاتور Stochastic یا استوکاستیک

یکی از بهترین اندیکاتورهای نوسانگر بازار فارکس، اندیکاتور استوکاستیک است. عملکرد این اندیکاتور شباهت زیادی با اندیکاتور RSI دارد و شما با استفاده از آن می‌توانید متوجه شوید که معاملات به نقطه اشباع خرید یا فروش وارد شده‌ است. اندیکاتور استوکاستیک در دو نوع Fast و Slow استفاده می‌شود.

اگر مقدار اندیکاتور استوکاستیک از عدد 20 پایین‌تر باشد به این معنی است که معاملات به نقطه اشباع فروش رسیده است و معامله‌گران می‌توانند خرید خود را انجام بدهند.به عبارت دیگر، مقدار 20 اندیکاتور استوکاستیک یک سیگنال خرید است. از طرف دیگر اگر مقدار اندیکاتور استوکاستیک از عدد 80 بالاتر برود، نشان‌دهنده اشباع خرید در معاملات است.

این عدد نیز یک سیگنال فروش برای معامله‌گران به‌شمار می‌آید. بار دیگر باید اشاره کرد که اندیکاتورهای مختلف فقط با بررسی داده‌های موجود در نمودارها و بازارهای مالی، سیگنال خرید یا فروش ارسال می‌کنند و ممکن است باوجود شرایط اشباع خرید سهم یا ارز موردنظر همچنان ارزنده باشد.

معرفی اندیکاتور MACD یا همگرایی-واگرایی میانگین متحرک

یکی دیگر از کاربردی‌ترین انواع اندیکاتورهای فارکس، اندیکاتور نوسان‌گر همگرایی-واگرایی میانگین متحرک یا MACD است. این اندیکاتور با وجود نوسان‌گر بودن، عملکرد متفاوتی با دیگر اندیکاتورهای این دسته دارد. اندیکاتور MACD در بازارهایی که شرایط بازه‌ای دارند استفاده کرد. همچنین از MACD در شرایط روندی بازار هم استفاده می‌شود.

تحلیل‌گران باتوجه به استراتژی و نگاه تحلیلی خود می‌توانند از این اندیکاتور استفاده کنند. در این اندیکاتور با بررسی هیستوگرام سوگیری قیمت، تحلیل می‌کنیم که آن بالای خط صف یا زیر آن قرار دارد و در نتیجه آن می‌توان پیش‌بینی کرد که سوگیری قیمت افزایشی یا کاهشی است. یکی دیگر از نشانه‌های مهم، بررسی تقاطع خط MACD و خط سیگنال می‌باشد.

در مواقعی که هیستوگرام سوگیری قیمت افزایشی باشد و تقاطع خط MACD و خط سیگنال هم اتفاق افتاده و به بالای آن رفته باشد؛ از اندیکاتور MACD می‌توان سیگنال خرید دریافت کرد. اندیکاتور MACD بسیار دقیق و پیچیده است و تحلیل‌گران حرفه‌ای از این اندیکاتور زیاد استفاده می‌کنند. باید اشاره کرد که درصورت سوگیری نزولی قیمت و تقاطع خط سیگنال و MACD و رفتن به پایین آن، این یک سیگنال فروش است.

اندیکاتور فیبوناچی؛ از کاربردی‌ترین انواع اندیکاتورهای فارکس

فیبوناچی طبق تعریف یک اندیکاتور نیست اما بسیاری از تحلیل‌گران از این ابزار به عنوان یک اندیکاتور یاد می‌کنند. فیبوناچی ابزاری است که تحلیل‌گران می‌توانند با استفاده از عدد طلایی آن تحلیل‌های بسیار دقیقی انجام دهند.

آشنایی با اندیکاتور باند بولینگر

یکی دیگر از پرکاربردترین انواع اندیکاتورهای فارکس، اندیکاتور باند بولینگر است. این اندیکاتور کاربرد زیادی در بازارهای مالی مختلف مانند بازار فارکس دارد. اساس اصلی باند بولینگر، میانگین متحرک ساده می‌باشد و برپایه آن ساخته شده است. یکی از بهترین اندیکاتورهای بازار برای تشخیص نوسانات بازار، اندیکاتور باند بولینگر می‌باشد. اندیکاتور باند بولینگر از سه خط در نمودار تشکیل شده است؛ خط میانی یا همان میانگین متحرک ساده و دو خط بالا و پایین که نسبت به خط میانگین متحرک دو انحراف معیار به‌شما می‌آیند.

حرکت این سه خط اندیکاتور باند بولینگر، برای اندازه‌گیری نوسانات بازار بسیار کاربردی است. دور شدن خط‌ها از یکدیگر نشان‌دهنده نوسان بالا در بازار فارکس می‌باشد. اگر کندل‌ها در باند بولینگر از نوار بالایی عبور کند، به معنای یک سیگنال خرید به‌شمار می‌آید. از طرفی دیگر اگر کندل‌ها از نمودار پایینی عبور کنند نیز نشانه سیگنال فروش است.

بهترین روش استفاده از اندیکاتورها

تمام اندیکاتورهای معرفی‌شده در این مطلب از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین اندیکاتورهای بازار مالی مانند فارکس هستند اما همه این اندیکاتورهای دارای محدودیت‌هایی هستند که باعث می‌شود نتوان به آن‌ها به عنوان یک داده قابل اعتماد در زمینه سیگنال خرید یا فروش اعتماد کرد. در بسیاری از مواقع سیگنال‌های اندیکاتورهای مختلف با خطای بالایی همراه است؛ چرا که اندیکاتورها تحلیل فاندامنتال انجام نمی‌دهند و نمی‌توانند ارزندگی یک سهم یا ارز را محاسبه کنند.

برخی اندیکاتورها مانند RSI و استوکاستیک که طبق شرایط اشباع فروش یا خرید، سیگنال صادر می‌کنند هم در شرایطی که روند کلی بازار به شدت مثبت یا منفی است نیز نمی‌توانند منابع قابل اعتمادی برای سیگنال‌های خرید یا فروش باشند. این اندیکاتورها طبق روند نمودار و داده‌های مختلف تمام سهم‌های بازار را در زمانی که روند بازار بسیار قوی است، در منطقه اشباع خرید نشان داده و سیگنال فروش صادر می‌کنند.

بهترین شیوه استفاده از اندیکاتورها برای خرید یا تحلیل در بازارهای مالی مانند فارکس، ترکیب اطلاعات و سیگنال‌های چند اندیکاتور، تحلیل شخصی خود و بررسی شرایط فاندامنتال سهام یا ارز است. با این شیوه امکان خطای تحلیل بسیار کاهش پیدا می‌کند و شما می‌توانید با کمترین ریسک در بازارهای مالی معاملات پرسودی را کسب کنید.

انواع اندیکاتورهای فارکس؛ با ریسک پایین معامله کنید

معامله در بازارهای مالی ریسک بسیار بالایی دارد و معامله‌گران ممکن است براثر یک اشتباه ساده تمام سرمایه خود را در کمتر از چند دقیقه از دست بدهند. یکی از پرریسک‌ترین بازارهای مالی دنیا، بازار فارکس است که معامله‌گران زیادی در آن فعالیت می‌کنند.

یکی از بهترین ابزارها برای کاهش ریسک و کسب سود بیشتر، استفاده از اندیکاتورهای مختلف است که می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند در شرایط مختلف حجم زیادی از داده‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن تحلیل کنند. اگر یک تحلیل‌گر یا معامله‌گر بازارهای مالی هستید، آموزش کامل اندیکاتورهای این بازارها بسیار برای شما ضروری است.

سعید محمدی

سعید محمدی یکی از مشاوران مالی و مدیران وبسایت ایتسکا است که همزمان به عوان مشاور با سازمان های غیر انتفاعی نیز فعالیت میکند. در حال حاضر، مدیریت وبسایت ایتسکا، حقیقت سنجی محتوا در وبسایت های مالی و همچنین آموزش های خصوصی در خصوص بازار های مالی، از فعالیت های اصلی سعید است.