سلامت و دانشمعرفی کسب و کار

کاربردهای منتول چیست؟

مشخصات شیمیایی و فیزیکی منتول + راهنمای خرید منتول

چگالی : ۸۹۰ kg/m³

حلالیت در آب: کمی محلول

نقطه جوش: ۲۰۷ درجه سانتیگراد

فرمول شیمیایی: C10H18O

جرم مولی: ۱۵۴.۲۵۳ گرم بر مول

منتول چیست؟

منتول یک ترکیب آلی است که به صورت مصنوعی از هیدروژناسیون تیمول تولید می شود و یا به طور طبیعی از روغن نعناع ذرت ، نعناع فلفلی نعناع وحشی، نعناع ژاپنی یا سایر نعناع ها به دست می آید. ماده ای جامد کریستالی به صورت  مومی و میله ای ، با ظاهری شفاف یا سفید رنگ است که در دمای اتاق جامد است و  در دمای کمی بالاتر از آن ذوب می شود.

نعناع فلفلی عمدتا از منتول و منتوتو تشکیل شده است.

منتول ، جوهر نعنا ،جوهرکریستال ،کافور نعناع یا کافور نعناع فلفلی،کریستال نعنا ،اسانس اوکالیپتوس  نیز نامیده می شود.

نعنا فلفلی یا کریستال نعناع:

نعناع فلفلی دارای  برگهای بیضوی نوک تیز ، دندانه دارو کمی کرک و پرزدار است و از گلهای اسطوخودوس صورتی رنگ است. مانند سایر نعناع ها ، گیاه می تواند با استفاده از ساقه های زیرزمینی به طور تهاجمی گسترش یابد. ترکیبی طبیعی در میان گونه های وحشی انواع مختلفی از نعناع را به وجود آورده است ،

اما فقط دو گونه سیاه و سفید توسط تولید کنندگان شناخته می شوند:

  • نعناع سیاه :که با نام های نعناع انگلیسی و نعناع میچام نیز شناخته می شود،دارای ساقه های ارغوانی است.
  • نعنای سفید: که مقاومت و همچنین میزان کشت و تولید کمتری دارد، اما مسئله ای که وجود دارد این است که روغن آن بوی مطبوع تری دارد و به نسبت گران تر میباشد.

روغن نعناع فلفلی به طور گسترده ای برای طعم دادن به شیرینی جات ، آدامس ها ، مواد غذایی و داروها مورد استفاده قرار میگیرد.روغن خالص نعناع فلفلی تقریباً بی رنگ است. این ماده عمدتا از منتول و منتون تشکیل شده است.

موادتشکیل دهنده نعناع فلفلی به طور دقیق عبارتند از:

  • منتول (%۴۵-۳۵)،
  • منتون  (%۲۰-۱۵)
  • استات منتيل  (%۵-۳)
  • نئومنتول  (%۵/۳-۵/۲)،
  • ايزومنتون (%۳-۲)
  • منتوفوران (%۷-۲)

همچنين حاوي ساير تركيبات از جمله ليمونن، پولگون، آلفا و بتا پي نن، ترانس-سابينن هيدرات می باشد.

منتول : خریدو فروش منتول با نام های دیگری مانند کافور نعناع یا کافور نعناع فلفلی نیز انجام می شود.  مدت ها است که به عنوان یک مرهم تسکین دهنده با مصرف دارویی استفاده می شود.

منتون: در بیشتر روغنهای اساسی ، این یک ترکیب جزئی است. اولین بار با اکسیداسیون منتول در سال ۱۸۸۱ قبل از اینکه در روغنهای اساسی پیداشود، سنتز شد.

کریستال منتول و روغن نعنافلفلی دو ماده پرمصرف و پرکاربرد هستند.

منتول  خاصیت طعم دهندگی  وایجاد  بی حسی موضعی دارد.

در صنعت داروسازی و تولید مواد غذایی ، منتول به عنوان اسانس طعم نعناع عمل می کند. این ماده همچنین برای پوست و غشاهای مخاطی اثر ضددردو ضدتحریکی دارد و مینواند بی حسی موضعی ایجاد کند.

کاربردهای فروش منتول

منتول کریستال کاربردهای فراوانی در بسیاری از صنایع دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.

کاربرد های منتول دارویی در صنعت دارویی و پزشکی

منتول توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده () تأیید شده است و در صورت استفاده مطابق با برچسب  روی دارو ، ایمن و موثر است.

خاصیت ضد باکتریایی،ضد قارچی ،ضد ویروسی ،ضد درد و آنتی اکسیدانی منتول باعث تنوع کاربردهای آن می شود.

از منتول به صورت دارویی در شربت ها مانند شربت سینه ،کرم ها ،پمادها ، اسپری های بینی قطره های سرفه استفاده می شود.

منتول وقتی روی پوست یا سایر بافتها (مانند زبان ، لثه ها یا داخل گونه ها) قرار می گیرد ، احساس خنکی ایجاد می کند. غشای مخاطی دهانی موضعی منتول (برای استفاده در داخل دهان) برای درمان گلودرد جزئی ، یا تحریک دهان ناشی از زخم شانکر استفاده می شود.

بسته به دوز و فرم ، می توان از منتول برای تسکین سرفه استفاده کرد. به کنترل پلاک یا از بین بردن باکتری هایی که می توانند در ایجاد ورم لثه کمک کنند کمک می کند.

برخی از معروف ترین کاربرد های دارویی فروش کریستال منتول :

  • گرفتگی عضلات
  • رگ به رگ شدن
  • تسکین علائم حالت تهوع
  • کاهش تب و سردرد و سرگیجه
  • کاهش درد
  • درمان بیماری های گوارشی و معده
  • تسکین سرفه
  • درمان اسهال
  • درمان مشکلات سینوسی
  • ناراحتی های دهان ،لثه
  • گلودرد
  • ناراحتی های دهانی همراه با زخم های شانکر. تاول های تب یا تبخال
  • و شرایط مشابه

به تنهایی یا همراه با مواد شیمیایی مانند کافور ، روغن اکالیپتوس یا کپسایسین استفاده می شود.

عصاره های مختلف نعناع فلفلی حاوی منتول به عنوان یک ماده اصلی سازنده فعال است و قرن ها به عنوان داروهای سنتی برای تعدادی از بیماری ها از جمله :

  • عفونت
  • اسپاسم ماهیچه ای
  • حساسیت
  • دردمفاصل
  • بی خوابی
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • سرماخوردگی، آنفولانزا

استفاده شده است.

منتول با افزایش سریع کلسیم درون سلولی و پخش کلسیم از طریق کانال ها ، باعث ایجاد گیرنده هایی می شود که سیگنال های پاسخ سرما را در قسمت مورد نیازبه وجود آورد.

منتول خرسی به عنوان طعم دهنده (اسانس)

همچنین از آن به عنوان اسانس در غذاها ، خوراکی های با طعم و بوی نعنا مانند آدامس ،قرص نعنا وخمیردندان، دهانشویه، آبنبات ،آبنبات های دارویی، سیگار ، ننباکو ،لیکور ،شامپوی سر و بدن ، صابون ،مواد آرایشی و عطرها و استفاده می شود.

منتول هندی در محصولات آرایشی بهداشتی

در صنایع آرایشی و بهداشتی کریستالهای منتول به روغنهای حامل اضافه می شوند و به عنوان یک ماده اصلی در محصولات پوستی و آرایشی نقش دارند. منتول خاصیت ضد باکتریایی ،ضد میکروبی و ضد التهابی دارد.این کریستالها دارای رایحه تازه نعناع هستند و اغلب به عطرها ، کرم ها و ادکلن ها،ژل های اصلاح  خنک کننده مردانه ژل های آبرسان،فوم اصلاح،کرم اصلاح  افزوده می شوند.

در محصولات پوستی باعث کاهش تحریکات پوستی و خشکی کف سر و ایجاد شوره  شده و همچنین به طراوت بخشیدن و زنده سازی پوست  کمک میکنند. و تسکین دهنده خارش های سطح پوست میباشند.

بدلیل خواصی که منتول دارد صابون های تهیه شده با آن از بروز آکنه ،خشکی، عفونت ،خارش در پوست جلوگیری کرده و بهداشت  و سلامت پوست را تامین میکنند.

به طور کلی افزودن کریستالهای منتول به محصولات مراقبت از مو به  تقویت و تغذیه و  مو و رشد موهای سالم کمک می کند. اسانسی که از نعنا فلفلی تهیه می‌شود یکی از پرمصرف‌ترین اسانسهای دنیا است و سالهای طولانی است که به شکلهای مختلف خوراکی موضعی ( استفاده خارجی) و تنفسی، به عنوان یک داروی طبیعی ایده‌ال و بدون عوارض جانبی درحال مصرف می‌باشد ماده مؤثر این اسانس به نام ” منتول ” است.

منتول چگونه کار می کند؟

منتول با ایجاد اثر خنک کنندگی انحراف دلپذیری از درد یا سایر تحریکات ایجاد می کند. در حالی که منتول در واقع دمای بدن را کاهش نمی دهد گیرنده های حرارتی بدن را تحریک می کند. این کار یک سیگنال به مغز می فرستد که بدن در حال سرد شدن است.

منتول اغلب با سایر مواد فعال در داروهای ضد سرفه، محافظ پوست و سایر محصولات ترکیب می شود. از آنجایی که به طراوت و تجدید حیات کمک می کند منتول می تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

خواه یک تکه خنک کننده برای تسکین سردرد باشد یا یک لوسیون آرام بخش پوست برای درمان قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا حتی خارش و التهاب.

منتول کنار تسکین درد و قابلیت های ضد التهابی به عنوان یک داروی مسکن نیز عمل می کند. به شل شدن ماهیچه های روده و درمان بیماری های دستگاه گوارش کمک می کند.

منتول را می توان بلعید، استنشاق کرد یا به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد. به طور موضعی از آن برای کاهش درد و التهاب استفاده می شود. برای کمک به مشکلات گوارشی می توانید منتول را به صورت خوراکی در چای نعناع، کپسول یا تنتور مصرف کنید.

آیا می خواهید چای نعناع را در خانه درست کنید؟ این دستور ساده را امتحان کنید:

2 فنجان آب را بجوشانید

حرارت را خاموش کنید

4 برگ نعناع تکه شده را به آب اضافه کنید

اجازه دهید برگ ها به مدت 5 دقیقه دم بکشد سپس روی ظرف را بپوشانید

چای را صاف کنید و بنوشید

سوالات متداول خرید و فروش منتول

منتول طبیعی چگونه به دست می آید؟

منتول طبیعی با انجماد روغن نعنا به دست می آید.بلورهای به دست آمده سپس با فرآیند تصفیه در چند مرحله جدا می شوند . برای بدست آوردن کریستالهای بهتر ،پردازش بیشتری بر روی آنها انجام می شود. روغن باقیمانده هیدرولیز شده و تکه تکه می شود. سپس بلورهای حاصل از منتول با فیلتراسیون جدا می شوند. کل تولید منتول در جهان در سال ۱۹۹۸ ۱۲۰۰۰ تن بود که ۲۵۰۰ تن آن مصنوعی بود.

فواید منتول برای سلامتی چیست؟

بسیاری از مردم معتقدند که منتول یک داروی ضد احتقان بینی است که می تواند از شر گرفتگی خلاص شود و جریان هوا و تنفس را بهبود بخشد. با این حال ، مطالعات متعدد نشان می دهد که منتول هیچ عملکرد ضد احتقانی ندارد. گفته می شود ، تحقیقات همچنین نشان می دهد که منتول می تواند به طور ذهنی تنفس بینی را بهبود بخشد.

آیا خوردن  منتول خالص، خطرناک است؟

بلعیدن منتول خالص می تواند خطرناک باشد و دوز بیش از حد آن با مصرف بیش از حد محصولات حاوی منتول امکان پذیر است. دوز کشنده و بسیار خطرناک که از طریق بلع منتول حاصل می شود، ۵۰-۱۵۰ میلی گرم تخمین زده شده است.