عمومیمعرفی کسب و کار

چاپ دیجیتال چیست | سفارش آنلاین فوری،ارزان

چاپ دیجیتال چیست؟

بطور معمول تولید محصولات چاپی با کیفیت و حرفه ای مستلزم صرف زمان و مراحل اماده سازی می باشد ولی چاپ دیجیتال ارزان روشی نوین می باشد که این چاپ شامل چاپ حرفه ای متن یا تصویر در تیراژ پایین و با سرعت بالا بصورت مستقیم از کامپیوتر به دستگاه چاپ منتقل می گردد. دستگاه چاپ دیجیتال میتواند دستگاه چاپ لیزری ، دستگاه چاپ لارج فرمت، دستگاه چاپ جوهرافشان و یا دستگاه چاپ تونری باشد که میتوان برروی انواع سطوح از قبیل کاغذ ، کتان، پارچه، فوم برد، شیشه، پی وی سی و پلکسی گلاس بصورت مستقیم چاپ نمود.

پس از اتصال کامپیوتر به دستگاه چاپ، متن یا تصویر مورد نظر کپی و متن یا تصویر مورد نظر بصورت کاملا اتوماتیک انجام می گیرد و چاپ دیجیتالی را به ارمغان می آورد. اگر متریال مورد استفاده ما بطور مثال کاغذ باشد در روش سنتی جوهر و یا مرکب به بافت کاغذ نفوذ پیدا میکند ولی در این روش بصورت لایه نازکی برروی سطح قرار میگیرد که در بعضی چاپگرها متن یا تصویر ارسالی با استفاده از فرایندهای حرارتی یا پوششی و یا تابش یو وی تثبیت میگردند.

کاربردهای چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال فوری را می توان در طیف گسترده ای از کارها به کار برد. چاپ دیجیتال، کیفیت و سرعت بالایی دارد و از آن برای چاپ بروشور، کارت ویزیت، چاپ کاتالوگ، پوستر، کارت دعوت و نمونه گیری برای چاپ کتاب استفاده می شود. می توان روی کاغذ عکس نیز چاپ دیجیتال انجام داد و از کیفیت بالای آن لذت برد.

یکی دیگر از مزایا این است که می توان کارهای چاپ شده را روی فوم، تخته شاسی، رول آب یا هر سطح دیگری استفاده کرد. با استفاده از خدمات چاپ دیجیتال، می توان انواع کارت پستال و کارتهای تبریک را به دلخواه شخصی چاپ کرد. چاپ بیلبورد، استندهای تبلیغاتی، چاپ بنر، چاپ استیکر، چاپ روی پارچه، سابلیمیشن و حکاکی روی فلزات و چوب از دیگر کاربردهای این نوع از چاپ است.

کیفیت چاپ افست بستگی به عوامل زیادی دارد که بدون نقص عمل کردن در عملیات پیچیده پیش از چاپ، سلامت و دقت ماشین چاپ، روی هم خوردن رنگ‌ها (Registration)، دقت اپراتور، میزان حرارت محیط و رطوبت کاغذ، نمونه‌گیری دقیق!، شسته بودن کامل ماشین، استفاده از مرکب استاندارد، وجود زبان مشترک بین طراحی، لیتوگرافی و چاپخانه) مدیریت رنگ و گردش کار هوشمند و…

 برای همین است که چاپ بدون عیب و ایراد در افست یک هنر به‌شمار می‌رود و کار هر کسی نیست. بسیاری از چاپچی‌های کارکشته، نمونه‌ای از کارهای خوب خود را همیشه در دفتر کار خود نگه می‌دارند، به دیگران نشان می‌دهند و به آن افتخار می‌کنند.

چاپ در تیراژ محدود

در فرآیند چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ، برای مصارفی مثل تهیه نمونه یا چاپ محصولات کم‌تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیون‌ها برگ ساخته نشده‌است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند- که البته این کار را خیلی خوب انجام می‌دهد – بنابراین با توجه به هزینهٔ تمام‌شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به‌صرفه است و این یکی ازچندین  تفاوت کیفیت چاپ دیجیتال و افست است

البته از سال ۲۰۱۰ فناوری‌های نوین در چاپ به روش دیجیتال به کار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیستم پاشش جوهر، چاپگرهای دیجیتال جوهرافشان توانستند بسیاری از محدودیت‌ها را در زمینهٔ سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.

چاپ شخصی شده

در چاپ دیجیتال رنگی با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می‌توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی بصورت چاپ دیجیتال با کیفیت انجام دهید. به عنوان مثال شما می‌توانید کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف یا کارت پرسنلی با طرح‌های مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می‌دهد. یعنی می‌توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می‌تواند شماره سریال یا نام گیرنده یا تصویر هر فرد باشد. از همین رو چاپ دیجیتال کهن به عنوان مجهزترین ایران و چاپ دیجیتال تهران شناخته می شود و تنوع خدمات و محصولات از طریق سفارش چاپ دیجیتال سامانه چاپ آنلان امکانپذیر می باشد.

 چاپ دیجیتال و انواع آن بر اساس سطح چاپی

با اینکه هزینه ها در چاپ به روش دیجیتال، بسیار بیشتر از چاپ افست است، ولی به این دلیل که امکان چاپ تیراژ پایین ( حتی یک عدد ) وجود دارد و همچنین زمان آماده شدن آن بسیار سریعتر از چاپ افست می باشد؛ در بین انواع چاپ از محبوبیت بیشتری برخوردار است . از مزیت های مهم در چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست این است که امکان چاپ شخصی شده وجود دارد. به این صورت که شما اگر قصد چاپ ۱۰۰ عدد سربرگ با طرح و موضوعات مختلف دارید، با این نوع چاپ میتوانید آن را انجام دهید؛ ولی در چاپ افست به دلیل وجود فیلم و زینک و پلیت، امکان چاپ متنوع در تعداد دلخواه وجود ندارد.

-چاپ متوسط medium format

سفارشات مرتبط با چاپ بروشور ،چاپ اوراق اداری، چاپ لیبل ، چاپ دیجیتال کاتالوگ، چاپ کارت ویزیت، چاپ دیجیتال سی دی  و چاپ دیجیتال  لیبل و … تا سایز کاغذ چاپ دیجیتالA3+ در این دسته قرار میگیرند.

-چاپ بزرگ  Large Format

ابعاد این دسته از سایز A3+ تا عرض 150 سانتی متر را شامل می شود که کاربرد این دسته در سفارشات چاپ پوستر دیجیتال، چاپ استند دیجیتال، چاپ فوم برد دیجیتال، چاپ تخته شاسی به روش دیجیتال، چاپ بک لایت دیجیتال  و …. که اغلب برای فضای داخلی In Door  به کار می روند و بر روی انواع کاغذ چاپ دیجیتال انجام پذیر می باشد.

چاپ دیجیتال عریض Wide Format

ابعاد این دسته ازعرض 150 سانتی متر و تقریبا” محدود می باشد که چاپ بنر، چاپ فلکس دیجیتال، چاپ مش، چاپ دیجیتال استیکر و … که اغلب مصارف فضای بیرونی Out Door  دارند در این دسته بندی قرار میگیرند که اکثرا نسبت به تابش نور خورشید و آب مقوم هستند .

انواع چاپ دیجیتال بر اساس نوع تکنولوژی

-چاپ دیجیتال نوری  Photolab

در این روش با تابش نور تصاویر را بر روی کاغذهای حساس به نور مثل کاغذ عکاسی چاپ و تثبیت میکنند.

-چاپ دیجیتال حرارتی  Thermal

در این روش با ایجاد گرمای شدید به وسیله ماتریس های حرارتی یا لیزر و یا دیگر واکنشهای شیمیایی رنگ و تصویر را بر روی کاغذهای حساس به حرارت چاپ می کنند .

-روش تصعید رنگ Dye Submillation

در این روش ابتدا رنگها روی سلفون قرار میگیرند و سپس با استفاده از پرتوهای رنگی مانند ماتریسهای حرارتی رنگها، از روی سلفون بخار شده و روی کاغذ ثبت می شوند. قیمت بالای این روش از معایب این روش می باشد .

چاپ تی شرت، لیوان، بشقاب و …. در این دسته قرار میگیرند .

-چاپ DI(Direct Imaging)

در این شیوه چاپ فایل مورد نظر بصورت مستقیم از کامپیوتر به دستگاه چاپ ارسال شده و فرایند چاپ بصورت کاملا اتوماتیک انجام می شود. چاپ صفحات تیراژ بالا به این روش انجام میگیرد که بسیار مقرون بصرفه است ولی عیب این روش این است که همچنان امکان تغییر اطلاعات وجود ندارد .

-روش چاپ جوهرافشان

این روش با کیفیت ترین و رایج ترین روش چاپ دیجیتال است که فایل پس از ارسال بصورت مرکب های مایع بوسیله هد برروی سطوح چاپی منتقل میشوند . نازل رنگ کاملا دیجیتالی بوده و از دو فرمان مثبت و منفی یعنی پاشیده و نپاشیدن استفاده می کند.

– روش چاپ الکتروفتوگرافی یا مرکب جامد پودری ، مایع

– تونری یا جامد پودری

در این روش از طریق نور لیزر ، مرکبهای پودری که تونر نام دارندباردار شده و با ذوب شدن این تونرها ، تصاویر بر روی کتذ نقش میبندد. سرعت چاپ بالا از مزایای این روش است.

– مرکبی

در این روش به جای استفاده از مرکبهای پودری از مرکبهای رنگی مایع استفاده می شود و بدلیل محدودیت در ابعاد چاپ که نهایتا A3 می باشد این روش کمتر مورد تپجه قرار گرفته است .

– چاپ مارکر لیزری

این روش به وسیله اشعه لیزر و با ایجاد حرارت و سوزاندن ، تصاویر را روی محصول مورد نظر درج میکند که بیشتر در صنایع تولیدی و هدایای تبلیغاتی کاربرد دارد.