چه نوع ماسکی برای کار با آمونیاک مناسب است؟

استفاده از ماسک فرار تنفسی با توجه به وضعیت آلوده بودن آب و هوا و همچنین وجود گرد و غبار در محیط کاری، به عنوان یک راهکار مهم و اصلی برای جلوگیری از صدمه به سیستم تنفسی مطرح می‌شود. ماسک های تنفسی انواع مختلفی دارند، مانند: ماسک نیم صورت و ماسک تنفسی تمام صورت. به عنوان مثال، هنگام آلوده شدن هوا یا وجود گرد و غبار در آن، ماسک‌های سلولزی معمولی به عنوان اولین و رایج‌ترین گزینه استفاده می‌شوند.

پس می‌بینیم که برای مواجهه با هر نوع آلودگی یا ذرات گرد و غبار، امکان استفاده از یک سبک خاص از ماسک تنفسی وجود دارد و به همین دلیل این مطلب از گروه ایمن ترافیک را به راهنمای خرید ماسک تنفسی و معرفی انواع آنها اختصاص دادیم. ماسک تنفسی از جمله مهم ترین تجهیزات در جهت محفاظت از دستگاه تنفسی می باشد و می تواند شما را از استنشاق هوای آلوده ایمن نگه دارد. ماسک تنفسی موجب می شود تا تنفسی سالم داشته باشید و به هنگام نفس کشیدن در هوای آلوده آسیبی به دستگاه تنفسی شما وارد نشود.

انواع ماسک های تنفسی از نظر شکل

امروزه انواع ماسک های تنفسی که در اصطلاح به آن ماسک ایمنی صورت نیز گفته می شود تولید شده است. انواع ماسک تنفسی به طور کلی به ماسک تنفسی نیم صورت و ماسک تنفسی تمام صورت تقسیم می شود که در اینجا توضیح کوتاهی در مورد انواع ماسکهای تنفسی برای شما ارائه می نماییم.  در حالت معمول زمان آلودگی هوا از ماسک ‌های کاغذی استفاده می‌شود و کودکان نیز باید از ماسک فیلتر دار کودک استفاده نمایند تا آسیبی به سیستم تنفسی آن ها وارد نشود.

در این گونه مشاغل استفاده از بهترین ماسک فیلتر دار از جمله مهم ترین انتخاب ها می باشد و استفاده از ماسک صورت فیلتردار موجب می شود تا سلامتی افراد در درجه اول تامین شود. تا اینجا متوجه شدیم که برای مواجهه با هر نوع آلودگی در هوا باید بر اساس موارد استفاده خود از یکی از انواع ماسک تنفسی استفاده نماییم.

انواع ماسک تنفسی ایمنی

همان گونه که در بالا اشاره شد ماسک‌ های تنفسی بسیار متنوع هستند و طراحی برخی از آنها بسیار ساده و برخی دیگر بسیار پیچیده می باشد و همین موضوع باعث می شود که استفاده از ماسک ‌ها متنوع باشد و در حوزه ‌های مختلفی از آنها استفاده شود.   طراحی ماسک ‌ها در خرید انواع ماسک های تنفسی تاثیر گذار است و مشخص می‌شود که از هر ماسک در چه حرفه‌ و به چه صورتی می‌توان استفاده کرد.

امروزه به دلیل افزایش آلودگی هوا انواع ماسک های تنفسی برای سنین مختلف طراحی می شود به عنوان مثال کودکانی که در هوای آلوده به مدرسه می روند لازم است تا از ماسک فیلتر دار کودک استفاده نمایند همچنین به جهت تقاضای بسیار عموم مردم امروزه می توان خرید اینترنتی ماسک تنفسی و انواع ماسک ایمنی را نیز به راحتی انجام داد.به طور کلی انواع ماسک های تنفسی که در اصطلاح به آن ماسک دهان نیز گفته می شود به شرح زیر می باشند:

ماسک صورت فیلتر دار

نوع اول در انواع ماسک تنفسی ایمنی، ماسک صورت فیلتر دار می باشد که در قسمت پایین یا در کناره‌ ها دارای یک یا دو فیلتر پیشرفته می باشد که امکان تصفیه هوا و جذب مواد آلاینده را برای مصرف کننده فراهم می‌کند. ماسک صورت فیلتر دار دارای مدل های مختلفی می باشد و به همین جهت قیمت ماسک فیلتر دار با یکدیگر متفاوت است.  اگر شما نیز برای شغل خود به فکر خرید بهترین ماسک فیلتر دار می باشید می توانید با توجه به شغلتان و نوع آلاینده ای که با آن سر و کار دارید ماسک صورت فیلتردار مورد نیازتان را تهیه نمایید تنها در هنگام خرید ماسک به تاریخ انقضا ماسک فیلتر دار نیز توجه نمایید تا مشکلی در هنگام خرید نداشته باشید.

طریقه استفاده از ماسک فیلتر دار

برای آشنایی با طریقه بستن ماسک فیلتردار به صورت صحیح و به طور کلی طرز استفاده از ماسک فیلتر دار لازم است توضیحات کوتاهی را خدمت شما ارائه دهیم. طرز استفاده از ماسک فیلتر دار در زیر برای شما توضیح داده خواهد شد تا اگر قصد خرید ماسک فیلتر دار را داشتید توضیحات لازم را در خصوص استفاده از آن بدانید.

اولین مرحله قبل از دانستن طریقه بستن ماسک فیلتردار این است که باید دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید تا ماسک آلوده نشود. بعد از اطمینان از سلامت دست ها و ماسک می توانید ماسک را به وسیله قسمت بالایی که دارای قطعه می باشد بر روی بینی قرار داده و آن را محکم کنید. کش یا بند نگهدارنده ماسک باید به درستی در پشت سر قرار گرفته شود و ماسک به طور صحیح بر روی بینی و دهان قرار گیرد. در مرحله آخر روش استفاده از ماسک فیلتر دار این نکته را در نظر داشته باشید که ماسک باید به طور کامل بر روی بینی و دهان قرار گیرد و دم و بازدم دهان از ماسک خارج نشود.

ماسک تنفسی نیم صورت

این نوع ماسک که همان ماسک تنفسی فیلتر دار می باشد تنها نیمی از صورت را پوشش می دهد و به همین جهت به آن ماسک تنفسی نیم صورت می گویند. این نوع ماسک تنفسی معمولا قسمت دهان و بینی را پوشش می دهند و سایر قسمت های صورت آزاد می باشد. استفاده از ماسک تنفسی نیم صورت بیشتر در مشاغلی که با مواد حساس سر و کار ندارند و حساسیتی برای چشم یا گوش ایجاد نمی کنند استفاده می شود و بهتر است به جای عنوان ماسک کار آن را ماسك دهان نامید.

ماسک تنفسی تمام صورت

ماسک‌ تنفسی تمام صورت که بیشتر آن را با نام ماسک شیمیایی می شناسند در زمان استفاده از مواد شیمیایی استفاده می شود و در حال حاضر انواع ماسک های شیمیایی در بازار وجود دارد. ماسک تنفسی تمام صورت همان گونه که از نام آن انتظار می رود برای محافظت از تمام اعضای صورت استفاده می شود و باعث می شود تا مواد آلاینده به دستگاه تنفسی نفوذ نکند.

ماسک فیلتردار صنعتی

ماسک فیلتر دار صنعتی می تواند شامل هر سه موردی باشد که پیش تر توضیح داده شد. کاربرد ماسک فیلتردار صنعتی بیشتر محدود به مشاغل صنعتی و کارهای صنعتی می باشد و در مشاغل دیگر کاربرد خاصی ندارد. برای آشنایی با قیمت ماسک فیلتردار صنعتی راهنمایی های لازم را از مشاورین سایت ایمن ترافیک بخواهید

ماسک فیلتر دار شیمیایی

انواع ماسک های شیمیایی که امروزه تهیه می شوند در کارهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند و این بدان معناست که استفاده از انواع ماسک شیمیایی باعث می شود تا ورود مواد شیمیایی به بدن و دستگاه تنفسی بدن آسیبی وارد نکند. انواع ماسک شیمیایی معمولاً به صورت ماسک ‌های تمام صورت و دارای فیلترهای پیشرفته طراحی می ‌شوند که از ورود هرگونه مواد شیمیایی وآلاینده به بدن جلوگیری می کند.

انتخاب فیلتر ماسک تنفسی

هنگامی که در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدید که در محیط کار شما چه مواد آلاینده‌ای و در چه غلظتی موجود است، اکنون می‌توانید به سراغ انتخاب و خرید انواع فیلتر تنفسی بروید و حتی برخی از گزینه‌های اولیه خود را حذف کنید. در بین فیلترهای تنفسی، انواع مختلفی موجود است که برخی از آنها بسیار ساده و ابتدایی بوده و برخی از آنها به صورت پیشرفته با فیلترهای مجهز هستند.

علاوه بر انتخاب تجهیزات مناسب برای مقابله با گرد و غبار و بخار محیطی، شما باید سازگاری با دیگر تجهیزات ایمنی لازم را در نظر بگیرید. احتمالاً در کارگاه خود از لوازم دیگری مانند عینک ایمنی و کلاه ایمنی نیز استفاده می‌کنید که لازم است این تجهیزات با استفاده همزمان از ماسک نیز مطابقت داشته باشند. یک ماسک نیم صورت اجازه می‌دهد که عینک ایمنی قابل استفاده باشد و حتی امکان استفاده از کلاه ایمنی نیز وجود داشته باشد. این در حالی است که یک ماسک تنفسی تمام صورت امکان استفاده از عینک یافت و کلاه را محدود می‌کند و بهتر است این تناسب و استفاده همزمان آن‌ها با یکدیگر رعایت شود.

 استفاده از سیستم کد گذاری رنگی

استاندارد تولید ماسک تنفسی بدین صورت است که برای تجهیزات و کارتریج‌های مقابله با گاز و بخار، از کدگذاری‌های رنگی استفاده می‌شود که هر کدام از این رنگ‌ها نشان دهنده یک ویژگی خاص در ماسک ایمنی است:

  • برچسب سیاه: این برچسب‌ها نشان دهنده مقاومت ماسک فیلتردار در برابر بخارهای ناشی از حلال‌ها و ترکیبات ارگانیک است؛
  • برچسب سفید: مقاومت در برابر گازهای اسیدی مانند گاز کلر، سولفید هیدروژن و دی اکسید گوگرد با استفاده از این برچسب‌ها قابل تشخیص است؛
  • برچسب زرد رنگ: استفاده از این ماسک‌ها در هر دو مورد بخارهای آلی و اسیدی تأیید شده است؛
  • برچسب سبز: استفاده از این فیلترها برای محیط‌های دارای آمونیاک یا متیل آمین مورد تأیید است.

قیمت ماسک تنفسی

قیمت ماسک تنفسی تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند و لازم است که هنگام خرید ماسک، به تناسب بین قیمت و کارایی آنها توجه کنیم. طبیعتاً وظیفه هر ماسک، پوشش دادن صورت و جلوگیری از ورود مواد آلاینده به بدن است، پس هر چه این عمل به صورت پیشرفته‌تر و با دقت بالاتری انجام گیرد، طبیعی است که انتظار داشته باشیم قیمت ماسک موردنظر بالاتر باشد.

 در بالا به فاکتورهای مختلفی برای شناسایی ماسک‌ها اشاره کردیم و حتی به انواع مختلفی فیلتر استفاده شده در آنها نیز اشاره شد. اگر یک ماسک بتواند پوششی کامل و دقیق بر روی صورت و ورودی‌های بدن ایجاد کند و از فیلترهای ترکیبی با سطح تصفیه بالا استفاده کند، قیمت آن بالاتر است. البته مشخص کردن قیمت ماسک تنفسی به صورت یک رقم واضح کار درستی نیست و قیمت آنها متغیر است.