عمومیمعرفی کسب و کار

چه نوع میلگرد مصرفی در ساختمان

روش های محاسبه مقدار میلگرد ظفربناب مورد نیاز برای یک ساختمان

اگر تصمیم داریم ساختمانی با اسکلت بتنی بسازیم یکی از مهمترین مواردی که حتما برای ما سوال خواهد شد این است که چه مقدار مصالح نیاز داریم. از بین مصالح مختلف مانند ورق سیاه، آجر، شن و سیمان هم میلگرد با توجه به حجم بالا و قیمت بیشترش از اهمیت بالاتری برخوردار است. محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان و همچنین برآورد قیمت آن یکی از اقدام اولیه است که پیش از شروع به ساخت و ساز باید انجام داد.

هر چند مقدار مصالح مورد نیاز یک بنا به طراحی و شرایط آن بستگی دارد اما می توان به صورت سر انگشتی به محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز یک ساختمان پرداخت. مقدار دقیق تر میلگرد مورد نیاز پس از انجام طراحی سازه و از طریق عملیات متره و برآورد مشخص می شود. در این مقاله ما روش های محاسبه مقدار میلگرد ظفربناب مورد نیاز برای یک ساختمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برای آغاز ساخت وساز هر پروژ ساختمانی نیاز است تا هزینه های مصرفی مصالح ساختمانی، مدت زمان که صرف ساخت و ساز و … میشود را  محاسبه  کنید تا برآورد های اولیه بدست آید. از مهمترین محصولات فولادی که در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد و است که اهمیت قابل توجهی در محاسبه هزینه ها دارد.

مطالب زیر را در این مقاله باهم بررسی خواهیم نمود:

متره به فرآینده اندازه گیری مقدار مصالح مورد نیاز برای اجرای یک پروژه یا مقدار مصالح استفاده شده در یک پروژه اجرا شده گفته میشود. معمولا این نوع محاسبات در جدول های خاص انجام میگیرد و به افرادی این نوع محاسبات را انجام میدهند مترور میگویند.

میزان آهن مصرفی به ازای هر متر مربع در ساختمان سازی

هزینه های مرتبط با آهن آلات مصرفی در ساختمان سازی را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد. یکی هزینه ی خرید خود مقاطع مانند میلگرد و تیرآهن و … است و دیگری دستمزد اجرای آن هاست. به عنوان مثال دستمزد آرماتور بند و جوشکار و .. .  با توجه به این مساله برای محاسبه ی هزینه های مربوط به آهن الات ساختمان می توان از رابطه ی زیر استفاده کرد.

از این فرمول جهت تخمین هزینه های ساختمان سازی استفاده میشود :

(میانگین قیمت خرید هر کیلوگرم آهن مصرفی+ دستمزد ساخت هر کیلوگرم آهن مصرفی) × کیلوگرم آهن مصرفی در هر متر مربع

وزن احتمالی آهن آلات مصرفی در هر متر مربع  به شرح زیر است:

اسکلت فلزی: وزن آهن آلات مصرفی در سازه های فولادی با مهاربندی پی، ستون و تیر بدون وزن آرماتور سقف 45-65 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب است. چنانچه اسکلت فلزی در سازه فولادی با قاب خمشی شامل پی، ستون و تیر بدون وزن آرماتور سقف  باشد وزن آهن آلات مصرفی آن حدودا 90-65 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب خواهد بود.

اسکلت بتنی: وزن آهن آلات مصرفی در سازه بتنی با قاب خمشی همراه با دیوار برشی شامل پی، ستون، تیر و دیوار برشی بدون وزن آرماتور سقف حدودا 35-45 کیلوگرم بر متر مکعب است. هنگامی که اسکلت فلزی در سازه بتنی با قاب خمشی همراه با دیوار برشی شامل پی، ستون و تیر بدون وزن آرماتور سقف باشد وزن آهن آلات مصرفی آن شامل 40-55 کیلوگرم بر متر مکعب است.

میزان میلگرد مصرفی برای هر متر مربع

ردیف به ازای هر متر مکعب وزن تقریبی
1 مقدار میلگرد مصرفی بین 60 تا 67 کیلوگرم
2 مقدار فولاد سنگین مصرفی بین 3.5 تا 5.5 کیلوگرم
3 مقدار فولاد سبک 2 تا 3 کیلوگرم

محاسبه میلگرد فنداسیون

فنداسیون وظیفه انتقال بار و وزن سازه به خاک را بر عهده دارد. مصالح اصلی تشکلی دهنده فنداسیون بتن است. فنداسیون بتنی از ترکیب بتن و میلگرد حاصل میشود. به دلیل اینکه بتن در برابر نیرو کششی مقاومت ندارد از شبکه های میلگرد به عنوان عضو کششی الزاما استفاده میکنند.

میلگرد فنداسیون شامل :

  • میلگردهای طولی فنداسیون
  • میلگردهای عرضی فنداسیون
  • میلگردهای تقویتی فونداسیون

میلگرد های طولی فنداسیون

میلگرد های طولی میلگردهایی هستند که در طول محور اجرا میشوند. این نوع میلگرد ها در دو ردیف بالا و پایین کار گذاشته میشود. برای محاسبه وزن میلگرد در فنداسیون طولی میلگرد باید به دو نکته توجه کنیم، کاور و خم میلگرد

کاور: مقدار فاصله ای که میلگرد باید از قسمت خارجی بتن داشته باشد را کاور یا پوشش میلگرد میگویند. به علت جلوگیری از خوردگی ، زنگ زدن میلگرد بر اثر تماس با هوا و جایگذاری راحت تر میلگرد از این فاصله در قراردهی میلگرد ها  در بتن استفاده میکنند.

خم میلگرد: جهت قرارگیری بهتر میلگرد در سازه و بتن دو سر میلگردهای طولی و عرضی را خم میکنند. برای محاسبه مقدار این خم از مبحث نهم مقررات ملی ساختمان استفاده کنید.

محاسبه طول میلگرد :

 (2* طول کاور) – (2* طول خم) +  طول محور = طول میلگرد

میلگرد های عرضی فنداسیون

طول میلگرد عرضی همانند میلگرد طولی محاسبه میشود:

(2* طول کاور) – (2* طول خم) + عرض محور = طول میلگرد

میلگرد تقویتی فنداسیون

برای محاسبه وزن این میلگردها طول آن میلگرد را (که معمولاً در پلان مشخص و بدون خم می‌باشد) در نظر گرفته و سپس در تعداد و وزن واحد طول آن میلگرد ضرب می‌نماییم. میتوانید برای تسریع در محاسبات از جدول ریزمتره استفاده کنید.

مزایا و معایب ساختمان های فلزی

مقاومت بالا : ساختمان هایی دارای اسکلت فلزی هستند از مقاومت بالایی برخوردار هستند و قطعاتی مانند میلگرد، تیرآهن و … که در این ساختمان استفاده میشود دارای مقاومت زیادی هستند.

خواص یکنواخت: فلزات در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقیق تهیه میشود. یکنواخت بودن خواص فلزات این اطمینان حاصل میکند که برخلاف بتن با عوامل خارجی تحت تاثیر قرار نگیرید و در مصرف مصالح تا حدی زیادی صرفه جویی میکند.

دوام و پایدار فولاد: فولاد بسیار با دوام و پایدار است به همین دلیل ساختمان های فلزی میتواند به صورت طولانی مدت قابل بهره برداری باشند.

خواص ارتجاعی: ساختمان های فلزی دارای خواص ارتجاعی هستند. فولاد این قابلیت را دارد تا از تمامی تنش های موجود در قانون هوک پیرویی کند.

پیوستگی مصالح: از مهمترین مزیت قیمت ورق قطعات فلزی پیوستگی و همگن بودن مواد تشکیل دهنده فلز است که در برابر صدماتی مانند زمین لزره پیوستگی بالایی دارند اما در سازه های بتنی صدمات وارد شده در هر زلزله به پوشش بتنی بروی سلاح میلگرد وارد میشود و ترکهایی را در پوشش بتن پدید می آورد  و احتمال تخریب ساختمان وجود دارد.

شکل پذیری: مصالح فلزی خاصیت شکل پذیری دارند و این خاصیت با داشتن نیروی دینامیک و ضربه ای در برابر خرابی ها تحمل بالایی دارد. در حالی که مصالح بتنی ترد و شکننده هستند و در برابر نیروی وارد شده عملکرد کاملا ضعیفی نشان میدهند.

اشغال فضا (ابعاد): ستون و تیرهای ساختمان های فلزی در مقابل ساختمانی بتنی از لحاظ ابعاد کوچکتر هستند. فضای هدر رفنپته در سازه های بتنی بیشتر است.

 معایب سازه های فلزی:

ضعف در دمای زیاد: اگر اسکلت فلزی در دمای 500 تا 600 درجه سانتی گراد برسد تعادل ساختمان به خطر می افتد.

فساد و خوردگی در برابر عوامل خارجی: قطعاتی که در سازه های فلزی استفاده میشوند در مقابل شرایط جوی طاقت ندارند و خورده میشوند این خوردگی باعث کاهش ابعاد فلز میشود.

جوش نامناسب: اتصال قطعات در ساختمان های فلزی توسط جوش، پیچ و پرچ صورت میگیرد. اتصال با جوش بعلت عدم مهارت جوشکاران ، استفاده از ماشین آلات قدیمی ، عدم کنترل دقیق توسط مهندسین ناظر ، گران بودن هزینه آزمایش جوش و …… برزگترین ضعف میباشد.

میزان میلگرد مورد نیاز برای ستون و سقف ها

میزان میلگرد مورد استفاده در ساختمان ها به نوع اسکلت که شامل اسکلت فلزی و بتنی و آرماتور بندی اش بستگی دارد. اگر اسکلت فولادی باشد میزان میلگرد مصرفی با مهاربندی بین 45 تا 65 کیلو بر متر مربع نیاز دارد. در صورتی که اسکلت فلزی را با قاب خمشی در نظر بگیریم حدود میلگرد مصرفی برابر با 65 تا 90 کیلوگرم بر متر مربع است. میزان آرماتور در اسکلت های بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی 35 تا 45 کیلومتر مربع است.

 نحوه محاسبه وزن کل اسکلت ساختمان

فرمول محاسبه وزن کل اسکلت به این صورت است :

Wt = {(W1+W2)*A} + W3

وزن کل فولاد مصرفی برابر با Wt ، وزن فولاد مصرفی در اسکلت به ازای هر متر مربع w1 ، وزن فولاد مصرفی در سقف w2 و وزن فولاد مصرفی در فونداسیون برابر با w3 است.

فرض کنید یک خانه سه طبقه با متراژ 100 متر داریم با فرمول زیر میتوانیم ضریب طبقات را بدست آوریم.

P = 1+ (1+100+2*100+3*100) / (100 + (3*100+100)) = 1.101

برای شروع هر پروژه ساختمان سازی نیاز است که بررسی اولیه نسبت به مواردی انجام شود. به طور مثال برای مواردی مثل میزان ، مدت زمانی که برای ساخت آن نیاز است و همچنین میزان مصالحی که قرار است در آن ساختمان به کار برده شود و… فکر و محاسبه کرد. یکی از مواردی که اهمیت قابل توجهی در هزینه ها دارد محاسبه است. توجه داشته باشید که در محاسبه قیمت میلگرد، نوع میلگرد استفاده شده فاکتور بسیار مهمی است. برای مثال با و میلگرد آجدار کاملا متفاوت است.

در این مقاله سعی شده کرده ایم حدود و میزان نیاز میلگرد برای ساختمان یک، دو و سه طبقه را توضیح دهیم تا طبق آن بتوان برآورد هزینه کرد. امید است که آموزش و نکات ارائه شده در این مطلب مفید واقع شود.

محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه

پیش از ساخت هر سازه ای محاسبه و اندازه گیری میزان مصالح موردنیاز برای ساخت پروژه ضروری می باشد. به محاسبه میزان مصالح مصرفی برای ساخت پروژه هایی نظیر پل سازی، تونل سازی و ساختمان سازی در اصطلاح متره گفته می شود که یکی از ضروریات ساخت هر پروژه ای به حساب می آید. در ادامه برای محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه ابتدا کلیاتی در خصوص متره ساختمان ذکر خواهیم کرد.

مقدار آهن مصرفی به ازای هر متر مربع

  • در کل میزان آهن مصرفی به ازای هر متر مربع 7555000 کیلوگرم بر متر مربع است.

مقدار سیمان مورد نیاز برای بتن ریزی

  • مقدار سیمان مصرفی به ازای هر متر مربع 9187000 کیلوگرم بر متر مربع است.

مقدار بلوک مصرفی برای ساخت دیوارها و تیغه ها به شرح زیر است:

  • تعداد کل آجر مصرفی متفاوت و بسته به نما و… دارد اما تقریبا بین 30000 تا 35000 است.
  • آجر مصرفی در هر متر مربع بین 21.7 متر مربع است.

محاسبه میلگرد فونداسیون

برای این که بتوان میلگرد مورد نیاز یک ساختمان یک، دو و سه طبقه را تا حدود زیادی تخمین زد نیاز است که مقاطع مورد نیاز در فونداسیون، ستون و سقف محاسبه شده را به دست آورد سپس به محاسبه آن برای تعداد طبقات پرداخت. برای این که مقاطع را در پی ساختمان یک طبقه یا بالاتر اجرا کنیم نیاز است که به سه صورت طولی، عرضی و تقویتی اجرا شود.

این به این معناست که در فونداسیون یک ساختمان باید محاسباتی پیرامون قرارگیری مقاطع به صورت طولی و عرضی داشته باشیم. مقاطع مربوط به تقویت پی هم برای استحکام و قدرت بخشیدن به اسکلت است. از طرف دیگر میلگرد کارخانه با کارخانه از نظر وزن، قیمت و سایز کمی فرق دارند. برای مثال با توجه به وزن آن برای هر شاخه با کارخانه ذوب آهن اصفهان فرق دارد.

از نام این مقاطع کاملا مشخص است که در طول محور پی اجرا می شوند یعنی این مقاطع در ردیف های بالا و پایین فونداسیون قرار می گیرند. برای به دست آوردن وزن میلگردی که می خواهیم در قسمت طولی به کار ببریم باید ابتدا طول یک میلگردی که در محور مورد نظر نیاز داریم را حساب کنیم. قبل از توضیح محاسبه وزن میلگرد، دو نکته را به شما یادآور شویم که برای محاسبه و جا گذاری میلگرد باید دو موضوع کاور و خم میلگرد را محاسبه نمود.

  • کاور: مقدار پوشش میلگرد یا همان کاور مقدار فاصله ایست که میلگرد در حین اجرا باید از قسمت خارجی بتن داشته باشد. علت فاصله گذاری این است که از زنگ زدن و خوردگی میلگردها جلوگیری می کند و راحت تر نیز در محل تعیین شده جاگذاری می شوند.
  • خم میلگرد: برای این که میلگرد به خوبی در بتن و سازه قرار بگیرد دو سر میلگرد های طولی و عرضی را خم می کنند برای اطلاع بیشتر به رجوع نمایید.

خب حال که با این دو مفهوم آشنا شدیم نحوه محاسبه طول میلگرد طولی ساختمان را توضیح می دهیم. ضرب طول خم در عدد 2 را منهای حاصل ضرب طول کاور در عدد 2 می نماییم عدد به دست آمده را با طول محور فونداسیون جمع می کنیم ، عددی که به دست می آید طول میلگرد است.

(2* طول کاور)- (2*طول خم)+ طول محور = طول میلگرد

محاسبه طول مقاطع عرضی هم مانند مقاطع طولی است. یعنی عرض محور را در نظر بگیرید و دو عدد کاور را از آن کم و دو عدد خم را به آن اضافه کنید.

برای محاسبه وزن مقاطع تقویتی باید طول آرماتور را در تعداد و وزن واحد طول آن ضرب کنیم. البته برای افزایش سرعت محاسبات و بالا بردن دقت در کار از جدول ریز متره استفاده می کنند که به صورت فایل اکسل است و منبع مطمئنی برای محاسبات دقیق است.

همین طور که در تصویر مشاهده می کنید فرم ریز متره را به این صورت پر می کنند که در ستون ها، طول و عرض را یادداشت می کنند و سپس در ارتفاع هر طبقه ضرب می کنند تا مقدار ستون ها به دست بیاید.

تعداد میلگرد مصرفی ساختمان دو و سه طبقه

حال فرض کنید که میخواهیم تعداد میلگرد مصرفی ساختمان سه طبقه را در پی محاسبه کنیم. برای این حالت ابتدا باید عمق حداقل فونداسیون را محاسبه کرد به این صورت که تعداد طبقات را ضرب در 10 می کنیم و عدد به دست آمده را با 20 جمع می بندیم. مثلا

(تعداد طبقات *10) + 20سانتی متر = عمق حداقل فونداسیون

(3*10)+20=50 سانتی متر (ترجیح آن است که عمق پی کمتر از 50 سانتی متر نباشد)

و اگر بخواهیم که عرض حداقل نوارها را محاسبه کنیم باید که از این فرمول استفاده کرد:

(تعداد طبقات*20)+(20 تا 40سانتی متر)=حداقل نوارها

(3*20)+(20 تا 40 سانتی متر)=80 سانتی متر

حالا از دو فرمول زیر همراه با یک مثال موضوع را بیشتر توضیح می دهیم. این دو فرمول مربوط به مقدار بیشینه است

الف) As1min=0.0025bd

ب) As2min= (0.0018*b*h)/2

منظور از b عرض پی است که ما این جا به طور فرضی 150 سانتی متر در نظر می گیریم که معادل 1500 میلی متر است و h ضخامت پی است و آن را 100 سانتی متر در نظر می گیریم و d را به عنوان عمق موثر با 94 سانتی متر که معادل 940 میلی متر می شود.

اگر اعداد بالا را در فرمول ها جا گذاری کنیم این ارقام به دست می آید و

As1= (0.0025*1500*940)/2=3525mm2

As2min= (0.0018*1500*1000)/2=1350mm2

از مقایسه دو عدد بالا متوجه می شویم که باید عدد بیشتر را انتخاب کنیم و آن ملاک عمل ما باشد. اگر سایز میلگرد طولی را 20 در نظر بگیریم مثلا ؛ فاصله و تعداد به صورت زیر می شود:

با این مثال می توان متوجه شد که در هر متر حدود 11 میلگرد سایز 20 نیاز است و حداقل و حداکثر آرماتورها به ترتیب 10 و 35 سانتی متر است.

حدود تقریبی میلگرد مورد نیاز برای اسکلت ساختمان ها

ساختمان ها را با اسکلت فلزی یا بتنی می سازند و میزان میلگرد با توجه به نوع اسکلت و آرماتور بندی اش متفاوت است.  در صورتی که اسکلت فولادی باشد با مهاربندی بین 45 تا 65 کیلوگرم بر متر مربع میلگرد نیاز دارد و اگر اسکلت فولادی را با قاب خمشی در نظر بگیریم حدود 65 تا 90 کیلوگرم بر متر مربع است. برای محاسبه میلگرد ساختمان بتنی باید بدانید که میزان آرماتور در اسکلت بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی برابر با 35 تا 45 کیلو گرم بر متر مربع و در اسکلت بتنی بین 40 تا 55 کیلو گرم بر متر مربع است.

حدود تقریبی میلگرد مورد نیاز برای ستون ها و سقف

تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان سه طبقه یا یک و دو طبقه یکی از سوالات مهم شما عزیزان می باشد. اگر سازه ساختمان اسکلت بتنی باشد برای هر ستون بین 12 تا 18 کیلوگرم آرماتور نیاز است که این عدد برای ساختمان با سقف دال دو طرفه بین 60 تا 85 کیلوگرم آرماتور است. میزان میلگرد سقف تیرچه بلوک بین 5 تا 7 کیلوگرم به ازای هر متر مربع است و به ازای هر متر مربع سقف کامپوزیتی این مقدار بین 8 تا 12 کیلوگرم خواهد بود. در سقف های دال بتنی توپر این عدد بین 10 تا 16 کیلوگرم به ازای هر متر مربع است.

نحوه محاسبه وزن کل اسکلت ساختمان

چنانچه بخواهیم وزن کل فولاد مصرف شده در سازه را به دست آوریم می توان از فرمول زیر استفاده نمود. در این فرمول وزن کل فولاد مصرفی در ساختمان را با WT، وزن فولاد مصرفی به ازای هر متر مربع را با W1، وزن فولاد سقف را با W2 و وزن فولاد فونداسیون را با W3 نشان می دهند. همچنین کل مساحت سازه با حرف A نشان داده شده است. در زیر فرمول محاسبه وزن کل اسکلت ارائه شده است.

Wt={(W1+W2)*A}+W3

  • فولاد مصرفی در اسکلت ساختمان باید از نوع St-37 با مقاومت 2400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد.
  • جهت تراز کردن صفحات کف ستون استفاده از گروت با ملات منبسط شونده با ارتفاع حداکثر 5 سانتی متر بلامانع است.
  • کلیه اعداد نشان داده شده روی علامت های جوش نقشه ها اشاره به گلوگاه موثر جوش دارد.
  • اولین پاس جوش کاری برای جوش های نفوذی بایستی با الکترود نمره 3 باشد.
  • از رنگ آمیزی قطعات در سطوحی که جوش انجام می شود خودداری شود.
  • کف کلیه ستون ها قبل از نصب بایستی سنگ زده و گونیا باشد.
  • آن قسمت از ستون که در زیر خاک قرار می گیرد باید پس از جوش کاری های لازم در بتن مدفون گردد.
  • ستون های فلزی پس از نصب روی صفحه ستون و قبل از اتصال صفحات لچکی تقویتی بایستی دور تا دور به صفحه کف ستون جوش شوند. بعد از این جوش در جزئیات مربوطه مشخص شده است.

محاسبه ضرایب چگونه است؟

فرض کنیم خانه سه طبقه ای با متراژ 100 متر داریم که با فرمول زیر می توانیم ضریب طبقات را به دست آوریم

محاسبه ضریب ارتفاع

با توجه به این که ارتفاع دیوار ها تا 3.5 متر است و بیشتر از این عدد نداریم، لذا :

Q=1.00

 ضریب بالا سری برابر با 1.3 است و ضریب پیشنهادی برابر با 1 است.

برآورد چیست؟

بعد از متره کردن و تعیین میزان مصالح برای پروژه، میزان حجم و تعدادی که به دست آمده قیمت گذاری می کنند و به ریال نزدیک می کنند این اقدام را برآورد می گویند.

آنالیز بهای واحد ساختمان

ملات مصرفی در ساختمان ها متفاوت است اما بر طبق مثال ما 01:4 باشد و به فرض این که دارای 150 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب داشته باشیم جدول مصالح مصرفی به این ترتیب خواهد بود:

با در نظر گرفتن 10 درصد پرت ملات در حمل و نقل و با احتساب یک سانتی متر ضخامت در سفال چینی می توان از این فرمول استفاده کرد:

(ارتفاع بلوک+یک سانتی متر ملات)/ طبقات

ارتفاع دیوار * طول دیوار * عرض بلوک سفالی * تعداد

کل ملات مصرفی حدود 33175 کیلو گرم است.

ملات مصرفی با در نظر گرفتن 10 درصد پرت حدود 3650 متر مکعب است.

برای شروع هر پروژه ساختمانی ابتدا لازم است برآورد اولیه نسبت به مواردی که میخواهیم انجام دهیم، انجام شود به طور مثال برای مواردی مثل میزان هزینه ای که ساختمان خواهد داشت، مدت زمانی که برای ساخت آن نیاز است و همچنین میزان مصالحی که قرار است در آن ساختمان به کار برده شود و… فکر و محاسبه کرد.

از جمله مواردی که اهمیت ویژه ای در هزینه ها دارد محاسبه ی قیمت مصرفی است.

ما در این مقاله سعی کرده ایم تا میزان میلگرد موردنیاز برای ساختمان های یک، دو و سه طبقه و برآورد هزینه ها و مصالح را برآورد کنیم.

از جمله هزینه هایی که برای ساخت ساختمان باید بررسی شود می توان به:

عملیات تخریب

عملیات خاکی با دست

عملیات خاکی با ماشین

عملیات بنایی با سنگ

قالب بندی چوبی

قالب بندی فلزی

کارهای فولادی با میلگرد

    بتن درجا

کارهای فولادی سنگین

کارهای فولادی سبک

سقف

کارهای آلومینیومی

عایق کاری رطوبتی و حرارتی

و…

اشاره کرد.