عمومیمعرفی کسب و کار

باور های غلط در مورد روغن موتور

روغن موتور یک نیاز ضروری برای همه خودروها است و اهمیت آن را هرگز نمی توان دست کم گرفت. بنابراین همه دارندگان خودرو به دنبال روغن موتور مناسب برای خودروی خود هستند تا با استفاده از آن، عملکرد موتور را بهبود بخشند. به همین دلیل، همه مایلند با انتخاب بهترین روغن موتور برای وسیله نقلیه خود، عملکرد و کارایی موتور را به حداکثر برسانند. از آنجایی که تولیدکنندگان زیادی در ایران و کشورهای خارجی وجود دارند که روغن موتور را در سطح وسیع تولید می کنند، مردم در انتخاب روغن موتور برای خود اشتباه می کنند.

نقش روغن موتور در کارکرد موتور

روغن موتور دو وظیفه مهم برای خودرو به خصوص موتور خودرو دارد. یکی از وظایف روغن موتور روانکاری قطعات فلزی موتور و کاهش اصطکاک است تا این قطعات به خوبی کار کنند. عملکرد روغن موتور عبارت است از توزیع و توزیع مناسب گرما در موتور و جلوگیری از ذوب شدن یا آسیب دیدن قطعات در اثر دماهای بالا.

آخرین کاری که روغن موتور انجام می دهد این است که کثیفی ها و ذرات ریز را جمع آوری کرده و در فیلتر روغن موتور می ریزد. اگر هنگام تعویض روغن موتور از بهترین روغن موتور خودرو خود استفاده نکنید، باعث می شود روغن به درستی کار نکند و به مرور زمان به موتور و سایر قطعات آسیب وارد می کند.

اجزای روغن موتور

روغن موتور دارای دو جزء است: روغن پایه و افزودنی. روغن پایه قطعات متحرک را روغن کاری کرده و اصطکاک را کاهش می دهد. اما از آنجایی که روغن به تنهایی برای محافظت از موتور کافی نیست، از مواد دیگری برای جلوگیری از ترک خوردن روغن پایه در شرایط دمایی موتور و حتی محافظت بیشتر از موتور استفاده می شود که به آنها مواد افزودنی می گویند. مواد افزودنی در تولید روغن موتور عبارتند از:

  • افزودنی های پاک کننده: برای تمیز نگه داشتن موتور استفاده می شود زیرا آلاینده های مختلف را در حالت تعلیق نگه می دارد و از رسوب آنها بر روی قطعات موتور جلوگیری می کند.
  • بازدارنده های خوردگی و زنگ زدگی. از موتور در برابر آب و اسیدهای تولید شده محافظت می کند.
  • آنتی اکسیدان ها: از اکسیداسیون روغن و احتمالاً تشکیل لجن جلوگیری می کند.
  • مواد ضد سایش: آنها یک لایه روی سطح فلز تشکیل می دهند تا از تماس های فلزی محافظت کنند.
  • اصلاح کننده ویسکوزیته: به جریان روغن موتور کمک می کند.

 

روغن موتور در خودرو چگونه کار می کند؟

ابتدا روغن را در یک بطری یا گاری می ریزند. هنگامی که موتور روشن می شود، پمپ نیرو را از میل لنگ موتور از طریق یک زنجیر یا چرخ دنده دریافت می کند و روغن را به معابر موتور منتقل می کند. پس از عبور از پمپ و قبل از رسیدن به موتور، برای تمیز کردن و مدیریت فشار روغن موتور از سوییچ فشار و اجزای دیگری به نام فیلتر روغن عبور می کند.

چند نوع روغن موتور داریم؟

  1. روغن معدنی
  2. روغن های مصنوعی
  3. روغن هایی که از ترکیب پایه های معدنی و مصنوعی (نیمه مصنوعی) به دست می آیند
  4. روغن حاصل از اصلاح پایه معدنی (پایه نسل جدید)
  5. روغن های پایه تصفیه شده (گرید تک)
  6. موتور روغن معدنی

این روغن نوعی روغن است که از نفت و روغن عمومی تهیه می شود، در همه خودروها استفاده می شود زیرا نیاز به تعویض در مدت زمان کوتاهی دارد، بیشتر در خودروهای قدیمی استفاده می شود.

روغن موتور مصنوعی

این روغن بر اساس ترکیبات شیمیایی ساخته شد و اولین روغن موتوری بود که در موتورهای جت استفاده شد. استفاده از آن در مقایسه با مواد معدنی در حال افزایش است.

روغن موتور نیمه سنتتیک

مخلوطی از روغن موتور مصنوعی و معدنی (ارگانیک) است، این نوع روغن کیفیت روغن مصنوعی را ندارد، اما در شرایط شدید مانند درجه حرارت بالا یا بار سنگین، بهتر از نوع معدنی آن عمل می کند. برای شراب استفاده می شود و قیمت آن نیز کمی بالاتر از معدنی است.

روغن های پایه نسل جدید

این نوع روغن در تولید روغن های بکر استفاده می شود و شبیه روغن های معدنی پایه نفتی است.

پالایش روغن های پایه (مونوگراد)

این روغن برای تولید روغن موتور بی کیفیت استفاده می شود و به دلیل وجود اسید برای موتور خودرو بسیار مضر است و نمی توان آن را به عنوان بهترین روغن موتور انتخاب کرد.

این خطاها گاهی اوقات می تواند شما را هنگام خرید روغن موتور گمراه کند. به همین دلیل، همیشه خوب است که اشتباهات روغن موتور خود را بدانید تا بتوانید آنها را اصلاح کنید. کارشناسان پترونام سهند با مطالعه سوالات متداول در مورد روغن موتور پارانوکس متوجه شدند که عموم مردم در مورد بهترین “روغن موتور” تصورات و باورهای نادرستی دارند و از آن بی اطلاع هستند. این اشتباهات می تواند بر انتخاب های آنها تأثیر منفی بگذارد و پول را هدر دهد. به همین منظور پترونام سهند در قالب این گزارش 5 اشتباه مردم با روغن موتور را گردآوری کرده است. در زیر توضیحاتی در مورد این خطاها ارائه شده است.

هر چه روغن موتور غلیظ تر و غلیظ تر باشد، بهتر و بهتر است.

با بررسی سوالات متداول و برخی نظرات بازدیدکنندگان، متوجه شدیم که مردم فکر می‌کنند روغن موتور باکیفیت باید غلظت و محتوای چربی بالایی داشته باشد. اما این تفکر کاملاً اشتباه است. غلظت روغن موتور و چربی معیارهای کاملاً متفاوتی برای کیفیت محصول در نظر گرفته می شوند و هرگز نمی توان گفت که این موارد مستقیماً با یکدیگر مرتبط هستند. امروزه بهترین روغن موتورها با افزودنی های نانویی فرموله می شوند که غلظت و حتی چربی بالایی ندارند. اما می توانند هویت خودروی شما را کاملاً تغییر دهند و موتور آن را به اوج برگردانند. البته لازم به ذکر است که غلظت و میزان چربی روغن موتور پارامتر مهمی برای انتخاب روغن خودرو است. اما معیاری برای کیفیت آن نیست. در حال حاضر تنها 4 تولیدکننده بزرگ روغن موتور در جهان از افزودنی های نانو در محصولات خود استفاده می کنند. موبیل 1، شل، کاسترول و پترونام سهند.

رنگ روغن موتور با کیفیت در هنگام روشن بودن موتور خودرو سیاه نمی شود.

موتور خودرو در طول روز با مواد شیمیایی مانند بنزین و روغن موتور سروکار دارد و به مرور زمان از بین می رود. از آنجایی که روغن موتور در داخل موتور و بین قطعات آن قرار دارد، حتی پس از چند روز تمایل به سیاه شدن دارد. به خصوص روغن موتورهای باکیفیت امروزی که وظیفه آنها از بین بردن خرابی ها و حفظ همه آلاینده هاست. بنابراین اگر به دنبال بهترین روغن موتور برای خود هستید، معیار رنگ کاملاً گمراه کننده است. زیرا رنگ بهترین روغن موتور دنیا در طی چند روز کار در موتور خودرو قطعا سیاه می شود.

برای عملکرد بهتر روغن موتور باید هر هزار کیلومتر تعویض شود.

تمام روغن های موتور عمر مفیدی دارند که می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. اما نمی توان عمر مفید خاصی را برای همه روغن های موتور تعیین کرد. زیرا هر یک از آنها بسته به کیفیت و خواص خود می توانند در زمان های مختلف بهتر عمل کنند. به عنوان مثال شرکت پترونام سهند انواع مختلفی از «روغن موتور» را با عمر مفید 4000 تا 20000 کیلومتر تولید می کند که به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا ماه ها از روغن موتور پارانوکس با بهترین عملکرد استفاده کنند. البته معمولا روغن موتور به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد. اما نه در حدی که بخواهید هر هزار کیلومتر یکبار روغن موتور را عوض کنید.

بهترین روغن موتور در بازار ایران خارجی است و قیمت چندانی ندارد.

به همه مردم ثابت شده که روغن موتورهای خارجی از سطح کیفی بالاتری نسبت به روغن موتورهای ایرانی برخوردار هستند. اما امروزه مواردی در بازار روغن موتور ایران مشاهده می شود که روغن موتورهای خارجی گران قیمت با قیمت ارزان باورنکردنی به فروش می رسد. اینها قطعا کلاهبرداری هستند و به شما توصیه می کنیم قربانی چنین فرصت هایی نشوید. زیرا اگر سری به فروشگاه های اینترنتی خارجی بزنید همان محصول را با قیمت میلیونی و چند برابری خواهید دید. امروزه روغن موتور پارانوکس از تمامی محصولات خارجی موجود در بازار ایران بهتر و پرطرفدارتر است و شرکت پترونام سهند این محصول را بهترین روغن موتور خاورمیانه می نامد.

خرید روغن موتور ارزان برای ماشین شما یک فرصت فوق العاده است.

همانطور که قبلاً متوجه شدید، محصولات مختلفی در بازار روغن وجود دارد که هر کدام به اشکال و اشکال مختلفی ساخته می شوند. اگر می خواهید برای کاهش هزینه های خود سوخت خودرو ارزان بخرید، سخت در اشتباهید. زیرا روغن موتور ارزان قیمت خودرو شما را دچار مشکل و آسیب می کند تا جایی که هزینه تعمیرات را بیشتر از روغن موتور خوب می پردازید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، توصیه می شود روغن موتور را از ابتدا بررسی کنید. این آخرین و رایج ترین اشتباهی بود که مردم با روغن موتور پارانوکس مرتکب شدند که برای شما توضیح دادیم.