سلامت و دانش

سلامت همچون نان شب، اولویت دولت سیزدهم باشد

رئیس شورای عالی سازمان پرستاری با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به نظام سلامت در دولت سیزدهم ، سه درخواست مهم از جامعه پرستاری را به رئیس جمهور منتخب تشریح کرد.

دکتر شمس. شمس الدین شمسی E.S.N.A. در پاسخ به، وی درباره اقدامات دولت های یازدهم و دوازدهم در سیستم بهداشت و همچنین مباحث مربوط به پرستاران که تاکنون در بحث های کاندیداهای ریاست جمهوری به وجود آمده است ، گفت: اما واقعیت این است که در زمینه عدالت در سیستم بهداشت ، خصوصاً توجه کافی هنوز نادیده گرفته می شود. البته ، ما قصد نداریم اقدامات دولت فعلی را تضعیف كنیم ، این نه تنها برای این دولت ، بلكه برای سایر دولت ها است. مهمترین خواسته های کارکنان مراقبت های بهداشتی همیشه مسئله عدالت در بهداشت بوده است که نادیده گرفته شده است.

وی افزود: یکی از جنبه های عدالت در سلامت این است که فقط سطح مشخصی از تصمیم گیری م effectiveثر نیست و همه کارکنان سیستم بهداشت باید در مدیریت ، تصمیم گیری و … مورد توجه قرار گیرند. جنبه دیگر عدالت پرداخت در سیستم بهداشت است. اما مهمترین قسمت عدالت در سلامت این است که مردم دسترسی یکسانی به خدمات دارند ، تا دسترسی عادلانه ای به خدمات بهداشتی داشته باشند ، که این نیز نادیده گرفته شده است و همه مردم در همه نقاط کشور به خدمات صحی دسترسی ندارند. از طرف دیگر پرداخت های از جیب افزایش یافته و این تأثیر شدیدی بر سلامت افراد داشته است.

وی یکی دیگر از موارد غفلت در نظام سلامت را به تمرکز بر پیشگیری اضافه کرد و افزود: درست است که طیف وسیعی از درمان ها حساسیت ها و عوارض خاص خود را دارد و برای افراد ملموس تر است اما تا کی باید درمان در اولویت باشد و پیشگیری نادیده گرفته شود ؟ بیماری ها؟ “” ما هستیم؟ ” متأسفانه ، خط اول سیستم بهداشت به اندازه کافی بر بخش بهداشت و پیشگیری متمرکز نیست. البته ، ما نمی گوییم که هیچ کاری انجام نشده است و نمی خواهیم وضعیت کاملاً سیاه باشد ، اما موارد ذکر شده به اندازه کافی اهمیت داده نشده است و مانند سایر دوره های درمانی ، این نیز در اولویت بوده است. در حالی که توجه کافی به سلامتی و پیشگیری هزینه کمتری دارد و م moreثرتر است.

شمسی درباره نحوه درمان تقاضای پرستاران در دولت دوازدهم گفت: “در طی سال گذشته تحولات مثبتی رخ داده است که طبیعتاً نه تنها برای پرستاران بلکه برای پرسنل پزشکی نیز بوده است.” با پیگیری های سازمان پرستاری ، موفقیت در پرداخت به دست آمد ، که البته مربوط به بخش دانشگاه بود. از طرف دیگر ، به دلیل شیوع کرونا ، استخدام بیشتری انجام شد ، اما بیشترین انتظار ما از دولت این بود که قانون باقیمانده تعرفه های خدمات پرستاری نهایی شود ، اما موفقیت آمیز نبود. اگرچه در ماه های اخیر در پی فرمایشات مقام معظم رهبری اقداماتی انجام شده است ، اما به نظر می رسد توفیقی در این دولت وجود ندارد و هیچ شکایتی نیز از عملکرد دولت در این زمینه وجود ندارد.

رئیس شورای عالی سیستم پرستاری بر تأثیر کرونا در دولت دوازدهم در عدم دستیابی به اهداف تعیین شده توسط سیستم بهداشت تأکید کرد: کرونا تمام جنبه های جامعه را تحت تأثیر قرار داد و دارای بسیاری از جنبه های منفی بود. اما از طرف دیگر ، فکر می کنم باعث توجه بیشتر به سلامت شده و مشخص شد که بهداشت مهمترین مسئله کشور است و باید به عنوان یکی از اولویتهای اصلی مورد توجه قرار گیرد. ما امیدواریم که جوامع کرونا ، به ویژه کشور ما ، در اسرع وقت از بین برود ، اما باید بدانیم که کرونا و سایر مشکلات نیز ممکن است رخ دهد. “سلامتی برای مردم مانند نان است و نیاز به توجه کافی دارد. سه عنصر اساسی دولت ، مجلس و قوه قضائیه.”

وی افزود: یکی از انتظارات اصلی ما این است که سلامت ، دسترسی به آن و کاهش هزینه ها و هزینه های نظام سلامت از اولویت های جدی دولت آینده باشد. حوزه سلامت فقط مخصوص طبقات خاصی نیست. شکایت ما از همه دولت های گذشته این است که آنها سیستم بهداشت را به عنوان یک گروه خاص نمی بینند و همه کارمندان سیستم بهداشت مورد توجه قرار می گیرند.

وی گفت: در این بین جامعه پرستاری نیز سه خواسته مهم دارد. یکی تأمین نیروی انسانی مناسب پرستاری و دیگری تعرفه گذاری خدمات پرستاری تا این قانون که برای همیشه برقرار بوده است سرانجام در دولت بعدی نهایی شود. از طرف دیگر ، خواسته سوم ما اجرای کامل قوانین ارتقا بهره وری در سیستم بهداشت است.

انتهای پیام