اقتصادی

صادرات یک میلیارد و ۱۲ میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان رضوی طی ۹ ماه ابتدای سال

ماه نیوز/ خراسان رضوی ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: صادرات کالا از خراسان رضوی در 9 ماهه امسال 10 میلیون و 912 هزار تن و یک میلیارد و 12 میلیون دلار بوده که از نظر ارزش یک درصد افزایش و سه کاهش داشته است. درصد وزن.

امید جهانخواه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک در اداره نظارت بر گمرک مشهد، گفت: در این مدت 141 هزار تن کالا به ارزش 387 میلیون دلار از استان وارد شده است. گمرک نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 10 درصد و از نظر ارزشی 46 درصد افزایش نشان می دهد. تعداد مسافران تردد از مبادی ورودی و خروجی استان در این مدت 741 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 349 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه طی 9 ماهه امسال کشورهای زیادی به عنوان مصرف کننده صادراتی به کشورهای هدف ما اضافه شده اند، افزود: گمرک لطف آباد و سرخ در 9 ماهه امسال بیشترین رشد صادرات را داشته اند. صادرات گمرک لطف آباد امسال نسبت به سال گذشته 6 هزار درصد و صادرات همین گمرک نسبت به مدت مشابه پارسال 11 درصد افزایش داشته است.

جهانخواه گفت: امسال فعالیت واحدهای تولیدی صرفاً صادراتی است و همین موضوع باعث گسترش بازار صادراتی استان شده است. کشورهایی مانند ونزوئلا و صربستان از جمله کشورهایی هستند که به تازگی به بازار صادراتی خراسان رضوی پیوسته اند. ما زعفران، میوه، ماشین آلات و مواد غذایی را به این کشورها صادر می کنیم.

ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به سهم استان در صادرات و واردات کشور گفت: البته حدود 11 کشور مانند بنگلادش، مصر، مجارستان و … از مقاصد صادراتی ما حذف شده اند. بر اساس آمار صادرات و واردات کشور، خراسان رضوی از نظر وزنی 2 درصد و از نظر ارزشی و از نظر کل واردات 3 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. 30% از نظر وزن و 1% از نظر ارزش.

وی ادامه داد: کشورهای هدف خراسان رضوی 76 است که افغانستان 39 درصد، ازبکستان 15 درصد، ترکمنستان 11 درصد، عراق 7 درصد و پاکستان 5 درصد است. خود را وقف کرد. گمرک دوغارون در 9 ماهه نخست سال جاری 8 هزار تن و 2 میلیون و 700 هزار کالا صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 48 درصد کاهش وزنی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به دلیل وضعیت افغانستان کاهش داده است. سال

جهانخواه افزود: طی 9 ماهه سال 1400، 222 هزار و 557 تن کالا به ارزش 57 هزار و 57 میلیون و 900 هزار تومان از گمرک لطف آباد صادر شده است. صادرات از همین مرز نیز 11 درصد افزایش یافت که دلیل آن افزایش قابل توجه رشد صادرات در این مرز به دلیل بازگشایی زودهنگام آن است.

وی در خصوص وضعیت صادرات گمرکات استان نسبت به کل کشور گفت: کشور دارای مرزها و مقاصد صادراتی زیادی است. نحوه صادرات کالا به استان نیز بستگی به ترکمنستان، کشورهای CIS و افغانستان دارد زیرا کالاهای صادراتی ما از این کشورها عبور می کند. شیوع ویروس کرونا و حوادث در افغانستان باعث کاهش صادرات به مرزها شده است. در حال حاضر حدود 87 درصد از صادرات خراسان رضوی در استان تولید می شود که بیش از 53 درصد آن از طریق مرز دوغارون به افغانستان و مابقی از طریق سایر مرزها مانند ماهیرود و دوده صادر می شود.

مدیرکل گمرک مشهد ادامه داد: بیشتر کالاهای وارداتی استان مربوط به نیاز واحدهای تولیدی و شامل اقلامی مانند مواد اولیه، ماشین آلات و غیره است. خراسان رضوی از نظر واردات رتبه پانزدهم یا شانزدهم و از نظر صادرات رتبه پنجم یا ششم را دارد.

جهانخواه افزود: ارقام کالاهای اساسی متروکه مانند برنج، روغن و … در گمرکات خراسان رضوی صفر است. تعداد کالاهایی که گاهی در مسیر صادرات خورده و دور ریخته می شود مانند نوشابه، آب میوه و … کمتر از 40 تن است که در مقایسه با سایر گمرکات رقم بسیار پایینی است.

وی با اشاره به نگرانی فعالان اقتصادی استان در خصوص کمبود واگن صادراتی، خاطرنشان کرد: کمبود واگن صادراتی ربطی به گمرک ندارد. این موضوع در جلسات متعددی با مسئولان اتحادیه صادرکنندگان و سازمان های متولی صادرات و واردات استان مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس آخرین جلسه، مشکلی برای تامین واگن مسئولان فعال در حوزه راه آهن وجود نداشت و در حال حاضر بیشتر واگن ها به صورت خصوصی استفاده می شود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی همچنین به بازارچه های تجاری در مرزها اشاره کرد و گفت: بازارچه های تجاری حاشیه مرز دستورالعمل خاصی دارد. در خراسان رضوی سه بازارچه مرزی باجگیران، خواف و دوگرون وجود دارد که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی در دو سوی مرز، از پتانسیل این بازارچه ها به درستی استفاده نمی شود. به اندازه کافی ثروتمند

جهانخواه یکی از وظایف گمرک را ارائه بسته های تشویقی برای صادرکنندگان، واردکنندگان و فعالان اقتصادی مجاز عنوان کرد. بسته های تشویقی شامل مواردی مانند اطلاعیه برای افراد شاغل قانونی در این بخش است. از دیگر بسته های تشویقی گمرکی می توان به ضمانت نامه بانکی اشاره کرد. واحدهای تولیدی در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه هستند و قادر به پرداخت عوارض صادراتی نیستند. بنابراین گمرک به واحدهای تولیدی اجازه می دهد به جای پرداخت نقدی عوارض صادراتی از ضمانت نامه بانکی استفاده کنند. مهلت استفاده نمایندگان مالی مجاز از ضمانت نامه بانکی یک سال از زمان شروع درخواست می باشد.

وی افزود: همچنین تامین انبارهای ویژه یکی دیگر از بسته های تشویقی گمرکی هنرمندان اقتصادی است که نقش مهمی در تسهیل کار این کارگران دارد.

انتهای پیام/