اقتصادی

هدف از برگرداندن ارزهای صادراتی تامین ارز در بازار است

یک کارشناس حوزه بانکی ضمن خواندن موثر اقدامات دولت و بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارزهای صادراتی در چرخه اقتصادی ، گفت: “” اگر انگیزه های دیگری غیر از کنترل نرخ ارز داشته باشد ، باعث خسارت اقتصادی خواهد شد.

در مصاحبه با ماه نیوز ، رضا حمزهلو اظهار داشت: با توجه به امکانات ، قدرت بانک مرکزی و مشکلات تحریم های سرکوبگرانه و جنگ اقتصادی ، مدیریت و کنترل بازار ارز کشور ستودنی و قابل توجه است.

این اقتصاددان با بیان اینکه صادرکنندگان به هیچ وجه قابل قبول نیستند که ارز و منابع ملی کشور را در خارج از کشور واریز کنند که تهیه آن محدود و دشوار است ، افزود: دولت باید تسهیلات و ارز لازم را فراهم کند. صادرات محصولات به صادرکنندگان را تسهیل و تسریع می بخشد ، اما در این میان ، بدون هیچ بهانه ای قبول نمی کند که صادرکنندگان منابع ارزی ملی و خارجی کشور را به عنوان صادرات محصولات خود مصرف کنند و به تعهدات خود عمل نکنند.

وی افزود: فکر می کنم دولت تاکنون از فرصتی که به صادرکنندگان داده می شود ، صبور بوده است و بانک مرکزی با انتشار لیستی از این افراد در دستگاه قضایی قدم قابل توجهی برداشته است تا این امور را از طریق اصول قانونی پیگیری کند.

این کارشناس مالی و بانکی اظهار داشت: مداخله دولت در ارز خارجی جای تعجب ندارد و همچنین در وظایف داخلی خود به عنوان نظارت بر بازار مالی و پولی است که می تواند این قوانین را با قوانین و مقررات موجود دوباره احیا کند.

حمزه لو لو ضمن تمجید از استقلال بانک مرکزی اظهار داشت: در حقیقت مداخله و اعلام لیستی از صادرکنندگان که ارزهای صادراتی را به چرخه اقتصادی کشور برگردانده اند ، فقط برای کنترل و عرضه ارز در بازار و برای اهداف دیگری غیر از کنترل نرخ ارز در نظر گرفته شده است. “” این به اقتصاد آسیب خواهد رساند.

وی افزود: بانک مرکزی در این مدت نشان داده است که بازار را تحت کنترل مداوم نگه داشته است تا مردم تحت فشارهای زیادی قرار نگیرند. برای بهره برداری و کنترل بازار ارز ، دولت باید با حمایت بانک مرکزی در سطح بین المللی ، منابع مالی را بدون هیچ گونه تقدیر مطابق با قوانین و مقررات موجود در کشورهای مختلف ، خارج کند.

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی و فضای بازار ارز ، مهمتر از هر قدم است که بانک مرکزی محیط روانی را به خوبی مدیریت کند و به این ترتیب عده ای وارد بازار ارز شوند. و لازم نیست بدانند که در آینده به آنها آسیب می رسانند.

انتهای پیام