اقتصادی

انحصار پایانه صادراتی خارگ شکست

ماه نیوز / بوشهر در دهه 1960 ، درست همزمان با شلیک موشک و گلوله به پایانه نفتی خاراگ ، ایجاد تنوع در کانال های صادراتی به یک هدف مهم در ایران تبدیل شد و امروز پس از چهار دهه ، این رویا تحقق یافته است.

تا پیش از این ، پایانه اصلی صادرات نفت خام ایران “خارگ” بود و 80٪ صادرات نفت خام این کشور از جزیره بود. جزیره ای که در طول هشت سال جنگ با ایران توسط شجاعانه توسط قهرمانان ایران دفاع شد و اجازه نداد 2800 بمب گذاری جلوی جریان صادرات را بگیرد. تنها در این صورت ، تنوع در کانالهای صادراتی به مهمترین هدف ایران تبدیل شد.

ساخت خط لوله 1000 کیلومتری گور-جاسک امروز به مرحله نهایی خود رسیده است. این خط لوله که از تلمبه خانه بوشهر آغاز می شود ، از استان فارس عبور کرده و به ترمینال جدید جسیکا هرمزگان ختم می شود.

ساخت این خط لوله که سال گذشته ایران نتوانست آن را به اتمام برساند مهم بود و احتمالاً برخی از آنها با تحریم همه طرف های کشور در شرایط حساس به این سرعت به پایان می رسند.

ساحل ماکران و ترمینال جاسک مزایای بسیاری از جمله دورتر از خلیج فارس ، نزدیکتر شدن به بازار هدف و دسترسی بیشتر به آب های آزاد دریا را دارند.

وزیر نفت بیژن زنگنه در تاریخ 26 ژوئیه 2016 در حساب توئیتر خود نوشت: “با احداث یک ترمینال صادرات نفت در جاساک و در پایان این خط لوله 1000 کیلومتری خواهد داشت که احتمال صادرات نفت خام از تنگه را دارد. از هرمز. امسال “امنیت صادرات نفت ایران در مقایسه با سایر صادرکنندگان و همسایگان خاورمیانه دو برابر شده است.”

رئیس جمهوری امروز (پنجشنبه ، 21 ژوئیه) در مراسمی برای بررسی پروژه ملی پروژه خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک گفت: “امروز یک روز تاریخی برای ملت ایران است.”

حسن روحانی افزود: این طرح یک اقدام ملی بزرگ برای صادرات نفت با هدف ایجاد یک پایانه صادراتی جدید در صنعت است. افتتاحیه امروز بسیار مهم است و می توان گفت که یازدهمین و دوازدهمین افتتاحیه بزرگ. دولت ها امروز برگزار شدند

رئیس جمهور در ادامه گفت: امروز برنامه 2 میلیاردی برای صنعت نفت بسیار مهم است زیرا ما توانستیم با یک کشتی که تنها ترمینال نفتی ما در خارگ بود از آن خارج شویم. بمب گذاری T-Wharf در صادرات نفت خارک قطع ، اما امروز ایران درصورت ضرورت نفت از دریا صادر می کند.

روحانی گفت: اگر یک نفتکش بخواهد از پایانه نفتی خارگ بارگیری کند ، زمان بیشتری طول می کشد ، خلیج فارس مشکلات و مسائل خود را دارد ، اما زمان و مسائل استراتژیک برای ما مهم است ، بنابراین وقتی من به مقام معظم رهبری اعلام کردم وی گفت: “ما این طرح را اجرا می کنیم” ، افزود که این استراتژیک ترین برنامه ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه پروژه گور-جاسک افتخاری برای وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران است ، افزود: امروز تاریخ اشاره دارد که نفت ایران در ژوئیه 1400 از دریای ایمان صادر شده است.

مدیرعامل ماتون در گزارشی به حسن روحانی رئیس جمهور گفت: امروز من به نمایندگی از همه همکاران در شرکت مهندسی و توسعه نفت (ماتون) با افتخار اعلام می کنم که ما قول داده ایم استراتژیک ترین ، ایرانی ترین و سریعترین در صنعت را داشته باشیم مگاپروژه در طول مبارزه تقریباً دو ساله کشور با تولید نفت ، یک جنگ وحشیانه اقتصادی آماده و آماده بهره برداری بود و نفت این کشور به سواحل دریای عمان رسید.

تورج دهگانی افزود: “این پروژه در بخش زمین ، که به عهده شرکت است ، شامل یک خط لوله 42 اینچی در فاصله یک هزار کیلومتر ، پنج ایستگاه پمپاژ ، ایستگاه های دو طرفه ، ایستگاه ترمینال ، 20 مخزن ذخیره ، 11 پست و 300 کیلومتر خط انتقال. “

وی توضیح داد: کل پروژه با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از منطقه گوره استان بوشهر به جاسک در استان هرمزگان انجام می شود. ، و این بخش در ابتدا برای انتقال حدود 300000 بشکه در روز ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران در مورد 95 درصد سهام داخلی این پروژه تأکید کرد: امروز به دلیل عدم امکان تهیه ورق تا اوایل سال 1998 و به دلیل تحریم های اقتصادی و امتناع ، شاهد آغاز فعالیت آن هستیم. “طرفین ساخت لوله را به دلیل تعهد خود و با همکاری شرکای فنی و مهندسی شرکت و پس از 6 ماه تلاش آغاز نکردند. در ژوئن 1998 ، این ماده پیش تولید امکان و اطمینان ساخت 100٪ لوله ترش ایرانی است.

وی یادآور شد: با مشارکت 95 درصدی داخلی در اجرا و تکمیل این طرح می توان آن را مصداق بارز از کار انداختن رانندگان و محدودیت های تحرک سایر صنایع مرتبط دانست.

به گزارش ماه نیوز ، طرح انتقال نفت خام از گور به جاساک با ظرفیت یک میلیون بشکه در روز شامل ساخت خط لوله حدود 1000 کیلومتر به طول 42 اینچ ، پنج ایستگاه پمپاژ ، مخازن 20،000،000 بشکه با ظرفیت کلی 20 میلیون بشکه است. و امکانات دریایی برای صادرات نفت خام.

انتهای پیام