اقتصادیمعرفی کسب و کار

نقاط حمایت و مقاومت بیت کوین امروز

بیت کوین چیست؟

بیت کوین دلار نخستین ارز دیجیتال غیرمتمرکزی است که بدون دخالت و نظارت واسطه‌هایی مثل بانک و دولت عمل می‌کند. ساختار بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که از نرم‌افزار و رمزنگاری نظیر‌به‌نظیر (P2P) بهره‌ می‌گیرد؛ یعنی ارتباط مستقیم و بدون واسطه میان دو کاربر عضو شبکه. تمامی تراکنش‌ها و کپی‌های آن در یک دفتر کل عمومی به نام بلاکچین ثبت و در سرورهای سراسر جهان نگهداری می‌شود. هر فرد می‌تواند از طریق یک رایانه، یکی از همین سرورها را راه‌اندازی کند که اصطلاحاً به آن نود (Node) گفته می‌شود. از طریق اجماع میان نودها، تراکنش تأیید و بلاک ساخته می‌شود و با اضافه شدن بلاک‌ها بلاکچین شکل می‌گیرد. شبکه بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که با انگیزه دریافت پاداش، کاربران را به مشارکت در ساخت این زنجیره ترغیب می‌کند.

آلت کوین در سال 2009 به دست فردی ناشناس رونمایی شد و با پیمودن مسیر توسعه خود در سال 2010 به بهره‌برداری رسید. ارز دیجیتال در ابتدا مفهوم جدیدی بود و چندان مشتری نداشت. اما با گذشت زمان مزایای آن آشکار شد: سرعت بالای انتقال وجوه مالی، مخفی ماندن از چشم دولت‌ها و هزینه اندک انتقال. تحلیل تکنیکال بیت کوین نشان می‌دهد که پتانسیل بالایی دارد و امروزه باارزش‌ترین ارز دیجیتال به شمار می‌آید، اما در آغاز راه چندان باارزش نبود. روزگاری قیمتش تنها 0.08 دلار بود و کارش به جایی رسید که در سال 2021 تا 68000 دلار بالا رفت.

 تاریخچه قیمت بیت کوین

بیت کوین در سال 2009 رونمایی شد و انتظار می‌رفت بتواند در کاهش آثار مخرب بحران مالی همان سال مفید واقع شود. در جولای سال 2010، بیت کوین با قیمت 0.0008 دلار معامله می‌شد و در پایان ماه به 0.08 دلار افزایش یافت. پس از آن عملکرد نسبتاً ثابتی داشت و با شیبی ملایم به محدوده 10 دلاری پا گذاشت.

در آوریل 2013 اولین جهش مهم و کلان برای بیت کوین رخ داد و قیمت به 250 دلار رسید. در این دوره قیمت بیت کوین دائم در حال نوسان بود. در پایان سال 2013 بیت کوین توانست به اوج قیمتی جدیدی برسد: 1164 دلار.

بین سال‌های 2014 تا 2015 رکود و نوسان باعث شد شعلۀ قیمت پایین بیاید و در اکتبر 2015 به 245 دلار کاهش یافت. سال 2016 شروع افزایش قیمت پایدار بیت کوین بود؛ به طوری که سال را با 422 دلار آغاز کرد و با 959 دلار پایان داد. مقبولیت این ارز دیجیتال در سال 2017 افزایش یافت و به اعتبارش افزود. معرفی ارزهای دیجیتال جدید و مطرح شدن بیت کوین در رسانه‌های اجتماعی باعث شد قیمت این رمزارز 1729 درصد افزایش یابد و در دسامبر به حوالی 19000 دلار برسد. اما نوسانات بیت کوین همچنان پابرجا بود و مجدداً تا مرز 3000 دلار سقوط کرد. برخی با استناد به این سقوط تاریخی استدلال کردند که این دارایی قابل‌اعتماد نیست و حبابی است که رسانه‌های شرکت‌های ذی‌نفع ایجاد کرده‌اند.

سال 2020 فرصتی بود که توانایی بیت کوین در مقابله با بحران مالی ناشی از کرونا به آزمون گذاشته شود. با شروع سال 2020 و در پی شیوع همه‌گیری، قیمت بیت کوین 30 درصد کاهش یافت و به 4,841 دلار رسید، اما تحلیل تکنیکال بیت کوین نشان می‌داد که رشد عظیمی در راه است. پایین بودن قیمت، فرصتی برای خرید فراهم کرد و با بروز تورم و کاهش ارزش قدرت خرید ارز فیات، از این ارز دیجیتال استقبال بی‌سابقه‌ای شد. رالی بیت کوین آغاز شده بود و تمام سال ادامه یافت و در پایان سال به حوالی 30000 دلار رسید. افزایش قیمت بیت کوین در سال 2021 هم ادامه داشت و در نوامبر اوج قیمتی تاریخی ثبت کرد: 68649 دلار. پس از ثبت این اوج قیمت بیت کوین به سراشیبی نزول افتاد.

بیت کوین سال 2022 را با قیمت 47,737 دلار شروع کرد اما به تدریج با افت بیشتر قیمت مواجه شد و تا 15,000 دلار نیز در ماه نوامبر ریزش داشت و به یک زمستانی رمزارزی فرو رفت.

پیش بینی قیمت بیت کوین

بخش مهمی از افزایش قیمت در سال 2021 مربوط به انتشار خبر خرید 1.5 میلیون دلاری تسلا از بیت کوین بود و اعلام پذیرش آن به عنوان وسیله پرداخت. بخش دیگر نیز به رشد صنعت دیفای و رونق توکن‌های غیرمثلی (NFT) مربوط می‌شد. مقبولیت و پذیرش بیت کوین از سوی کسب‌و‌کارها عاملی است که قیمت را به بالا سوق می‌دهد و در این میان رشد متاورس هم بی‌تأثیر نبوده است. هرچند که بیت کوین توانست در جنگ میان روسیه و اوکراین به عنوان ابزار مالی مفیدی برای هر دو طرف نقش ایفا کند، اما مادامی که سایۀ ریسک تنش‌های بین‌المللی بزرگ‌تر وجود دارد، نمی‌توان به افزایش پایدار قیمت این ارز دیجیتال چندان دلخوش بود. از طرفی تنظیم‌گری و مقررات دولت‌ها مانع بزرگی بر سر اوج‌گیری مجدد ارزهای دیجیتال است.

سایت پیش‌بینی changelly.com قیمت بیت کوین را در تا پایان سال 2023 در محدوده 26,331 تا 31,166 دلار پیش‌بینی کرده است.

امروزه ابزارهای بسیار پیشرفته و کارآمدی در اختیار تحلیلگران ارزهای دیجیتال قرار دارد. در بالای این صفحه نمودار پیش بینی قیمت بیت کوین را مشاهده می‌کنید. این نمودار با بررسی دقیق و تکنیکالی نمودار قیمت بیت کوین و تحلیل اندیکاتورهای مختلف، پیش‌بینی می‌کند که از نظر تکنیکال در بازه زمانی مورد نظر، چه اتفاقی برای قیمت بیت کوین خواهد افتاد. دقت کنید برای استفاده از تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین باید دانش حداقلی داشته باشید. بنابراین پیشنهاد ما این است که حتماً آموزش و همچنین را دریافت و مطالعه کنید.

نگاه بنیادین

علاوه بر تحلیل تکنیکال بیت کوین، توجه به عوامل بنیادین هم می‌تواند مفید باشد. با اینکه بیت کوین پیشگام و پیشتاز بازار است، اما هیچ بعید نیست که مقام نخست را در آینده‌ای نه‌چندان دور از دست بدهد. استفاده از الگوریتم گواه اثبات کار، قدیمی، انرژی‌بر و پرهزینه‌تر است و مورد انتقاد نهادهای حافظ محیط زیست قرار دارد. از طرفی بیت کوین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند و رقیبان تازه‌نفسش مقتدرانه وارد صحنه شده‌اند.

عامل بنیادین دیگری که بر سر راه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال قرار دارد، به نوسانات تقریباً همیشگی ارزهای دیجیتال مربوط است. بیت کوین برای آنکه بتواند به عنوان وسیله پرداخت مورد استفاده قرار بگیرد باید بتواند ذخیره ارزش کند، اما نوسانات قیمت مانع بزرگی در این راه به شمار می‌آید. با تمام این مشکلات، مقبولیت بیت کوین پیوسته در حال افزایش است و این شرط لازم (و نه کافی) هر دارایی‌ای است که می‌خواهد به وسیله پرداخت تبدیل شود.

تحلیل دامیننس بیت کوین:

دامیننس بیت کوین با کاهش هایی که در چند روز گذشته ثبت کرده است، به محدوده حمایت مهمی نزدیک شده است، که در این سطح می توانیم مجددا انتظار افزایش این شاخص را داشته باشیم. حمایت اول در محدوده 43.30 و حمایت دوم در محدوده 43 درصد می باشد.

تحلیل شاخص کل بازار (TOTAL):

شاخص توتال هنوز در کانال صعودی قرار دارد، و به محدوده حمایت رند 1 تریلیون دلار برگشته است. این حمایت این بار با کف کانال صعودی کوتاه مدت همپوشانی پیدا کرده است، و در صورت واکنش مثبت باز هم می توانیم انتظار رشد بازار را داشته باشیم. اما احتمال اصلاح بازار بیشتر می باشد. در صورت شکست این حمایت، محدوده کف بعدی شاخص روی عدد 950 میلیارد دلار خواهد بود.

تحلیل بیت کوین BTC امروز 15 بهمن 1401

بازار ارزهای دیجیتال در 24 ساعت گذشته نوسانات زیادی داشت، و برترین ارز بازار یعنی بیت کوین مجددا اصلاح قیمت داشت. قیمت بیت کوین همزمان با برخورد به حمایت استاتیک محدوده 23270 الی 23370 دلار، به کف کانال صعودی کوتاه مدت هم برخورد کرده است. این محدوده حمایت قبلا سقف یک کانال رنج بوده است، که یکی از مهم ترین حمایت های فعلی بیت کوین می باشد. اما می توانیم برای دریافت سیگنال مثبت، در انتظار شکست مقاومت خط روند نزولی بیت کوین باشیم. در صورت شکست این مقاومت، مجددا می توانیم انتظار رشد بیت کوین را تا اهداف بالاتر داشته باشیم. اگر این محدوده شکسته شود، احتمال شکست حمایت 22500 دلار هم وجود خواهد داشت.

منبع : binance