عمومیمعرفی کسب و کار

چرا پارچه مخمل شانل بهترین پارچه برای روفرشی است؟

شنیدن نام این نوع پارچه ما را به یاد برند شانل می‌اندازد. این تشابه اسم اتفاقی نیست، بلکه اولین شرکتی که دست به تولید این پارچه‌ها زد، شرکت کوکو شانل است که با استفاده از الیاف خاصی پارچه شانلی تولید کرد که نمونه آن در هیچ پارچه دیگری دیده نمی‌شود، به همین دلیل توانست خود را بین برندها، خاص کند.پارچه شانل یک پارچه گرم است که برای دوخت لباس‌های پاییزه و زمستانه، پرده، مبل، روفروشی مناسب است. ولی لباس دوخته شده با شانل مناسب پوشیدن در خانه نیست ولی به عنوان یک لباس سبک و گرم برای بیرون از خانه بسیار مناسب است.

روفرشی مخمل شانل؛ نرم جنس نخ پنبه قابل حمل شستشوی آسان Chanel - آراد برندینگ

شرکت کوکو شانل با اضافه کردن الیاف پشم، ابریشم و حتی سلولز به پارچه‌های فاستونی، پارچه‌هایی سبک‌تر، ظریف‌تر با استایلی شیک و خاص تولید کرد.در واقع برای تولید پارچه شانل از ترکیب پارچه فاستونی با الیاف طبیعی (پشم، ابریشم، پنبه) و الیاف مصنوعی (آکریلیک، پلی‌استر، رایون، الفین) استفاده می‌شود که ظاهر متفاوتی به پارچه می‌دهد. برای خرید روفرشی مخمل به فروشگاه های فرش فروشی مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که فاستونی اولین بار در شهر بوستون آمریکا تولید شد و به همین دلیل نام آن را بوستونی گذاشتند اما در ایران برای اولین بار این پارچه از روسیه وارد شد، بنابراین ما این پارچه را به نام روسی آن یعنی فاستونی می‌شناسیم.در حقیقت فاستونی یک پارچه انگلیسی به نام توئید (Tweed) است که به معنی تابانده شدن نخ قبل از بافت پارچه و ایجاد اصطکاک در بافت پارچه است.

خصوصیات پارچه شانل

پارچه شانل دارای ویژگی‌های خاصی است که در زیر به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

بافت

پارچه شانل یک پارچه دو رو است که هر دو طرف آن از پرزهای ظریفی پوشیده شده که بافت نرم به پارچه می‌دهد. این پارچه علاوه بر خاصیت گرمایی، بافت سبکی داشته و برای استفاده روزمره بسیار مناسب است.

ایستایی

پارچه شانل از نوع لخت می‌باشد اما لخت بودن آن به اندازه پارچه ساتن نیست که در حین حرکت چین‌های لباس حرکت مواج داشته باشند. میزان لخت بودن این پارچه به الیاف درون آن بستگی دارد. هرچه ضخامت این الیاف بیشتر باشد، ایستایی این پارچه نیز بیشتر است.

لطافت

همانطور که در قبل اشاره شد، پارچه شانل از پرزهای ظریفی تشکیل شده که دو طرف پارچه را پوشانده‌اند، بنابراین بافت نرم و لطیفی دارد.معمولاً این لباس‌ها یا به صورت کتی یا به صورت لباسی تهیه می‌شوند که روی یک لباس نازک‌تر پوشیده می‌شوند، اما اگر قرار است این لباس در تماس مستقیم با بدن باشد، بهتر است برای جلوگیری از ایجاد حساسیت و خارش در بدن، از یک آستری برای زیر آن استفاده شود. این حساسیت به دلیل استفاده از الیاف پشمی در پارچه است.

چروکی و شکنندگی

همانطور که قبلاً نیز ذکر شد، معمولاً پارچه‌های شانل حالت کتی دارند، بنابراین چروک‌پذیری زیادی ندارند، اما اگر چروک‌های ریزی در اثر شستشو یا شکنندگی‌های جزئی در اثر زیاد نشستن یا تحت فشار قرار گرفتن پارچه، در بافت آن ایجاد شد با یک اتوکشی ساده با درجه حرارت متوسط رو پایین و به صورت غیرمستقیم، به راحتی از بین می‌روند.

ضخامت

ضخامت پارچه‌های شانل به نخ بافته شده در آن بستگی دارد. هرچه ضخامت این نخ بیشتر باشد، ضخامت پارچه هم بیشتر می‌شود. اما چون بیشتر کارایی این پارچه، در دوخت پالتوهای زمستانی است، گرمایش آن به تنهایی برای سرمای زمستان کافی نیست و بهتر است زیر آن یک آستری دوخته شود.

کاربرد پارچه شانلپارچه شانل یا شنل نوعی از است که دارای کرکی نرم و براق می ­باشد و از نخ طبیعی ابریشم، پنبه و یا نخ های مصنوعی مانند رازیون، الفین و آکریلیک بافته می شود. امروزه پارچه مبلی شانل به دلیل ظاهری زیبا و مشتری پسند طرفداران زیادی پیدا کرده است.

پارچه مبلی شانل به دلیل داشتن لطافت و نرمی خاص در دو طرف پارچه، معمولا جزئی از پارچه های سلطنتی جذاب و لوکس به شمار می رود. این نوع پارچه در رنگ های متنوعی تولید و به فروش می رسد. این نوع پارچه به دلیل ضخامت، زیبایی و لاکچری بودن در دکوراسیون منزل شما تاثیر گذار خواهد بود و جلوه منزل تان را ویژه ­تر می کند.

با توجه به تمام نکات، تولید انواع مبلمان با توجه به نیاز مشتری با بهترین امکانات نظیر تهیه بهترین فوم ها با توجه به نوع مبل و بهترین چوب در تنه و بدنه مبل، به تولید بهترین مبل ها می پردازد.

خواستگاه پارچه شانل به گفته مورخان صنعت نساجی از فرانسه بوده برای اولین بار در قرن 18 میلادی تولید شده است. الکسنادر بوکنان رئیس کارخانه پارچه سازی پیزلی در دهه 1830 میلادی در اسکاتلند این پارچه را در خط تولید خود قرار داد.در دهه 1930 از شانل برای پارچه مبلی، روتختی و پرده و روفرشی و… استفاده می شد، اما کم کم در دهه 1970 میلادی پارچه شانل وارد عرصه پوشاک لباس شد.

تفاوت پارچه شانل و مخمل:

برخی از افراد گمان می کنند که پارچه شانل به دلیل مخملی بودن تفاوتی با پارچه مخمل ندارد و یکی از انواع آن است، البته پارچه مخمل مانند پارچه شانل دارای نرمی و ظرافت است اما تفاوت آن ­ها در نوع نخی است که در بافت آن­ ها به کار رفته است، به طوری که پارچه شانل هر دو طرف آن دارای پرز می باشد ولی پارچه های مخمل فقط یک روی آن پرز دارد و  همچنین پارچه مخمل از ضخامت کمتری نسبت به پارچه مبلی شنل برخوردار است.

نکته مثبت دیگری آن، این است که، به دلیل نرمی و لطافت آن برعکس دیگر جنس ­ها، نشستن طولانی مدت روی آن احساس خستگی و ناخوشایندی را به شما منتقل نمی ­کند.

نخ شانل به طور کلی از پنبه تولید می شود، اما می توان از آکریلیک، رازیون و الفین نیز در تولید آن استفاده کرد. شانل های جدید که تولید می شوند بسیار زیبا بوده و شهرت آن ها در حال افزایش است.

شانل با قرار دادن طول کوتاهی از نخ، به نام “شمع”، بین دو “هسته اصلی” و سپس با چرخاندن نخ ها دور یکدیگر بافته می شود. لبه های این شمع ها از سمت راست به هسته نخ ریسی می چسبند و به این ترتیب نرمی و ظاهر خاصی به شانل می دهد. شمع ها گاهی تمایل به شل شدن دارند که باعث ایجاد لکه در پارچه می شود. برای حل این مشکل مقداری نایلون نیمه مذاب را در وسط هسته شمع قرار می دهند.

در حالی که در ابتدا از پارچه شانل برای روتختی ها، فرش و ملحفه استفاده می شد، اما کاربرد آن به لوازم جانبی، مد و لباس نیز گسترش یافته است. از موارد پرکاربرد شانل می توان به مبلمان لوکس، روتختی، پرده، روفرشی، پتو و حتی پوشاک مانند لباس، شال، بلوز و… اشاره کرد. fبه نقل از carpetdepo از شانل حتی می توان به خاطر ضخامتی که دارد به عنوان عایق سرما و پرده در فصل سرد سال و جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب در فصل گرم سال استفاده کرد.

شستشو و تمیزکردن پارچه شانل

چون شانل پارچه بسیار لطیف و نرمی است و از طرفی تمایل به کشش و جمع شدن دارد، بهتر است آن را خشک تمیز کنید و از مواد تمیز کننده مخصوص استفاده کنید. اگر می خواهید آن را بشویید، آن را با آب ولرم و با دست بشویید و بگذارید صاف باشد تا خشک شود. برای جلوگیری از کشش پارچه در زمان خشک شدن آن را آویزان نکنید.

پارچه شانل برای دوخت انواع لباس‌های گرم پاییزه و زمستانه مانند: پالتو، رودوشی، شال و… به کار می‌رود. اما کاربرد این پارچه‌ها فقط در تهیه لباس نیست.در صنعت تزئینات داخلی از این پارچه برای نیز استفاده می شود. پارچه ای بسیار مناسب برای مدل دوخت پانچ می باشد.

امروزه از این پارچه‌ها برای بافت روفرشی ۹ متری و قالیچه‌های سبک نیز استفاده می‌شود. روفرشی‌های این جنس به نام شانل مخمل معروف هستند که ضخامت بالاتری نسبت به شانل لباسی دارند و از الیاف پشم کمتری در آنها استفاده شده تا ایجاد حساسیت نکند. این روفرشی‌ها به دلیل نرمی و لطافت و مقاومتی که دارند، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

یکی دیگر از کاربردهای شانل در تهیه رومبلی می‌باشد که زیبایی و نرمی و لطافت خاصی به سرویس چوب می‌بخشد این محصول در تهیه کوسن‌های مبل هم کاربرد فراوان دارد.در دنیای مد این روزها، پارچه‌های شنل طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. تولیدکنندگان از این پارچه در تهیه اکسسوری‌‌های زنانه مانند کیف استفاده می‌کنند که زیبایی و جذابیت خاصی به آنها می‌بخشد.