عمومیمعرفی کسب و کار

انواع ابر مبلمان

انواع اسفنج مبل

برای همه ما پیش آمده که هنگام مراجعه به بازار جهت خرید مبل از فروشندگان این محصولات اصطلاحاتی نظیر فوم سرد، فوم گرد، اسفنج یورتان، تسمه فنر و … را شنیده باشیم. ممکن است این اصطلاحات که از فروشنده دریافت می‌کنیم درست یا غلط باشد که اگر اطلاعات غلط باشد باعث می‌شود ذهن مان برای انتخاب  آشفته شود.

فوم و اسفنج مبل را می‌توان هسته اصلی مبل دانست که می‌تواند بخش عظیمی از راحتی مبلمان را به همراه داشته باشد. از مهم ترین فاکتورها در خرید مبل بررسی فوم یا اسنفج بکار رفته در آن است که هر کدام از آنها ویژگی های خاص خود را دارند. یکی از مهمترین سوال های مشتریان در مورد جنس های اسفنج های موجود در بازار و همچنین تفاوت هایشان در مبلمان منزل است در این مقاله به بررسی انواع اسنفج مبل می پردازیم.

چند نوع اسفنج مبل داریم؟

اسفنج مبل یکی از آن اصطلاحاتی که در مورد آن صحبت کردیم اسفنج است.اسفنج همان ابر معمولی است که  با آن آشنایی دارید اسفنج در ضخامت های مختلف برای بیشتر جاهای مبل قابل استفاده می باشد. به طور مثال برای دسته های مبل و یا پشتی مبل از اسفنج های نازک استفاده می شود و برای کف مبل در بسیاری از موارد از اسفنج هایی با ضخامت بیشتر استفاده می‌شود.

این اسفنج ها به اسفنج‌های ۳۰ کیلویی یا اسفنج یورتان معروف هستند منظور از ۳۰ کیلویی همان دانسیته و چگالی اسفنج است . در زمان خرید اسفنج یکی دانسیته و دیگری چگالی را باید توجه کنید. دانسیته بیانگر وزن اسفنج است. که هر چقدر بالا باشد نشان دهنده کیفیت بهتر واستقامت بالای آن است. یورتان نیز نوعی اسفنج است که در حال حاضر جزء برندهای معتبر در زمینه ی کف مبلمان است .

انواع اسفنج مبل:

اسفنج معمولی

این نوع اسفنج علاوه بر اینکه در دمای بالای کوره پخته می شود، به آن پودر سنگی بنام میل، نیز ترکیب می کنند که خاصیت بارز این اسفنج سفت بودن آن است که البته این خاصیت به مرور بر اثر استفاده کم می شود و اسفنج نشست می کند و فرم خود را از دست داده وخاصیت  ارتجاعی خود را دیگر ندارد و بعد از چند سال افت می کند و اصطلاحا جا می اندازد و به همین علت است که نادر سرویس از این اسفنج استفاده نمی کند.

اسفنج اچ ار:

یکی از انواع اسفنج های پلی یورتان می باشد. نامگذاری اسفنج اچ ار هم به دلیل استفاده از حرارت غیر مستقیم یا دمای کم، در مراحل ساخت می باشد. دمای کم، فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکول های این اسفنج می دهد و به همین دلیل حالت ارتجاعی این اسفنج نسبت به اسفنج های معمولی بیشتر بوده و نرم تر از اسفنج های معمولی می باشد طول عمر بیشتری دارند و دچار افت یا از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود نمی شوند.

موارد استفاده از اسفنج و فوم مبل:

در اینجا به سوالی می رسیم که در واقع برای یک مبل فوم سرد بهتر است یا اسفنج. برای جواب این سوال با ما همراه باشید. فوم ها از ترکیب مواد شیمیایی مخصوصی با نسبت مشخص در کوره ساخته می شود، انواع مختلفی دارد. از لحاظ ماندگاری نسبت به اسفنج های معمولی طول عمر بیشتری دارند. فوم هایی که برای مبلمان استفاده می شوند: فوم گرم، فوم سرد، فوم ویژه.علت نام گذاری فوم گرم به این دلیل است که در فرایند تولید،این اسفنج ها در کوره های صنعتی با دمای بالا پخته میشوند. ولی فوم های سرد با حرارت غیر مستقیم وکم در کوره های صنعتی تولید میشوند.

سفت و محکم بودن از بارزترین ویژگی های فوم گرم است که به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و نرم میشوند.معمولا طول عمر کمتری نسبت به فوم سرد دارد. حالت ارتجاعی فوم سرد نسبت به فوم گرم بیشتر است زیرا در دمای پایینی ساخته شده که فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکول ها داشته است و به همین دلیل سفت تر از فوم گرم است.از فوم سرد به دلیل طول عمر بیشتر نسبت به فوم گرم در قسمت کف مبلمان راحتی استفاده میشود.

به طور کلی رویه کوبی انواع مبل راحتی و استیل از اسفنج و فوم مبل استفاده می شود و دسته ها و پشت مبلمان اکثراً از اسفنج با ورقه های نازک است . تولیدی مکس فوم با استفاده از بهترین فوم و اسفنج های موجود در بازار با کیفیت ترین مبلمان را تولید و با کمترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فوم و انواع اسفنج مبل به کار رفته در مبلمان با ما در ارتباط باشید.

انواع اسفنج مبل امروزه بسیار زیاد در بازار ها دیده می شود  . اسفنج همان ابر معمولی هست که همه می شناسند,در ضخامت های مختلف برای اکثر نقاط مبلمان استفاده می شود.مثلا برای دسته های مبل و پشت مبل اسفنج های نازک قرار داده می شود.در کف مبلمان هم در بسیاری از موارد اسفنج هایی موسوم به اسفنج ۳۰ کیلویی یا اسفنج یورتان مبل استفاده می شود که منظور از ۳۰کیلویی چگالی اسفنج می باشد.که هر چقدر بالاتر باشد طول عمر اسفنج مبل بیشتر است

اطلاعاتی درباره ی انواع اسفنج مبل:

اسفنج ها نسبت به فوم ها نرم تر بوده و برای مصرف در ساخت مبلمان راحتی بسیار مناسب هستند به این صورت که از اسفنجهای سی کیلویی برای کف و یا نشیمن مبلمان راحتی استفاده می کنند که راحتی بیشتری را در اختیار قرار می دهد . انواع اسفنج مبل در ضخامت های متنوعی تولید می شود. نه تنها در قسمت نشیمن مبلمان بلکه برای دسته ها و پشت مبل ها هم از اسفنج استفاده می شود. با توجه به انعطاف پذیری اسفنج ها، به کارگیری آن در صنعت مبلمان بسیار رایج است.

گاهی حتی خیلی زودتر از پارچه رویه مبل، فوم و اسفنج دچار آسیب می شوند. وقتی اسفنج یا فوم شل بشوند و به سفتی و کیفیت اولیه نباشند، نشیمن مبلمان زشت ندیده می شود. رویه مبل شل و وارفته به نظر می رسد و موقع نشستن روی مبل ها هم حس خوبی نخواهید داشت. اگر مبل ها راحتی مناسبی نداشته باشند بودنشان در خانه هیچ ضرورتی ندارد. خبر خوب اینکه اسفنح و فوم مبلمان را می توانید تعویض کنید.

انواع اسفنج و فوم در ساخت مبلمان

در این متن سعی شده تا در مورد اسفنج ها و فوم های بکار رفته در ساخت مبلمان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا برای انتخاب مبلمان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

فوم سرد:

فوم ها به طور عمده ترکیبات شیمیایی هستند که برای ساخت آنها از حرارت مستقیم و غیرمستقیم استفاده می کنند و به طور عمده شامل فوم پلی یورتان، فوم پلی اتیلن و فوم پلی استالین می شوند. یکی از پرکاربردترین فوم های موجود فوم سرد می باشد که در صنایع مختلف از این ماده استفاده می شود. برای مثال از این ماده در صنعت مبلمان، صنایع ساخت اتومبیل و حتی صنعت هوایی از این ماده استفاده می کنند. به همین دلیل است که یکی از پرکاربردترین نوع فوم های موجود به حساب می آید. اگر برای انتخاب مبلمان مراجعه کرده باشید احتمالا متوجه شده اید که در اکثر مبلمان کلاسیک و مبلمان سلطنتی از فوم های سرد با کیفیت استفاده می شود. البته به یاد داشته باشید که در حال حاضر از فوم سرد نیز در صنعت ساخت تشک های طبی و فنری استفاده می شود.

نکته قابل ذکری که وجود دارد این است که به طور کلی اجزای تشکیل دهنده فوم ها با یکدیگر با هم یکسان هستند اما اگر دقیق بخواهیم فرایند تولید فوم ها را با یکدیگر مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که با افزدون مواد مختلف می توان انواع فوم ها تولید نمود. برای مثال در ساخت فوم سرد از ماده ای بنام متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات استفاده می شود.

البته گفته شده که مراحل ساخت فوم سرد نسبت به فوم گرم با هم تفاوت دارند به این صورت که فوم گرم با حرارت مسقیم ساخته می شود ولی فوم های سرد تحت حرارت غیر مستقیم ساخته می شوند. به یاد داشته باشید که فوم سرد نسبت به فوم گرم دارای قیمت بیشتری است و طبیعتا طول عمر بیشتری را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. در حال حاضر هم از فوم سرد در صنعت مبلمان به طور گسترده استفاده می شود و هر روز تقاضا برای استفاده از این ماده رو به افزایش است.

فوم گرم:

یکی دیگر از انواع فوم های پلی یورتان فوم گرم است. این نوع فوم تقریبا از لحاظ مواد اولیه با فوم سرد یکسان است ولی درمورد فرایند تولید با فوم سرد متفاوت است. از این نوع فوم بیشتر برای مبلمان اداری و مبلمان منزل که از قیمت مناسب تری برخوردار هستند استفاده می شود. این ماده نیز مانند بقیه فوم ها از لحاظ فرایند تولید شبیه به بقیه فوم ها بوده که یک مرحله ترکیب و یک مرحله پخت می باشد که در این مرحله نسبت به فوم سرد تفاوت وجود دارد که در بالا به این موضوع اشاره کردیم.

همانطور که در بالا اشاره شده این فوم نسبت به فوم سرد دارای قیمت کمتری است و برای مبلمان ارزان قیمت می تواند گزینه مناسب تری باشد البته به یاد داشته باشید که طول عمر این ماده نسبت به فوم سرد کمتر است. فوم ها معمولا از نظر شکل ظاهری به صورت ورقه ای و عدسی یا محدب در صنعت مبلمان وجود دارند و برای عایق کاری در صنایع نیز به صورت صورت مخازن اسپری موجود می باشند.

ابر و اسفنج :

ابرو و اسفنج یکی دیگر از محصولات پلی یورتان است که نسبت به بقیه فوم ها از نظر ساختار ساده تر است. ابرها و اسفنج ها در صنعت مبلمان به صورت گسترده ای استفاده می شوند و دارای انواع مختلفی از نظر دانسیته هستند. اسفنجها دارای چگالی های مختلفی نظیر ۱۵ ، ۱۷ ، ۲۰ ، ۲۵ و ۳۰ کیلو می باشند که هر کدام از این چگالی های برای نقاط مختلفی از مبلمان استفاده می شوند.

اسفنج ها نسبت به فوم ها نرم تر بوده و برای مصرف در ساخت مبلمان راحتی بسیار مناسب هستند به این صورت که از اسفنجهای سی کیلویی برای کف و یا نشیمن مبلمان راحتی استفاده می کنند که راحتی بیشتری را در اختیار قرار می دهد. در شهرستان ملایر که به عنوان پایتخت جهانی مبل و منبت شناخته می شود حجم زیادی از این ماده ها مصرف می شود و دراین شهرستان به دلیل تولیدات بسیار نفیس و با کیفیت همواره سعی می شود تا از بهترین نوع مواد با درجه کیفیت فوق العاده استفاده شود.