پنجره های دوجداره از چه تاریخی مورد استفاده قرار گرفت؟

تاریخچه شیشه و پنجره دوجداره

مانند بسیاری از مواد دیگر، در مورد اختراع شیشه نیز تردید بسیاری وجود دارد. نقل شده که بازرگانان فنیقی، ضمن پختن غذا در ساحل دریا به یکی شدن ماسه و قلیا پی برده اند و  نظر آنان را به خود جلب کرد و سبب انجام تلاشهای بعدی در راه تولید شیشه شده است. مصری‌ها در هزاره ششم پیش از میلاد، جواهرات بدلی شیشه‌ای می‌ساختند. در سال 290 میلادی، از شیشه پنجره ساخته شد. در طی قرون وسطی، ونیز به مرکز انحصاری صنعت شیشه بدل شده بود. در سال 1688 شیشه جام در فرانسه به شکل فراورده نو عرضه گردید. در سال 1608 میلادی، در “جیمزتاون” در ویرجینیای ایالات متحده، صنعت شیشه پایه‌گذاری شد. در سال 1914، فرایند فورکالت در بلژیک برای کشش مداوم ورق شیشه بوجود آمد.

صنعت شیشه‌سازی ، در ایران سابقه بسیار طولانی دارد که به حدود پیش از 2000 قبل از میلاد می‌رسد. کشف یک ظرف شیشه‌ای زرد رنگ صدفی با زینتی شبیه به خطوط شکسته موج‌دار که در یکی از قبرستانهای لرستان پیدا شده ، یک گردن‌بند شیشه‌ای حاوی دانه‌های آبی رنگ متعلق به 2250 سال پیش از میلاد ، در ناحیه شمال غربی ایران و قطعات شیشه‌ای مایل به سبز که در کاوشهای باستان شناسی لرستان ، شوش و حسنلو بدست آمده است، نشان دهنده سابقه تاریخی صنعت شیشه‌سازی در ایران است.

سیر تحولی و رشد

کشف بطریهای گردن دراز که دهانه آن با نقره مسدود شده بود در قرن 12 میلادی ، قالبهای ساخت وسایل شیشه‌ای در نیشابور ، نشان دهنده شتاب بیشتر صنعت شیشه‌گری در اوایل رواج اسلام در ایران است که به‌تدریج با رونق صنعت شیشه‌سازی در ایتالیا ، راه زوال را در پیش گرفت که تا قرن هفدهم میلادی ادامه یافت. از آن پس ، رونق و بازسازی این صنعت دوباره شروع شد و به مدد مهارت ایرانیان در رنگ آمیزی شیشه ، شتاب چشمگیری پیدا کرد. از آن جمله ، می‌توان ساختن انواع محصولات مختلف شیشه‌ای از ابریق گرفته تا گلدان ، بطری و … در شیراز ، اصفهان و قم در قرنهای دوازدهم و هجدهم میلادی را برشمرد. اما از آن زمان به بعد ، بی‌لیاقتی و غفلت دولمتردان وقت باعث شد صنعت شیشه‌سازی در ایران افت کند.

با وجود هزاران فرمول جدید شیشه که طی 30 سال گذشته بوجود آمده، درخور توجه است که هنوز مانند 2000 سال پیش، 90 درصد تمام شیشه‌های جهان از آهک ، سیلیس و کربنات سدیم تشکیل یافته‌اند .

تاریخچه شیشه گری

شیشه در حدود ۳۶۰۰ سال پیش از میلاد در مصر ساخته شده است . شیشه گری یکی از قدیمی ترین حرفه هایی است که بشر بدان اشتغال داشته است . مصری ها سازنده اولین اشیای شیشه ای بوده اند . ظروف به دست آمده از حفاری مصر قدمت 5 هزار ساله دارد . مصریان باستان شیشه گران بی نظیر و برجسته‌ای بودند. شیشه‌های قدیمی به علت نا خالصی‌های موجود در آن رنگی بودند و نور را از خود عبور نمی‌دادند.

رومیان نیز در فن شیشه گری مهارت داشته اند. در این صنعت از سایرین پیشرفته تر بودند. رونق شیشه سازی در نخستین ادوار تاریخ اسلامی صورت گرفته است، زیرا هـنری بود که در مساجد و زیارتگاه ها و تزیینات مـذهـبی جلوه خاصی داشته و مورد استفاده قرار می گرفـت. در ایران نیز ساختن شیشه قـدمت چند هزار ساله دارد .نخستین واحد ماشینی تولید شیشه ساختمانی در ایران در سال 1340 شروع به کار کرد

تاریخچه UPVC از ابتدا تا به امروز

قبل از پرداختن به مقوله UPVC باید بدانید PVC که اصلی ترین ماده تشکیل دهنده UPVC می باشد، چیست؟

Pvc از پلیمریزاسیون منومر وینیل کلراید تشکیل می گردد و شامل 43% وینیل و 57% کلر می‌باشد که ماده اولیه ساخت پروفیل در و پنجره های upvc می باشد. Pvc اولین بار در دو مکان کوچک در سال 1835 توسط هنری ویکتور رگنالت (ریو ) و در 1872 توسط اوگن بومان کشف شد. در هر دو مکان پلیمر زمانی دیده شد که جامد سفید رنگ داخل فلاسک وینیل کلراید در معرض نور آفتاب قرار گرفت.

 اما UPVC چیست؟

 یو پی وی سی UPVC ماده ای متشکل از نفت خام و نمک طعام (کلرید سدیم) است و مخفف کلمات :Unplasticicized Poly vinyl CHLORIDE می باشد که در اوایل دهه 1960 میلادی در کشور آلمان ساخته شده است، با این وجود قدم بعدی در توسعه یو پی وی سی برای این صنعت نوپا مشکلاتی را ایجاد نمود .به عنوان مثال عوامل نرم کننده که برای ایجاد انعطاف پذیری در دمای پائین به آن اضافه می شد از پی وی سی خارج می گردید و ماده متخلخلی را بوجود می آورد که برطرف کننده نیاز و قابل استفاده نبود.

 پس از چند سال تولید کنندگان مواد خام، فرمولاسیون جدیدی را ارائه دادند که با افزودن مواد مختلفی مانند: ضربه گیرها، نرم کننده ها، مواد ضد احتراق، روان کننده ها و کمک کننده ها به پی وی سی موفق شدند که پروفیل های تولید شده را حتی در شرایط سرد و نامساعد، سخت و محکم نگاه دارند.

انتخاب فرمولاسیون مناسب، همانطور که در آزمایش های طولانی مدت نشان داد، اطمینان خاطری از عدم سایش، زرد شدن، خوردگی و پوسیدگی پنجره های یو پی وی سی به مصرف کنندگان ارائه نمود. در آن زمان مواد، اکسترودرها، قالب ها و کالیبراتورها و سایر تجهیزات تولید پروفیل های یو پی وی سی ابتدایی بودند. طراحی پروفیل ها نیز ساده بود. با وجود این درب و پنجره ها به سرعت تولید می شدند و استفاده از آنها نیز به سرعت گسترش می یافت.  در حدود سال 1965، با معرفی اکسترودرهای دو پیچه مخروطی پیشرفت قابل توجهی در این صنعت به وقوع پیوست. با بهبود فناوری ابزار آلات مورد استفاده طراحی پروفیل ها، محصولاتی با کیفیت بهتر و دوام بیشتر تولید شد.

 در شروع دهه 90 میلادی، تعداد پنجره های upvc فروخته شده در آلمان بیش از پنجره های چوبی یا آلومینیومی بوده است. به عنوان مثال در سال 1997 حدود 5/83 میلیون واحد پنجره upvc در اروپا فروخته شد که بیشتر آن ها در اروپای غربی بوده اما به دنبال توسعه یافتن و نوسازی کشورهای اروپای شرقی، استفاده از این پنجره ها در کشورهای اروپای شرقی نیز به سرعت گسترش یافت . بزرگترین بازار اروپای شرقی در حال حاضر لهستان ( با 7/1 میلیون واحد پنجره ) و جمهوری چک ( با 8/1 میلیون واحد پنجره ) هستند.

 حال نزدیک به 50 سال است که استفاده از پنجره های upvc در اروپا رواج یافته و یکی از مطمئن ترین و پر مصرف ترین مواد اولیه در ساخت درب و پنجره ساختمان ها می باشد که دارای مشخصه زیبایی و استحکام می باشد و باعث زیبایی و بهبود کیفیت ساختمان ها شده است.

تاریخچه پنجره

همراه با ساخت اولین سرپناه ها و خانه های مسکونی و یا خدماتی در دنیا و تمدن های گذشته احساس نیاز به محلی جهت استفاده از نور طبیعی روز، تهویه و ورود و خروج هوا احساس شده است. در حال حاظر نیز گروه های مطالعه اجتماعی و پژوهشگران بر این باور هستند که بهره مندی از نور طبیعی خورشید و هوای تازه به افزایش آسایش و بهره وری در محیط های داخلی ساختمان کمک شایان ذکری می نماید.

پس از گذشت سالها و استفاده مستمر تر نسل های بشر از پنجره به اشکال مختلف و با توجه به وجود روحیه هنری در افراد، استفاده از انواع درب و پنجره بعنوان ابزار زیبایی و دکور رونق گرفت. البته اطلاعات کاملی از اشکال مختلف درب و پنجره چوبی و یا هر متریال دیگر در دسترس نیست. نسل بعدی درب و پنجره برای بشر به جهت محدود کردن برخی از عناصر طبیعی و یا غیر طبیعی می بایست توسط متریال خاصی پوشیده می شد.

اما با روی کار آمدن انواع تکنولوژی ساخت شیشه، ورود نور به داخل بنا با کیفیت بهتری صورت می گرفت، ضخامت شیشه های ساختمانی به حداقل اندازه خود رسید و طراحان و استفاده کنندگان می توانستند طول و عرض بیشتری را برای پنجره های خود در نظر گرفته و سفارش دهند.

از ابتدای همان دوره اعمال سلیقه های مختلف جهت زیبایی بخشی و دکوریتیو بودن شیشه های ساختمانی روی کار آمد. بنابراین علاوه بر کار آمدی پنجره ها در ساختمان سازی، زیبایی ، قابلیت باز شو بودن جهت استفاده در فصول مختلف، شفافیت جهت امکان دیدن محیط خارجی در شرایط خاص و … نیز در طراحی پنجره ها موثر بودند. همچنین پس از گذشت این عصر، فاکتور امنیت و ایجاد انواع حفاظ پنجره نیز به پروسه تولید و ساخت انواع درب و پنجره افزوده شد. حفاظ هایی از جنس سنگ، چوب و انواع آهن و فلز در عصر های مختلف مورد استفاده قرار می گرفتند.