چگونه در نتیجه موتورهای جستجو جایگاه بهتری داشته باشیم؟

فکر می‌کنید کاربران اینترنت چگونه صفحات و وب‌سایت‌های مورد نظر خود را پیدا می‌کنند؟ پیام تبلیغاتی؟ ‏بیلبرد؟ پخش تراکت؟ تبلیغات رسانه‌ای؟

بیش از ۹۰درصد کاربران اینترنت با موتور جستجو وب سایت‌های مورد نظر خود را پیدا می‌کنند. این ‏آمار نشان می دهد که سایر روش‌های تبلیغاتی حداکثر می‌توانند ۱۰درصد کاربران اینترنت را شامل شوند.‏

شما به دو روش کلی می‌توانید در موتورهای جستجو جایگاه بهتری داشته باشید. روش اول بهینه‌سازی ‏وب‌سایت بر اساس استانداردهای موتور جستجو است که آن را با نام ‏SEO ‎‏ می‌شناسیم  و توسط برترین شرکت های بازاریابی اینترنتی انجام می شود. روش دوم نوعی ‏تبلیغات است و باید هزینه‌ای را به گوگل یا سایر موتورهای جستجو پرداخت کنید. به شیوه دوم ‏PPC ‎‏ گفته ‏می‌شود که مخفف ‏Pay Per Click ‎‏ است.‏

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، حدود ۸۰درصد وب‌سایت‌هایی که به دنبال بهبود موقعیت خود در سرپ ‏هستند، از روش سئو‎ ‎برای این ارتقا استفاده کرده اند. روش تبلیغات یاppc ‎‏ فقط در ۲۰درصد شرایط موفق ‏بوده است.‏

در نتیجه اگر به دنبال ورود به صفحات اول گوگل یا سایر موتورهای جستجو هستید، وب‌سایتی با کدهای ‏بهینه طراحی کنید. وب‌سایت خود را ریسپانسیو کنید، محتوای متنی و تصویری با‌کیفیت و آموزنده تولید ‏کنید و تمام عناصر موجود در سایت خود را به بالاترین و با‌کیفیت‌ترین سطح استاندارد گوگل ارتقا دهید.‏

سئو دنیای بسیار گسترده‌ای دارد. در این دنیا یک سری استانداردها برای وب‌سایت‌های حاضر در فضای وب ‏تعریف شده است. رقابت بسیار عادلانه و مشخص است. هر وب‌سایتی که سایت خود را به استانداردهای ‏موجود نزدیکتر کند، در صفحات اولیه موتور جستجو دیده می‌شود.‏

‏برای اینکه بطور کامل در مورد بهینه‌سازی موتور جستجو یا ‏seo‎‏ اطلاعات کسب کنید، بهتر است مقاله ‏جامع سئو چیست به زبان ساده را مطالعه کنید.‏

حتما بخوانید: سئو  سایت های فروشگاه اینترنتی چگونه است؟

مهمترین امکانات صفحه نتایج موتورهای جستجو یاserp ‎‏ چیست؟

صفحه نتایج موتورهای جستجو امکاناتی فراتر از آنچه که در ذهن دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. ممکن ‏است شما بطور تجربی و با جستجو در گوگل با بسیاری از این ویژگی‌ها مواجه شده‌ باشید. اما قرار است در ‏اینجا این امکانات فوق‌العاده را با جزئیات به شما معرفی کنیم.‏

Featured snippet

پاسخ برجسته گوگل یا‏featured snippet ‎‏ یکی از امکانات جالب‏serp ‎‏ است. بسیاری از مواقع پیش ‏می‌آید که گوگل پاسخ سوال کاربر را در گراف دانش خود ندارد‌. در این مواقع سوال کاربر بی‌پاسخ نمی‌ماند. ‏گوگل معتبرترین پاسخ از بین وب‌سایت‌ها را انتخاب می‌کند و در بالای اولین لینک صفحه یک نمایش ‏می‌دهد.‏

معمولا یک تیتر، نام وب‌سایت و توضیحات مختصری در این کادر به نمایش در می‌آید. اگر فکر می‌کنید ‏گوگل ادز بهترین گزینه برای دیده شدن در صفحه اول است، بهتر است بیشتر فکر کنید. قرار گرفتن بدون ‏هزینه در بالای لینک اول امکانی است که ‏serp ‎‏ در اختیار شما قرار می‌دهد‌.‏

‎ Image pack

بسته تصاویر، پکیج تصاویر یا ‏Image pack‎‏ یکی دیگر از امکانات‏serp ‎‏ است. زمانی که کلمه کلیدی ‏خاصی را سرچ می‌کنید، در صفحه اول گوگل یک باکس حاوی چند عکس به شما نشان داده می‌شود. این ‏تصاویر معمولا در سطرهای اولیه نمایش داده شده و شما را به سمت بخش جستجوی تصاویر هدایت می‌کند.‏

باکس تصاویر به صلاحدید گوگل، زمانی ایجاد می‌شود که گوگل احساس کند دیدن تصاویر بیشتر می‌تواند ‏به درک مطلبی که به دنبالش هستید کمک کند.‏

برای اینکه عکس‌های وب‌سایت شما در بسته تصاویر دیده شود، باید یک سری دستورالعمل‌ها رادرعایت کنید.‏

نحوه قرار گرفتن تصاویر در باکس تصاویر گوگل

از تگ ‏alt ‎‏ مناسب استفاده کنید.

عنوان درستی به عکس اختصاص دهید.

عکس باید حجم مناسبی داشته باشد.

Url ‎‏ تصویر باید قابل درک باشد.

In-depth article

نتایج جامع یا مقالات جامع که ترجمه عبارتin-depth article ‎‏ می‌باشد، یکی دیگر از امکانات خاص سرپ ‏است. زمانی که کلمه کلیدی شما نتایج جامعی داشته باشد و پاسخ اصلی گنگ و مبهم باشد، گوگل بطور ‏خودکار یک باکس سه‌تایی از مقالات را برای شما آماده می‌کند. معمولا هرکدام از این مقالات مربوط به یک ‏وب‌سایت متفاوت است و لینک آن‌ها برای استفاده عموم نمایش داده می‌شود.‏

این باکس معمولا در پایین صفحه قرار می‌گیرد. ظاهر این باکس معمولا به نتایج ارگانیکserp ‎‏ شبیه ‏هستند، اما نحوه رنک گرفتن و رسیدن آن‌ها به صفحه اول موتور جستجو کاملا با نتایج ارگانیک متفاوت ‏است.‏

Knowledge card

کارت دانش اطلاعاتی است که در مورد موضوعات مشخصی در بالای نتایج سرپ دیده می‌شود. این باکس ‏شامل اطلاعاتی است که توسط کاربران گوگل قابل ویرایش هستند. برای مثال اطلاعات ویکی‌پدیا معمولا در ‏کارت دانش نمایش داده می‌شود.‏

همچنین در این بخش اطلاعات همکاران گوگل یاGoogle Partners ‎‏ هم نمایش داده می‌شود. همکاران ‏گوگل بعضی از وب‌سایت‌های خاص هستند که با گوگل همکاری می‌کنند و اطلاعات خاصی را در بخش ‏گراف دانش برای مخاطب نمایش می‌دهند.‏

توجه داشته باشید که کارت دانش زیرمجموعه و عضوی از گراف دانش گوگل است. نحوه رنک گرفتن در ‏کارت دانش فارغ از شیوه ارگانیک است. اما در عین حال بسیاری از وب‌سایت‌ها امکان دستیابی به این جایگاه ‏در‏serp ‎‏ را ندارند.‏

Knowledge Panel

پنل دانش را معمولا با اسم گراف دانش می‌شناسیم. نتایجی این بخش از صفحه نتایج گوگل بر اساس ‏داده‌های قابل ویرایش توسط کاربر و همچنین داده‌های تایید شده توسط ‏Google Partners ‎‏ است.‏

پنل دانش ویژگی‌های مشابه کارت دانش دارد. بنابراین دسترسی به این جایگاه برای اکثر وب‌سایت‌های ‏موجود در فضای وب غیرممکن است. زمانی که با کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ خود در اینترنت جستجو ‏می‌کنید، نتایج گراف دانش بصورت باکسی در سمت راست نتایج ارگانیک قرار می‌گیرد.‏

Local pack

مجموعه محلی یکی از مهمترین امکانات ‏serp‏ بخصوص برای کسب و کارهای محلی است. برای مثال وقتی ‏شما عبارت “رستوران دریایی در تهران” را در گوگل سرچ می‌کنید، یک باکس شامل سه لوکیشن و آدرس ‏برای شما نمایش داده می‌شود.‏

این آدرس‌ها یا موقعیت جغرافیایی، مکان دقیق نزدیکترین نتایج جستجو در مورد کلمه کلیدی شما است. ‏بنابراین کاربر به سادگی لوکیشن مورد نظر را مشاهده و بررسی می‌کند. این امکان هم به نفع کاربران و هم ‏به نفع صاحبان وب‌سایت‌ها است.‏

اهمیت بسته محلی تا جایی پیشرفته که در حال حاضر رشته‌ای به نام سئوی محلی یا ‏Local Seo‏ برای ‏بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها بوجود آمده است. وب‌سایت‌هایی که در کسب و کارهای محلی می‌گنجند، با استفاده ‏درست از امکانlocal pack ‎‏ می‌توانند شرایط خود در سرپ را ارتقا دهند.‏

Local teaser pack

مجموعه تیزر محلی در واقع ویژگی‌هایی مشابه با مجموعه محلی دارد. بصورت یک باکس سه‌تایی نمایش داده ‏می‌شود و اطلاعات آن بیشتر مربوط به هتل‌ها، رستوران‌ها و موارد این‌چنینی است. در این باکس برای مثال ‏سه هتل معروف در شهر شیراز نمایش داده می‌شوند و اطلاعاتی نظیر قیمت، موقعیت محلی، دسترسی‌های ‏و… درباره آن‌ها نمایش داده می شود.‏

با کمک گزینه‌هایی که در کنار باکس ‏Local teaser pack‏ وجود دارند، می‌توانید نحوه مرتب‌سازی آن‌ها را ‏به دلخواه تغییر دهید.‏

Related Questions

سوالات مرتبط شبیه به یک کارت در نتایج اولیه سرپ نمایش داده می‌شوند. در این کارت معمولا سوالاتی ‏مطرح شده‌اند و مرتبت با کلمه کلیدی یا سوالی است که شما از موتور جستجوگر پرسیده‌اید.‏

هرکدام از این سوال‌ها در بیشتر مواقع یکFeauterd Snippet ‎‏ هستند. زمانی که روی سوال مورد نظر در ‏کارت سوالات کلیک کنید، یک تیتر با توضیحات مقدماتی برای شما نمایش داده می‌شود. هرکدام از این ‏سوالات شما را وارد یک لینک مشخص می‌کند.‏

قرار گرفتن در این کارت‌ها به بهینه‌سازی ارگانیک شما وابسته است. هرچه محتوای شما ارزش علمی بالاتری ‏داشته باشد و قابل استناد باشد، احتمال اینکه گوگل شما را در بخش سوالات مرتبط نمایش دهد بسیار ‏بیشتر است.‏

یک راهکار بسیار کاربردی به شما پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید با استفاده از آن وارد بخش سوالات مرتبط ‏شوید. در اینترنت کلمات کلیدی مربوط به حوزه فعالیت خودتان را سرچ کنید. در سرپ به دنیال سوالات ‏مرتبط بگردید. سپس هر سوال را بعنوان یک عبارت یا کلمه کلیدی در نظر گرفته و برای آن محتوای سئو ‏شده تولید کنید.‏

News box

News box‎‏ یا جعبه اخبار یکی از امکانات بسیار کاربردی برای وب‌سایت‌های خبری است. در گذشته ‏بخش ‏In the news ‎‏ در سرپ وجود داشت، اما ویژگی‌های جعبه خبری را نداشت. در جریان بروزرسانی ‏سال ۲۰۱۴ این بخش به صفحه نتایج گوگل اضافه شد.‏

اخباری که در این بخش نمایش داده می‌شوند باید لحظه‌ای و به‌روز باشند. اخبار قدیمی جایی در این بخش ‏ندارند.‏

شرایط راهیابی به این صفحه با بهینه‌سازی ارگانیک وب‌سایت‌ها متفاوت است. البته یک وب‌سایت برای اینکه ‏به این بخش برسد مسیر سختی را پیش‌رو ندارد، فقط باید یک سری مشخصات را که گوگل تعیین کرده ‏داشته باشد.‏

این باکس معمولا به صورت سه‌تایی و افقی در بالای صفحه نتایج ظاهر می‌شود. همچنین یک فلش کوچک ‏وجود دارد که به کمک آن می‌توانید اخبار و اتفاقات بیشتری را مشاهده کنید.‏

Shoping Results

نتایج خرید، یک بخش تبلیغاتی در سرپ است و با پرداخت هزینه می‌توانید این جایگاه را از گوگل دریافت ‏کنید. بعنوان مثال شما در وب‌سایت خود جدیدترین لپ‌تاپ های سونی را می‌فروشید. با خرید جایگاه ‏تبلیغاتی نتایج خرید، کاربر در بهترین صفحه سرپ عکس محصول، ویژگی‌ها و اطلاعات قیمتی را می‌بیند. با ‏کلیک بر روی این بخش، کاربر بطور مستقیم وارد صفحه خرید وب‌سایت شما می‌شود.‏

به همین سادگی می‌توانید کاربر را مجاب کنید از لینک‌های دیگر بازدید نکند و مستقیم خرید خود را از ‏صفحه شما انجام دهد.‏

فعال‌سازی این امکان هزینه‌بر است و ممکن است برای بسیاری از وب‌سایت‌های فروشگاهی داخلی (با توجه ‏به قیمت ارز خارجی) مقرون‌به‌صرفه نباشد.‏

Video

ویدئوهایی که مرتبط با کلمه کلیدی شما باشند، در نتایج سرپ دیده می‌شوند. البته گوگل باید تشخیص دهد ‏که درک کلمه کلیدی با پخش ویدئو برای کاربر آسان‌تر است. معمولا با تایپ نان سک فیلم، خواننده، واقعه و ‏موارد این‌چنینی ویدئو هم در صفحه اول پیشنهاد داده می‌شود.‏

ویدئوهای پیشنهادی اغلب از دو سایت معروف یوتیوب و آپارات است. برای وب سایت‌های دیگر هم امکان قرار ‏گرفتن در این بخش وجود دارد. هرچه کیفیت ویدئو بهتر، بازدید از سایت و ویدئو بیشتر باشد، امکان قرار ‏گرفتن در این بخش بیشتر است.‏

توییت

اگر توییت پربازدید و خاصی در رابطه با کلمه کلیدی شما وجو داشته باشد، در صفحه اول نتایج جستجو ‏نمایش داده می شود. لینک مربوط به توییتر است و کاربر را مستقیما به این صفحه هدایت می‌کند. اما قطعا ‏نام و برند شما دیده خواهد شد و یک تبلیغ عالی برای دیده شدن است.‏

Reviews

هرچه وب‌سایت یا لینک خاصی از وب‌سایت شما بازدید بیشتری داشته باشد، از طرف گوگل ستاره‌هایی در ‏کنار لینک شما در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. ثابت شده که هرچه تعداد ستاره‌های شما در صفحات ‏سرپ بیشتر باشد، کاربران با احتمال بیشتری وارد وب‌سایت شما می‌شوند.‏

Adwords Top

وب‌سایت‌هایی هستند که برای دریافت ‏‎ ‎جایگاه صفر در سرپ هزینه پرداخت می‌کنند. بر اساس سطح ‏ارتباطی که با کلمه کلیدی بخواهيد، این هزینه‌ها متغییر هستند. این امکانserp ‎‏ ربطی به بهینه‌سازی ‏ارگانیک ندارد و فقط با پرداخت هزینه و بصورت موقتی انجام می‌شود.‏

نتایج ارگانیک

نتایج ارگانیک پای ثابت صفحه نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو هستند. نتایج ارگانیک در واقع همان ‏وب‌سایت‌هایی هستند که بالاترین سطح بهینه‌سازی یا سئو را به خود اختصاص داده و توانسته‌اند در صفحه ‏اول‏serp ‎‏ قرار بگیرند.‏

Site Links

زمانی است که شما به دنبال یک برند خاص در اینترنت هستید. برای مثال کلمه کلیدی سامسونگ را سرچ ‏می‌کنید. گوگل ممکن است تا حداکثر ۱۰ لینک مرتبط را برای کاربر نمایش دهد. دلیل وجود لینک‌های ‏کناری این است که کاربر تا حد امکان به نتیجه‌ای که مدنظر داد نزدیک شود.‏

اگر می خواهد درباره ساختار سایت چیست؟ مدل‌های مختلف معماری سایت در سئو بیشتر بدانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.