عمومیمعرفی کسب و کار

معرفی کود 10-52-10 (چه تاثیری در رشد گیاه دارد؟)

یکی از 17 ماده مغذی ضروری برای رشد و تولید مثل گیاه، فسفر است که در صورت کمبود هیچ ماده مغذی دیگری نمی تواند جایگزین آن شود. فسفر در لیست سه ماده اصلی همراه با نیتروژن و پتاسیم قرار دارد و نقش آن در رشد گیاه بیشتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. به دلیل تاثیر زیاد این ماده مغذی در رشد و نمو بهتر گیاه، در تهیه انواع مختلف کودهای NPK درصدهای متفاوتی از فسفر نیز استفاده می شود.

اما یک مدل کود فسفر بالا که مناسب برای گیاهان دچار کمبود فسفر می باشد، کود 10-52-10 است. میزان فسفر داخل کود 10-52-10 تقریبا 5 برابر نیتروژن و پتاسیم است و اگر شما هم علائم کمبود فسفر را در گیاه خود مشاهده می کنید، بهتر است هر چه سریع تر این کود را به گیاه خود برسانید. در این مطلب با ویژگی ها و فواید کود 10-52-10 برای گیاه آشنا خواهید شد.

نقش فسفر در گیاهان و علائم کمبود آن

فسفر در تبدیل انرژی خورشید به غذا و فیبر مورد نیاز گیاه نقش دارد و نقش اساسی را در فتوسنتز، متابولیسم قندها، ذخیره و انتقال انرژی، بزرگ شدن سلول ها، تقسیم سلول ها و انتقال اطلاعات ژنتیکی عهده دار است.

اگر فسفر گیاه تامین باشد، رشد سالم ریشه و رشد زودرس برگ ها و ساقه ها اتفاق خواهد افتاد. این عنصر حیاتی حتی در برخی از گیاهان به مقاومت در برابر بیماری ها کمک می کند و گیاه را قادر می سازد که در برابر سرما و تنش مقاوم به بار آید.

زمانی که گیاه دچار کمبود فسفر شود، ورود کربوهیدرات ها به ریشه افزایش می یابد و در گیاهانی که علاوه بر کمبود فسفر دچار کمبود نیتروژن نیز هستند، رشد گیاه بسیار کند شده و لاغر و رنگ پریده دیده می شود. گیاهی که از فسفر به اندازه کافی تامین نمی شود، برگ هایی به رنگ سبز تیره و کدر دارد و رگبرگ های سطح های زیرین به رنگ متمایل به بنفش هستند.

معرفی کود 10-52-10

کود NPK (http://bagheeram.com/product-category/fertilizer/npk-fertilizer/) از نظر میزان ترکیبات انواع مختلف دارد مثل کود سه بیست یا کود 12-12-36 که به آن کود پتاس بالا نیز گفته می شود. کود 10-52-10 همانطور که حدس می زنید، برای گیاهانی که دچار کمبود فسفر هستند تولید شده است. این نوع کود NPK دارای ترکیبی از عناصر ماکرو نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین ترکیبی از عناصر میکرو آهن، روی، منگنز، منیزیم و … می باشد.

بیشترین عنصر به کار رفته در ترکیبات کود 10-52-10، فسفر است به طوری که 52 درصد از کود را به خود اختصاص داده است. 10 درصد از کود از پتاسیم و 10 درصد هم از نیتروژن تشکیل شده است و مابقی کود را هم عناصر میکرو شامل می شوند.

بهترین زمان مصرف کود 10-52-10

بهترین زمان برای استفاده از کود 10-52-10، یک ماه بعد از تعویض گلدان و یا در زمان ریشه زایی است. همچنین اگر دوست دارید گیاه شما پاجوش بزند، می توانید برای تحریک رشد آن از کود 10-52-10 استفاده کنید.

کود 10-52-10 محلول در آب

کود 10-52-10 محلول در آب است یعنی برای استفاده از آن باید مقدار لازم را که معمولا روی بسته کود توضیح داده می شود، در میزان معینی آب حل کنید و سپس گیاه را آبیاری کنید. این نوع کود تمام نیاز گیاه به فسفر را تامین می کند و تا زمانی که علائم کمبود فسفر در گیاه از بین نرفته است، می توانید از آن برای گیاه بهره ببرید.

میزان مصرف کود NPK  پتاسیم بالا

هر نوع کودی که می خواهید برای گیاه خود مصرف کنید ابتدا بهتر است طریقه مصرف آن کود را از روی بسته بندی مطالعه کنید زیرا ممکن است شما بیشتر از حد مقدار کود را به گیاه اضافه کنید و باعث سوختن ساقه و برگ های آن شوید.

در حالت کلی، برای گیاهان آپارتمانی به ازای هر یک قاشق چای خوری یا سه گرم از کود نیاز به یک لیتر آب است و بعد از ترکیب کود با آب، می توانید هر دو تا سه هفته یکبار و متناسب با سن و سایز گیاه، کوددهی را انجام دهید.

بهترین شکل کوددهی نیز به روش آبیاری است که در فصل رشد گیاه که از اوایل بهار تا اواسط پاییز است، مناسب ترین نتیجه را در پی دارد.

استفاده از کود 10-52-10 برای کاکتوس

کاکتوس ها و ساکولنت ها به دلیل داشتن بافت گوشتی نیاز کمی به نیتروژن دارند و استفاده از کودی که دارای نیتروژن زیاد است باعث ترک روی ساقه های گیاه می شود. بنابراین اگر کاکتوس و ساکولنت نگهداری می کنید می توانید برای رشد بهتر گیاه خود از کود 10-52-10 استفاده کنید. کاکتوس و ساکولنت برای رشد ریشه و بزرگ شدن نیاز به فسفر دارد که با استفاده از کود فسفر بالا می توان این نیاز را تامین کرد. برای خرید کود مخصوص کاکتوس کلیک کنید.

آیا از کود فسفر بالا می توان برای گیاهان آپارتمانی استفاده کرد؟

گل و گیاه آپارتمانی مثل سانسوریا، پتوس حصیری، زاموفیلیا و … در کنار تامین بودن شرایط محیطی مثل دما، رطوبت، آبیاری و خاک مناسب، نیاز به کود جهت تغذیه خود نیز دارند البته با اینکه اکثر گل های آپارتمانی در محیط کوچک خانه به خوبی رشد می کنند اما با تامین کود گیاه می توانید از ریزش برگ ها، ترک ساقه ها و از بین رفتن ریشه های گیاه جلوگیری کنید.

برای گیاهان آپارتمانی استفاده از کود 10-52-10 می تواند مناسب باشد اما قبل از مصرف کود حتما بررسی کنید که خاک گیاه شما کدام عنصر را ندارد. کود سه بیست، از هر سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم مقدار برابری دارد و قابل استفاده برای گیاهانی است که به هر سه این عناصر نیاز دارند

یا کود 12-12-36 با داشتن سه برابری پتاسیم نسبت به نیتروژن و فسفر برای گیاهان دچار کمبود پتاسیم مناسب است، کود 10-52-10 نیز باید برای گیاهانی استفاده شود که تشنه فسفر هستند.

کود 10-52-10 چه تاثیری در رشد گیاه دارد؟

کود 10-52-10 با توجه به فسفر بالایی که دارد می تواند به تقویت ریشه گیاه کمک می کند. با تقویت ریشه، گیاه قوی تر شده و رشد رویشی خوبی پیدا می کند. افزایش فتوسنتز، افزایش گلدهی و شکوفه دهی، استقامت بیشتر گیاه، عدم ریزش برگ های گیاه، مقاومت گیاه در مقابل تنش های محیطی، کاهش بیماری های گیاه و … از دیگر تاثیرات مفید کود فسفر بالا برای گیاه هستند.

قیمت و خرید کود 10-52-10

کود 10-52-10 را می توانید از فروشگاه های فروش گل و گیاه تهیه کنید اما اگر کیفیت مناسب این کود را می خواهید که تاثیرات مثبت استفاده از آن را در گیاهان خود مشاهده کنید، ما به شما فروشگاه باغ ارم را که به صورت تخصصی در زمینه پرورش و فروش گیاهان فعالیت می کند، معرفی می کنیم. برای خرید کود 10 52 10 از باغ ارم کلیک کنید.

فروشگاه باغ ارم علاوه بر فروش انواع گل و گیاه آپارتمانی، همه مدل کود از جمله کود سه بیست، کود 12-12-36 و کود 10-52-10 را نیز موجود کرده است. در صورتی که تمایل به خرید کود 10-52-10 دارید، می توانید از این فروشگاه تهیه کنید. نحوه خرید کود 10-52-10 از باغ ارم به روش اینترنتی است که وقت زیادی از شما نمی گیرد ضمن اینکه کود با مناسب ترین قیمت برای شما ارسال می گردد.