عمومیمعرفی کسب و کار

معرفی اتصالات فولادی بنکن | کاربرد، استانداردها و لیست قیمت

لوله و اتصالات بنکن

به طور کلی اتصالات فولادی بنکن و کلا این دسته از تجهیزات لوله کشی بر اساس نحوه ساخت به دو دسته اتصالات مانیسمان و اتصالات درز دار تقسیم می شوند. برای توضیح اتصالات مانیسمان باید بگوییم که این اتصالات به روش لوله های مانیسمان و در انواع گوناگونی ساخته می شوند، از جنس فولاد هستند و در رده های مختلفی تولید می شوند. در پروسه تولید این اتصالات به هیچ عنوان از جوشکاری استفاده نمی شود و به همین علت از نظر ظاهری کاملا یک تکه و فاقد درز هستند. در مقابل اتصالات درزدار از طریق جوشکاری تولید می شوند و به همین علت این اتصالات یک تکه نیستند.

برای تولید این نوع از اتصالات پس از حالت دادن به دو طرف ورقه های فولادی، آنها را از طریق جوشکاری به یکدیگر متصل می کنند. با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان اتصالات در لوله کشی ها، در ادامه به معرفی اتصالات بنکن که یکی از پرطرفدارترین برندهای اتصالات است می پردازیم و به برخی از کاربردها، مزایا و همچنین متداول ترین انواع آنها اشاره می کنیم.

کاربردهای اتصالات جوشی یا مانیسمان بنکن

اتصالات جوشی یا مانیسمان بنکن که توسط یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین برندهای فعال در زمینه تولید اتصالات ساخته می شود به دلیل نوع ساخت که در آن از جوشکاری استفاده نمی شود، از مقاومت فراوانی در مقابل حرارت و فشار زیاد برخوردار هستند. به طور کلی در پروژه های لوله کشی از این اتصالات برای تغییر یا انحراف مسیر لوله ها، گرفتن انشعاب و یا مسدود کردن لوله ها استفاده می شود. این نوع از اتصالات بنکن گزینه ایده آلی برای استفاده در لوله کشی هایی برای انتقال سیالات با دما و فشار بسیار فراوان است. این اتصالات همچنین در لوله ها و تاسیسات موتورخانه ای، نیروگاه ها و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارد.

مزیت های اتصالات جوشی بنکن

استفاده از این نوع اتصالات بنکن به دلیل کیفیت بالای آنها، مزایای فراوانی دارد که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

– این اتصالات با توجه به آنکه یکدست و یکپارچه ساخته می شوند، در مقابل هر گونه نشتی مقاوم اند و استفاده از آنها در لوله کشی کیفیت و استحکام کار را بیشتر می کند.

– از آنجایی که این اتصالات بدون جوشکاری ساخته می شوند و فاقد درز هستند، در مقابل فشار و حرارت بالا مقاوم اند و  به همین علت از آنها در سیستم هایی با فشار و حرارت زیاد به کار می رود.

– در صورت استفاده از اتصالات بنکن جوشی یا مانیسمان امکان بهره گیری از سایز های متنوع لوله و گزینه های فراوان برای گرفتن انشعاب در لوله کشی وجود دارد.

موارد استفاده از اتصالات بنکن

در پروسه لوله کشی در موارد بسیاری از اتصالات بنکن استفاده می کنند که در این قسمت به مهم ترین آنها می پردازیم. برای انتخاب اتصالات مناسب باید به ابعاد، جنس و همچنین میزان فشار و دمایی که لوله می تواند تحمل کند توجه داشته باشید.

– زانویی بنکن مانیسمان

طول برخی از زانویی های مانیسمان یا جوشی بنکن، معمولی و برخی نیز بلند است که معمولا در سه زاویه مختلف تولید می شوند:

  • زانویی مانیسمان چهل و پنج درجه که از آن برای تغییر دادن جهت جریان استفاده می شود.
  • زانویی مانیسمان نود درجه که همانند نوع چهل و پنج درجه از آن برای تغییر دادن جهت جریان استفاده می کنند.
  • زانویی مانیسمان صد و هشتاد درجه که برای برگشت دادن سیالات قابل استفاده است.

این نوع از اتصالات بنکن را با در نظر گرفتن مواردی نظیر زاویه، میزان طول، میزان شعاع و جنس آنها تقسیم بندی می کنند.

برای انتخاب زانویی مناسب برای یک لوله باید به ضخامت لوله توجه شود. به عنوان مثال زانویی رده 40 بنکن که یکی از پرکاربردترین نوع این اتصالات است از جنس کربن استیل است. این نوع از اتصالات رده 40 بنکن در سه مدل 45، 90 و 180 درجه موجود است و از نظر سایز برای لوله رده 40 مناسب است.

– سه راهی بنکن مانیسمان

سه راهی بنکن مانیسمان یا جوشی در درجه های مختلفی از جمله سه راهی رده بیست، سه راهی رده چهل، سه راهی رده هشتاد و سه راهی رده صد و شصت بنکن در بازار موجود است. از این نوع اتصالات بنکن برای گرفتن انشعاب از خط لوله های اصلی کمک گرفته می شود و با استفاده از آنها می توان برای انتقال سیالات از سایر قسمت های شبکه لوله کشی انشعاب گرفت. سه راهی های مانیسمان بنکن دارای دو نوع متفاوت یعنی سه راهی صاف و سه راهی کج بنکن هستند که به آنها به ترتیب سه راهی هم مرکز و غیر هم مرکز می گویند.

– تبدیل بنکن مانیسمان

یکی از اصلی ترین کاربردهای تبدیل های مانیسمان بنکن در پروژه های لوله کشی برای تغییر دادن اندازه لوله است. بر این اساس به کمک این نوع از تبدیل ها می توان دو لوله با سایزهای مختلف را به یکدیگر متصل نمود.

– کپ بنکن مانیسمان

کپ مانیسمان نوعی از اتصالات بنکن است که از آن برای مسدود یا کور کردن لوله ها و مسیر عبور سیالات استفاده می کنند. کپ ها در مقابل دما و فشار بالا مقاوم هستند و امکان اتصال آنها به لوله های مختلف از طریق جوشکاری وجود دارد. این اتصالات در سایز ها و رده های مختلف در بازار موجود هستند.

اتصالات بنکن رده ۴۰اتصالات رده 40 بنکن چیست؟

اتصالات رده 40 بنکن یکی از پر استفاده ترین اتصالات در لوله کشی ها است که فاقد درز جوش است و فرآیند تولید آن مشابه لوله های مانیسمان رده 40 است که به صورت یکدست و یک تکه و از لوله های مانیسمان بنکن رده 40 ساخته شده می شود. برخی از انواع این اتصالات عبارتند از: زانویی بنکن مانیسمان رده 40، سه راهی بنکن مانیسمان رده 40، تبدیل بنکن مانیسمان رده 40 و کپ بنکن مانیسمان رده 40.

کاربرد اتصالات رده 40 بنکن

این نوع از اتصالات با توجه به آنکه در مقابل دما و فشار بالا مقاوم هستند، در سیستم ها و تاسیسات موتورخانه ای و همچنین در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

اقلام پر کاربرد اتصالات بنکن

از اتصالات بدون درز جوش یا همان اتصالات مانیسمان و بنکن در بخش هایی از موتورخانه فشار و دمای بالا در نظر گرفته شده استفاده می شود. اتصالات بنکن اقلام مختلفی دارد که هر کدام از یک اقلام موجود در این اتصالات وظیفه مختلفی داشته و یکی از اقلام موجود در اتصالات بنکن زانوی مانیسمان می باشد. این قطعه به منظور تغییر جهت جریان کاربرد دارد و در دو زاویه ۴۵ درجه و ۹۰ درجه موجود هستند.

RETURN نوعی از زانوی بنکن بوده که وظیفه برگشت جریان را بر عهده دارد و دارای زاویه ۱۸۰ درجه می باشد. به جهت انشعاب گرفتن از خط اصلی لوله و سیستم مانیسمان طراحی مانیسمان بنکن کاربرد دارد. سه راهی مانیسمان بنکن سیال را هدایت کرده و می تواند برای گرفتن انشعاب از بخشی دیگر سیستم لوله کشی استفاده شود. تبدیل مانیسمان و کپ مانیسمان از دیگر اقلام هستند.

اتصالات مانیسمان و مشخصات فنی زانو جوشی بنکن

‌اتصالات بنکن چیست و چه کاربردی دارد ؟ به منظور تغییر مسیر در خطوط پایپینگ از اتصالات بنکن استفاده می شود.

اتصالات مانیسمان بنکن می‌ تواند در تمامی پروژه ها در سایز و ضخامت مختلف استفاده شود. اتصالات بنکن ضخامت 40 و رده 80، 160، SGP و STD و از نظر سایزینگ در سایز  2/1 اینچ تا 24 اینچ موجود هستند. نبود درز جوش در این اتصالات موجب کاهش ریسک سیستم لوله کشی می شود. زانو جوشی بنکن در دو مدل زانو جوشی با شعاع بلند و زانو جوشی با شعاع کوتاه تولید شده و زانو جوشی بنکن از نظر ضخامت در رده XXS و ۱۰ تا 160 موجود است. زانو جوشی بنکن نیز در جنس های مختلف از جمله  A234، 304 L, SS316 و SS304 و غیره تولید می شوند.

محاسن اتصالات جوشی برای سیستم لوله کشی

اتصالات جوشی بنکن چیست و چه مزایای دارند؟ نشتی از محاسن استفاده از اتصالات جوشی بنکن می باشد. با استفاده از اتصالات جوشی بنکن می توان در محل اتصالات و لوله اتصال مطمئنی ایجاد کرد تا اتصالات بتوانند از نشتی جلوگیری کنند. بین لوله و اتصالات اتصالات جوشی به صورت مستقیم ایجاد شده و اتصالی مطمئن می باشد. اتصالات جوشی بنکن افت فشار سیستم را کاهش داده و می تواند برای سیال مسیر یکنواخت ایجاد کند.

اتصالات بنکن وزنی مناسب دارند همچنین یک نوع اتصالاتی مقاوم هستند. زمانی که از اتصال جوشی بنکن استفاده می کنید گزینه های مختلف انشعاب گیری در اختیار شما قرار داده می شود و عملیات جوشکاری سهولت می یابد. علاوه بر آن ساختار فلز اتصالات جوشی بنکن یکپارچه بوده به این ترتیب می تواند استحکام سیستم لوله کشی را افزایش دهد. اتصالات جوشی بنکن از نظر سایز تنوع گسترده ای را شامل می‌ شوند.

فرایند تولید اتصالات بنکن و خرید آن

اتصالات بنکن چیست ؟ اتصالات بنکن یک نوع اتصالات مطمئن و پر کاربرد هستند. فرایند butt weld موجب می شود اتصال بنکن و لوله به یکدیگر متصل شوند به این ترتیب به آن اتصال جوشی بنکن گفته می شود. plain یا beveled آرایش سر اتصالات جوشی بنکن هستند که مطابق با استاندارد ابعاد ASME B16.9 ساخته شده اند و در سایز های 3/4 تا 24 اینچ موجود هستند. از لحاظ قیمتی اتصالات جوشی درزدار مقرون به صرفه هستند اما اتصالات جوشی بنکن کاربرد زیاد و محاسن زیادی دارند.

قیمت اتصالات جوشی بنکن بالاتر از اتصالات جوشی درزدار می باشد. اگر قصد خرید اتصالات بنکن را دارید اما نمی دانید کدام فروشگاه می تواند این اجناس را با کیفیت تضمین شده به فروش برساند می توانید به سایت رادپایپ مراجعه کنید و اتصالات بنکن را از این سایت خریداری کنید.