چرا داخل ماشین بوی بنزین میاد ؟

بوی بنزین در چه خودروهایی استشمام می شود؟

تعداد زیادی از رانندگان و حتی مکانیک ها از وجود بوی بنزین داخل ماشین خود، شاکی هستند. در واقع این مشکل ربطی به مدل یا و خودرو ندارد و عواملی وجود دارد که سبب استشمام چنین بویی می شود. نکته ای که لازم است در این خصوص به شما بگوییم این است که یکی از عوامل مهمی که به وجود آورنده این مشکل است، عدم بررسی خودرو به صورت دوره ای می باشد. به طور کلی زمانی که شما جهت سرویس دوره ای ماشین خود اقدام نکرده و نسبت به آن بی توجه باشید، بدون شک با مشکلات متعددی در خودرو خود مواجه خواهید شد.

علل اصلی استشمام بو بنزین در اتومبیل

از جمله مهم ترین دلایل وجود این بو در ماشین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معیوب بودن کنیستر

لازم است بدانید که کنیستر یکی از قطعات مهم در خودرو بوده که وظیفه دارد تا بخارهای موجود در سوخت را به خود جذب کند. بنزین ماده ای می باشد که دارای قابلیت اشتعال بوده و مستعد جذب گرما است. در صورتی که گرما تا حد کافی برای بنزین فراهم نباشد، تبدیل به بخار خواهد شد. جهت خرید کنیستر و لوازم یدکی جک با ما تماس بگیرید.

نشتی سوخت در خودرو دلیل اصلی بوی بنزین

بدون شک یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که باعث تا شما متوجه بوی بنزین در خودرو شوید، نشتی سوخت می باشد. اما پیدا کردن دلیل اصلی نشتی می تواند به عوامل گوناگونی بستگی داشته باشد. از جمله علل نشتی بنزین می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پارگی شیلنگ باک
معیوب بودن لوله سوخت
خرابی فیلتر بنزین
خراب شدن انژکتور

فرسوده شدن درب باک

شاید شما فکر کنید که درب باک تاثیری در قسمت پمپ بنزین نخواهد داشت. اما باید به شما بگویم که فرسودگی این قطعه سبب شده تا شما بوی بنزین را در خودرو خود استشمام کنید. لازم است بدانید که وظیفه درب مانع شدن از ورود گرد و غبار به داخل مخزن می باشد. این قطعه در صورتی که شکسته شده باشد، روزی دچار مشکل خواهد شد.

هوا گرفتن باک بنزین

در فصول گرم معمولاً بنزین به تولید گاز بسیار زیادتری می پردازد. به همین خاطر احتمال هوا گرفتن باک تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می کند. همین موضوع باعث شده تا شما چنین بوی را در اتاق اتومبیل خود احساس کنید. ریختن بنزین داخل اتومبیل آخرین علتی که باعث استشمام بوی بنزین در خودرو می شود.ریختن این ماده داخل اتومبیل می باشد این اتفاق نیز ممکن است بنا به دلایل متعددی رخ بدهد.

معیوب بودن انژکتور

چنانچه بنزین در مسیر خود که از باک عبور کرده و تا سیلندر ادامه پیدا می کند، در مسیر به خاطر وجود آلودگی ها یا خرابی انژکتور به صورت کامل به مقصد خود برسد، اتفاقی به نام خام سوزی بنزین رخ می دهد. در نتیجه شما متوجه بوی بنزین از قسمت اگزوز خواهید شد.

5 دلیل که خودروی شما بوی بنزین می‌دهد؟

وقتی در جاده رانندگی می‌کنید، آخرین چیزی که می‌خواهید با آن دست و پنجه نرم کنید، بوی تند بنزین است. حس کردن بوی بنزین در خودرو علاوه بر اینکه بسیار ناخوشایند است، خطرناک نیز می‌باشد. اما آیا همیشه باید بوی بنزین را جدی بگیریم؟ همانطور که می‌دانید باک بنزین یک ورودی و چندین خروجی دارد که آن را به موتور و بخش‌های دیگر خودرو انتقال می‌دهد. بنابراین باک خودرو تقریبا بسته است و امکان اینکه بوی سوخت از آن خارج شود نیز کم است. اما ممکن است قطعات دیگر دچار نقص فنی شده باشند و به همین دلیل نیز بوی سوخت احساس شود. در ادامه این مطلب از وبلاگ روانکاران شریف، فروشگاه روغن موتور با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره بوی بد بنزین در خودرو را اختیارتان قرار دهیم.

علت بوی سوخت از وسیله نقلیه شما

دلایل مختلفی برای خارج شدن بوی گاز از وسیله نقلیه شما وجود دارد و سطح خطرناک بودن آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. برخی از مشکلات را می‌توانید تا زمانی که قطعات جدید را برای جایگزین کردن پیدا کنید، نادیده بگیرید و برخی دیگر را حتما باید به تعمیرگاه ببرید تا مشکلی رخ ندهد. در ادامه این دلایل را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

درپوش سوخت را بررسی کنید.

یکی از رایج‌ترین دلایل بوی سوخت در خودرو، شل شدن یا آسیب دیدن درپوش بنزین است. اگر به تازگی بنزین زده‌اید، پیشنهاد می‌کنید که یک بار دیگر ورودی بنزین را بررسی کنید که درپوش محکم باشد. البته شاید به طور کلی درب آن را نبسته باشید و گم شده باشد. در زمان بررسی به واشر و مهر و موم دور باک نیز نگاهی بیندازید. اگر همه چیز خوب به نظر می‌رسد، بنابراین دلیل بوی بنزین در قطعه‌ی دیگری است.

اما اگر درپوش یا واشر پاره شده یا ترک خورده باشد، احتمالا بو از آنجا می‌آید. به عنوان نکته پایانی، زمانی که باک را پر کرده‌اید، باید بدانید که تا چند کیلومتر به دلیل وجود بخار بنزین و سوختن آن در موتور، وجود بوی بنزین طبیعی است و بعد از چند دقیقه از بین می‌رود. اگر باک بنزین مشکل داشته باشد و یا درب آن نباشد،   چراغ چک موتور (Check Engine) اغلب روشن می‌شود و پس از اسکن، کد P0457 معمولا نشان داده می‌شود. اگرچه این مشکل خیلی جدی نیست، اما رفع آن بسیار مقرون به صرفه است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که یک درپوش جدید برای خودروی خود خریداری کنید.

وجود نشتی در سیستم سوخت

تعداد زیادی قطعه در سیستم سوخت خودرو وجود دارد و به مرور زمان ممکن است به طرُق مختلف خراب شوند. معمولا سیستم انتقال سوخت به دلیل وجود رسوب در بنزین در نشتی بدنام هستند و معمولا نیز در لوله‌های انتقال نشتی صورت می‌گیرد. در حالی که مخازن سوختی که آسیب دیده باشند و یا به آن‌ها ضربه خورده باشند، می‌توانند منجر به نشتی شوند. علاوه بر این، واشرها و مهر و موم‌ها می‌توانند خراب شوند و آن‌ها نیز دلیل برای نشتی سوخت شوند.

معمولا محل نشت سوخت بوی تندی خواهد داشت و همین امر نیز باعث شده تا پیدا کردن نشت سوخت کار نسبتا ساده‌ای باشد. فقط بو را دنبال کنید و بعد از چند دقیقه به محل نشت سوخت خواهید رسید. این جدی‌ترین دلایل بوی سوخت در وسیله نقلیه شما است. نشت سوخت بسیار خطرناک بوده و در صورت یافتن نشت سوخت نباید وسیله نقلیه را برانید و برای رفع این نقص فنی نیز باید سریعا اقدام کرد.

شمع‌های آسیب دیده خودرو

محفظه احتراق خودرو جایی است که سوخت با هوا مخلوط می‌شود و شمع کل مخلوط را مشتعل می‌کند. این فرآیند معمولا بی عیب و نقص اجرا می‌شود، اما اگر مکانیک نصب شمع‌ خودرو را به درستی انجام نداده باشد و یا اگر مهر و موم شمع‌ها شکسته شده باشد، احتراق می‌تواند بخار را مستقیما از دهانه خارج کند و بوی سوخت نیز پخش شود. اگر مطمئن هستید که دلیل بوی سوخت، شمع‌ها هستند، باید شمع خراب را پیدا کرده و آن را تعویض نمایید.

خبر خوب این است که شمع خودرو گران نیست، بنابراین برای رفع آن نیازی به هزینه زیاد نخواهد بود. در حالی که اگر به این موضوع بی اهمیت باشید، احتمال وقوع یک اتفاق جدی، هر روز بیشتر خواهد شد، شمع آسیب دیده می‌تواند منجر به به وجود آمدن مشکلات جدی شود که هزینه زیادی را بر روی دستتان می‌گذارد.

عدم وجود تعادل در هوا و سوخت

نسبت سوخت به هوا برای دستیابی به حداکثر کارایی باید همیشه متعادل باشد، اما وقتی همه چیز آن طور که باید پیش نمی‌رود، تعادل این نسبت بر هم می‌خورد که می‌تواند یکی از دلایل وجود بوی سوخت باشد. اگر نسبت بالا باشد، به این معنی است که سوخت بیش از حد در محفظه احتراق وجود دارد.

وسیله نقلیه شما نمی‌تواند همه آن را بسوزاند، بنابراین بخارات سوخت از اگزوز خارج می‌شوند. این مشکل منجر به ایجاد بوی شدید سوخت در خارج از ماشین می‌شود، به خصوص زمانی که ماشین را روشن می‌کنید. به غیر از افزایش قابل توجه مصرف سوخت، مشکلات کوتاه مدت زیادی در مورد موتوری که به طور نامتعادل  کار می‌کند، به وجود خواهد آمد. با این حال، اگر مشکل را برای مدت طولانی رها کنید، آسیب زیادی به موتور می‌رسد و تعمیر آن نیز هزینه زیادی خواهد داشت.

خرابی در کنیستر خودرو

کنیستر خودرو بخش مهمی از سیستم EVAP است. این سیستم بخارات سوخت را از اگزوز جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به محفظه احتراق برمی‌گرداند تا دوباره فرایند سوختن را تجربه کنند. این فرایند برای محیط زیست عالی است زیرا با دوبار سوزاندن سوخت، انتشارات مضر کمتری را از خودرو خارج می‌کند. در این صورت اگر کنیستر ترک خورده یا معیوب شده باشد، تمام بخارات سوختی که جمع آوری می‌کند، در همان لحظه خارج شده و بوی سوخت در اطراف خودرو پخش می‌شود. در حالی که داشتن یک کنیستر برای محیط زیست مفید است، اما می‌تواند در عملکرد یا ایمنی خودرو تاثیر گذار باشد.

داخل خودرو

بین استشمام بوی گاز یا بنزین در اطراف ماشین و در درون وسیله نقلیه شما تفاوت زیادی وجود دارد. در حالی که هر دو می‌توانند بسیار جدی و خطرناک باشند، اما اگر در داخل ماشین خود بوی سوخت استشمام کنید، می‌تواند به بسیار کشنده (بسته به نوع سوخت) باشد. بوی سوختن در داخل خودرو به خصوص زمانی که بخاری روشن است، کمی رایج است، زیرا هر بویی را که داخل محفظه موتور است را احساس می‌کنید. بنابراین، اگر در داخل ماشین خود بوی سوخت را استشمام کردید، بهتر است که بخاری و تهویه مطبوع را خاموش کنید و فورا مشکل را پیدا و تعمیر نمایید.

خارج از خودرو

در همین حال، اگر بو منحصرا در قسمت بیرونی وسیله نقلیه باشد، همچنان باید علت بو را در اسرع وقت پیدا کنید. با بررسی درب باک بنزین شروع کنید، زیرا بررسی آن به زمان زیاد نیاز نداشته و سریعا انجام می‌شود. اما اگر پس از بررسی پی بردید که مشکل از درب باک و یا واشر آن نیست، سریعا به دنبال منبع بو بگردید، زیرا می‌تواند از قطعه خراب شده خبر دهد. اگر به نتیجه خاصی نرسیدید، باید کل سیستم سوخت را بررسی کنید. یعنی اینکه مخزن سوخت و تمام خطوط سوخت را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که نشتی ندارند.

اگر در سیستم سوخت نشتی وجود نداشته باشد، ممکن است که کنیستر خراب شده و یا موتور در حالت نامتعادل در حال کار باشد. اگر کنیستر به درستی کار کند و نسبت هوا و سوخت در در موتور درست باشد، بوی سوخت در داخل و بیرون کابین احساس نمی‌شود. اگر خودتان نمی‌توانید مشکل را پیدا کنید، باید به یک متخصص مراجعه کنید تا آن را بررسی کند.

منبع:

cartalk.com

thefamilycompany.co.nz