اقتصادی

محصولات کشاورزی ما آلوده نیست، این فتنه دشمن است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ یک از محصولات کشاورزی ما آلوده نیست و دشمن می خواهد در این شرایط همه چیز را به هم بزند و به هر شکل ممکن خیانت کند.

به گزارش ماه نیوز، علیرضا مهاجر، معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه ویژه نهاده های کشاورزی گفت:

وی ادامه داد: زمانی که قرار است محصولی به کشور وارد شود باید گواهی بهداشت داشته باشد تا آلوده نشود. اگر محموله ای وارد کشور ما شد و آلوده شد، آن را برمی گردانیم. اگر محصولات ما در زمان حمل و نقل آلوده باشد، بازگردانده می شود و این طبیعی است.

مهاجر افزود: از 600 هزار تن سیب زمینی که امسال صادر کردیم 50 تن آن به دلیل وجود خاک با سیب زمینی برگشت داده شد. خاک آلوده نیست. یعنی سیب زمینی تولید شده آلوده نیست.

وی گفت: هیچ یک از محصولات ما آلوده نیست و در این شرایط دشمن می خواهد همه چیز را به هم بزند و به هر نحوی خیانت کند.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه میلیون ها تن محصولات کشاورزی صادرات داشتیم اما دستوری برای این صادرات وجود نداشت، گفت: و همین امر منجر به اختلال در بازار شد.

به گفته وی، اگر فردی بخواهد صادرات داشته باشد باید از صفر تا صد با کشاورز هماهنگ کند.

وی با اشاره به اینکه اجازه تولید و مصرف سموم بی کیفیت را در کشور نخواهیم داد، گفت: امیدواریم روزی بتوانیم تمام سموم مورد نیاز کشور را تولید کنیم.

رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه کشاورزان باید بهترین کود و سموم را داشته باشند و این نباید محدود به نهاده های خاصی باشد، گفت: آماده ارائه بهترین ها هستیم. کودها، سموم و بذر در کشور بار مالی بر دوش دولت نخواهیم داشت و می خواهیم راه را برای واردات هموار کنیم.

شاهپور علایی مقدم در ادامه این مراسم با بیان اینکه کشور ما در کشاورزی دارای مزیت های قابل مقایسه ای است که شاید بسیاری از کشورها از آن برخوردار نباشند، افزود: بردار کشاورزی با اقلیم، نور، دما، رطوبت، آب، نهاده های کشاورزی و دانش بهره در ارتباط است.

وی ادامه داد: زمانی امنیت به امنیت دفاعی خلاصه می شد و کسانی که سلاح بیشتری داشتند از امنیت بالاتری برخوردار بودند. اما امروزه نگرش ها تغییر کرده است و امنیت غذایی بسیار مهم است. بنابراین هر کشوری که بتواند غذای سالم و سالم را برای مردم خود فراهم کند، امنیت بیشتری در کشور خود دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات نیز در بخشی از سخنان خود به اهمیت ثبت محصولات کشاورزی و نظارت بر جدول مصرف از بستر تولید اشاره کرد.

وی با بیان اینکه 98 درصد سموم مصرفی در کشور وارداتی است، افزود: یک درصد از سموم تولید شده در دنیا را مصرف می کنیم و سرانه مصرف سموم برای هر ایرانی 400 گرم است. این در حالی است که مصرف سموم در دنیا 4 برابر ماست. کشوری که خیلی کم سم مصرف می کند، چرا بقیه سم مورد بحث است؟

وی گفت: “ما از آموزش، ترویج، ارتقای مهارت ها و دانش کشاورزان غفلت می کنیم. ما باید ارزش مهندسی کشاورزی را احیا کنیم.” بیش از 70 درصد آفت کش ها بر نحوه استفاده از آنها تأثیر دارند. اگر مشکلی وجود دارد به دلیل مهارت و دانش کم کاربران است. انجمن های تولیدکننده و واردکننده ما چقدر محتوای انحصاری تولید کرده اند؟ چه محتوایی ایجاد می شود تا کاربران ما بدانند چگونه از سموم استفاده کنند؟

علایی مقدم در ادامه گفت: برای محصولات تولیدی در انبار جهت صادرات، گواهی سلامت با موافقت سازمان غذا و دارو، گمرک و غیره صادر می شود. سامانه سمک (سامانه صدور مجوز الکترونیکی کشاورزی) نیز به زودی راه اندازی می شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: روسیه از تاسیسات تولیدی ما بازدید و سپس صادرات به روسیه را از سر می گیرد. لازم به ذکر است که روسیه واردات 16 کشور و 21 محصول را ممنوع کرده است که این محدودیت ها در کشور ما نیز وجود دارد.

انتهای پیام/